Apua erityistä tukea tarvitsevien ohjaaminen hensu

SANNA2020

Iltapäivätoiminnan puolella siis suoritan näyttöni ja minusta pitäisi keväällä valmistua koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja

Tässä muutama pallukka, mihin tarvitsisin apua:

Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja aikuisen elämän
eri osa-alueilla
• osallistuu tarkoituksenmukaisella tavalla lapsen, nuoren ja aikuisen henkilökoh-
taisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) sekä muiden
yksilöllisten suunnitelmien laadintaan, toteuttamiseen, seurantaan ja arviointiin
yhdessä opettajan kanssa oman vastuualueensa osalta
• toimii kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan toimintaympäristöissä tuettavan
varhaiskasvatus-, oppimis-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti
yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
• kannustaa ja ohjaa lapsia, nuoria ja aikuisia omatoimisuuteen ja tukee
toiminnanohjauksen kehittymistä
• tukee yksilön osallisuutta ja aktiivista toimintaa omien edellytysten mukaisesti
• asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan vaatimustason
yksilöllisesti oikealle tasolle

Yksilöllinen tukeminen, avustaminen ja ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja

• tukee, avustaa ja ohjaa lasta, nuorta tai aikuista yksilöllisen tarpeen mukaan
oppimisessa, päivittäisissä toiminnoissa, siirtymätilanteissa ja perushoito-
tilanteissa
• toimii kuntouttavalla työotteella avustettavan tarpeiden mukaan
• tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja
hyvinvointia
• huomioi avustamisessa intimiteettisuojan ja aseptiset työtavat
• toimii oppimis- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti huomioiden yksilön
tavoitteet, sisällöt, menetelmät tai toimintatavat ja arvioinnin

Aistien yhdentämisen ja hahmottamisen vaikeuksien huomioon ottaminen
Tutkinnon suorittaja

• ottaa ohjaustoiminnassaan huomioon sensomotoristen vaikeuksien ja
hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen tukemiseen
• edistää aistitoimintojen hahmottamista toimintaympäristöä jäsentämällä
• auttaa tulkitsemaan ja ymmärtämään aistihavaintoja.

Kielellisten vaikeuksien huomioon ottaminen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• ottaa työssään huomioon erilaisia kielellisiä vaikeuksia (esim. puheen kehityksen viivästyminen, puheen kehityksen poikkeavuudet, lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet)
• ottaa työssään huomioon erilaiset vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin vaikeudet
• hyödyntää ohjaustyössään selkokieltä ja ‑materiaalia, teknisiä apuvälineitä sekä
tietotekniikkaa
• hyödyntää työssään monipuolisia ja vaihtoehtoisia ohjausmenetelmiä ohjattavan
tarpeiden mukaisesti
• kommunikoi ohjattavan erityistarpeet huomioon ottaen
• käyttää kielellistä ja ei-kielellistä kommunikaatiota tarkoituksenmukaisesti
• käyttää tarvittaessa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja (AAC)
puhutun kielen täydentämiseksi, tukemiseksi ja korvaamiseksi.

Tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauksen ja keskittymisen vaikeuksien huomioon ottaminen

Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa eri-ikäisten tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauk-
sen ja keskittymisen vaikeuksista
• tukee ohjattavien tarkkaavaisuuden kohdentamista, ylläpitämistä ja jakamista
sekä keskittymistä
• ottaa ohjauksessa huomioon toiminnanohjauksen tukemisen mm. toiminnan
suunnittelussa
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita toimintojen tukemisessa.

Psykososiaalisen kehityksen tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden yhteisvaikutuk
sesta
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa tunne-elämän häiriöistä, mielialahäiriöistä,
syömishäiriöistä sekä psykosomaattisista häiriöistä
• hyödyntää työssään tietoa erilaisista käyttäytymishäiriöiden syistä ja ilmenemis-
muodoista
• tukee ohjaustyössään lapsen, nuoren ja aikuisen psyykkistä hyvinvointia ja
positiivisten käyttäytymismallien oppimista sekä ongelmatilanteiden ratkaisemista
• toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena johdonmukaisesti ja yhteisesti
sovittujen rajojen mukaisesti
• tukee työskentelyssään yksilön sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa.

Pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen tukeminen

Tutkinnon suorittaja
• toimii asiantuntijoiden ohjeiden mukaan pitkäaikaissairauksia
esim. allergia, astma, diabetes ja epilepsia) sairastavien henkilöiden hoidossa
• havainnoi ja ennakoi terveydentilan muutoksia ja toimii hyvinvoinnin
edistämiseksi
• tukee asianmukaisesti pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen terveyttä ja
toimintakykyä ohjaustilanteissa

Kehitysvammaisen lapsen, nuoren tai aikuisen ohjaaminen ja avustaminen
Tutkinnon suorittaja

• ohjaa ja avustaa kehitysvammaista lasta, nuorta tai aikuista ottaen huomioon
yksilön toimintakyvyn rajoitteet.

3

2376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinikka96

      Siis mihin tarvitsisit apua? Sinunhan nuo pitäisi osata.

    • Karvanenmerimies75

      En kerro :D

    • ÄrsyttäväLusmuOlet

      Jaa että "muutama" pallukka...

      Nyt keväälläkö sinun pitäisi valmistua? Etkä tuon vertaa ymmärrä? Vaihda alaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      680
    Aihe