Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko 4-tahti perämoottorin ostaja syyntakeeton ?

miksijokuostaa

Kun ajatellaan miten epäjohdonmukainen hankinta nelitahtinen moottori on muuten hyvin kelluvaan ja toimivaan satunnaiseen veneeseen, niin onko kukaan perehtynyt siihen voivatko veneilijän omaiset perua kaupan, jos ostaja todetaan syyntakeettomaksi ?
Jos henkilö on täyttä ymmärrystä vailla, niin käsittääkseni kauppa ei ole validi olkoonkin että hänellä olisi tahto ja jostain jotenkin hankitut rahat maksaa jakohihnavaihdot, talvihuollot ja kierrosrajoittimet, trimmisiivekkeistä puhumattakaan.
Jos veneen perä painuu 4-tahtimoottorin suuresta painosta pohjaan venesatamassa, onko vastuu silloin alueellisella sairaanhoitopiirillä, moottorin myyjällä vai satamavastaavalla ?
Ja onko trimmilevyjä myyvän halpahallin syy, jos joku torvi haluaa ottaa porakoneen ja rei-ittää uuden moottorin rikin täyteen myöhemmin paklattavia ja spraymaalattavia reikiä plaaniinnousufantasiassaan, jos hän kuitenkin on joka tapauksessa syyntakeeton ?
Jutellaan tästä

28

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄläSaaInfarktia

      Kateuksissasi, kun sinulla ei ole varaa ostaa oikeaa 4t konetta.
      Rauhoitu ja aloita vaikka pitsin nypläys. Se soveltuu sinulle paremmin harrasteeksi kuin veneily.

      • yritäjatkaakutomista

        Ahaa, eli nuo nelitahtisten ostajat joutuvat kutomaan pitsiä tuolla syyntakeettomien keruukeskuksissa. Mitenkäs, antaako ne teille käyttörahaa lainkaan, siksikö puheessasi vilahti tuo sana kateus ? tsemppiä, ja kyllä se siitä!


      • NEyrittää

        Puolustautua kaikinkeinoin,kuin rimpuilevat hölömöt tekevät, kun ovat sotkeneet käpälänsä paskaan, kun OVAT koittaneet esittää olevansa luonnonsuojelijoita !


    • SiinäONraja

      Jos joku vie nelarinsa huolto-ohjeitten mukaan, niin ei oo terve ihminen -SE ON pävän selvästi myyjien ja maahantuojien orja !

      JA JUST sitä orjuuttamista vastaan on tullut bombardierin kehittämät hienot Evarit . NE pystyvät lyömään uudet lukemat KAKILLA mittareilla pöytään,-joihin nelarit enää ikinä pysty !

      SE ON yksinkertaisesti päivänselevää, että venttiilit-nokka-akselit-tasapainomännät ja niiden vaatimat hihnat ja ketjut sopivat vain uistelunopeuksiin, ja siinäkin nopeudessa Evarin kaksitahtiset saastuttavat huomattavasti vähemmän,-eikä tartte ees sisäänajoa, eikä raahata satojen eurojen huoltoon 20 tunnin välein.

      ANTAKAA venäjälle, ja pohjois-koreaan nelarien käyttäjät ne vanhentuneen tekniikan saastuttavat venttiileitä ketkuttavat muumiot.

    • YmmärränKyllä

      Alkaa olla aika väsyneitä nämä 2-tahtihörhöjen jutut. Miten ne aina jaksavat? Ai niin kaikkiin uskontoihin yleensä liittyy velvollisuus tehdä lähetystyötä, jotta taivaspaikka varmistuisi!

      • VAIsillai

        ET sitten oo lukenu Raamattua, että olisit nähnyt, ettei siellä PERÄMOOTTOREISTA puhuta yhtäainutta sanaa !

        Joten se taas todistaa siitä, että sinä puhut seuraavassa hetkessä häviäviä pieruja, koita vaikka, kuinka kauan pierusi haju kestää, niin sen pituisia on myös mielipiteesi.

        ja ompa sulla aika omituinen käsitys uskosta, kun ET erota sitä EES USKONNOSTA !

        Anteeksi, kun iljetti suorastaan, mutta pakko mikä pakko sanoa TÄMÄ sinun vuoksesi , että joutuisit asiaa tutkimaan, ja pistämään luulosi PUNTARIIN !

        Kun nythän sinä KOSISKELET samanhenkisiä tueksi sinun luuloillesi .


    • Mjöööl

      nelitahtisuushan se uskonto oli. Kaikavaa joku se viesti esiin missä puhuttiin siitä kirkosta ja toiminnasta

      • YmmärränKyllä

        "Kaikavaa joku se viesti esiin missä puhuttiin siitä kirkosta ja toiminnasta"

        Näitkö siis näyn? Mikä on muuten 2-tahtiuskovaisten jumalan nimi, Valontuojako?


      • RannoiltaKuuluu

        Yleisimmin 2t kansa taitaa palvoa itseään perkelettä. Ainakin sen älämölön perusteella mitä rannoilta kuuluu kun 2t-raatoja käynnistellään. Voi sitä kiroilun ja sadattelun määrää. Ja välillä savu nousee koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.
        Ja voi sitä kateuden määrää kun naapuri lähtee viereiseltä laituripaikalta vesille nelari Hondallaan ilman mitään ihme vemmeltämisiä, ja oma Etec seisoo kun järki vajaamielisen vajaatahtimiehen päässä. Seisoo vaan, eikä käynnisty.


      • Valehtelet
        RannoiltaKuuluu kirjoitti:

        Yleisimmin 2t kansa taitaa palvoa itseään perkelettä. Ainakin sen älämölön perusteella mitä rannoilta kuuluu kun 2t-raatoja käynnistellään. Voi sitä kiroilun ja sadattelun määrää. Ja välillä savu nousee koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.
        Ja voi sitä kateuden määrää kun naapuri lähtee viereiseltä laituripaikalta vesille nelari Hondallaan ilman mitään ihme vemmeltämisiä, ja oma Etec seisoo kun järki vajaamielisen vajaatahtimiehen päässä. Seisoo vaan, eikä käynnisty.

        Enemmän kuin Bobrikof, ja vielä ensimmäiseksi jutuksi aamutuimaan.


      • enhinaanelareitasitten
        RannoiltaKuuluu kirjoitti:

        Yleisimmin 2t kansa taitaa palvoa itseään perkelettä. Ainakin sen älämölön perusteella mitä rannoilta kuuluu kun 2t-raatoja käynnistellään. Voi sitä kiroilun ja sadattelun määrää. Ja välillä savu nousee koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.
        Ja voi sitä kateuden määrää kun naapuri lähtee viereiseltä laituripaikalta vesille nelari Hondallaan ilman mitään ihme vemmeltämisiä, ja oma Etec seisoo kun järki vajaamielisen vajaatahtimiehen päässä. Seisoo vaan, eikä käynnisty.

        Aijaijai, kädet oikein syyhyää kesän odotuksesta kun pääsee näyttämään nelitahtimoottoreita käyttäville miten plaanissa ajetaan ja ohitetaan.
        Nelitahtiuskonnosta puheen ollen, oletteko huomanneet että nelitahtiset tunnistaa turhautuneen kuljettajan naaman ja puoliplaanin lisäksi tietysti niistä trimmisiivekkeistä kavitointilevyssä mutta myös siitä että niiden moottoriin on usein liitetty uskontokunnasta muistuttava "four stroke" maininta perämoottorin koppatarrana.
        Onko niin muuten, että kun nelitahtiset nelinkontin-ihmiset säilyttää niitä moottoreita huoltoliikkeessä venttiilisäätöjen ja jakohihnavaihtojen jäljiltä kevääseen saakka, niin kevään tullen sama talvisäilytyspaikka muuttuu ilman erillisveloitusta aivojen säilytyspaikaksi ?


      • R_e_p_e_s_i_n
        RannoiltaKuuluu kirjoitti:

        Yleisimmin 2t kansa taitaa palvoa itseään perkelettä. Ainakin sen älämölön perusteella mitä rannoilta kuuluu kun 2t-raatoja käynnistellään. Voi sitä kiroilun ja sadattelun määrää. Ja välillä savu nousee koneesta kuin sielunpaimenen palttoon helmasta.
        Ja voi sitä kateuden määrää kun naapuri lähtee viereiseltä laituripaikalta vesille nelari Hondallaan ilman mitään ihme vemmeltämisiä, ja oma Etec seisoo kun järki vajaamielisen vajaatahtimiehen päässä. Seisoo vaan, eikä käynnisty.

        Nyt osui kohdalleen nauruhermoon ;)


      • Sulatukseen

        Pikkusen alkaa toistaa toistaa toistaa itseään itseään nuo 4t vastustajien jutut jutut.Ajelin n 10v Yamahan F 20 nelitahdilla ja ei tuo ns sokea tasapainomäntä haitannut yhtään ei käytännössä eikä edes unissa,paljon pahempi on tuo ETEC hörhön tasapainottomuus ja väärä lääkitys kun kokoajan sekoittaa päästä ja tuntuu muutamalla muullakin heittävän aika pahasti.Olisko ihan oikeasti aika vaihtaa levyä levyä tai hankkia ns oikeat lääkkeet.Harvoin kuulee et Trabant/Wartburc autoiliat haukkuu Mersuja/Audeja ym hyviä autoja mut perämotori on vissiin parempi mitä vanhempi/ETEC HÖRHÖLLÄ VAAN VÄÄRÄT LÄÄKKEET.Tuskin tuolla on edes ns Sub lautaakaan tai soutuvenettä,ihan joutavaa paskaa jauhaa jauhaa jauhaa kokoajan.


      • voeHUIVOE
        Sulatukseen kirjoitti:

        Pikkusen alkaa toistaa toistaa toistaa itseään itseään nuo 4t vastustajien jutut jutut.Ajelin n 10v Yamahan F 20 nelitahdilla ja ei tuo ns sokea tasapainomäntä haitannut yhtään ei käytännössä eikä edes unissa,paljon pahempi on tuo ETEC hörhön tasapainottomuus ja väärä lääkitys kun kokoajan sekoittaa päästä ja tuntuu muutamalla muullakin heittävän aika pahasti.Olisko ihan oikeasti aika vaihtaa levyä levyä tai hankkia ns oikeat lääkkeet.Harvoin kuulee et Trabant/Wartburc autoiliat haukkuu Mersuja/Audeja ym hyviä autoja mut perämotori on vissiin parempi mitä vanhempi/ETEC HÖRHÖLLÄ VAAN VÄÄRÄT LÄÄKKEET.Tuskin tuolla on edes ns Sub lautaakaan tai soutuvenettä,ihan joutavaa paskaa jauhaa jauhaa jauhaa kokoajan.

        OOTKONA VÄHÄ NELITAHTINEN ,- juttusi on sitä tasoa ?
        Hyvää veneilykevättä, ja toimikoon tasapaino mäntä oikein hyvin.


      • sulatetaannelaritjep
        Sulatukseen kirjoitti:

        Pikkusen alkaa toistaa toistaa toistaa itseään itseään nuo 4t vastustajien jutut jutut.Ajelin n 10v Yamahan F 20 nelitahdilla ja ei tuo ns sokea tasapainomäntä haitannut yhtään ei käytännössä eikä edes unissa,paljon pahempi on tuo ETEC hörhön tasapainottomuus ja väärä lääkitys kun kokoajan sekoittaa päästä ja tuntuu muutamalla muullakin heittävän aika pahasti.Olisko ihan oikeasti aika vaihtaa levyä levyä tai hankkia ns oikeat lääkkeet.Harvoin kuulee et Trabant/Wartburc autoiliat haukkuu Mersuja/Audeja ym hyviä autoja mut perämotori on vissiin parempi mitä vanhempi/ETEC HÖRHÖLLÄ VAAN VÄÄRÄT LÄÄKKEET.Tuskin tuolla on edes ns Sub lautaakaan tai soutuvenettä,ihan joutavaa paskaa jauhaa jauhaa jauhaa kokoajan.

        "jäkäjäkäjäkä...Harvoin kuulee et Trabant/Wartburc autoiliat haukkuu Mersuja/Audeja...jäkäjäkäjäkä"

        Aika säälittävä argumentti jonka kuulee "nelinkontin-ihmiseltä" aika-ajoin, äh mitä sitä vähättelemään, viikottain.
        Trabant ja Warttburg olivat itä-eurooppalaisia perus-autoja jostain 1900 luvun puolivälistä, jotka oli kehitetty nimellisin sosialistisen valtion resurssein nimellisillä taloudellisilla puitteilla. Uudet Mercedes ja Audi tuotteet ovat länsimaisia, vakavaraisia vauraita kehittyneitä ja pitkälle toista tonnia painavia maantieajoneuvoja joilla ei ajeta useinmiten kaasu pohjassa aallokkoon verrattvissa olosuhteissa. Autoissa nelitahtisuus on muodostunut tapa ja normi, myös koska viherpiiperäiden päästöbisnes niin vaatii mutta myös auton kokoisen kaksitahtisen melu voisi olla ongelma. Painolla ei ole merkitystä ja kiihtyvyys saadaan aikaan raa-alla voimalla. Vesillä tämä nelitahtisten "wannabe- raaka voima" on nähty kuinka onnetonta edes standardien mukaisen tehon saavuttaminen epäonnistuu. Siksi täällä aika-ajoin kaiken maailman enontekiöläiset puhuu trimmisiivekkeistä ja viritelmistään, kun uutta 6 hv moottoria ei saada edes plaaniin. Suuremmissa taas ei oteta huomioon että moottorilla ajetaan veneellä ääriolosuhteissa. Honda civicin ymppäys perämoottoreihin lähes sellaisenaan on osoitus, kuinka samat olosuhdeluulot yritetään tuoda siitä huolimatta tuotantoon. Uudet Evinrudet ovat huippuinsinöörien pitkälle kehitettyjä tuotteita nopeaan vaihtelevaan meriajoon, ja joilla on yli sadan vuoden kehityshistoria takana ja jos Evinrudella olisi pidetty nelinkonttisuuteen siirtymistä hyvänä ideana, siihen olisi voitu siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Siitä huolimaatta, yhtiö ei edes konkurssin partaalla 1999, eikä edes sen jälkeen edelleenkään ole siirtymässä sellaiseen (poislukien pienet tarrakoppatohatsut).


    • hjuvakusumus

      on se kyllä

    • Ahaa, pitääkö aloittajan lääkekannabisresepti uusia, vai tarvitaanko jo elektrokonvulsiivista hoitoa?

      • zzdrop

        narkkien sivut on muualla. olet eksynyt


      • zzdrop kirjoitti:

        narkkien sivut on muualla. olet eksynyt

        Tjaaha, heh heh heh, häiris suuttui, vai niin, heh heh.


    • Historiantuoksua

      Niin miksi autoissa ja moottoripyörissä on luovuttu 2t-koneista jo kauan ennenkuin kellekään juolahti mieleen ajatella ympäristöä?

      Moottorisaha on ainoa vehje jossa 2t-koneet enää huutaa ja niinpä ne kuuluukin peninkulman päähän. Koska nekin siirtyy nykyaikaan?

    • Sääliksi-Käy-Avaajaa

      "Onko 4-tahti perämoottorin ostaja syyntakeeton ?"

      Tuskinpa vaan mutta avaajan kohdalla syyntakeettomuudelle alkaa olemaan kiistatonta näyttöä. (ks. kannanotot ja kommentit, aika kypsää kauraa on...)

      Niin tai näin hyvä avaaja, terveluloa tännne tämän vuosituhannen puolelle joka tapauksessa!

    • Onneksi_2-t_on_historiaa

      Kipparilehti 25hv 4-tahti yamaha vs. 2-tahti Evinrude:

      http://kipparilehti.fi/jutut/vertailussa-4-tahtinen-yamaha-f-25-ja-2-tahtinen-evinrude-e-tec-e-25

      (2-tahti Evinrude) Moottorissa on ns. tuoreöljyvoitelu. Öljy on moottorikopan alla erillisessä 1,4 litran säiliössä ja sieltä se suihkutetaan voitelua vaativiin kohteisiin moottorin sisällä. Öljy riittää käytetyistä kierroksista riippuen vähintään noin 10 tunnin ajoon.”

      -Automaailmassa moottoria joka kuluttaa 10-tunnissa (n. 900km) 1,4litraa öljyä (yli 1,5l/1000km) pidetään loppuun ajettuna sohlona. Käytännössä tuollainen kone savuttaa jo normaaliajossa ja kiihdytyksissä se todennäköisesti lykkää mustaa käryä.

      Hyvät 2-tahtimoottoreiden puolesta puhujat; aivanko oikeasti haluat ajella tuollaisella 2-tahti tärpättiruiskulla joka läpilaskee 1,5 litraa öljyä ajettua 10-tuntia kohden??

      Eipä ihme että noiden 2-tahti tärpättiruiskujen myynti on nykyään kielletty.

      Tervetuloa tälle vuosituhannelle!!

      Onneksi 2-t mootorit alkavat olemaan historiaa -tervejärkisille-

      • Psykiatriaa

        Tämäkin vanha avaus on tuota e hörhön paskaa,tätä se trolli jaksaa jauhaa vuodesta toiseen.Säälittävää ininää,e### myyntiosuus on Suomessa kuin tuo hyttysen ininä eli eipä hetkauta ketään,eikä tule myynti nouseen ennekuin luotettavuus ongelmat korjattu,takuuajan jälkeen tuohon ei hullukaan kajoa,on erittäin kallis ja hankala huoltaa/korjata on kysytty asiaa usealta venemoottori korjaamolta asiaa.


    • SyyjaTaeEpäselvÄ

      vaihtoehtoinen vastaus alkuperäiseen kysymykseen; ei. Takeita syylle ei ole, miksi joku haluaa ostaa nelitahtiperämoottorin. Ehkä henkilö on "huoltamo-hifisti" ja tykkää hengata korjaamoille fundeeraamassa mekaanikkojen kanssa visaisia probleemia tämän tästä. Ehkä henkilö tykkää juoda murukahvia odotushuoneessa ja lukea 3 vuotta vanhoja tekniikan maailmoita ja tutustua muihin kohtalontovereihin. Mene ja tiedä, suotakoon se heille.

      • Bwerty

        Joko kävit tekemässä "Teboil-testin" jossa näytit noita lapsellisia sepustuksiasi Teboilin baarissa.

        Ja et ole vieläkään kertonut miten arvelisit sijoittuvasi perämoottoriaiheisessa kirjoituskilpailussa naapurin lapsia vastaan?

        Oma veikkaus sijoituksestasi on että aivan häntäpäähän jäisit.

        Lukisit enemmän niin pelkäisit vähemmän. Nelitahtimoottoreita on maailmassa ollut toista sataa vuotta ja niiden kanssa tulevat toimeet torien kahvinmyyjämummotkin riippumatta siitä onko se nelari kiinni autossa, invamopossa vai veneessä. Jostain syystä olet ainoa joka kokee ongelmia ylipäätään minkään moottorin kanssa.


    • tohtoriquattroli

      4-tahtimoottorin ostaja saattaa sairastua 1. syyttömään takeettomaan suunsoittoon 2. syyntakeettomuuteen tai 3. takeettomaan syyhyn puhtaasta vinksahtamisesta. Sorkkatauti, alataivesyyhy sekä limakorvakyooma myös tavallisia oireita joita tavattu nelariin hoksahtaneilla

      • KaksitahtiHörhötAsialla

        Kehotan hakeutumaan välittömästi oireenmukaiseen hoitoon! Viivytteleminen voi johtaa parantumattomiin vaurioihin. Tosin tässä tapauksessa taitaa olla jo liian myöhäistä...


      • HuohhhhhhhhZZZzzz

        Mahtaa 2T-hörhöä ottaa pannuun ja oikein kunnolla kun neljällä rinnakkaisella palstalla paatoksella vuodattaa. Ja ilman että sanomassa olisi päätä tai häntää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe