Risperidon vienyt muistin?

pää_pätkii

Muisti on mennyt.
Etenkin lähimuisti pätkii. En muista, mitä eilen tein taikka äsken ajattelin.
Haen sanoja.
Tiedän tietäväni, mutta en muista.
Reilu puoli vuotta söin Risperidonia (2 mg). Nyt lopetuksesta parisen kuukautta. Ja edelleen tuntuu, että pää ei pelaa. Välillä epäilen jopa, että tämä pää on menossa vieläkin heikompaan suuntaan. En oikein edes välitä muistaa - tietää. Ei jaksa kiinnostaa. Kaiken pitäisi olla kunnossa. Tuntuu vaan, että tyhmenen päivä päivältä.
Voiko tämä tila johtua tuosta lääkityksestä? Onko toivoa palautumisesta? Onko minusta tullut pysyvästi tyhmä ja muistamaton?
Palautuuko tuosta Risperidon lääkkeestä koskaan?

39

1566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risperidonlääke

      Risperidon on pirullinen lääke. Mulla kävi aikoinaan niin, että tuli sellaisia outoja päätuntemuksia ja jälkitilana voimakkuudeltaan vaihtelevaa pään puutumista. Nykyään käytän eri lääkkeitä. Mulla on ollut jonkinlaisia muistiongelmia, mutta lieviä kognitiivisia puutoksia oli mulla jo ennestäänkin. Psykiatri tulkitsi päätuntemusteni johtuvan sairaudesta, vaikka tiedän, että lääke ne oli aiheuttanut. Lisäksi mulla on ollut pakkoajatuksia, jotka kyllä ovat merkittävästi vähentyneet ja siten myös toimintakykyni on parantunut. Olisi näin jälkiviisaana ajatellen pitänyt kieltäytyä kokonaan Risperidoni lääkkestä, koska siitä oli niin paljon haittaa. Mulla on myös sellaista tyhjää oloa, mutta hoitaja sanoi senkin johtuvan sairaudestani, mutta tiedä sitten, että mikä on totuus.

      • Anonyymi

        Millaisoa pakkoajatuksia sinulla on ollut? Jos nyt vielä satut lukemaan tätä ketjua


    • Minustako_tyhmä

      Risperidon aiheutti monenmoista vaivaa ja oiretta. Pääosin nuo ovat lopettamiseen myötä väistyneet. Olo parani huomattavasti lääkkeen lopettamisen myötä.
      Pään toimimattomuus on alkanut rasittamaan ja pelottamaan, mitä jos jään tällaiseksi?

    • AiVOVaURiOT

      Yleisesti voin vastata, että risperdonin tiedetään voivan aiheuttaa pysyviä aivovaurioita käyttäjälleen. Ennen kuin vieroitusoireet ovat kokonaan ohi ja aivot saaneet hetken aikaa (väh 4-6kk) palautua ei pysyväisvaikutuksia kannata yrittää hirveän tarkkaan arvioida. Aivovaurio-oireet tulevat esiin vasta, kun varsinaiset viekkarit ovat väistyneet.

      Huumausaineiden, kuten neuroleptien ja SSRI-aineiden, aivovaurio-oireita voivat olla muun muassa kognition ongelmat (erityisesti työmuisti), seksuualitoimintojen ongelmat, tunteettomuus, apatia, impulsiivisempi, estottomampi, agressiivisempi ja välinpitämättömämpi käytös, tunto- ja muutkin aistihäiriöt, sekavuuden tunne, depersonaalisaatio ja derealisaatio, uniongelmat ja niin edelleen. Ihmiset joskus kuvailevat oloaan aivovauriossa sanoin "kuin aivot tai pää olisivat tyhjät". Mitään ajatuksia tai tunteita ei enää "tule" samalla tavalla kuin ennen.

      Lisätietoa saat esimerkiksi sivustoilta www.cepuk.org, www.breggin.com ja www.rxisk.org.

      Hyvä kuulla kuitenkin, että olisi on hieman parempi kuin aineen vaikutuksenalaisena. Anna aivoilla mahdollisimman hyvät mahdollisuudet toipua (ruoka, lepo, kevyt liikkuminen, ei stressiä tai kiireitä nyt...).

    • pää_pätkii

      Kuukauden päivät ovat menneet.
      Olo ei isosti ole muuttunut suuntaan taikka toiseen. Ehkä ei kuitenkaan kokonaisuutena huonompaan, vaikka tosi tyhmän oloisiakin päiviä on ollut. Mietin yhä että, tämmöinenkö minusta nyt on tullut ja samalla unohdan, että edes murehdin tyhmistymistäni. Se on kuitenkin hyvä, että en enää jatkuvasti jaksa miettiä ja murehtia, miltä minusta nyt tuntuu ja mitä minulle kuuluu. On muutakin elämää ja tekemistä. Suunta on parempaan.
      Ihan parina viimeisenä päivänä olen tuntenut pieniä ilon ja onnenkin tunteita ihan tavallisista asioista. Ikään kuin välähdyksiä entisestä minästäni. Luulen, että suurelta osin tuohon on vaikuttanut se, että olen oikeasti parina yönä nukkunut. Varmasti nukkunut yhteenputkeen yli neljä tuntia. Se on paljon. Ihmeellistä, että ihminen voi tuntea niin suurta onnea, kun herää aamulla ja tietää nukkuneensa oikeasti.
      Uskon, että minusta voi vielä tulla minä tuon lääkkeen jälkeen.

    • mikä_olo

      Miten olette pärjänneet lääkityksen lopettamisen jälkeen? Normalisoituuko olo miten nopeasti, jos koskaan?

      • Takomatalo

        Riippuu mitä tarkoitat normalisoitumisella, mutta yleensä ottaen voidaan sanoa, että aivovauriot jäävät monille ainakin osaltaan pysyviksi, mikä näkyy muisti- ja muina kognition ongelmina loppuelämän. Lisäksi käyttäjät ovat apaattisia, passiivisia eivätkä ilmennä tunteitaan tai ilmaise itseään muutoinkaan enää kuten ennen ainekäyttöä.

        Näiden asioiden hahmottamisen kannalta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, että psykiatriassa käytettävät aineet ovat aivan samalla viivalla "kadulla" käytettävien aineiden kanssa. Ne ovat ennen kaikkea huumausaineita ja sen jälkeen lääkkeitä. Se ei tarkoita, etteikö huume voisi olla jollekin hyväkin lääke, mutta on tajuttava, että huumeet eivät korjaa mitään ongelmaa ihmiskehossa. Narkolepsiassa ihmisille annetaan synteettistä kokaiinia, metylifenidaattia. Metyylifenidaatissa on todella tuntuvat haitat esimerkiksi kogntiolle. Erilaisten sairauksien kohdalla jokainen arvioikoon oman vointinsa ja muiden tekijöiden perusteella mitä riskejä on valmis ottamaan suhteessa aineesta saatavaan hyötyyn.

        Ero oikeiden sairauksien, kuten narkolepsian, ja mielipahan välillä on kuitenkin syytä tunnustaa. Mielipaha ei ole sairaus. Masentuneella tai muutoin hätääntyneen sekavalla ihmisellä ei ole mitään fysiologista vikaa. Hätäänsä voi ottaa huumaavia aineita lainsäädännön ja omantunnon mukaan. Esimerkiksi yleisimpiä huumaavia aineita, joita ihmiset länsimaissa käyttävät masentuneisuuden ja ahdistuksensa lievittämiseen ovat alkoholi ja SSRI- ja vastaavat reseptillä saatavat huumausaineet.

        Huumausaineiden käytöstä voi jäädä iänikuiset seuraamukset keskushermoston toiminnalle ja siten henkilön toimintakyvylle ja elämänlaadulle. Kadulta saatavien huumeiden kohdalla vaaroista varoitetaan melko äänekkäästi joka mediassa ja lääkärihaastattelussa, mutta virallisten reseptihuumeiden kohdalla tieto sen sijaan pimitetään kansalta. Tähän tarvittaisiin muutos, mutta muutosta vastustaa lukuista tahot, joiden intressissä on pitää yllä myyttiä psykiatrian aineiden huumaamattomuudesta ja siten samalla vaarattomuudesta terveydelle.


      • olin_vain_väsynyt

        Melko käsittämätöntä, mutta totta. Minäkin muka jotenkin terveystiedon eturintamassa, en ollut mitenkään tietoinen mielenterveyden hoidosta ja siihen käytettävistä lääkkeistä ja hoitoperiaatteista.

        Minulle määrättiin neuroleptiä. Tarkkailuun. Itse en tiennyt lääkkeestä mitään. Itseasiassa minulle ei edes haluttu kertoa saamani lääkkeen nimeä, vaikka sitä kysyin. Kysyin useasti. Tutkittuani asiaa, en edes tunnistanut lääkeryhmää neurolepti. Ei ketään keneltä kysyä.

        Kaikestako kaikki pitäisi kaikkien tietää? Minä otin ja luotin lääkäreihin, ja söin lääkkeitä, mitä minulle määrättiin.


      • olin-vain-niin-väsynyt
        olin_vain_väsynyt kirjoitti:

        Melko käsittämätöntä, mutta totta. Minäkin muka jotenkin terveystiedon eturintamassa, en ollut mitenkään tietoinen mielenterveyden hoidosta ja siihen käytettävistä lääkkeistä ja hoitoperiaatteista.

        Minulle määrättiin neuroleptiä. Tarkkailuun. Itse en tiennyt lääkkeestä mitään. Itseasiassa minulle ei edes haluttu kertoa saamani lääkkeen nimeä, vaikka sitä kysyin. Kysyin useasti. Tutkittuani asiaa, en edes tunnistanut lääkeryhmää neurolepti. Ei ketään keneltä kysyä.

        Kaikestako kaikki pitäisi kaikkien tietää? Minä otin ja luotin lääkäreihin, ja söin lääkkeitä, mitä minulle määrättiin.

        Näin minusta tehtiin aivovaurio.


      • Anonyymi
        Takomatalo kirjoitti:

        Riippuu mitä tarkoitat normalisoitumisella, mutta yleensä ottaen voidaan sanoa, että aivovauriot jäävät monille ainakin osaltaan pysyviksi, mikä näkyy muisti- ja muina kognition ongelmina loppuelämän. Lisäksi käyttäjät ovat apaattisia, passiivisia eivätkä ilmennä tunteitaan tai ilmaise itseään muutoinkaan enää kuten ennen ainekäyttöä.

        Näiden asioiden hahmottamisen kannalta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, että psykiatriassa käytettävät aineet ovat aivan samalla viivalla "kadulla" käytettävien aineiden kanssa. Ne ovat ennen kaikkea huumausaineita ja sen jälkeen lääkkeitä. Se ei tarkoita, etteikö huume voisi olla jollekin hyväkin lääke, mutta on tajuttava, että huumeet eivät korjaa mitään ongelmaa ihmiskehossa. Narkolepsiassa ihmisille annetaan synteettistä kokaiinia, metylifenidaattia. Metyylifenidaatissa on todella tuntuvat haitat esimerkiksi kogntiolle. Erilaisten sairauksien kohdalla jokainen arvioikoon oman vointinsa ja muiden tekijöiden perusteella mitä riskejä on valmis ottamaan suhteessa aineesta saatavaan hyötyyn.

        Ero oikeiden sairauksien, kuten narkolepsian, ja mielipahan välillä on kuitenkin syytä tunnustaa. Mielipaha ei ole sairaus. Masentuneella tai muutoin hätääntyneen sekavalla ihmisellä ei ole mitään fysiologista vikaa. Hätäänsä voi ottaa huumaavia aineita lainsäädännön ja omantunnon mukaan. Esimerkiksi yleisimpiä huumaavia aineita, joita ihmiset länsimaissa käyttävät masentuneisuuden ja ahdistuksensa lievittämiseen ovat alkoholi ja SSRI- ja vastaavat reseptillä saatavat huumausaineet.

        Huumausaineiden käytöstä voi jäädä iänikuiset seuraamukset keskushermoston toiminnalle ja siten henkilön toimintakyvylle ja elämänlaadulle. Kadulta saatavien huumeiden kohdalla vaaroista varoitetaan melko äänekkäästi joka mediassa ja lääkärihaastattelussa, mutta virallisten reseptihuumeiden kohdalla tieto sen sijaan pimitetään kansalta. Tähän tarvittaisiin muutos, mutta muutosta vastustaa lukuista tahot, joiden intressissä on pitää yllä myyttiä psykiatrian aineiden huumaamattomuudesta ja siten samalla vaarattomuudesta terveydelle.

        Eräs lääkäri väitti, että Risperidon ja muutkaan neuroleptit eivät ole huumeita. Toinen lääkäri myönsi suoraan, että ne ovat huumeita. Pakkohan se oli myöntää, kun hän ymmärsi, että tiedän niistä paljon. Itse olen ollut 11 vuotta voimakkaasti riippuvainen Risperidonista. Yrityksiä siitä irtaantumiseksi on ollut paljon. Ja epäonnistumisia myös. Vaikka se olisi loppuelämän projektini, aion lopettaa sen käytön. Kai se elämä täytyy aloittaa uudelleen ulkomailla, että en joudu Suomen psykiatrian kanssa enää koskaan tekemisiin.


    • pää_pätkii

      Päivitys puolen vuoden jälkeen.
      Tila ei vieläkään entinen, normaali - mitä ikinä tuo sitten tarkoittaakaan. Kuitenkin edelleen parempi.
      Edelleen tutkiskelen itseäni. Tarkkaan. Liian tarkkaan. Tätä ei ollut ennen. Olen epävarma ja epäilevä itsestäni ja pääni pelittämisestä. Ikävä kyllä edelleenkin on pakko sanoa, en ole entiseni. Ehkä minusta tuli lääkityksen myötä tyhmä, väsynyt, toivoton, ikävä, näköalaton, tunteeton, toivoton,..

      Hieman olen huomannut pientä pilkettä silmäkulmassa. Ehkä toivoa on vielä?

      Minä en itse ole luovuttanut - vielä. Jokin sisälläni on kyllä toivottoman väsynyt ja kyllästynyt, en tunnista sitä itsekseni, mutta siellä se on. Tämmöstä tämä nyt vaan on. Oikeastaan millään ei ole mitään väliä. Ihan sama mitä. Ihan sama. Melko metkaa, koska itse kuitenkin tunnen, että en se ole minä, se ei voi olla minä, joka tuntee ja ajattelee noin; ei mitään väliä.

      Pakko vaan olla. Jaksaa ja jatkaa.

      • Anonyymi

        Millaisia sinulla aamut? Onko masennusta tms?


    • iällä_väliä

      Onko Risperidon lääkityksestä toipumisessa iällä mikä merkitys?
      Onko nuoren taikka vanhemman aivot herkemmät vaurioitumaan? Toipuvatko nuoren vaiko vanhemman aivot paremmin/nopeammin?

      • Kahta_näkemystä

        Asiaa spekuloidaan "piireissä" jatkuvasti. On kahdenlaista näkemystä, jotka menevät ristiin keskenään. Toisaalta ajatellaan, että nuoremmilla aivot voisivat kyetä paremmin muokkaantumaan takaisin kohti normaalitoimintaa, kun taas mitä vanhempi on, sitä pysyvämpiä vauriot olisivat.

        Toinen lähestymistapa on, että nuoret vaurioituvat pahemmin juuri sen takia, että aineet häiritsevät normaalikasvua ja siten vievät kehityksen täysin metsään siinä missä vanhemmalla iällä käytön aloittaneet ovat saaneet "kasvattaa" aivonsa normaalin kehityslinjan mukaisesti ja siten vahinko voisi olla hiemen pienempi suhteessa.

        Vaikea sanoa, mutta nuoremman aivot ovat plastisemmat ja yleensä paremmin palautuvat esimerkiksi autokolarista jne. Saman voisi spekuloida olevan totta myös neurotoksiinialtistuksen, kuten esimerkiksi risperdionin, seurauksena syntyneiden aivovaurioiden kohdalla.

        Varmaa kuitenkin on, että käyttä ko. aineita nuorena tai vanhempana pysyvä aivovaurioriski on todellinen ja osa ei koskaan palaudu ennalleen altistuksen jäljillä. Syntyvien vaurioiden vakavuus riippuu yksilön fysiologiasta. Joihinkin aineet aiheuttavat pahempaa tuhoa, kun taas toisen fysiologia on sellainen, että paremmin vastustaa ko. ainetta. Reaktio voi vaihdella aineen ja varsinkin aineryhmän välillä. Toiselta risperidoni vaurioittaa aivoja nopeasti, kun taas toisella amoksiliini (penisiliiniryhmää) aiheuttaa hengenvaarallisen reaktion.


    • pää_pätkii

      Lopetuksesta alkaa olla vuosi. Päivitän tänne tuntoni. Nyt olen kelaillut kirjoituksiani. Hyvä minä. Minä en ole luovuttanut. Minä olen minä. Minä itse.
      Ihan jokainen päivä ei enää ole ollut parempi, mutta se on elämää. Aina ei vaan ole kivaa.
      Elämäni parani, kun uskalsin jättää lääkkeet. Olen pärjännyt töissä - välillä väkisin.
      Kaikki ei ole hyvin, mutta näillä mennään.
      Minä määrään tässä päässä. Se on paljon.

      • 8oh6

        Mukava kuulla, että parempaan päin. Jos jotain aivovaurioita sinulle jää ja siitä seuraavat oireet häiritsevät elämääsi, usein ajan kanssa ihminen oppii kompensoimaa toiminnallaan niin, että oireet eivät pilaa koko elämää. Pitää olla sitkeä eikä antaa periksi. Monet muutkin lisäksesi ovat samassa veneessä. Heidät on psykiatrisesta pahoinpidelty aivovaurioon. Muista myös, että aivovaurioita on muillakin kuin vain psykiatrian uhreilla. Liikenteessä, vapaa-ajalla harrastuksissa, kuten lasketellessa, pyöräillessä tai ratsastaessa ihmiset saavat aivovammoja. Aivovamma on yksi aivovauriotyyppi. Oireisto aivovaurioituneilla voi olla hämmästyttävän samankaltainen. Silti moni pahasti päänsä vammauttanut tai muutoin vaurioittanut puskee elämässä eteenpäin ja löytää uutta mielekkyyttä. Toivottavasti sinäkin, ajan kanssa yhä enemmän.

        Muista nyt kuitenkin se elämän kova opetus. Pysy kaukana psykiatriasta ja koko niin sanotusta mielenterveysjärjestelmästä mitä ikinä tapahtuukaan. Sieltä saat vain uudet ruoskan iskut, jos joskus vielä erehdyt samaan ansaan astumaan.

        Kaikkea hyvää!


      • pää_pätkii

        Eipä ole tullut kerrottua, mutta yksi mikä on jäänyt: vapina. Toisinaan lähinnä vasemmalla puolen ilmenee käden vapinaa ja sama jalassa tietyssä asennossa. Pelästyin kun tuon ensimmäistä kertaa huomasin. Tuo oli lääkityksen aikana. Kerroin lääkärille vapinasta, hän vain hymähti. Välillä tuo vapina on poissa sitten taas paha. Yritän peittää sitä ja olla näyttämättä muille. Ikää ei ole vielä kuin päälle 4-kymmentä, että ei ehkä ihan vielä ikä juttu.
        Toinen on nykiminen ja nytkähtely. Aiemmin juuri nukahtaessa saattoi olla lihasten rentoutumista ja joku nykäys. Nykyisin vähän samankaltaisia nykäyksiä sattuu päiväsaikaankin.
        Yksi mikä on tosi hämmentävä. Kun olen väsynyt, huomaan venyttäväni leukaa ja tunkevani kieltä ulos. Niin. Kuola valuu suupielestä ja minä siinä venyttelen naamaani.

        Niin, olin lääkityksellä puolisen vuotta. 2 mg vrk, Risperidon.

        Epäilen, että nämä ovat lääkityksen myötä tulleita jälkiseuraamuksia.

        Tosiaan ajatus ja oma järki pelaa paremmin. Muistamattomuuskaan ei ole ongelma arjessa.


      • 8oh6
        pää_pätkii kirjoitti:

        Eipä ole tullut kerrottua, mutta yksi mikä on jäänyt: vapina. Toisinaan lähinnä vasemmalla puolen ilmenee käden vapinaa ja sama jalassa tietyssä asennossa. Pelästyin kun tuon ensimmäistä kertaa huomasin. Tuo oli lääkityksen aikana. Kerroin lääkärille vapinasta, hän vain hymähti. Välillä tuo vapina on poissa sitten taas paha. Yritän peittää sitä ja olla näyttämättä muille. Ikää ei ole vielä kuin päälle 4-kymmentä, että ei ehkä ihan vielä ikä juttu.
        Toinen on nykiminen ja nytkähtely. Aiemmin juuri nukahtaessa saattoi olla lihasten rentoutumista ja joku nykäys. Nykyisin vähän samankaltaisia nykäyksiä sattuu päiväsaikaankin.
        Yksi mikä on tosi hämmentävä. Kun olen väsynyt, huomaan venyttäväni leukaa ja tunkevani kieltä ulos. Niin. Kuola valuu suupielestä ja minä siinä venyttelen naamaani.

        Niin, olin lääkityksellä puolisen vuotta. 2 mg vrk, Risperidon.

        Epäilen, että nämä ovat lääkityksen myötä tulleita jälkiseuraamuksia.

        Tosiaan ajatus ja oma järki pelaa paremmin. Muistamattomuuskaan ei ole ongelma arjessa.

        Lihasvapinat ovat tyypillisiä seuraamuksia sekä käytön aikana että käytön loppumisen jälkeen. En ovat tässä vaiheessa merkkejä aivovaurioista, jota olet kokenut. Lihaksistoa ohjaa aivojen osa nimeltä basal ganglia, jota erityisesti neuroleptit nopeasti vaurioittavat. Basal ganglia vaurioista voi seurata ja seuraakin ennen pitkään tardiivi dyskenisia. Vapinoiden lisäksi voi olla erilaisia nykähdyksiä. Tärinät ja nykinät jne. sijoittuvat yleensä raajoihin, eli käsiin ja jalkoihin. Ajan kanssa ne voivat vähentyä, mutta joitain vaurioita jää usein pysyviksi. Tarkoitatko, että leukasi työntyy ulospäin ja kieli ulos tahdonvastaisesti? Tuohan on klassikko merkki tardiivi dyskenisiasta (TD). TD:hen liittyy myös kognitiivinen vaurioituminen, joten näin on, sinulla on varmasti helposti havaittavia kognitiivisiakin vaikeuksia, ainakin ulkopuoliselle tarkkailijalle. Muistamattomuudestahan mainitsitkin.


      • pää_pätkii

        Kiitos.
        Minähän en ole tyhmä. Olen vain ollut ymmärtämätön, tietämätön asioista.

        Kyllä. TD. Siitähän on kyse. Alaleuka tyrkkää pitkälle ja kieli perässä. Tuntemus on, että kuola valuu, mitä ei aina ole.

        Nyt tekisi mieli haistattaa ja isosti kaikille. Miksi minulle tehtiin näin? Tilani ei olisi vaatinut kuin aikaa ja joku olisi päättäväisesti sanonut lepää, ei mitään hätää. Kaikki järjestyy. Nuku. Lepää. Jätä omat murheet. Ja etenkin kaikki muitten murheet. Ja että vaikka rahat on nyt loppu, kymppi tilillä, sinä selviät.

        Kyllä, sinnikkyydestä huolimatta, tiedän että, eipä minusta enää paljoa mihinkään ole. Etenkin kun häpeilemättä voin edelleenkin sanoa, että minusta olisi ollut moneksi, jos minulle olisi annettu tilaisuus.


      • 8oh6
        pää_pätkii kirjoitti:

        Kiitos.
        Minähän en ole tyhmä. Olen vain ollut ymmärtämätön, tietämätön asioista.

        Kyllä. TD. Siitähän on kyse. Alaleuka tyrkkää pitkälle ja kieli perässä. Tuntemus on, että kuola valuu, mitä ei aina ole.

        Nyt tekisi mieli haistattaa ja isosti kaikille. Miksi minulle tehtiin näin? Tilani ei olisi vaatinut kuin aikaa ja joku olisi päättäväisesti sanonut lepää, ei mitään hätää. Kaikki järjestyy. Nuku. Lepää. Jätä omat murheet. Ja etenkin kaikki muitten murheet. Ja että vaikka rahat on nyt loppu, kymppi tilillä, sinä selviät.

        Kyllä, sinnikkyydestä huolimatta, tiedän että, eipä minusta enää paljoa mihinkään ole. Etenkin kun häpeilemättä voin edelleenkin sanoa, että minusta olisi ollut moneksi, jos minulle olisi annettu tilaisuus.

        Psykiatria ei ole kohteen auttamista vaan kontrollointia (ja tai rankaisemista) varten. Ihmiset väärinymmärtävät psykiatrian yhteiskunnallisen funktio yhä tänä päivänäkin. Kun hakeutuu psykiatrian vastaanotolle, etsii vaikeuksia. Moni ei tiedosta ennen kuin on liian myöhäistä, että psykiatria ei ole heidän auttamistaan varten. Se on sääli, mutta asioiden ymmärtämiseen menee kansan enemmistöltä aina todella pitkä aika.

        Olen todella pahoillani siitä, että et tienyt miten psykiatria ihmisille tekee ja uskoit heidän olevan sinun auttamistasi varten. Ehkä hieman lohtua antaa se fakta, että kirjaimellisesti tuhannet muutkin suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset, saksalaiset, amerikkalaiset, kanadalaiset ja niin edelleen ovat menneet ja menevät yhä 2017 samaan ansaan.

        Tietoisuus psykiatrian todellisesta luonteesta lisääntyy tällä hetkellä voimakkaasti, joten on mahdolista, että seuraavan kahden vuosikymmenen aikana kansan valtaosa tietää paremmin asioiden todellisen laidan. Silloin on mahdollisuus, että psykiatrinen järjestelmä kumoutuisi ja tilalle voisi syntyä järjestelmä tai erilaisia järjestelmiä, jotain jokaiselle, jotka oikeasti ovat ihmisten auttamista varten. Tämä tietysti tulee pohjata vapaaehtoisuuteen. Pakottamalla ei voi toista auttaa ja se johtaakin karmaiseviin lopputuloksiin, josta hyvänä esimerkkinä ovat sekä entisajan inkvisitio että nykyajan psykiatria.


      • pää_pätkii
        pää_pätkii kirjoitti:

        Kiitos.
        Minähän en ole tyhmä. Olen vain ollut ymmärtämätön, tietämätön asioista.

        Kyllä. TD. Siitähän on kyse. Alaleuka tyrkkää pitkälle ja kieli perässä. Tuntemus on, että kuola valuu, mitä ei aina ole.

        Nyt tekisi mieli haistattaa ja isosti kaikille. Miksi minulle tehtiin näin? Tilani ei olisi vaatinut kuin aikaa ja joku olisi päättäväisesti sanonut lepää, ei mitään hätää. Kaikki järjestyy. Nuku. Lepää. Jätä omat murheet. Ja etenkin kaikki muitten murheet. Ja että vaikka rahat on nyt loppu, kymppi tilillä, sinä selviät.

        Kyllä, sinnikkyydestä huolimatta, tiedän että, eipä minusta enää paljoa mihinkään ole. Etenkin kun häpeilemättä voin edelleenkin sanoa, että minusta olisi ollut moneksi, jos minulle olisi annettu tilaisuus.

        Se mikä minut sai tajuamaan, että tuosta lääkkeestä on päästävä eroon ja nopeasti oli, kun tajusin, että kieleni alkoi elämään omaa elämäänsä suussani. Kieli nyki ja monklasi suussa omia aikojaan tahdottomasti.

        Tuohon asti olin uskonut ja hyväksynyt, että kaikki mikä minua vaivasi oli oikeaa oiretta ja vaivaa - ei lääkkeistä lähtöisin. Luulin, että lääke auttaisi oireisiini, ei aiheuttaisi niitä. Suurin osa ongelmista poistui, kun lopetin lääkkeen.

        Tässä vähän listaa, mitä olen kirjannut lääkkeen aiheuttamiksi:
        - Lihaskivut, kova särky; jalat, reidet; kädet, olkavarret - aamuyö, helpottaa päivän aikana
        - Nivelkivut – polvet, lonkka - aamuyö, helpottaa päivän aikana
        - yleinen jäykkyys
        - raajojen, käsien ja jalkojen vapina
        - nytkähdykset kropassa, kädet jalat, myös keskivartalo
        - Silmät: Toisinaan valoarkuus, rähmimistä; pupillien nykivä liike
        - Hiustenlähtö
        - valkeat laikut kynsissä
        - Ihon rasvaisuus, ’finnejä’ kasvot, kaula, rinta
        - Kuukautisten epäsäännöllisyyttä – pidentynyt vuotoväli, välivuoto
        - maidon eritys rinnoista
        - väsymys, yöunet 14-16 tuntia
        - päiväväsymys
        - ponnettomuus, voimattomuus, tahdottomuus
        - muistamattomuus
        - kielen monglaaminen suussa, kieli liikkuu itsekseen
        - puheen sammallaus
        - suolaisen maistuminen etikalta
        - sydämen tykytys, lepopulssin nousu yli sadan, rytmihäiriöitä
        - voimakas verenpaineen lasku
        - pelkotiloja, epäluuloisuutta

        Eipä tuo lääke tainnut mitään hyvää minulle tehdä.

        Itse lääkkeen lopetus oli helppo. Joka päivä oli parempi. Lopetin lääkkeen puolittamalla annoksen: 2 mg (6 kk) >> 1 mg (1 kk) >> 0,5 mg (2 vk), 0,25 mg (1 vk).


      • Anonyymi
        pää_pätkii kirjoitti:

        Eipä ole tullut kerrottua, mutta yksi mikä on jäänyt: vapina. Toisinaan lähinnä vasemmalla puolen ilmenee käden vapinaa ja sama jalassa tietyssä asennossa. Pelästyin kun tuon ensimmäistä kertaa huomasin. Tuo oli lääkityksen aikana. Kerroin lääkärille vapinasta, hän vain hymähti. Välillä tuo vapina on poissa sitten taas paha. Yritän peittää sitä ja olla näyttämättä muille. Ikää ei ole vielä kuin päälle 4-kymmentä, että ei ehkä ihan vielä ikä juttu.
        Toinen on nykiminen ja nytkähtely. Aiemmin juuri nukahtaessa saattoi olla lihasten rentoutumista ja joku nykäys. Nykyisin vähän samankaltaisia nykäyksiä sattuu päiväsaikaankin.
        Yksi mikä on tosi hämmentävä. Kun olen väsynyt, huomaan venyttäväni leukaa ja tunkevani kieltä ulos. Niin. Kuola valuu suupielestä ja minä siinä venyttelen naamaani.

        Niin, olin lääkityksellä puolisen vuotta. 2 mg vrk, Risperidon.

        Epäilen, että nämä ovat lääkityksen myötä tulleita jälkiseuraamuksia.

        Tosiaan ajatus ja oma järki pelaa paremmin. Muistamattomuuskaan ei ole ongelma arjessa.

        Minulla on Risperidon lääkitys. Minulla huulet liikkuvat usein itsekseen, vaikka en edes puhu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Risperidon lääkitys. Minulla huulet liikkuvat usein itsekseen, vaikka en edes puhu.

        No kannattaisiko harkita lopettaa aineen käyttö, jos motorinen hermosto ei enää toimi kunnolla. Tiesithän, että saatat saada pysyvän tuosta tilasta, jos et lopeta käyttöä ajoissa. Voi olla, että aivovaurio on noilta osin jo pysyvä.


    • viulu6

      Ei voi yleista, koska aika moni ihminen on silti avun tarpeessa.

      • tunnen_itse_itseni

        Aika minua on auttanut.
        Aika ja minä itse.
        Se minua on auttanut, että olen kuunnellut itseäni, nimenomaan itseäni. Jättänyt muun pois.
        Minulle määrätyistä lääkkeistä ei minulle ollut mitään apua. Mitään lääkitystä ei ainakaan olisi pitänyt jatka viikkoa kahta pidempään. Tämä on tulkintani.


    • kkkjhcgg

      Uudemmat neuroleptit voi aiheuttaa diabetesta ja ongelmia verensokerin kanssa . Esim. zyprexa

      "Yleisiä haittavaikutuksia (esiintyy enintään 1 käyttäjällä 10:stä) ovat tiettyjen verisoluarvojen ja veren rasva-arvojen muutokset ja hoidon alkuvaiheessa myös maksaentsyymiarvojen ohimenevä suureneminen; veren ja virtsan sokeripitoisuuksien suureneminen"

      "Melko harvinaisia haittavaikutuksia (esiintyy enintään 1 käyttäjällä 100:sta) diabeteksen puhkeaminen tai paheneminen"

      http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000000516811.html

      Diabeteksen vaikutuksia aivotoimintaan:

      "Tutkijat panivat myös merkille, ettei diabeteksen tarvinnut olla pitkälle kehittynyt, kun se jo alkoi vaikuttaa aivotoimintaan.

      Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että diabetes on yhteydessä Alzheimerin tautiin ja dementiaan. Varmaa syytä yhteydelle ei ole vielä löytynyt"

      http://www.terve.fi/diabetes-tyyppi-2/korkea-verensokeri-kutistaa-aivoja

      Korkean verensokerin vaikutuksia aivoille

      "Korkeat verensokeriarvot saattavat tehdä tuhoja aivoille, kertoo tuore australialaistutkimus. Tutkimukseen osallistui 250 miestä ja naista, joilla ei ole diabetesta.

      Tutkimuksessa havaittiin, että niillä miehillä ja naisilla, joilla oli korkeammat verensokeriarvot, tietyt osa-alueet aivoista osoittivat kutistumisen merkkejä. Vaikutukset aivoissa näkyivät esimerkiksi niillä alueilla, joissa prosessoidaan muistia ja tunnekokemuksia. Tulokset pysyivät samoina, vaikka tutkittavien elämäntapoja kontrolloitiin muun muassa painon ja tupakoinnin osalta."

      "Joidenkin tutkimusten mukaan verensokeriarvojen kontrollointi auttaisi kehoa säännöstelemään tulehdusherkkyyttä, joka on yhdistetty aivojen kutistumiseen"

      "Jos veressä on liikaa sokeria, aivojen toiminta häiriintyy. Ajattelu, muistaminen, keskittyminen, tiedonkäsittely ja oppiminen vaikeutuvat."

      "Diabeetikoilla on huomattu aivojen valkoisessa aineessa turvotusta ja arpeutumista, näivettymistä ja harvenemista.

      - Valkoisen aineen vauriot johtavat tiedonkäsittelyn hidastumiseen. Yhdessä korkean verenpaineen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden kanssa korkea verensokeri lisää aivohalvauksen riskiä."

      http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/laakehoito/sopiva_sekoitus_aivoille.4071.news

      Mielenkiintoista.... Neuroleptien on myös todettu kutistavan aivoja. (Ja sotkevan monia prosesseja kehossa, mukaanlukien verensokeri).
      Lisäksi mitä korkea verensokeri ja diabetes voi aiheuttaa, on henkisen puolen, muistin ja kognition ongelmia ja jopa aivojen kutistumista.

      Yksi asia on melko varma. Jos haluaa pysyä fyysisesti terveenä, eikä sotkea kehoaan, ei kannata koskea kovin helposti neurolepteihin. Jotkut oireet voi kadota, mutta lääke voi tuoda litannian uusia. Noh, niihinhän on lääkeyhtiöillä tarjota vaikka mitä ;)

    • pää_pätkii

      Kaikki mitä keksitiin mitata oli kuin alta 2-kymppiseltä. Paineita myöden. Melkein liian hyvää ollakseen totta.

      Pääkin kuvattiin kahdesti 6 kk välein (3T MRI), ei muutosta.

      Eikä tässä vielä kaikki.

      • pää_pätkii

        Se, mikä oli tehdyissä mittauksissa minulle poikkeuksellista, oli alhainen hemoglobiini. Yleensä Hb:ni on 130-140. Tuolloin noin sata.


    • Tämmöstä_vaan

      Lukekaa nyt edes tämä ketju ja viisastukaa.

      • Terveellinen.lääke

        Höh. Mitä viisauksia ketjussa on? Risp on hyvä lääke. Saapi nukuttua yönsä hyvin. Eikä tarvi miettiä joka jumalanpäivä itsaria!


      • Anonyymi
        Terveellinen.lääke kirjoitti:

        Höh. Mitä viisauksia ketjussa on? Risp on hyvä lääke. Saapi nukuttua yönsä hyvin. Eikä tarvi miettiä joka jumalanpäivä itsaria!

        Kyllä minulle tuli itsari ajatukset lääkkeen myötä


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Se estää serotoniinin ja dopamiinin tuotannon että ei ihme jos masentaa. Paska lääke.

    • Anonyymi

      Miten kauan tätä tunteetonta oloa pitää jaksaa?

    • Anonyymi

      Lopetin leptit seinään 1,5kk sitten. Ei tullut pahoja vierotusoireita. Käytin hamppua vieroitusoireisiin. Varmaan aivovaurio kun lähimuisti mennyt.

    • Anonyymi

      ..
      Muistuipa tämä keskustelu mieleen yle uutisesta.
      Klotsapiinille ei ole löydetty yhtä tehokasta korvaajaa skitsofrenian hoidossa, mutta sen haittavaikutukset ovat vakavia. Suomessa lääke on suosittu, vaikka juuri täällä tapahtuneet kuolemat johtivat lääkkeen maailmanlaajuiseen poisvetoon 45 vuotta sitten.
      ..
      Tietoa siitä, kuinka moni suomalainen on kuollut klotsapiiniin myyntiluvan uudelleen myöntämisen jälkeen, ei ole helposti saatavilla.

      THL:n oikeuslääkinnän rekistereistä pääsemme lähimmäksi oikeaa lukua. Klotsapiini on kirjattu kuolinsyyksi yli 200 henkilölle vuosina 2000–2019.

      Näistä kuitenkin vain 16 tapausta on merkitty haittavaikutuskuolemiksi. Kuolinsyiksi on raportoitu muun muassa agranulosytoosi, valkosolukato, neuroleptisyndrooma, kouristelu, sydänongelmat ja paksusuolen laajentuma.

      Merkittävästi enemmän ihmisiä on kuollut klotsapiinimyrkytyksiin. Näistä reilu kolmasosa on itsemurhia, loput tapaturmaisia tai epäselviä kuolemia.
      ..

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/05/ihmelaake-aiheutti-kahdeksan-suomalaispotilaan-kuoleman-ja-se-vedettiin

    • Anonyymi

      Tulokset sivuvaikutuksia tärkeämpiä?

    • Anonyymi

      Neuroleptien seurauksena aivot mukautuvat niihin. Tämän takia lopettamisen jälkeen voi kulua pitkä aika kunnes aivot ovat palautuneet, Kannattaa ostaa laadukasta Omega-3 kalaöljyjä (oikeastaan mieluiten krilliöljyä) ja NAC tabletteja.

    • Anonyymi

      Ahaa. Voisin siis panna laittaen Rispepedorin syyksi muistin heikkenemisen vuosi vuodelta.
      Röyhkeydellä väitän, että minun kohallain syy löytyy yli-ikäisyydestä.
      Kun janojuomia joutusin käyttämään männäviikoilla nin muisti ei tunnu palautuvankaan.
      Niinpä menin krs-taloasuntoani etsiessä naapurin luukun puolelle.

      - No kuule asut tieetävästi tuossa sauraavassa rapussa hen opasti kanttikohteliaaseen tapaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe