Mennyt ulalle

vaiettämiljoonia

Mitenkä monella miljardilla opetetaan suomenkieltä?

Meikkä on itse opettanut ihan omin voimin lapsensa ja lapsenlapsensa puhumaan suomea. En äyrin hyrkkää oo tarvinnut yhteiskunnalta.

Kuuntelin tuossa juttua, missä kerrottiin miten paljon tarvitaan miljoonia, että suomen kieli pysyisi...

Sosiaalipummeja on sana, jota käyttäisin näistä avustusten kerjääjistä.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skärdgårdsbo

      Osaavatko myös kirjoittaa ja lukea sujuvasti suomea? Se, nimittäin, on monen ongelma. Työkaverini on 32v, asunut koko ikänsä Ruotsissa ja vaikka vanhemmat puhuivat aina suomea lapsilleen ja Suomessa käydessään puhui suomea sukulaisten kanssa, ei meinaa selvitä luetun suomenkielen ymmärtämisestä jos tekstiä on paljon. Nk. virkasuomi ei aukea ollenkaan! Kirjoittaa usein väärin, ruotsinkielen kieliopin mukaan. Olen pyrkinyt opettamaan hänelle, että pitää lukea ääneen joka kerta kun on kirjoittanut jonkin suomenkielisen jtutun että jos vaikka kuulee omissa korvissaan virheet.

      Hän ei ole ainoa kellä on tämä ongelma. Siksi suomenkieleiset tarvitsevat omankielen opetusta.

    • mennytulalle

      Tähän on muuten halpa ratkaisu.

      Kun asentaa koneeseen suomenkielen oikaisuohjelman, niin heti lykkää punaista, jos kirjoittaa väärin. Eikä se laite maksa niin paljoa kuin nää kalliit konferenssit.

      Hatunnosto sun työkaverisi vanhemmille!
      Kerropa heille tästä oikaisuohjelmasta. Kannattaisi hankkia myös joku ammatti-suomenkielenopas. Ja joululahjaksi suomenkielinen romaani, ehkä sama kirja ruotsinkielisenä myös.

      Itse korjailen lasteni kirjoitusvirheitä (on sovittu), ja eivät he siitä suutu.
      Kirjoittavat ihan mukavasti suomea. Ei voi vaatia että heidän suomenkieli olisi täydellistä (omakin suomenkieli on rapistunut täällä), mutta on mahtavaa että he selviävät suomenkielellä.

      Minun pointti tässä on se, että niin paljon rahaa käytetään/vaaditaan ja itse vanhemmat eivät huolehdi asiasta enemmän. Tottakai suomenkielenopetusta kouluissa (kuten on ruotsinkielenkin opetusta), mutta myös vanhempien aikaa!

      Kun seuraa noita rahoja, joita hallintoalueet käyttävät, niin huh, huh mihin kaikkeen niitä menee! On tosi karmivia esimerkkejä!

      • Tina_Baxley

        Sanonpa minäkin sanasen tähän....
        Virkakieli.... Kieltä, jota monikaan ruotsinsuomalainen ei osaa. Suurin osa aikoinaan Ruotsiin lähteneistä oli työväestöä kansakoulupohjalta, tuskin oli virkasuomi kovinkaan tuttua. Lastensa kanssa ovat puhuneet varsin simppeliä suomea. Lapsille tärkeämpää ollut oppia virheetöntä ruotsia pärjätäkseen.

        Oikaisuohjelmiin ei voi missään nimessä täysin luottaa, kuten "mennytulalle" toteaa itsekin. Itselläni on käytössä suomen, ruotsin ja englanninkielien ohjelmat ja siitä tiedän. Huonoimmat ovat kuin automaattiset translaterit joita voi käyttää netissä. Monesti ohjelma luulee tietävänsä mitä kielioppimuotoa haetaan :(

        Mutta olisiko niin että kun pyydetään paljon, vastapuoli tinkii ja sitten saadaan se pienempi summa jota alunperin tarvitaankin?


    • aloittajalta

      Suomenkieli muuttuu koko ajan.
      Kun seuraan suomenkielisiä ohjelmia TV.stä tai netistä, niin koko ajan kirjaan uusia sanontoja vihkoon muistiin. Olen seurannut Yle areenan sarjaa "Syke" ja kyllä oli uutta sanastoa! On siellä muitakin sarjoja.

      Mutta miten välittää tätä lapsilleen?
      Lapsenlapsikin puhuu suomea, mutta tottakai ei samalla tavalla kuin Suomen samanikäiset. Pitää olla kuitenkin hyvillään, että on perustiedot ja kiinnostusta!

      Enhän minä itsekään opi ikinä täydellistä ruotsia.
      Samoin ajttelen että eivät täällä syntyneet lapseni opi täydellistä suomea.

      Mutta hyvä näinkin! Lapseni ovat iloisia, kun pärjäävät jotenkuten suomella, ja lastenlastenkin kanssa jutut sujuu suomeksi.

      Kertokaa lisää vihjeitä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe