Morjens,
Uusia akkuja pitäisi katella mökin aurinkopaneelijärjestelmään. Nyt mahdollisesti en sijoittaisi AGM-akkuihin kuitenkaan. Olen katsellut esimerkiksi tälläisiä:
-http://www.motonet.fi/fi/tuote/905077/Bosch-L5077-180Ah1000A-vapaa-ajan-akku-P513xL223xK223
-http://www.akkutop.hu/perion__225_ah_883
Vartaa akkuliikkeestä suosittelivat.
Vai olisiko muuta vaihtoehtoa? Mökki on kylmillään silloin kuin siellä ei olla. Mutta voisihan nuo tarpeenmukaan ottaa talveksi mukaankin vaikka painavia ovatkin. Edelliset akut menivät pilalle 4x100Ah kun jäivät liian pielellä varauksella pakkaseen.
Akun valinta
12
310
Vastaukset
- laatumaksaasähköäriittää
Vitron AGM Deep Cycle, Rolls Solar AGM
- 2000a
Onhan mulla noita motonetin bosseja neljä.pari vanhempaa on 3,5 vuotta.vähällä käytöllä olleet ja huolta pidetty niin vielä hyviä.jälkeen olen puuilosta ostanna agm 220a/100h. Agm on huolettomampi,ei ole hapon kerrostumasta niin herkkä kun vapaa nesteakku ja on turvallisempi. Bossit vaatii aika kovan jännitteen lopuksi että saa hapot sekaisin,no mene ja tiedä mikä lie paras hinta/laatusuhde.
- rtvwtf3
Kun on talvella mökillä, niin akkuja ei saa vetää tyhjiksi, ei lähellekkään, akut täytyy olla lähes täynnä kun pakkanen osuu kohdalle. Tässä ei auta akkujen valinta, koskee kaikkia akkumalleja.
- 2000a
Taitaa olla varta 180a vapaa-ajan akku sama kun motonetin bosch. Saman näkönen kokonen ja painoinen.kylmäkäynnistys virta sama .Voidaan siis käyttää myös starttiakkuna,tosin aika pieni virta akun kokoon nähden kun bosch 90a hupiakussa on en800. Bosch on halvempi jos vielä saa 10% kantaasiakas edun motonetista;niin hinta 200e
- 2000a
Motonetin sivulla ei lukenut että voidaan käyttää starttiakkuna mutta 90a hupiakun kohdalla oli ja snajderin akuissa kehoitettiin välttämään starttiakkuna.
- äölkjhasdfg
Tuohan nyt on ihan yleinen "tieto" että Vartan ja Boschin akut ovat ainakin pääosin "samoja."
- 2000a
äölkjhasdfg kirjoitti:
Tuohan nyt on ihan yleinen "tieto" että Vartan ja Boschin akut ovat ainakin pääosin "samoja."
Ja nyt on vielä yleisempi
- Nipsa
Ihan turhaa raahailla akkuja mihinkään. Lyijyakku on nimittäin "lämpimässä pilaantuvaa" tavaraa. Se säilyy kaikkein parhaiten kylmässä edellyttäen, että se on koko ajan lähes täyteen varattuna. Tämä toteutuu helposti, kun akut jättää ilman minkäänlaista kulutusta paneelien perään talveksi.
Jos viet lämpimään talveksi niin nopeamman vanhenemisen lisäksi itsepurkautuminen on isompaa ja niitä täytyy latailla muutaman kerran talven aikana. - mahtipakkanen
Kestääkö AGM-akku täyteen ladattuna millaista (Suomen oloissa talvella esiintyvää) pakkasta tahansa, tai jäätyykö täysikin lyijyakku pilalle jossain talvipakkasessa?
- 2000a
Ei täysi akku jäädy suomen oloissa.Olisko lähes -70c jäätymispiste ihan täydessä akussa
- Eisyväpurkausta
Kaikkein tärkeintä tavallisten akkujen keston kannalta on se, että ei syväpureta.
Tästä syystä voi akuston ylimitoittaa, jotta energiaa riittää ilman että ottaa jännitteen liian alas. - iejijijij
Tosiaan autonakuthan eivät yleensä jäädy ainakaan eteläsuomen olosuhteissa joten kunhan on virtaa akussa niin kylmyys ei ole ongelma
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214