Kysy transtytöltä

Transsissa_Tähtisimmu

Oon 28v, syksyllä kolme vuotta täyttävän lapsen äiti, jonka synnyttäjä-äidin kans on erottu mutta loistavat välit ja hoidetaan yhdessä meidän vintiö, joskin tällä hetkellä se asuu bioäidillään. 8kk estradioli-valeraattia takana, spironolaktonin annostus tällä hetkellä 150mg. Testosteroni oli puolivuotisverikokeessa 4.2 ja estro 0.37.

Kysykää mitä vain. :) Vastaan niin hyvin kuin pystyn.

10

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KunKerranPyysit

      Oletko koskaan tuntenut itsesi normaaliksi?

      • Transsissa_Tähtisimmu

        Hihi.. :D Mähän olen? Normaalivariaatio. ;)


    • Mitä_tässä_tapahtuu

      Eiköhän paremmat asiantuntijat löydy Trasekista tai Transsukupisteeltä kuin tuollaiselta vasta transvanhemmaksi joutuneelta (oman tulkintansa mukaan).
      Tietysti uteliaat voi kysellä miten tilanne etenee, mutta kannattaa huomioida ettei tämä lapsi ole myöhemmin tyytyväinen että hänen asioitaan on levitelty julkisuudessa täysin avoimella keskustelupalstalla.
      Muutenkin tuo aloitus tuntuu aivan absurdilta, onko edes totta. ALLE KOLMEVUOTIAALLE pikkulapselle syötetään ilmeisesti vanhempien e-pillereitä ja verenpainelääkkeitä. Eihän tuon ikäisellä lapsella hormoonitasot edes ole kovin kummoiset. Ymmärtääköhän tuon ikäinen lapsi edes mitä hänen vanhempansa on tekemässä hänelle. Noin pieni lapsi voi vielä ennen kouluikää löytää vakiintuneen sukupuolensa eikä silloin enää välttämättä olekaan sukupuoliristiriitaa. Mitä tekee hormoonien syöttäminen 10 vuotta ennen oman hormoonitoiminnan käynnistymistä. Joku endokrinologi hyppisi seinille jos kuulisi tällaisesta puoskaroinnista.
      Nuo labra-arvotkin on ihan hulluja (onkohan otettu tuon omalääkityksen aikana). HUSLabin tutkimusohjekirja toteaa seuraavaa estrogeenitasoista: Pikkulapsilla seerumin estradiolin pitoisuudet voivat olla korkeita syntymän jälkeen, mutta laskevat muutamien päivien - 2 viikon aikana prepubertaalitasoon. Ennen puberteettia tytöillä estradiolitasot ovat matalia (alle 0,037 nmol/l ja usein alle 0,015 nmol/l) ja pojilla pitoisuudet ovat noin puolet tyttöjen tasosta. Testosteronista todetaan: Syntymän jälkeen seerumin testosteronipitoisuus nousee pojilla n. 2- 3 kuukauden ajaksi. Vapaan testosteronin aktiivisuus ei muutu. Ennen puberteettia gonadotropiinien ja testosteronin eritys on vähäistä. Ohjearvot ovat seuraavat: pojat ennen puberteettia 0.1 - 1.1 nmol/l, (tytöt ennen puberteettia 0.1 - 0.4 nmol/l).

      • Transsissa_Tähtisimmu

        Voi ei..! Miten mä nyt noin epäselvästi onnistuin asian ilmaisemaan!! :D

        Meinasin ITSEÄNI. Minä olen se trans, joka syö ja jonka arvot nuo ovat, ei mun lapseni, hyvänen aika! :)

        Mä vaan ajattelin noi olennaisimmat tiedot kirjoittaa suoraan tohon, niin niitä ei tarttis kenenkään kysellä. Tarkoitus oli että jos jollain itseään etsivällä / pohtivalla olis vaikka kysyttävää, tai jollain ihan muulla ylipäänsä transsiudesta. :) Voin kertoo hormoneista (niiden vaikutuksista), käytännöistä, transtutkimuksista, tai muuten vaan mitä sitä (joutuu) kelailee kun on tällänen "kohtalo". :)


      • Vääräpaikka
        Transsissa_Tähtisimmu kirjoitti:

        Voi ei..! Miten mä nyt noin epäselvästi onnistuin asian ilmaisemaan!! :D

        Meinasin ITSEÄNI. Minä olen se trans, joka syö ja jonka arvot nuo ovat, ei mun lapseni, hyvänen aika! :)

        Mä vaan ajattelin noi olennaisimmat tiedot kirjoittaa suoraan tohon, niin niitä ei tarttis kenenkään kysellä. Tarkoitus oli että jos jollain itseään etsivällä / pohtivalla olis vaikka kysyttävää, tai jollain ihan muulla ylipäänsä transsiudesta. :) Voin kertoo hormoneista (niiden vaikutuksista), käytännöistä, transtutkimuksista, tai muuten vaan mitä sitä (joutuu) kelailee kun on tällänen "kohtalo". :)

        Vertaistuki on parempi vaihtoehto. Ellei pääse vertaistukipalaveriin, tietoa ja tukea saa sähköpostilla ja puhelimitse em. tahoilta. Henkilökohtainen keskustelu on aina parasta, täällä on kiusana nuo kotitarvepsykologit älyttömine mielipiteineen. Esimerkiksi Puuterin suljettu alue on parempi paikka keskustelulle ja kysymyksille koska siellä pitää olla rekisteröitynyt.


    • olliut

      SAIRASTA!!!! Yök

    • Yks-kysäisy

      Aloitus oli kovin epäselvä. Oletko siis "äiti", vaikka kutsutkin itseäsi transtytöksi. Itsestäsi käyttämän nimityksen ja lääkityksen perusteella sinun pitäisi olla kyseisen lapsen isä (jos olet siittänyt hänet) ja juridisesti se säilyisi edelleen vaikka sukupuoli vaihtuisikin papereissa myöhemmin (vai oletko täysin ulkopuolinen henkilö). Voihan tietenkin äiti -nimitystä käyttää ilman varsinaista äitiyttäkin.
      Sitten siihen kysymykseen. Varmaan joku muukin tällä palstalla kaipaa tietoa mistä löysit DIY lääkitykseen myönteisesti suhtautuneen lääkärin, et varmaankaan halua mainita nimiä täällä avoimella palstalla. Lääkityksen laadusta päätellen et ole vielä saanut transdiagnoosia koska tuollaista lääkeyhdistelmää ei käytetä yleensä HYKS:n ja TAYS:n hormoonipoliklinikoilla.
      Et ole ensimmäinen aloitteleva transihminen joka kokee olevansa pätevä neuvomaan muita. Jotkut muutkin pitävät blogia omasta edistymisestään, mutta eivät pyri esiintymään neuvojana koska alkuvaiheessa puuttuu tietoa valtavasti. Ehkä sinunkin kannattaisi perustaa oma blogi.

      • Transsissa_Tähtisimmu

        Joo, samaa tuo ylempänä oleva sano että huono paikka -- jonka kyllä huomas muuaalla täällä, toisen aihealueen puolella... :D Ja alotus on tosiaan paska, yritin vissiin liian pieneen tilaan laittaa liian tiiviisti infoa...

        Mutta juuri noin, oon siis transtyttö ja silti kannan äidin titteliä. Ihan yhteisellä päätöksellä ja synnyttäneen osapuolen rohkaisemana jopa. Lapsi saa kyllä luonnollisesti tietää tarinan isästään kunhan ikää tulee vähän lisää... :) Siitä että mitä on äitiys, on tullu joka paikassa muiden keskustelijoiden kans vääntöä, joka on aika huvittavaa...

        En ole DIY lääkityksellä vaan ihan virallisella diagnoosilla ja sen kohtuuttoman tutkimusjakson läpikäynyt. Spiro nostettiin 3 tabl. / pvä koska testo on liian korkee. Enkä nyt ajatellut että oon mikään endokrinologi tai psykiatri, mutta kyllä sitä on ihan tajuttoman paljon ettiny (tutkimus)tietoa kaikkialta ja kaikesta mitä aiheeseen liittyy. Oon sellane luonne, sanotaan vaikka niin.

        Mutta ei ollu kyllä tarkotus kuulostaa ylimieliseltä ja syy miks valitsin avoimen palstan, nii oli se ajatus että jengi löytäis helposti ja olis matala kynnys kysyä. :) Kokemuksesta kun tiiän että kynnys mennä lääkärille pyytämään lähetettä transtutkimuksiin tai edes vertaisryhmään voi olla aika korkee. Oletuksella että on ees kovin lähellä TAYSia tai HYKSiä tai että lähellä on vertais- / tukiryhmätoimintaa...

        Ja blogia kirjoitan jo. :)


      • Hoitolinja_muuttunutko

        "En ole DIY lääkityksellä vaan ihan virallisella diagnoosilla ja sen kohtuuttoman tutkimusjakson läpikäynyt. Spiro nostettiin 3 tabl. / pvä koska testo on liian korkee."
        Ohhoh, onko hormoonipolit siirtyneet spironolaktonin käyttöön, vai onko kyse kohdallasi jostain riskistä ettei Androcuria voi käyttää. Yleensä spiroa ei määrätä kovin suuria annoksia siitä aiheutuvien riskien vuoksi. Esimerkiksi itselläni se on verenpainelääkkeenä 50 mg/vrk eikä lääkäri uskaltanut nostaa suuremmaksi koska tälläkin mennään labra-arvojen rajoilla. Kumpi poli on määrännyt spiroa? Itse kävin Helsingin naikkarilla vuosia sitten ja silloin tuplattiin Androcur kun testo ei laskenut tarpeeksi.


      • Transsissa_Tähtisimmu
        Hoitolinja_muuttunutko kirjoitti:

        "En ole DIY lääkityksellä vaan ihan virallisella diagnoosilla ja sen kohtuuttoman tutkimusjakson läpikäynyt. Spiro nostettiin 3 tabl. / pvä koska testo on liian korkee."
        Ohhoh, onko hormoonipolit siirtyneet spironolaktonin käyttöön, vai onko kyse kohdallasi jostain riskistä ettei Androcuria voi käyttää. Yleensä spiroa ei määrätä kovin suuria annoksia siitä aiheutuvien riskien vuoksi. Esimerkiksi itselläni se on verenpainelääkkeenä 50 mg/vrk eikä lääkäri uskaltanut nostaa suuremmaksi koska tälläkin mennään labra-arvojen rajoilla. Kumpi poli on määrännyt spiroa? Itse kävin Helsingin naikkarilla vuosia sitten ja silloin tuplattiin Androcur kun testo ei laskenut tarpeeksi.

        Siis spiroa pidetään muuten turvallisempana mun tietojen mukaan; syprossa on suurempi vaara verenhyytymiin ja depresion laukaisuun. Mutta sypro on tykimpi antiandrogeeni myös.

        Kansainvälisen Endokrinologian instituutin (2011) ja WPATH:in (en muista vuotta) mukaan suositellut annostukset on estroa 2mg - 4mg ("up to 6mg") ja spironolaktonia 100mg - 200mg ("up to 400mg"). Ehkä noi on vaa muuttunu sit vuosien aikana... :) Jenkeissähän ei sypro oo ees hyväksytty -- siellä käytetään pelkästään spiroa ja aiemmin myös Flutamidia mut siitä tuli joillekki komplikaatioita. Nyt on kehitetty Bikalutamidi mut en tiiä käytetäänkö sitä *missään* muuhun ku eturauhassyövän hoitoon...

        Mulla on ollu koko ajan ALAT jotain about 20 ja kaikki muukin ihan OK. :) Estro on kauheen alhainen ku monilla ollu yli 0.50... Mutta muut kaikki kohdillaan, kolesteroleja myöten. ;)


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe