Muovista lämmitysilmaputkea

LazyJack

Olen yrittänyt löytää muoviputkea jolla korvata osa Webaston lämminilmakanavan 54mm letku osalta matkaa. Onko tiedossa kellään jotain sopivaa jossa olisi n54mm ulkohalkaisija ja edullistakin tietenkin. Webastolle löytyy kaikenlaisia haaroja ja mutkia muttei suoraa putkea. Harmaat viemäriputket, virityksineen, on jo harkinnassa.

35

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uretngi

      Itse laitoin Wallaksen 75mm putkiston runkolinjoiksi muovista 75mm harmaata viemäriputkea. Hyvin on toiminut ilman mitään onkelmia. Lämppäristä aluksi n. 1m sitä Wallaksen PAP-putkea ja siitä pitkät vedot viemäriputkella. Helppo tehdä kulmat ja y-jaot. Putken päälle laitoin armaflexin eristysputkea.

    • Terästäveneeseen

      Bilteman 50 mm pakokaasuletku. Kestää lämpöä ja on helppo eristää.

    • Tossatoinen

      Esska: Pakokaasuletku - VA - sisä-Ø 20-300mm - max. 600°C - lasikuitu - johtava - joustava ja kestävä
      - Ø-sisä: 50 mm
      - Ø-ulko: 55 mm
      - Pakkaus: 1 m

      • Mistä mahtaa Esskaa saada ?
        terv.clasu


      • Googlessaasuu
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mistä mahtaa Esskaa saada ?
        terv.clasu

        Esska-fi.com


    • Safirella

      Luulis, että muoviputkista tulis muovinen tuoksu, miten on, onko kokeiltu. Pahvisesta ei tule tuoksua.

      • uretngi

        Ei ainakaan omassa tule mitää muovin hajua kun laitoin viemäriputkesta runkolinjat.


    • VaikeaAsia

      Kaki ymmärtänyt ajatuksen, kaksi pihalla.

      Tyypillistä tätä palstaa.

    • Noiden PVC putkien kanssa kannattaa olla tarkkana. Voivat sulaa lämmittimen lämmöstä ja sulatessaan voivat päästää myrkyllisiä kaasuja ympäristöön. Kannattaa vilkaista noita ilmastointiputkien puolelta olevia tuotteita ja sieltä alumiinihormeja, jos on joku paikka, jossa vaatii hieman mekaanista kestävyyttä.

      • Kemikallo

        PVC kestää lämpöä 70 C ennen kuin alkaa pehmenemään. Se lämpötila tulee helposti lämppäristä. Kun mennään 100 asteen yli, niin muovi sulaa.

        Hyvä puoli PVC:ssä on että se palaa huonosti ja kestää kemikaaleja. Huonona puolena on viemäriputken raskasmetallit ja muut kemikaalit, joilla sen kestävyyttä on lisätty. Viemäriputken PVC:ssä on klooriakin enemmän kuin muissa laaduissa. Kuumennettaessa kemikaaleja vapautuu ja niistä on oikeasti haittaa.


      • MudSack
        Kemikallo kirjoitti:

        PVC kestää lämpöä 70 C ennen kuin alkaa pehmenemään. Se lämpötila tulee helposti lämppäristä. Kun mennään 100 asteen yli, niin muovi sulaa.

        Hyvä puoli PVC:ssä on että se palaa huonosti ja kestää kemikaaleja. Huonona puolena on viemäriputken raskasmetallit ja muut kemikaalit, joilla sen kestävyyttä on lisätty. Viemäriputken PVC:ssä on klooriakin enemmän kuin muissa laaduissa. Kuumennettaessa kemikaaleja vapautuu ja niistä on oikeasti haittaa.

        Kun lämppäristä alkaa tulla yli 100 asteista ilmaa, on syytä ottaa sammutin esille.


      • KiehuvaVesi
        Kemikallo kirjoitti:

        PVC kestää lämpöä 70 C ennen kuin alkaa pehmenemään. Se lämpötila tulee helposti lämppäristä. Kun mennään 100 asteen yli, niin muovi sulaa.

        Hyvä puoli PVC:ssä on että se palaa huonosti ja kestää kemikaaleja. Huonona puolena on viemäriputken raskasmetallit ja muut kemikaalit, joilla sen kestävyyttä on lisätty. Viemäriputken PVC:ssä on klooriakin enemmän kuin muissa laaduissa. Kuumennettaessa kemikaaleja vapautuu ja niistä on oikeasti haittaa.

        Muovinen viemäriputki on siis suunniteltu hyvin kestämään kiehuva vesi, 100 astetta...


      • MudSack kirjoitti:

        Kun lämppäristä alkaa tulla yli 100 asteista ilmaa, on syytä ottaa sammutin esille.

        115 astetta on maksimissaan lämmittimien puhalluslämpötilat. PVC putki kestää sen hetkittäin. Lämmityskäytössä käyttö on jatkuvaa. Ei kananta käyttää PVC putkea lämmitinasennuksiin.


      • MudSack
        vanhami kirjoitti:

        115 astetta on maksimissaan lämmittimien puhalluslämpötilat. PVC putki kestää sen hetkittäin. Lämmityskäytössä käyttö on jatkuvaa. Ei kananta käyttää PVC putkea lämmitinasennuksiin.

        Metri, puolitoista sitä pahviputkea, ja lämmitimen puhalluslämpötilat eivät nouse muoviputkenosalla enää edes hetkittäin tuollaisiin lukemiin.


      • Laakijavainaa
        vanhami kirjoitti:

        115 astetta on maksimissaan lämmittimien puhalluslämpötilat. PVC putki kestää sen hetkittäin. Lämmityskäytössä käyttö on jatkuvaa. Ei kananta käyttää PVC putkea lämmitinasennuksiin.

        Vaikka putki kestäisi, niin ne höyryt eivät ole sellaisia, että niiden kanssa haluaisi nukkua. Tosin varmaan parin yön jälkeen vaikutus tasaantuu ja peruuttamaton vahinko on päässyt tapahtumaan.


      • EiMikäänSattuma
        KiehuvaVesi kirjoitti:

        Muovinen viemäriputki on siis suunniteltu hyvin kestämään kiehuva vesi, 100 astetta...

        Tietenkin eikä sen toisaalta tarvitse suurempaa lämpöä kestääkään koska putken, jossa virtaa paineeton vesi, lämpötila ei nouse sen yläpuolelle.
        Toisaalta ei ole mitään mieltä tehdä putkia tavarasta, joka vaatii turhan suuria lämpötiloja sulamiseen. Se vain tekisi putken pursottamisesta kalliimpaa.


    • Eitulekuumaa

      Otas nyt ja mittaa se lämpötila ennen kuin höpöttelet. Ei todellakaan tule ilmapuhalluslämppäristä lähellekään 70-asteista lämmitysilmaa.

      • Joakim1

        Tässä sinulle mittauksia kahdestä lämmittimestä. Täydelle teholla Eberi D4:llä putkiston päästä mitattu n. 65 C yli ulkoilman ja Safire 3600:lla reilusti yli 80 C. Noihin siis pitää lisätä ulkoilman lämpötila eli kesällä venettä kuivatessa jopa 20 C. Lisäksi nuo olivat putkistonlämpöhäviöiden jälkeen eli heti lämppärin ulostulossa on reilusti kuumempaa.
        http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/venelammitinvertailu.pdf


      • OnkoSeDosenttiItse

        Näköjään tuo kovaääninen huutelija taas nolasi itsensä. Olisi jännä nähdä minkälainen otus päästää tuollaisia aivopieruja. Voi nimittäin olla jonkinlainen dosenttikin kyseessä, joka testaa sosiaalisessa mediassa ihmisten reaktioita.

        Ajattelin nimittäin, että jos koulutettu apina vastaisi tänne, niin se olisi todennäköisesti useammin oikeassa joten noin usein väärässä oleminen vaatii systematiikkaa. Tavallinen pulliainen ei pystyisi vastaamaan kaikkeen niin monta kertaa peräkkäin väärin vaikka yrittäisi.


      • MudSack
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä sinulle mittauksia kahdestä lämmittimestä. Täydelle teholla Eberi D4:llä putkiston päästä mitattu n. 65 C yli ulkoilman ja Safire 3600:lla reilusti yli 80 C. Noihin siis pitää lisätä ulkoilman lämpötila eli kesällä venettä kuivatessa jopa 20 C. Lisäksi nuo olivat putkistonlämpöhäviöiden jälkeen eli heti lämppärin ulostulossa on reilusti kuumempaa.
        http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/venelammitinvertailu.pdf

        Aika pätkä yksiputkinen saapi olla "kanava", jos tuollaisia lämpötiloja puhaltelee kanavan päässä.


      • TeamPahna
        MudSack kirjoitti:

        Aika pätkä yksiputkinen saapi olla "kanava", jos tuollaisia lämpötiloja puhaltelee kanavan päässä.

        Niin saa puhumattakaan, jos lämpötila on tuollainen 100 m päässä veneestä.
        Mutta nythän mä hokasin, että kyseessä olikin putken väliin tehtävä liitos, joka on kuin onkin muualla kuin putken päässä. Ei tarvitse muuta kuin lukea mistä on kyse :D

        Ei se mitään, moni sinua fiksumpikin on joskus erehtynyt


      • Joakim1
        MudSack kirjoitti:

        Aika pätkä yksiputkinen saapi olla "kanava", jos tuollaisia lämpötiloja puhaltelee kanavan päässä.

        Tekstissä sanotaan kolmessa eri mittauksessa käytetyn 1 m ja 4 m putkea. Omassa veneessä pääsuulakeelle on matkaa varmaankin viisi metriä ja kyllä sieltä tulee niin kumaa, ettei jalkoja voi pitää suulakkeen kohdalla, lämppärin käydessä täydellä teholla. Minulla on juuri tuo D4, josta mitattiin "vain" 65 asteen lämpötilannousu. Suomalaisissa on yleensä pienempi ilmavirta, jolloin lämpötila nousee enemmän samalla teholla.

        Eristömättömässä putkistossa hukkuu suuruusluokkaa 100 W/m eli 4 kW lämmittimellä muutama metri ei hirveästi muuta tilannetta.


      • OmituinenOlet
        TeamPahna kirjoitti:

        Niin saa puhumattakaan, jos lämpötila on tuollainen 100 m päässä veneestä.
        Mutta nythän mä hokasin, että kyseessä olikin putken väliin tehtävä liitos, joka on kuin onkin muualla kuin putken päässä. Ei tarvitse muuta kuin lukea mistä on kyse :D

        Ei se mitään, moni sinua fiksumpikin on joskus erehtynyt

        Mitäs vitun sekoilua tuo sitten mulkulta taas on ?


      • Mulkulta
        OmituinenOlet kirjoitti:

        Mitäs vitun sekoilua tuo sitten mulkulta taas on ?

        En oo sun kulta :)


      • OmituinenOlet
        Mulkulta kirjoitti:

        En oo sun kulta :)

        ?????


    • LazyJack

      Kiitoksia kovasti vastauksista, vinkeistä ja keskusteluista. Kunhan taas veneelle pääsen täytyy katsoa tarkemmin että mitä sinne mahtuukaan. Aika kauas lämmittimestä se putkenpätkä tulee.

      • McCannister

        Aion kyllä koettaa tuota muoviputkea. Takapäähän lämppäri, 1, 5 m pahviputkea, haaroitus ja molemmille kyljille 100 mm putket, ja toiselle puolelle 3 suulaketta vessa ja toiselle puolelle 4 suulaketta. Uskoisin putkien kestävän.


      • Harkitse_hetki

        Olet nyt kuullut ammattimiesten lausunnot muoviputken käytöstä lämmittimessä. Mietipä hetki, jos niiden käyttö olisi suositeltavaa niin niitä olisi saatavilla laajalti lämmitin valmistajilla.
        Ne muovien päästämät kaasut eivät ole mitään vaaratomia myrkkyjä. Tietysti jos olet siellä yksin, niin siitä vaan ole hyvä, mutta jos kutsut sinne muita ja etenkin lapsia, niin teet todella vakavan vääryyden.


      • McCannister
        Harkitse_hetki kirjoitti:

        Olet nyt kuullut ammattimiesten lausunnot muoviputken käytöstä lämmittimessä. Mietipä hetki, jos niiden käyttö olisi suositeltavaa niin niitä olisi saatavilla laajalti lämmitin valmistajilla.
        Ne muovien päästämät kaasut eivät ole mitään vaaratomia myrkkyjä. Tietysti jos olet siellä yksin, niin siitä vaan ole hyvä, mutta jos kutsut sinne muita ja etenkin lapsia, niin teet todella vakavan vääryyden.

        Ammattimiehen lausunnot ? Miltä alalta ?


      • Ilmeisesti_olet_jo_harki

        Aamen sinulle ja hyvää kesää.


      • Ammattimiesansaitsee
        McCannister kirjoitti:

        Ammattimiehen lausunnot ? Miltä alalta ?

        Ei pidä loukkaantua toisten puolesta. Ammattimies ei millään tavalla ollut kohdistettu sinuun vaan meihin muihin, mm kemisteihin


      • MääMuutTiärä
        Ammattimiesansaitsee kirjoitti:

        Ei pidä loukkaantua toisten puolesta. Ammattimies ei millään tavalla ollut kohdistettu sinuun vaan meihin muihin, mm kemisteihin

        Tuotetuntemus näillä "ammattimiehillä" aika heikko. Ennen kuin esiintyy ammattimiehenä, olisi hyvä selvittää perusasiat kommentoimastaan asiasta. Niinhän ammattimies ei täällä toimi, mutta täällähän onkin näitä wannabe ammattimiehiä.


      • Kukakysyy1
        MääMuutTiärä kirjoitti:

        Tuotetuntemus näillä "ammattimiehillä" aika heikko. Ennen kuin esiintyy ammattimiehenä, olisi hyvä selvittää perusasiat kommentoimastaan asiasta. Niinhän ammattimies ei täällä toimi, mutta täällähän onkin näitä wannabe ammattimiehiä.

        Koulutus ja työkokemus on riittänyt näytöksi työnantajille, joten en rupea niitä täälä palstalla erikseen esittelemään etenkin, kun tuntuu kuselijällä olevan itsellään asiat sellaisella tolalla ettei ymmärrä, vaikka saisikin paperit eteensä :D


    • meriläisrakentelija

      Laita metallista putkea.

      tuossa kolmekin esimerkkiä, jotkut jopa lähellä tuota 54 mm mutta supistamalla muistakin saa:

      http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Ilmanvaihtoletku/Ilmanvaihtoletku-alumiinia-2000031389/

      http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Ilmanvaihtoletku/Keittio-tuuletusletku-2000020662/

      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Yleiskayttoinen-pakoputkisto/Joustava-pakokaasuletku-2000017821/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe