Ajattelin vaihtaa jäähdytysnesteen joka on viimeksi vaihdettu 8 vuotta sitten. Mitä motonetin tuotetta laitan ? Tilavuus yanmarissani on 4 litraa ja paisuntasäiliö. Puolet akkuvettä ja sitten LLC jäähdytysnestettä.
Millätavalla olette huudelleet säiliön. Ihan tavallisella vedelläkö?
Vähän ohjetta.
Jäähdytysneste
13
680
Vastaukset
- EiRakettitiedettä
Laita samaa, mitä koneessa on, niin ei tarvitse huuhdella vaan tyhjentää huolellisesti. Moottorin ohjeessa on kerrottu mitä nestettä siinä pitää käyttää.
- vähänvanhaakin
Joo, yksinkertaisinta käyttää saman tyyppistä jäähdytysnestettä (saman väristä). Mutta miksi pitäisi tyhjentää huolellisesti?
Se "huolellinen tyhjennys" tarkoittanee, että jäähdytysjärjestelmä pitäisi tyhjentää kokonaan. Käytännössä ei välttämättä helppoa, koska lämminvesivaraajakin pitäisi saada tyhjäksi. Itse olen tyytynyt tyhjentämään vain sen määrän, joka letkut avaamalla helposti tulee ulos. Sen jälkeen uudet aineet sisään.
Eikö nesteen vaihto tehdä siksi, että jäähtytysnesteen korroosioneston ominaisuudet heikkenevät vähitellen. Haittaako jotenkin, jos tilkka vanhaa nestettä on uuden seassa? - Vedellähuuhtelu
Minä olen huuhtelun tehnyt hanavedellä kannusta kaataen ja sitten uudet aineet sisään. On ainakin toiminut.
- miksi.huuhtelu
Vedellähuuhtelu kirjoitti:
Minä olen huuhtelun tehnyt hanavedellä kannusta kaataen ja sitten uudet aineet sisään. On ainakin toiminut.
Miten "toimivuus" todetaan? En ole koskaan huuhdellut, kun olen vaihtanut nesteet. Nykyinen moottori >20 v. ja on kaikin puolin kunnossa. Jäähdytysneste oli täysin kirkasta, kun viimeksi vaihdoin sen 4 vuotta sitten. Litkuna olen käyttänyt Glycoshellin valmista liuosta.
- JaSittenFöönataan
vähänvanhaakin kirjoitti:
Joo, yksinkertaisinta käyttää saman tyyppistä jäähdytysnestettä (saman väristä). Mutta miksi pitäisi tyhjentää huolellisesti?
Se "huolellinen tyhjennys" tarkoittanee, että jäähdytysjärjestelmä pitäisi tyhjentää kokonaan. Käytännössä ei välttämättä helppoa, koska lämminvesivaraajakin pitäisi saada tyhjäksi. Itse olen tyytynyt tyhjentämään vain sen määrän, joka letkut avaamalla helposti tulee ulos. Sen jälkeen uudet aineet sisään.
Eikö nesteen vaihto tehdä siksi, että jäähtytysnesteen korroosioneston ominaisuudet heikkenevät vähitellen. Haittaako jotenkin, jos tilkka vanhaa nestettä on uuden seassa?Kannattaa tyhjentää "huolellisesti" jotta saa mahdolliset epäpuhtaudet ja sakat pois. Ne heikentää uuden nesteen tehoa heti kättelyssä. Nesteet on hyvä poistaa useammasta kohdasta ylempää ja alempaa.
- kuneiolekokemusta
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609755/Motox-Pakkasneste-5-l-kayttovalmis--36-C-vihrea
Autakaapa nyt kun ei ole kokemusta. Sopiiko tama käyttövalmis 2008 mallin yanmarin 3ym koneeseen vanha aine on vihreää niin laittaisin tätä. - FrankZane
No miksi ei sopisi?? Kysehän on vain korroosion ja pakkasen suojauksesta.
- Eisekaisin
Ihan kaikki aineet ei sovi keskenään.
- MelkeinMitäVaan
Laittaisin G48:aa. Sitä on kuitenkin hieman vaikea saada sillä nimellä, mutta Arctic King G12 on samaa tavaraa. Vaihda kaikki kerralla ja sekoita 50/50-suhteessa akkuveteen.
G12 on ihan sopunintaista ja sopii melkein mihin vaan, tosin Yanmar ei ole kovin kranttu... - Reiska2K
Kannattaa vaihtaa ja huuhtoa kunnolla, jotta saa kaiken moskan pois. Niistä jäähdytysnesteiden väreistä sen verran, ettei niitä pidä sekoittaa, vaan pitää saman värisenä, jos joutuu lisäämään.
Jos värit sekoittaa ei pakkasen kestävyyttä pysty luotettavasti mittaamaan.- Vaikeampaakuinennen
Värikoodaus on historiaa. Se pitää paikkansa, etrei värejä saa sekoittaa, mutta nykyään saman värisetkään ei ole sekoitettavissa keskenään muuten kuin sattumalta.
Siksipä kannattaa vain lisätä akkuvettä ja vaihtaa kaikki kerralla tai kirjoittaa muistiin, mitä käyttää. - faktaa.tarvitaan
Vaikeampaakuinennen kirjoitti:
Värikoodaus on historiaa. Se pitää paikkansa, etrei värejä saa sekoittaa, mutta nykyään saman värisetkään ei ole sekoitettavissa keskenään muuten kuin sattumalta.
Siksipä kannattaa vain lisätä akkuvettä ja vaihtaa kaikki kerralla tai kirjoittaa muistiin, mitä käyttää.Kerroit, ettei nykyään saman värisetkään ole sekoitettavissa keskenään.
Mitä tapahtuu, jos erilaisia jäähdytysnesteitä sekotetaan keskenään? Mikä muu muuttuu kuin väri tai värin sävy? Pakkaskestävyys kai riippuu glykolista. Lisäksi jäähdytinnesteessä on korroosionestoaineita ja väriainetta.
Merimoottoreissakin jäähdytysjärjestelmä on "suljettu", kun systeemissä on paisuntasäiliö eikä lämmönvaihtajan tulppaa availla. Jos ei ole hapetusta, tuskin korroosiokaan on iso kovin riesa. Kun ekan kerran tyhjensin oman moottorini jäähdytysjärjestelmän 10 vuoden jälkeen, neste tuli täysin kirkkaana ulos eikä sakkaa ollut lainkaan. Moottorin tiivisteitä uusiessani totesin, että jäähdytysjärjestelmän sisäpinnatkin vaikuttivat siisteiltä.
Jotenkin tuntuu, että jäähdytysnesteen vaihto huuhteleineen 2-3 vuoden välein olisi liioittelua.
Tietysti, jos olisin jäähdytinnesteen tuottaja tai kauppaaja, suosittelisin tiheää vaihtoväliä ;-) - pitäisiklhuuhdella
Tuntuu että harva vaihtelee nesteitä, en minäkään. Heräsi kiinnostus kuinka kanavat saisi huuhdeltua kunnolla. Miten olette toimineet että kaikki tulee johdoista pois? Voisin tehdä toimenpiteen jos joku saa sen kuulostamaan helpolta vaikka vene on jo vesillä. En ole vaihtanut nestettä ketaakaan, vene 10 vuotta vanha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872