Iltapäivätoiminnan puolella siis suoritan näyttöni ja minusta pitäisi keväällä valmistua koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja
Tässä muutama pallukka, mihin tarvitsisin apua:
Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tukeminen
Tutkinnon suorittaja
• tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja aikuisen elämän
eri osa-alueilla
• osallistuu tarkoituksenmukaisella tavalla lapsen, nuoren ja aikuisen henkilökoh-
taisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) sekä muiden
yksilöllisten suunnitelmien laadintaan, toteuttamiseen, seurantaan ja arviointiin
yhdessä opettajan kanssa oman vastuualueensa osalta
• toimii kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan toimintaympäristöissä tuettavan
varhaiskasvatus-, oppimis-, palvelu- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti
yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
• kannustaa ja ohjaa lapsia, nuoria ja aikuisia omatoimisuuteen ja tukee
toiminnanohjauksen kehittymistä
• tukee yksilön osallisuutta ja aktiivista toimintaa omien edellytysten mukaisesti
• asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan vaatimustason
yksilöllisesti oikealle tasolle
Yksilöllinen tukeminen, avustaminen ja ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• tukee, avustaa ja ohjaa lasta, nuorta tai aikuista yksilöllisen tarpeen mukaan
oppimisessa, päivittäisissä toiminnoissa, siirtymätilanteissa ja perushoito-
tilanteissa
• toimii kuntouttavalla työotteella avustettavan tarpeiden mukaan
• tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja
hyvinvointia
• huomioi avustamisessa intimiteettisuojan ja aseptiset työtavat
• toimii oppimis- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti huomioiden yksilön
tavoitteet, sisällöt, menetelmät tai toimintatavat ja arvioinnin
Aistien yhdentämisen ja hahmottamisen vaikeuksien huomioon ottaminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa ohjaustoiminnassaan huomioon sensomotoristen vaikeuksien ja
hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen tukemiseen
• edistää aistitoimintojen hahmottamista toimintaympäristöä jäsentämällä
• auttaa tulkitsemaan ja ymmärtämään aistihavaintoja.
Kielellisten vaikeuksien huomioon ottaminen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukeminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa työssään huomioon erilaisia kielellisiä vaikeuksia (esim. puheen kehityksen viivästyminen, puheen kehityksen poikkeavuudet, lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet)
• ottaa työssään huomioon erilaiset vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin vaikeudet
• hyödyntää ohjaustyössään selkokieltä ja ‑materiaalia, teknisiä apuvälineitä sekä
tietotekniikkaa
• hyödyntää työssään monipuolisia ja vaihtoehtoisia ohjausmenetelmiä ohjattavan
tarpeiden mukaisesti
• kommunikoi ohjattavan erityistarpeet huomioon ottaen
• käyttää kielellistä ja ei-kielellistä kommunikaatiota tarkoituksenmukaisesti
• käyttää tarvittaessa puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja (AAC)
puhutun kielen täydentämiseksi, tukemiseksi ja korvaamiseksi.
Tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauksen ja keskittymisen vaikeuksien huomioon ottaminen
Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa eri-ikäisten tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauk-
sen ja keskittymisen vaikeuksista
• tukee ohjattavien tarkkaavaisuuden kohdentamista, ylläpitämistä ja jakamista
sekä keskittymistä
• ottaa ohjauksessa huomioon toiminnanohjauksen tukemisen mm. toiminnan
suunnittelussa
• käyttää yksilöllisiä harjoitteita toimintojen tukemisessa.
Psykososiaalisen kehityksen tukeminen
Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden yhteisvaikutuk
sesta
• hyödyntää ohjaustyössään tietoa tunne-elämän häiriöistä, mielialahäiriöistä,
syömishäiriöistä sekä psykosomaattisista häiriöistä
• hyödyntää työssään tietoa erilaisista käyttäytymishäiriöiden syistä ja ilmenemis-
muodoista
• tukee ohjaustyössään lapsen, nuoren ja aikuisen psyykkistä hyvinvointia ja
positiivisten käyttäytymismallien oppimista sekä ongelmatilanteiden ratkaisemista
• toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena johdonmukaisesti ja yhteisesti
sovittujen rajojen mukaisesti
• tukee työskentelyssään yksilön sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa.
Pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen tukeminen
Tutkinnon suorittaja
• toimii asiantuntijoiden ohjeiden mukaan pitkäaikaissairauksia
esim. allergia, astma, diabetes ja epilepsia) sairastavien henkilöiden hoidossa
• havainnoi ja ennakoi terveydentilan muutoksia ja toimii hyvinvoinnin
edistämiseksi
• tukee asianmukaisesti pitkäaikaissairaan lapsen, nuoren tai aikuisen terveyttä ja
toimintakykyä ohjaustilanteissa
Kehitysvammaisen lapsen, nuoren tai aikuisen ohjaaminen ja avustaminen
Tutkinnon suorittaja
• ohjaa ja avustaa kehitysvammaista lasta, nuorta tai aikuista ottaen huomioon
yksilön toimintakyvyn rajoitteet.
Apua erityistä tukea tarvitsevien ohjaaminen hensu
SANNA2020
3
2066
Vastaukset
- sinikka96
Siis mihin tarvitsisit apua? Sinunhan nuo pitäisi osata.
- Karvanenmerimies75
En kerro :D
- ÄrsyttäväLusmuOlet
Jaa että "muutama" pallukka...
Nyt keväälläkö sinun pitäisi valmistua? Etkä tuon vertaa ymmärrä? Vaihda alaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1219509- 492794
- 1592557
- 222039
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais141796- 141613
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151537"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla111474- 101407
- 141336