Citroen on ottanut patenttiensa osalta oppia vanhasta Neuvostoliitosta. Sielläkin väitettiin kaikkia keksintöjä oman maan tuotteiksi, vaikka ainut toimiva keksintö oli sinkkiämpäri. No kyllähän citikkakin osaa nykyään sinkitä autonsa. Siihen ne innovaatiot sitten jääkin. Pienellä tehtaalla ei ole rahaa kehittää hybridi tahi vetyautoja. Jos ranskalaisista olisi kiinni polttomoottori räksättimellä ajettaisiin vielä 3000-luvulla. En ole koskaan pelännyt minkään auton kyydissä niin paljon kuin citikan. Milloin tippui pyörä, milloin öljyt suihkusi moottorista. Mittarivalot vilkkuivat kuin discossa. Toista kerta en ranskiksen kyytiin suostu.
Toisten keksinnöt
18
280
Vastaukset
- Kerrolisää
Vaikka aloitus olisikin leikkimielinen, niin aihe on kiinnostava.
Kaasu-nestejousitus, ja sitä edeltänyt rättärin jousitus olivat tiettävästi sitikan keksintöjä. Aerodynamiikan suhteen Iidu pojhapanssareineen oli myös aikaansa edellä.
Etuvetoa usein laitetaan sitikan nimiin ja samoin kääntyviä ajovaloja, mutta oli niitä mielestäni olleet jo Amerikan autoissa.
Citikka nielaisi mm. Panhardin joka oli autoalan varhaisia innovaattoreita, mutta toisaalta tuli toisen varhaisen autotehtaan Peugeotin nielaisemaksi.
Andre Citroen, maahanmuuttajien lapsi, taisi saada alkupääoman keksimällä tuollaisen v-muotoisen hammaspyörän hampaan.
Olis kiinnostavaa kuulla mitä innovaatioita Venäjällä tehtiin. Olihan tsaarin aikana paljon kaikkea luxusta, miksei autojakin. Toisaalta neukkuajan alkuvaiheessa oli monilla kova innostus päällä ja jotain läpimurtojakin tekivät neukkutiesemiehet ennenkuin homma lässähti. - dasfuhrer
Sinkkiämpäri tuo neukkulandian lahja maailmalle, jonka periaatteen on citikka saanut korinsa kruunuksi. Keksintöjen keksintö, patenttien patentti. Kesti melkein 70-vuotta ennenkuin citroen otti ruosteenesto käsittelyn ohjelmistoonsa. Ranskalaisen insinöörin itse aiheutulla alkoholi dementialla on ollut varmasti osuutta asiaan. Sähköpuolella todellakin itsekseen kääntyilevät ajovalot ovat olleet ongelma, kuten koko sähköjärjestelmä. Keksinnöt eivät varmasti rajoittuneet V malliseen hammaspyörään. Uskon että V-käyrä tehtaalla on käynyt muutenkin korkealla, kun ottaa huomioon millaisen määrän maanantaikappaleita tehdas syytää.
Olen kuullut että Simpeleellä eräs mies sai toimivan citikan 70-luvulla. Mutta en ole varma, kun hänkin on jo kuollut. - ihania.satuja
Tuollaisia se aloittaja kuulee aina siellä Tojoliikkeen marmoritiskillä, kun vie Tojoaan pari kertaa vuodessa huoltoon ja takaisinkutsuun.
- Eurooppakeksikaiken
Citroen on kaikenlaista innovoinut.
Mutta etuvedon keksi oikeastaan Cugnot höyryautoonsa 1700-luvulla. Auto siis keksittiin Ranskassa sata vuotta ennen kuin saksalainen Daimler keksi polttomoottorikäyttöisen apupyörillä varustetun moottoripyörän jota nykyään pidetään jostain syystä ensimmäisenä autona.
Citroën on melko myöhäinen merkki mutta taisi se aloittaa ennen japanilaisia?
Peugeot, Škoda ja Daimler-Benz aloittivat kai jo 1800-luvun puolella. Ja moni muu, nyttemmin lopettanut merkki. Japanilaiset tuli sitten vasta 30-luvulla muistikirjan kanssa opettelemaan autontekoa.- hissan_harrastelija
Kyllähän se ensimmäinen auto oli Karl Benzin 1885 tekemä polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo jolle hän haki patentin 1886. Se oli alusta alkaen suunniteltu moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi, toisin kun Daimler joka samoihin aikoihin integroi bensiinimoottoriaan hevosvaunuihin. Sitä "moottoripyörä" ei kukaan tosiaankaan pidä ensimmäisenä autona, en löytänyt sen valmistusvuotta, etsiköön ken tahtoo.
Kaikenlaisia höyrykoneitahan oli ollut jo kauan, jotkut pystyivät liikkumaankin omin voimin, autoiksi niitä ei voinut kutsua. - Cugnotkeksiauton
Daimler yhdisti vain kaksi keksintöä: rattaat ja voimanlähteen, tässä tapauksessa polttomoottorin.
Cugnot oli yhdistänyt rattaat ja toisenlaisen voimanlähteen, höyrykoneen. Näin sähköautojen aikaan tuntuisi että Cugnot olisi ehkä paremminkin auton keksijä.
Huomaa että "Auto" on lyhennys sanasta automobile, joka tarkoittaa "itse liikkuvaa". Cugnot'in auto oli sellainen.
Mutta saksalaiset osaa propagandan vanhastaan. Ja onhan Mersu toki vanhin olemassa oleva autotehdas...kai? - hissan_harrastelija
Cugnotkeksiauton kirjoitti:
Daimler yhdisti vain kaksi keksintöä: rattaat ja voimanlähteen, tässä tapauksessa polttomoottorin.
Cugnot oli yhdistänyt rattaat ja toisenlaisen voimanlähteen, höyrykoneen. Näin sähköautojen aikaan tuntuisi että Cugnot olisi ehkä paremminkin auton keksijä.
Huomaa että "Auto" on lyhennys sanasta automobile, joka tarkoittaa "itse liikkuvaa". Cugnot'in auto oli sellainen.
Mutta saksalaiset osaa propagandan vanhastaan. Ja onhan Mersu toki vanhin olemassa oleva autotehdas...kai?Daimler yhdisti rattaat ja voimanlähteen, Benz rakensi ajoneuvon joka oli kokonaisuudessaan, alun alkaen suunniteltu moottoriajoneuvoksi, ymmärrätkö tuon eron?
Nykykielenkäytössä noita höyryvehkeitä ei kutsuta autoiksi. Cugnotin "kulkuneuvo" ei tainnut olla kummoinenkaan kaupallinen menestys, Benzin suunnitelma on tavallaan vieläkin voimisaan, nestemäistä polttoainetta käyttävä moottori kuljettaa tuota voimanlähdettä varten suunniteltua ajoneuvoa.
- dasfuhrer
Citikan kohdalla todellakin latinankielinen auto, itsestään liikkuva ,pitää paikkansa. Peli seilaa kaistojen välissä kuin autossa ei olisi lainkaan ohjauslaitteita. Kammottava ajaa ja vaarallinen pienelläkin sivutuulella. Ilmeisesti kaasunestejousitus ei sovi suomen ilmastoon. Eikä rättikatto, eikä sähkölaitteet.
Mutta onneksi löytyy aina muutama propellipää joka luulee että saa sosiaalisen statuksensa nousemaan ostamalla jotain kallista ja joutavaa. Raukat.- Boschinsähköt
Puhutko nyt Boschin sähköistä? Niissä on ollut enemmän ongelmia. Valossa vähemmän.
- Näinsemeni
Itse asiassa Cugnot ei ollut ensimmäinen joka yhdisti höyrykoneen kärryihin, sen oli eräs ranskalainen jesuiitta Verbiest tehnyt jo 1600 luvulla, siis parisataa vuotta ennen Benziä ja Daimleria. Ikävä kyllä vehje oli lelun kokoinen eikä jaksanut kantaa mitään, toisin kuin Cugnot'n auto joka pystyi kuljettamaan tonneittain tavaraa. Verbiest vaikutti tuolloin Kiinassa, joten kiinalaisella autoteollisuudella ja myös kiinalais-ranskalaisella yhteistyöllä on todella pitkät perinteet.
Polttomoottoeiakin oli kehitelty tosi pitkään, bensaa ei vaan ollut. Versaillesin palatsin vesijärjestelmään pumpattiin vettä Hyugensin ruutiseoksella toimivalla pumpulla, samanlaista konetta kehitteli myös Morland.
Ranskalainen Niecpe' kehitti oman ruutipohjaiden polttoaineseoksensa ja oli suunnitellut sitä automobiiliin mutta päätyikin tekemään moottoriveneen. Sveitsiläinen de Rivaz teki vastaavan moottorin joka poltti kaasuseosta.
Ranska,Belgia, Britit ja Sveitsi mainitaan.
Saksa, Benz, Otto ja Diesel olivat sitten kuvioissa vasta myöhemmin.
Ja japanilaiset vasta sotien jälkeen. - JoskusSaksakin
Kunnia sinkkikorista menee poikkeuksellisesti Saksaan. Audi otti ensimmäisenä käyttöön sinkkikorin, tosin myös ranskikset kehittivät sinkityn korin lähes samanaikaisesti.
Itsekantavaa koria ei saksalainen keksinyt, vaan italialainen Lancia.
Sinkkiämpäri ei ole vielä tuttu Japanissa, mutta onneksi Japani on Saksan tavoin nopea omaksumaan muissa maissa keksittyjä asioita. - dasfuhrer
Propellipää citikan omistajat googlaa täällä jorma pystyssä. Minä taas tuon kokemuksen tuomia asioita esiin. Kokemus 1. Älä milloinkaan sekoa ranskalaiseen tuotteeseen. Oli kyseessä vaikka kuinka galvanoitu, hajustettu tahi muuten muotoiltu tuote. Petyt 100% varmasti. Kokemus 2.Ne jotka kuitenkin ovat seonneet ranskis tuotteeseen, yrittävät parhaansa mukaan peitellä tyhmyttään leikkimällä muka viisasta ja oppinutta. Kokemus 3. Vältä tälläisen henkilön kanssa tuttavuutta, koska hän kroonisessa rahapulassa tulee pyytämään lainaa autonsa korjaukseen. Et saa rahojasi takaisin koskaa. Tässä vaiheessa hän on yleensä jo seuraavan uhrin luona viisastelemassa ja leikkimässä intellektuellia. Propellipää.
- Totuussattuu
Hah, joku pisti vähän faktaa niin heti tuli lukutaidoton amis bemaripoika silmille.
- Kiusallista
No kyllähän tää aloitus kääntyi vähän ikävään suuntaan:)
- dasfuhrer
Totuus ei pala tulessakaan. Kehottaisin citikan omistajia raaputtamaan sinkit pois autoistaan ennen paalaamoon vientiä. Saa meinaan jotain rahaa sitten romulasta. Nykyaikaisen auton keksijä on Hirosito Toyoda joka kehitti auton joka on taloudellinen, hiljainen, mahtava ajo-ominaisuuksiltaan sekä ketterä. Tästä Toyota Corolla mallista tuli sittemmin maailman eniten myyty ja paras. Ranskassa autot on vieläkin prototyyppi asteella.
- Ämpäriätuliaisiks
Kaikki kunnia tlyodan ompelukoneinnovaatioille mutta ei ne autoissa oikein tunnu toimivan.
Viepä tohodan suunnitteluosastolle malliksi pari neukkulaista sinkkiämpäriä niin oppivat tekemään niistä vähän ruosteettomampia. Oikeastaan voivat ottaa muutenkin mallia, sillä nykytohjot on sinkkiämpäriä rumempia tekeleitä.
- IsuzuBellet
Kylläpä "dasfuhreria" näyttää ahdistavan. On se kurjaa kun on ummetusta, päätä puristaa ja kenkä on väärässä jalassa. Ja, että "Toyota Corollasta tuli maailman eniten myyty ja paras...)" Sillä lailla puhuu oikea maailmanvalloittaja!
Ai, p-kele. Tämähän olikin suoli24.fi -palsta. Sori - dasfuhrer
Citikkapropaganda on varastettu suoraan pohjois-koreasta. Väärinajattelijoita dissataan ja on vain yksi ainoa oikea auto, jumalainen sitikka. Tuo ranskalaisen piirrustuspöydän ihmetuotos joka ei tarvitse huoltoa eikä todennäköisesti edes bensaa. Mitään uutta tai mullistavaa ei autoon ole keksitty vuosikymmeniin, mutta onhan auton koriin saatu viimein sinkitys! Halleluja! Tätä "innovaatiota" jaksaa citikkauskovainen jauhaa kopeloidessaan muniaan sohvan pohjalla, viinilasi kädessä. Sitä voi vaan miettiä kuinka harmaalta päivä näyttää kun silmät aukenee oikeiden autojen edessä. Amerikkalaisia autoilijoita suojeli sentään hallitus tältä citikkapainajaiselta. Koska sama tehdään suomessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869