Apua erityistä tukea tarvitsevien ohjaaminen hensu

SANNA2020

Iltapäivätoiminnan puolella siis suoritan näyttöni ja minusta pitäisi keväällä valmistua koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja

Tässä muutama pallukka, mihin tarvitsisin apua:

Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja aikuisen elämän
eri osa-alueilla
• osallistuu tarkoituksenmukaisella tavalla lapsen, nuoren ja aikuisen henkilökoh-
taisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) sekä muiden
yksilöllisten suunnitelmien laadintaan, toteuttamiseen, seurantaan ja arviointiin
yhdessä opettajan kanssa oman vastuualueensa osalta
• toimii kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan toimintaympäristöissä tuettavan
varhaiskasvatus-, oppimis-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti
yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
• kannustaa ja ohjaa lapsia, nuoria ja aikuisia omatoimisuuteen ja tukee
toiminnanohjauksen kehittymistä
• tukee yksilön osallisuutta ja aktiivista toimintaa omien edellytysten mukaisesti
• asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan vaatimustason
yksilöllisesti oikealle tasolle

Yksilöllinen tukeminen, avustaminen ja ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja

• tukee, avustaa ja ohjaa lasta, nuorta tai aikuista yksilöllisen tarpeen mukaan
oppimisessa, päivittäisissä toiminnoissa, siirtymätilanteissa ja perushoito-
tilanteissa
• toimii kuntouttavalla työotteella avustettavan tarpeiden mukaan
• tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja
hyvinvointia
• huomioi avustamisessa intimiteettisuojan ja aseptiset työtavat
• toimii oppimis- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti huomioiden yksilön
tavoitteet, sisällöt, menetelmät tai toimintatavat ja arvioinnin

Aistien yhdentämisen ja hahmottamisen vaikeuksien huomioon ottaminen
Tutkinnon suorittaja

• ottaa ohjaustoiminnassaan huomioon sensomotoristen vaikeuksien ja
hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen tukemiseen
• edistää aistitoimintojen hahmottamista toimintaympäristöä jäsentämällä
• auttaa tulkitsemaan ja ymmärtämään aistihavaintoja.

Kielellisten vaikeuksien huomioon ottaminen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• ottaa työssään huomioon erilaisia kielellisiä vaikeuksia (esim. puheen kehityksen viivästyminen, puheen kehityksen poikkeavuudet, lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet)
• ottaa työssään huomioon erilaiset vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin vaikeudet
• hyödyntää ohjaustyössään selkokieltä ja ‑materiaalia, teknisiä apuvälineitä sekä
tietotekniikkaa
• hyödyntää työssään monipuolisia ja vaihtoehtoisia ohjausmenetelmiä ohjattavan
tarpeiden mukaisesti
• kommunikoi ohjattavan erityistarpeet huomioon ottaen
• käyttää kielellistä ja ei-kielellistä kommunikaatiota tarkoituksenmukaisesti
• käyttää tarvittaessa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja (AAC)
puhutun kielen täydentämiseksi, tukemiseksi ja korvaamiseksi.

Tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauksen ja keskittymisen vaikeuksien huomioon ottaminen

Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa eri-ikäisten tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauk-
sen ja keskittymisen vaikeuksista
• tukee ohjattavien tarkkaavaisuuden kohdentamista, ylläpitämistä ja jakamista
sekä keskittymistä
• ottaa ohjauksessa huomioon toiminnanohjauksen tukemisen mm. toiminnan
suunnittelussa
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita toimintojen tukemisessa.

Psykososiaalisen kehityksen tukeminen
Tutkinnon suorittaja

• hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden yhteisvaikutuk
sesta
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa tunne-elämän häiriöistä, mielialahäiriöistä,
syömishäiriöistä sekä psykosomaattisista häiriöistä
• hyödyntää työssään tietoa erilaisista käyttäytymishäiriöiden syistä ja ilmenemis-
muodoista
• tukee ohjaustyössään lapsen, nuoren ja aikuisen psyykkistä hyvinvointia ja
positiivisten käyttäytymismallien oppimista sekä ongelmatilanteiden ratkaisemista
• toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena johdonmukaisesti ja yhteisesti
sovittujen rajojen mukaisesti
• tukee työskentelyssään yksilön sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa.

Pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen tukeminen

Tutkinnon suorittaja
• toimii asiantuntijoiden ohjeiden mukaan pitkäaikaissairauksia
esim. allergia, astma, diabetes ja epilepsia) sairastavien henkilöiden hoidossa
• havainnoi ja ennakoi terveydentilan muutoksia ja toimii hyvinvoinnin
edistämiseksi
• tukee asianmukaisesti pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen terveyttä ja
toimintakykyä ohjaustilanteissa

Kehitysvammaisen lapsen, nuoren tai aikuisen ohjaaminen ja avustaminen
Tutkinnon suorittaja

• ohjaa ja avustaa kehitysvammaista lasta, nuorta tai aikuista ottaen huomioon
yksilön toimintakyvyn rajoitteet.

3

2427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinikka96

      Siis mihin tarvitsisit apua? Sinunhan nuo pitäisi osata.

    • Karvanenmerimies75

      En kerro :D

    • ÄrsyttäväLusmuOlet

      Jaa että "muutama" pallukka...

      Nyt keväälläkö sinun pitäisi valmistua? Etkä tuon vertaa ymmärrä? Vaihda alaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      294
      4781
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3066
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      52
      2983
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1541
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1189
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      1016
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      991
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    10. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      979
    Aihe