Itse olen huomannut mm.seuraavia piirteitä
-alussa ihana ja kultainen,liiankin hyvää ollakseen totta
-saat todella paljon kehuja,tyyliin olet kaunein näkemäni nainen/mies
-olet hänen ainoa elämänsä rakkaus,lirkuttelua
-haluaa nopeasti naimisiin ja perheen,nopeasti muutto yhteen
-pikkuhiljaa outoa käytöstä tulee tukala olo
-poikkeuksetta käytös alkaa raivostuttamaan jostain syystä mitä ei itse tiedä/tajua
-osaa puhua lipevästi mutta jokin tunne vaan jää puuttumaan
-puhuu itsensä pussiin, eri päivinä asiat eri lailla
-kontrollointi,kahlehtiva käytös ja eristäminen muista
-emotionaalinen hyväksikäyttö
-ripustautuva mutta irrallinen
-kauniit korulauseet,tarinointi
-outo tunne että pettää
-hyväksikäyttö,muiden hyödyntäminen
-oudon etäinen ja välinpitämätön aika ajoin,vetäytyy
-tulee omituinen tarkkailtavana olo,lukee ihmisiä
-valehtelu ja petollisuus
-löyhä moraali ei kunnioita muita ihmisiä eikä lakia
-mykkäkoulu,jatkuvat riidat
-väkivaltaisuus(ei aina)
-jatkuva on/off suhde
-rahan holtiton tuhlailu
-muista pahan puhuminen
-jatkuva valehtelu, muiden ihmisten vähättely ja arvostelu
-uhkailu
-rikollisuus(ei aina, tai tule ilmi)
-teatraalinen käyttäytyminen, jossa ei tunteita mukana tai
yltiöpäiset jopa vaaralliset raivokohtaukset
-raivostuu helposti,ei osaa riidellä
-emotionaalinen kylmyys, minä minä tyyppi
-pinnallinen, estoton,ei häpeä
-haalii jatkuvasti kavereita,pitää esillä olemisesta
-huumorintajuton
-negatiivinen
-kostonhaluinen
-kaksoissidos viestintä ja manipulointi
-jatkuva huomion haku ja oman edun tavoittelu
-tulee käsittämätön paha olo hänen seurassaan
-uskomattomilta tuntuvat selitykset miksi teki sitä ja tätä..
-yleinen holtittomuus
-alussa olet hyvä tyyppi, sitten kaksinaamaisuus
-pitää ihmisiä tyhmänä ja sinisilmäisinä
-haukkuminen,vähättely,arvostelu
-jatkuvasti vaihtuvat ihmissuhteet
-uskomattoman hyvä kyky puhua ihmisille ja saada heidät puolelleen
-pokerinaama
-"saalistajan katse"
tuleeko muilla mieleen muuta?
Mistä tunnistaa narsistit?
40
2427
Vastaukset
- KohtiValoa
Ihan älyttömän hyvä! Melkein kaikki piirteet löytyvät tuolta hullulta exältäni! :(
- montakertaahaksahtanut
Joo sama,löytyy parikin tällaista omasta historiasta=(..kannattaa jättää tällainen tyyppi jos kohdalle tulee. Hölmöyttään sitä jää vaan usein on/off tilanteeseen kun toinen manipuloi niin taitavasti jäämään.
Niih, ilmeisesti luettelostasi voi päätellä, että "tiedät"millainen narsisti voi olla, mutta tiedätkö sinä miksi olet monta kertaa haksahtanut tuollaiseen ihmiseen...
Millaisia piirteitä olet itsessäsi havainnut, niiden pohtimisesta voi olla apua ettei enää tarvitse haksahtaa...- montakertaahaksahtanut
tiedän olevani liian kiltti ja hyväuskoinen,en haluaisi tällaisia tyyppejä tavata enää..
2 kertaa olen mennyt lankaan,toivottavasti ei enää.Mitä muuta voisit tehdä sen asian hyväksi ettet haksahtaisi enää, kuin vain toivoa ettei enää niin kävisi...
- Anonyymi
Sama
- montakertaahaksahtanut
tässä on myös tosi hyvä kuvaus narsistista :
"Peluri pitää pihdeissään
Narsistin kiusaamismalleja ja -tapoja on vaikea huomata. Hän antaa uhrilleen myös positiivista palautetta ja on taitava ihmissuhdepeluri, joka pitää uhriaan otteessaan jopa vuosikausia. Hanna Kaikula käyttää uhriutumisesta esimerkkinä sammakon keittämistä.
- Sammakko laitetaan lämpimään veteen, missä on hyvä olla. Lämpötilaa nostetaan hiljalleen. Jos sammakko meinaa hypätä keitinvedestä, koska se on liian kuumaa, niin lämpötilaa vähän lasketaan, ettei sammakko lähtisi. Pikkuhiljaa lämpöä lisäämällä sammakko turrutetaan ja viimein tapetaan sinne keitinveteen.
Ulkopuolisille narsisti näyttää reilulta ja ystävälliseltä sekä käyttäytyy hyvin. Arkielämä narsistin kanssa on kuitenkin erittäin epävakaata. Sopimukset eivät useinkaan pidä.
- Elämä on stressaantunutta, epävarmaa. Kun on kysymyksessä henkinen, usein myös fyysinen väkivalta, niin pelko pitää uhria otteessaan. Narsisti on ihastuttava toisille ihmisille, niin on uhrin vaikea kertoa, mikä todellisuus omien seinien sisällä on, koska muilla on toisenlainen kuva, Hanna Kaikula selostaa." - jhccvj
Nuo että haluaa nopeasti yhteen, kehuu jne.eivät kyllä liity narsismiin. Ihmiset rakastuvat joskus päätäpahkaa.
- Nopeus_
Nopeus ei kyllä liity ns. tavallisiin suhteisiin. Kiirehtiminen liittyy narsistin tarpeeseen sitouttaa toinen ennenkuin totuus tulee ilmi... Kiirehtimisen tunne tulee siitä, että se toinen vie ja manipuloi.
Kehuminen liittyy nimenomaan narsismiin niin, että uhri nostetaan ns. jalustalle, jolloin uhri sokeutuu totuudelle. - ggghj
Nopeus_ kirjoitti:
Nopeus ei kyllä liity ns. tavallisiin suhteisiin. Kiirehtiminen liittyy narsistin tarpeeseen sitouttaa toinen ennenkuin totuus tulee ilmi... Kiirehtimisen tunne tulee siitä, että se toinen vie ja manipuloi.
Kehuminen liittyy nimenomaan narsismiin niin, että uhri nostetaan ns. jalustalle, jolloin uhri sokeutuu totuudelle.Älä jauha paskaa!
- rättix
Nopeus_ kirjoitti:
Kehuminen liittyy nimenomaan narsismiin niin, että uhri nostetaan ns. jalustalle, jolloin uhri sokeutuu totuudelle.On/off suhteissa narsisti voi yhtäkkiä lähtiessään sanoa että lopetetaan kokonaan, ja kahdenviikon kuluttua tulee kutsumatta, muistamatta että erosimme ja vaatii kaiken huomion.
Otti aina lähtiessään jotain tavaroita tai vaikka ruokaa mukaansa. Ja tuota kesti useamman vuoden. Vaikea on antaa itselle anteeksi.
- Näitä_tämän
Näitä tämäntyyppisiä *omia* listoja ilmestyy aika-ajoin palstalle syystä jota en tajua. Osittain kopioitu joistakin yleisessä käytössä olevista oirelistoista ja luonnehdinnoista, asiantuntevia termejä.. Sitten omia ilmauksia joukossa. Listan laatija sanoo kuitenkin itse huomanneensa näitä kaikkia.
Minulle tulee toisen kommentoijan tapaan mieleeni myös aloittajan oma osuus. Miksi ihmeessä hänellä on paikka katsomossa, jossa esitetään tällaista näytelmää.
Toisaalta olen omassa narsisti-psykopaatissani huomannut näitä samoja... En tosin ilmaise asiaa niin, vaan katson, että oma narsisti-psykopaattini täyttää virallisten luokitusten kohdat melkein kaikki.
Varoittaisin kuitenkin lukijoita, että eivät usko tällaiseen listaukseen, jonka tekijä ei ole tunnettu ja jossa on omia lisäyksiä, koska esim. huumorintaju on vaihteleva ilmeisesti narsisti henkilöstä toiseen. Omalla narsisti-psykopaatillani on todella paljon huumorintajua. Sitten narsisti-psykopaatillani ei todellakaan ole mitään saalistajan katsetta. Minulla ei myöskään ollut minkäänlaista *outoa tunnetta* pettämisestä. Kaikki tapahtui aikanaan. Pitkään ei ollut edes ilmeisesti mitään pettämistoimintaa.
Jatkuvia vaihtuvia ihmissuhteitakin on, mutta suurin osa kertauksia jostain menneistä yhteyksistä, kuten myös paljon vakituista hovia. - montakertaahaksahtanut
Kyllä juurikin nopeus on se millä uhria hämätään, sitten kun ollaan jo"sitouduttu" alkaa se oikea narsisti luonne tulla esille.Kun toinen on loukussa jo, on helppo aloittaa pyöritys.Tämä ei koske kaikkia ihmisiä, voihan siis olla että jollain tapahtuukin oikea"salamarakastuminen", muttä nää siis tavallisilla ihmisillä jotka ei ole narsisteja ja joilla suhde sitten varmaan jatkuukin ihan tasapainoisesti eteenpäin.. Siis en tosiaan ole väittänytkään että nää on jotain virallisia luokituksia ja että kaikilla on juuri nää oireet..nää on vaan mun omia pohdintoja,sanoinkin että muumuassa tällaista oon havainnut..toki on muutenkin vaan hankalia ihmisiä olemassa..vaikea joskus erottaa kuka on mitäkin? mutta silloin jos tulee todella paha olo jostain ihmisestä,niin on varmaankin järkevää siirtyä takavasemmalle, oli "diagnooseja" tai ei.
- Varoitan_
Varoitan myös, että psykopaatit kykenevät pitkiin jaksoihin, jolloin he elävät yhteiskunnallisesti kelvollista elämää.
- elävätuntevaolento
Ihminen on syntinen . Syntistä vaivaa himot jotka repii . Riippuvuuskin tulee himoista ja synneistä . Yleensä joku toinen houkuttelee . Demonit ja riivaavat vaikuttaa. Sitten on sielunvihollinen perkele paha henki joka syyttää ja millaisen kohtelun on saanut lapsena ja koulussa. Usein monia syytetään toisten tekemästä pahasta tai omista pahoista toisia. Lisääntymisen takia on oltava hiukan itsekäs . Naisen kuuluu synnyttää miehen siittää. Mies huolehtii perheestä nainen hoitaa sitä. Viinanjuominen aiheuttaa riettautta ja holtittomuutta kuten huumeetkin . Nyt mitä Jeesus vaikuttaa ristillä . Armoa. Vapautumista . Anteeksiantoa . Alat antaa anteeksi . Pyydät anteeksi. Tunnustat omat syntisi muut tunnustaa omansa. Kysymys ei olekaan luonteesta vaan synneistä ja tunteista sekä riivaajien aiheuttamista levottomuuksista . Rukousöljyllä tehtyjä ristejä voi käyttää ja rukousta . Raamatun lauseita kuten isämeitää rukousta. Muista uskonnoista tulleet okkulttiset henget vaivaa aiheuttaa sekavuutta samoin tunnustamattomat synnit painaa tuntoa. Noituus sotkee koko elämän . Noitakalut kirjat kortit kannattaa polttaa myös amuletit patsaat seinäkuvat. Siis kyse ei ole kenenkään vioista vaan hengistä ja synnistä . Myös toisten tekemät pahat teot voi painaa muita tai mitä itselle on tehty tai on tehnyt. Nämä on synninpäästön asioita . Ihmisellä on sielu. Rakkautta ei voi pakottaa . Jeesus on rakkaus . Armo .
- Pakko_laittaa
http://takkirauta.blogspot.fi/2009/03/psykopatia-narsismi-ja-sosiopatia.html
"Uskonnollisesti voisi ajatella, että psykopaatti on ihminen, joka on predestinoitu Helvettiin, sillä hän on kyvytön katumaan tekojaan ja häneltä puuttuu täysin omatunto."
Pakko laittaa tämä lainaus tähän... - israel
Ei ole ole pahempaa pahuutta kuin ihminen joka vahingoittaa toista.
Jos syyttää pahoja henkiä siitä mitä on itse tehnyt eikä ota itse vastuuta teoistaan, on itse paholainen. - vaikeakasvunpaikka
israel kirjoitti:
Ei ole ole pahempaa pahuutta kuin ihminen joka vahingoittaa toista.
Jos syyttää pahoja henkiä siitä mitä on itse tehnyt eikä ota itse vastuuta teoistaan, on itse paholainen.Ihminen on aina vastuussa teoistaan, ainakin mitä tulee ihmissuhteisiin. Joskus tekisi mieli esittää toisten syyttäjille kysymys, mitä itse teit ensin ja miten itse edesautoit omaa tilaasi. Pelasitko itsekin samalla tavalla ihmisillä, mutta et näe sitä vikaa itsessäsi, vain kaikissa muissa?
- Jotenkin_
vaikeakasvunpaikka kirjoitti:
Ihminen on aina vastuussa teoistaan, ainakin mitä tulee ihmissuhteisiin. Joskus tekisi mieli esittää toisten syyttäjille kysymys, mitä itse teit ensin ja miten itse edesautoit omaa tilaasi. Pelasitko itsekin samalla tavalla ihmisillä, mutta et näe sitä vikaa itsessäsi, vain kaikissa muissa?
"Joskus tekisi mieli esittää toisten syyttäjille kysymys, mitä itse teit ensin ja miten itse edesautoit omaa tilaasi. "
Jotenkin tuli sellainen ajatus, että narsistien uhrit tekevät tuon monin verron itse... Valikoituu luultavasti sellainen väki. Että säästä vaivasi. - israel
Tuossa viitattiin noitakaluihin ja amuletteihin ym. En voi nähdä/en ole nähnyt että elottomat esineet voisi vahingoittaa enemmän kuin ihminen joka tekee toisille pahaa, kuten esim narsisit.
Yhdellä ilkeällä naisella oli musta kissa, ja naiselle kaikki oli muiden syytä. Minun mielestäni edes hänen kissansa ei ollut syynä hänen pahuutensa, vaan syy oli yksin hänen, silloin kun se oli hänen syytään.
Eli ei ole pahempaa pahuutta kuin ihminen joka vahingoittaa toista.
Minun osuuteni ja virheeni oli se että en osannut puolustautua.
Nykyään osaisin.
- youtubetachabreakeveryc
Pahat henget poistuu nimessä Jeesuksen amen
- eiainaymmarra
Voiko narsisti olla uskonnollinen tai onko siitä hänelle mitään apua?nää ovat selittämättömiä asioita, mutta olettaisin että jos ihminen on uskossa oikeasti hän ei voi elää ilmaan omaatuntoa,syyllisyyden tunnetta,tehdä jatkuvasti pahoja asioita toisille. Lucifer oli myös "uskossa", mutta hänen tekonsa tiedettiinkin sitten..
- skyldig
Narsisti eiole Hyvästä Jumalasta, vaan vain saatanasta.
Pahantekijä on kaikin tavoin jumalaton.
- Dionys
No, jaa. Suurimmalla osalla ihmisistä ihan samankaltaisia piirteitä riippumatta siitä onko narsisti vai ei. Narsismin sana käsitteenä pakkaa olemaan hyvä selkäänpuukottamisen konsti nykyään ja ihmiset näkevät narsismia kaikkialla. Suomalainen kotikasvatus on aina ollut sellainen, että pitää alussa lirkutella ja olla mukava. Sitten saa vasta muuttua ikäväksi ihmiseksi. Noissa piirteissä on enemmänkin itsensä peittelyä ja epävarmuutta. Huono itsetunto ei aina ja kaikissa tilanteissa ole narsismia. Luetteloinnit ovat vaarallisia, koska niissä ilmenee suurimmalta osalta ihmisten negatiiviset puolet, jotka ovat terveillä ihmisillä piilossa. "Ei siis kaikki kultaa mikä kiiltää. " Mielestäni tuon narsismi käsitteen saisi lailla kieltää, koska sitä käytetään myös ihmisiin jotka eivät ole narsisteja. Jos sanoo jostakin ihmisestä selän takana että hän on "hullu." Senhän kaikki mielellään uskovat. Joku sanoo, että aikuinen tekee omat johtopäätöksensä, mutta näinhän se ei ole. Jos joku sanoo tuosta ihmisestä, hän on "narsisti", niin kaikki uskovat. Juoruilla, leimamisella ja pahan puhumisella on käänteinen puoli. Se eristää ihmisen muista. Mitä enemmän yrittää narsisteja ja hulluja vältellä, sen enemmän niitä tuntuu ympärillä olevan. En väitä, että olisin itsekään haukkuvien ja epämiellyttävien ihmisten ystävä. Jos joku leikkii kustannuksellasi ja haukkuu sinua, sinun kuuluukin loukkaantua. Se on inhimillistä. On vain tullut elämänkokemuksen myötä huomattua, että nämä ns. narsismin uhrit pakkaavat olemaan hieman yliherkkiä ja tuomitsevat sellaisiakin ihmisiä, joita ei pitäisi.
- ttfg
Olen samaa mieltä sen suhteen, että liian helposti ihmisiä syytetään narsisteiksi (tai hulluiksi), mutta sitten kun tapaa ihan oikean narsistin, tietää aivan varmasti, että tämä on narsisti. Tietenkin narsisti pitää tuntea vähintään 10- 30 vuotta.
Narsistiksi ei kukaan tule yhtäkkiä, vaan narsisti on narsisti ihan lapsesta saakka.
- montakertaahaksahtanut
Korostan,että tässä siis yleistä puhetta narsismista,piirteitä jotka saattaa olla merkkejä.
Oletko tavannut oikeasti narsistin tai psykopaatin? Nää jutut,että on huono itsetunto,epävarmuutta tms.normaalia ei päde tällaiseen henkilöön. Narsistilla on nimenomaan hyvä itsetunto vaikka hän peittelee omaa alkukantaista egoaan esim. haukkumalla muita. Narsismia ei tunnista jollei sellaista ole ikinä kohdannut.Tavalliset ihmiset haluavat uskoa hyvää muista, se on normaalia, mutta on hyvä tiedostaa että on olemassa ihmisiä jotka ovat persoonaltaan narsistisia.Sitä ei usein ymmärrä ennenkun on jo jäänyt uhriksi.
"Jos joku sanoo tuosta ihmisestä, hän on "narsisti", niin kaikki uskovat. Juoruilla, leimamisella ja pahan puhumisella on käänteinen puoli. Se eristää ihmisen muista."
Kukaan ei varmasti halua normaalista ihmisestä juoruilla, jos kyseessä on aito narsisti tämä yllämainittu ei ole edes mahdollista. Narsistilla on aina "hoviväkeä"ja omat tukijoukkonsa.Enemminkin se usein menee niin,että uhri on se joka eristetään ja narsku paistattelee valokeilassa.Mielestäni on hyvä, että narsismi käsite on olemassa koska on ihan oikeastiolemassa ihmisiä jotka ovat narsisteja ja aiheuttavat kärsimystä muille kohtuuttomasti,tälle asialle on selitys olemassa. Siitä olen kyllä samaa mieltä että tätä käsitettä käytetään liikaa ja liian heppoisin perustein, enkä halua että ketään turhaan leimataan joskus,nämä asiat vaan on todellisia.Jos narsisti on esim.vaarallinen niin silloin on mielestäni aiheellistakin hätääntyä.
mutta niin ei siis tosiaan aiheettomasti saa näin tehdä.Jokainen tekee omat johtopäätöksensä."Nää jutut,että on huono itsetunto,epävarmuutta tms.normaalia ei päde tällaiseen henkilöön. Narsistilla on nimenomaan hyvä itsetunto vaikka hän peittelee omaa alkukantaista egoaan esim. haukkumalla muita."
No tuohon kommenttisi tekee mieli laittaa linkki, josta voit lukea laajemminkin narsistin itsetunnosta, kun mun mielestä sinulla on nyt pikkusen väärä käsitys tuosta narsistin itsetunnosta, koska
"Narsistilla on aina heikko itsetunto siitä huolimatta, että hänen käytöksensä perusteella voisi luulla juuri päinvastaista. "
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsistin_itsetunnosta_ja_ihailu/
- lanko
Avaajan kuvaus on kyllä onnistunut. Itse olenjoutunut sukulaissuhteeseen 65 vuotta sitten. Tuo narsistisuus tuli kyllä esiin jo varhain, mutta vahvistui ilmeisesti omien onnistumisten myötä.
- gghhfy
Mielestäni yksi narsistien tuntomerkeistä on se, että he eivät kestä hetkeäkään yksinoloa. Ihan AINA ja koko ajan pitää olla joku seurana.
- Minun_nars
Minun narsisti-psykopaattini ainakin oli tuollainen. Oli kuin sähköjänis aina valmiina kaverinpyyntiin.
En tosin ole aivan varma, mikä sen ihmispyynnin tarkoitus loppujen lopuksi oli. Luultavasti alituinen tarve saada lisää lähdettä ja varmistelu, ettei vain kukaan tee mitään mitä hän ei tiedä...
- Narsismin_puolesta
Ihan kivasti narskut kohtapuoleen kukkii seinänvieren kukkapenkissä. Jos vaan pukkaa suotuisan lämmintä lounaasta, niin toukokuun alkuviikolla näemme keltaista kukkaloistetta runainmitoin. Pikkunarsissit jo olleet itsellä monta viikkoa ruukkukipossa ulkosalla. Eivät pienestä pakkasesta ja lumikuurosta ole moksiskaan. Kannatan narsismia näin keväällä. Tuo iloa monelle ohikulkijalle.
- näitäonnähty
Sanokaapa narsistille, että taidanpa tehdä sinusta tutkintapyynnön. (huom. en vastaa seurauksista)
- tällainenKokemus
Olin kerran valitsemassa yritykselle urakoitsijaa ja haastattelin muutaman ehdokkaan. Yksi haastateltavista oli käytökseltään hyvin töykeä, uhmakas (jopa hyökkäävä) itseriittoinen, nälvi oudosti ja poukkoili puheessaan asiasta toiseen jatkuvasti. Hän myös ilmoitti olevansa alallaan Suomen paras. Kokeilin häneen vähän huumoria, mutta hän loukkaantui siitä eikä käsittääkseni ymmärtänyt huumoria lainkaan. Hän varmaan huomasi, kun testasin häntä ja totesin itsekseni, että taitaa olla narsistinen tyyppi.
Kun hän ei tullut valituksi urakoitsijaksi, niin alkoi jatkuva sähköpostien lähettely, jossa hän jatkoi kehumistaan ja kertoi miten yrityksemme nyt menee nurin, kun häntä ei valittu urakkaan. Tätä jatkui pidemmän aikaa. Kaveri huomasi, että olin saanut selville hänen 'pikku ongelmansa' ja yritti saada minulle jotain ikävyyksiä aikaan sähköpostien lähettämisellä mm. muille yrityksemme työntekijöille. Ehkä hän sitten löysi uuden uhrin, kun postien lähettäminen jossain vaiheessa lakkasi. - uhrijatyrmistynyt
Eräs ulkomailla asuva on myös aloittajan koko lista sekä ystävänsä Suomessa. Karkasi Suomesta noiden asioiden takia ja laittomasti ystävänsä kanssa ottaa selvää ihmisistä kaiken, kyylää ja hyväksikäyttää, valehtelee ja vaikka mitä. Elävät kaksoiselämää. Ovat pahempia kuin seiska päivää lehti ja suurin osa ihmisistä.
Elävät omassa narsistisessa kuplassaan, ja sekään ei haittaisi mutta sotkevat muiden ihmisten elämän. Levittävät vääriä tietoja ja luulevat, että tietävät kaikesta kaiken vaikka eivät todellakaan tiedä. Pois Suomesta kaikki tuollaiset. Ja miettikää ensin, kun kutsutte ihmisiä facebookiinne, etteivät levitä aivan omia tarinoita ystävillenne ja kerää ystäviä myös sieltä.
Jopa seiska päivää lehteä ala-arvoisempia. Pelottavaa. - umpinarskutus
Kun kaksi narsistia seurustelee, niin asiat taitavat mennä jossain vaiheessa aika hankaliksi.
- Entäpä_kun
Mutta aika hankalaksi menee jos vaikka lapsen pitäisi tunnistaa omasta vanhemmastaan narsismi. Narsistivanhempi kun on kuin tuskissaan ja hädissään lapsen edessä jolloin lapsi luulee aidosti sen tuskan ja hädän olevan oikeaa ja aitoa.
Siis lapsi tuntee aidosti empatiaa vanhempaansa kohtaan ja alkaa tehdä vanhempansa eteen tajuamatta lainkaan että se oma vanhempi joka on siinä ristiinnaulittuna vain tekee sitä huijatakseen omaa lastaan. Sellainen ei juolahtanut itsellenikään koskaan mieleen, vaan vasta kymmenien vuosien päästä se asia selvisi ettei toinen vanhemmistani ollut oikeasti hädässä vaan hän feikkaa. Hän vain laittoi meille lapsille näkymättömät kaulapannat ja talutusnuorat joilla hän meitä hallitsi. Hän oli peloissaan oman itsensä puolesta ja halusi että me lapset toimimme (ja teemme yhä) asioita hänen puolestaan jolloin hän varmasti pärjää. Me lapset emme ole pärjänneet yhtä hyvin elämässä kuin tämä vanhempani, koska meillä ei ole ollut auttajaa tai tukijaa lainkaan, se mikä olisi kuulunut meille siitä olemme antaneet osan vanhemmalle joka pärjää oikeasti todella hyvin. Pärjää siksi koska koko ajan autetaan. Eikä meillä lapsilla tule koskaan olemaan samanlaista apua kuin me olemme antaneet omalle vanhemmalle. Miten me pärjäämme? Omilla avuillamme 100%. - runoilua
Tuosta listauksesta voisin sanoa sen että narsistit opiskelevat itsestään sellaisen mikä vetoaa ihmisiin. Narsistit pyrkivät imitoimaan niitä ihmisiä jotka saavat huomiota toisilta ihmisiltä tai jotka pääsevät jonkinlaiseen "sankarin" asemaan. Narsistit haluavat itse joko "sankarin" asemaan tai sitten he haluavat vain huomiota päästäkseen pikkuvauvan asemaan jossa heitä huomioidaan jatkuvasti tai sitten he haluavat julman jumalan asemaan, eli hieman samanlaisen jumalan asemaan mikä löytyy vanhasta testamentista.
Jos narsisti haluaa jumalan asemaan, haluaa hän kunnioitusta kun hän suorittaa omaa julmuutta ja kostoretkiä koska narsisti katsoo toimivansa oikeudenmukaisesti silloin kun hän laittaa jumal-moodin päälle omassa psyykkeessä. Sitten kun kostoretket on ohi, tulee narsistille taas hymy huulille ja asiat ovat narsistin mielestä aivan kuin mitään pahuutta ja julmuutta ei olisi ikinä tapahtunutkaan. Muut ihmiset näkevät narsistin psykopaattina, mutta narsisti näkee itsensä oikeudenmukaisuuden edustajana joka ylläpitää kuria ja järjestystä sekä puolustaa tavallista kansaa.
Narsisteille elämä on yhtä roolipeliä missä he imitoivat toisia ihmisiä, yrittävät päästä sankarin asemaan, hakevat epätoivoisesti huomiota saadakseen apua ja yrittävät saada hyväksyntää toisilta ihmisiltä. Jotkut pärjäävät häikäilemättömyyden avulla talouselämässä niin hyvin että he pääsevät siihen "sankarin" asemaan missä raha ja varallisuus tuo heille niin paljon turvaa ettei heidän tarvitse esiintyä pikkuvauvana tai kerjätä huomiota muilta ihmisiltä.
Tämä siis lähinnä miehistä. Narsistiset naiset taas ovat usein kiinni omassa äidissään tai heillä on psyyke hyvin vinossa johtuen heidän oman äidin manipuloinnista. Miehillä tosin on usein aivan sama ongelma koska he ovat nuorempana pyrkineet miellyttämään omaa äitiä ja pääsemään sankarin asemaan tehdäkseen äidistä iloisen sitä kautta kun lapsi on onnistunut elämässään jossain asiassa. Jos miehellä on hyvin vähän kunnioitusta omaa äitiä kohtaan, on tämä melko varma tapaus siitä että mies ei ole omistanut elämäänsä jollekin sankaritarinalle tai pyri toteuttamaan täysin järjettömiä unelmia mitkä pohjautuvat äidin miellyttämiseen. Naisten kohdalla usein joko viha omaa äitiä kohtaan tai liiallinen tarve miellyttää äitiä voi olla merkki siitä että nainen on taipuvainen narsismiin/psykopatiaan.
Naisten kohdalla narsismi tulee usein esille estottomuutena niin että nainen haluaa elää vapaasti tai kokee olevansa oikeutettu "vapauteen" nuorempana. Myöhemmin elämässä tällainen nainen sen sijaan haluaa rajoitettua elämää missä oma mies laitetaan tossun alle ja tämän naisen sana on laki eikä tästä laista poiketa. Muussa tapauksessa nainen lähtee lasten kanssa ja vaatii oikeudessa vähintään puolet talosta ja muusta omaisuudesta vaikka ei olisi pennin penniä laittanut kiinni mihinkään ja elänyt 20 vuotta miehen siivellä.
Useimmiten narsisteilla on ongelmana omassa isässään se että isä on ollut hyvin "poissaoleva" silloin kun lapset ovat kasvaneet. Lapset eivät siis ole saaneet isältään minkäänlaista kasvatusta tai näkemyksiä elämään. Isä saattaa itse olla narsistinen, väkivaltainen, alkoholisti tai mielenterveysongelmainen ihminen. Useimmiten ne isät joilla ei ole päässä vikaa, ymmärtävät miksi lapset tarvitsevat kasvatusta ja miksi lapsille kannattaa antaa jonkinlaisia ohjeita elämään. Poissaolevat isät ovat kuitenkin hukassa oman elämänsä suhteen ja usein heillä on nainenkin psykoottinen tai narsistinen sekä hallitseva nainen parisuhteessa. Koulutus on usein myös ratkaiseva sen suhteen onko ihminen hukassa koska sellaisilla ihmisillä ei välttämättä ole mitään tarjottavaa toisille ihmisille joilla ei ole koulutusta.
Jos pelkää narsisteja, voisi se olla helpompi lähtökohta parisuhteeseen jos yrittää ymmärtää puolison vanhempia, heidän taustoja ja katsoa mitä ongelmia tästä on mahdollisesti koitunut lapselle eli puolisolle jonka kanssa on mahdollisesti muodostamassa parisuhdetta. Lähes jokainen ihminen ajautuu elämässään psyykkisiin ongelmiin ja näihin ongelmiin voi yrittää varautua ymmärtämällä puolison vanhempia, puolison lapsuutta ja menneisyyttä.
Jokainen osaa pelata roolipelejä, imitoida toisia ihmisiä tai vaikkapa valehdella asioista, mutta tämän saa loppumaan jos yrittää ymmärtää ihmisen menneisyyttä. Jos haluaa puolisokseen ihmisen joka ei ole ikinä valehdellut, kannattaa kysyä ekoilla treffeillä onko ikinä valehdellut. Luulen että tällä karsiutuu pois 99.99% ihmisistä. Lienee helpompaa pyrkiä lopettamaan valehtelu ajoissa, kuin pyrkiä syyllistämään toista ihmistä valehtelijaksi, narsistiksi, ihmisten hyväksikäyttäjäksi, "playeriksi" tai väkivaltaiseksi ihmiseksi.
Parisuhteeseen ei muodostu samanlaista kiintymystä kuin mitä siihen voi muodostua mikäli parisuhde on muutakin kuin sitä että ostetaan yhdessä materiaa, annetaan toiselle välille kukkakimppu, suklaarasia tai kylpylämatka sekä kehutaan toista ihmistä.- runoilua
Jos uskaltaa katsoa toisen "pahuutta", on se aito halu auttaa toista ihmistä.
Jos haluaa syyllistää toista ihmistä "narsistiksi", lienee paljon helpompaa lähteä liikenteeseen ihmisen vanhemmista koska sieltä se usein on lähtöisin. Jokainen tietysti tekee elämässään päätöksen lähteekö "pimeyden polulle" eivätkä vanhemmat usein pysty tähän puuttumaan jos kyse on teini-ikäisestä ihmisestä. Harva teini-ikäinenkään ymmärtää kunnolla mitä on tekemässä silloin kun lähtee mukaan "pahuuteen". Useimmiten ongelmaksi muodostuu se kun ihminen yrittää salata oman "pahuuden" eli ne maneerit mitkä on oppinut nuorempana eikä pääse näistä maneereista eroon. Eräs ongelma on myös pelko yksinäisyydestä ja syrjäytymisestä jonka vuoksi ihmisellä on tarve löytää puoliso, mutta tätä kautta ihminen entistä enemmän pyrkii salaamaan oman "pahuuden" jotta toinen osapuoli ei tuomitsisi itseä niistä paheista mitkä kuuluvat omaan elämään ja mitkä ovat muodostuneet omaksi persoonaksi. Yhden synnin kautta mukaan voi tulla toisia syntejä jonka jälkeen lista on loputon. Joillekin elämä on kulisseja missä perhe-elämä näyttää taivaallisen ihanalta ulkopuolisten kannalta, mutta salailu ja riitely puolison kanssa tappaa ihmisen sisältä sekä mahdollisesti myös tuottaa toiselle ihmiselle vakavaa vahinkoa.
Kun keskittyy "pahuuteen" jo heti alussa, ymmärtää kuinka vaikeista asioista on kyse mikäli ihmisen tulisi sietää toista ihmistä hänen "paheiden" vuoksi. Se lienee kuitenkin ymmärrettävää että jokainen ei ole valmis puhumaan kaikista paheista heti eikä tätä kautta välttämättä valmis hyppäämään parisuhteeseenkaan heti. Monille kuitenkin käy se että hypätään parisuhteeseen heti täysillä ja sitten vuosien päästä alkaa tulla julki erilaisia paheita mistä ei itse pidä toisessa ihmisessä.
- ilkyway
Hei aloittaja kaikista noista kriteereistä tulee auttamattomasti lapsi mieleen paitsi eihän lapsi petä paitsi kaveriporukassa... Pikkulapsen syntilista itku vain puuttuu!!!!-
"saalistajan katse" tai miten olisi kiero katse (,)(`)- Anonyymi
Elämäntapa rikollisen päiväkirja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768