Pregabalin kokemuksia

Unettomuus

Minulle määrättiin pregabalinia 1-3 kpl 25 mg unettomuuteen. Olen nukkunut niillä ihan ok, mutta aamulla ei meinaa päästä ylös sängystä eikä pää tunnu omalle. Tuntuu kuin päässä viiraisi ja pyörryttäisi. En haluaisi lopettaa lääkettä koska toinen vaihtoehto on täysi unettomuus. Nyt sentäs nukun ja kykenen töihin. Olo vaan on outo.

Onko kellään kokemusta tästä lääkkeestä? Meneekö oireet ohi??
Olen jo kokeillut vaikka kuinka monta lääkettä, eikä ne ole auttaneet.. Pitääkö vaan luovuttaa ja todeta ettei minulla ole muuta elämää kuin töissä käynti. Muuhun en tällä hetkellä kykene..

21

29063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotitohtori.26

Ihan paska lääke unihäiriöihin; ihme lääkäri joka Lyricaa määrää unettomuuteen! :O

Ja ei; kokemuksesta voin sanoa (vaikka mulla annos oli monin kerroin suurempi) että pää on ihan hattaraa kun noita syö. Ei mene ajan kanssa ohi.

Oletko koettanut melatoniinia? Saa apteekista ihan käsikauppatavarana. Säännöllisesti otettuna ja kun oikeasti ihminen haluaa nukkua, niin toimii usein melkotavalla hyvin.

Jos se ei auta, niin ehdottaisin sinuna tohtorille, että olisiko mahdollista koettaa esimerkiksi ketiapiiniä pienellä annoksella (mulle toimi puolikas 25mg aika hyvin, kokonaisesta tuli pöpperö seuraavaksi päiväksi: jakouurrettahan siinä ei ole, mutta lääkärin luvalla sain veitsellä puolittaa).

Muita kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja; Imovane 7,5mg tai mirtatsapiini pienellä annoksella. Imovanea käyttävät paljon ikääntyneetkin ihmiset, samoin nykyisin mirtatsapiiniä ja molemmat ovat vanhemmalle ikäryhmille suotuisia juuri siksi, että jos yöllä herää vessaan niin kaatumisriski on pienempi = vähemmän sekava olotila.

Jos nämä kaikki on kokeiltu ja sulla ei ole mitään riippuvuussairautta niin Tenoxilla nukkuu yleensä suht hyvin, mutta pitkäaikaisessa käytössä siihen jää kyllä nalkkiin. :/

Toivottavasti löydät sopivan tropin ja saat nukutuksi ja pystyt jatkamaan töissäsi.
      (Muista myös liikunnan/ulkoilun mahtava vaikutus unensaantiin; 1,5h kävelylenkki illalla, kuitenkin pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, voi tehdä ihmeitä :)

• Alkuperäinen

Olen kokeillut ketipinoreita, ei vaikuttanut millään tavalla ja mirtazapin sai pään sekaisin.. Tenoxilla nukkuu pari tuntia ja sitten pitää ottaa uusi pilleri.
        Ihan toivotonta tämä..

• se.edellinen.vastaaja

No hei, me ollaan kaikki yksilöitä. Ehkä sulla loppuisikin ne oireilut Lyrican kanssa?:)

Jos ei, niin se tsopikloni (valmistenimellä Imovane) vois olla oikeasti kokeilemisen arvoinen. Siitä en oo koskaan kuullut ettei uni olis tullut & riittänyt ja haitat on olleet pieniä ja ohimeneviä. Ja sopii pitkäaikaiseen käyttöön myös.

:)

-kotitohtori

• Alkuperäinen

Pregabalin toimi viikon verran ja viime yö menikin jo valvoessa.. Alan epäilemään, että minulle ei löydy lääkettä jolla nukkuisin.. Jos olisin lapseton, niin jäisin kotia odottamaan kuolemaa. Nyt on jostain pakko kaivaa voimia, että saa vietyä lapsen ulos.

• Anonyymi
        Alkuperäinen kirjoitti:

Pregabalin toimi viikon verran ja viime yö menikin jo valvoessa.. Alan epäilemään, että minulle ei löydy lääkettä jolla nukkuisin.. Jos olisin lapseton, niin jäisin kotia odottamaan kuolemaa. Nyt on jostain pakko kaivaa voimia, että saa vietyä lapsen ulos.

Äläkä syö mitä lääkärit määrää .Hulluksi ne meitä haluaa että papit sää töitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on totuus pohjanmaalla.Avutonta pääskää määrätään että saadaa ihmiset pois tilastoista

• Anonyymi
        Alkuperäinen kirjoitti:

Olen kokeillut ketipinoreita, ei vaikuttanut millään tavalla ja mirtazapin sai pään sekaisin.. Tenoxilla nukkuu pari tuntia ja sitten pitää ottaa uusi pilleri.
        Ihan toivotonta tämä..

Puolikas tenox 2mg niin 4h unta ja sitten toinen puolikas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olet oikeassa. Kokeille lopettaa kaikki lääkkeet ja ihmeiden aika alkaa.

• Anonyymi

Minulle tuttava ehdotti tuota Bregabalin ahdistuksen poistoon.
      En tiennyt että se on sama lääke kuin Lyrica

Itsellä univaikeuksiin Tenox ja unessa pysymiseen Ketipinor.

Ahdistukseen ennen sain Alprox eli Xanor ja tosi hyvä lääke onkin poistamaan ahdistusta.

Me ihmiset ollaan erilaisia ja minulla ei koskaan bentsojen määrät nousseet enkä jäänyt niihin koukkuun.

• Anonyymi

En ole koskaan kuullut, että pregabaliinia käytetään unilääkkeenä.
      Lyricahan on hermokipulääke, ja aikamoinen myrkky kaiken lisäksi.

• Anonyymi

Oletko jättänyt stimulantit (kahvi, tee, kaakao) pois? Miten tuet parasympaattisen hermoston toimintaa (joka on vastuussa rentoutumisesta)? Käytkö lempeissä hoidoissa, teetkö itsehierontaa lämpimällä seesamiöljyllä, teetkö hidasta hengitystä, nauratko, halaatko, onko sinulla terveellinen ruokavalio eli täysjyvää, kasviksia, hedelmiä, marjoja... Nämä kaikki vaikuttavat kykyyn rentoutua. Nuo kannattaa käydä läpi, niin ehkä uni alkaa tulla luonnollisesti. Onnea matkaan!

• Anonyymi

Mulle lääkäri määräsi Pregaa hermokipuun ja ihan toimiva muutaman tunnin eli 75 mg vähintään per/päivä ja viimeisin vähän ennen nukkumaan menoa joka jonkinverran helpottaa koisaamista koska hermokivut pitää huolen siitä että että neljää tuntia enempää yhtäjaksoisesti ei pysty nukkumaan ja 4h onkin jo mahtava saavutus.
        Aamulla sitten onkin kyllä ylösnousussa vaikeuksia ja kuten aloittaja kertoi niin nuppi ei toimi ja ainakin mulla erittäin sekava olo.
        On pakko ajaa lääke hitaasti alas ja siirtyä muihin vaihtoehtoihin niitä kyllä on.
        Vointeja kaikille ja Hyvää Itsenäisyyspäivää !

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta otanpa osaa.

Mulla oli rintasyöpä ja mitä ilmeisemmin sain siitä jälkitautitna paikallisen osteoproosin. Kävi niin, että kaikki lantion nikamat L1-L5 hajosivat . samoin hajosi vielä th11.th12. Eli 7 murtumaa. Sairaalassa sain kaikenmaailman lääkkeitä. Kotona söin sitten syövänhoitoon tarkoitettua Targiniqia, sitten sain kipulastarit 20 mg Buprenorphine 20 mikrog/h.

Kivut vaan jatkuivat, tosin ei niin voimakkaina ja sitten sain Pregabalinia 75 mg 3 x/vrk. Lääkäri päätteli, että kivut ovat jatkuneet niin pitkään, että ne ovat jääneet päälle, koska kuvissa ei enää ollut murtumia. Voi luoja, että olen onnellinen. Kivut ovat hävinneet ja pystyn tekemään niitä hommia, mitä en ennen pystynyt, en edes kaupassa kävelemään 10 minuuttia pitempään, WC:ssä käyntikin oli vaikeaa, koska en päässyt pytyltä ylös ilman kipuja (istualtaan nouseminen käy selkään). Tosin en saa tehdä vielä kiertoliikettä lantiolla, nostella mitään painavaa ja selän kyyristäminen on vielä kielletty. Pää on välillä tokkurainen ja saatan pudotella tavaroita, mutta ne kivut ovat likimain poissa. Ne olivat kestäneet 13 kuukautta, mutta nyt ne on poissa.

Ne kivut olivat karmivia. Aina vaan kipuja, ei minuuttiakaan ilman kipua. Vaikkei se kipu ollut kovin voimakas, niin se söi ja kalusi mua. Nyt ne on poissa. Lääkäri sanoi, että nostetaan annostusta sitä mukaan, jos ne kivut vielä alkaa häiritsemään.

Kiitän tuota lääkäriä ja lääkettä.

• Anonyymi

Oletko kysynyt, jos sitä olisi astetta miedompi vaihtoehto olemassa? Jos vaikka, sillä olisit aamulla pirteämpi?
      Vai voiko niitä nykyisiä puolittaa, tai paloitella? Sitäkin voisit kokeilla! Jos vaikka saisit niistä sopivamman annostuksen?
      Kauniita unia! T: Snupu

• Anonyymi

Pregapalin hermorata kipuihin liian suuri annos vetää tokkuraksi o

• Anonyymi

Se on gramman eli lakan johdannainen eli kunnon huume

• Anonyymi

Minulla nukahtamis ja univaikeudet johtuivat osittain iskias hermokivuista ja Pregaballin Orion 2 x 75 mg (Panadolin ja Tramalin kanssa) toimi minulla hyvin. Ne ja fysioterapia ovat auttaneet ja mahdollistaneet minulle paluun normaaliin elämään ja työhön. Eli minulle Pregaballin on ollut toimiva ja hyvä lääke kipuun ja univaikeuksiin oikein käytettynä. Vähäisinä sivuvaikutuksina huomasin aluksi lievää päänsisäistä sekavuutta ja näön epätarkkuutta.

• Anonyymi

Lyrican aiheuttaman pökkyräisen olon pitäisi helpottaa pian. Annoksesi on niin pieni. Mutta jos ei toimi, kannattaa jättää pois yksi kerrallaan. Toiset eivät kestä nopeampaa tahtia.
      Jos sinulla on masennus tai mikä tahansa sairaus, joka vaikuttaa uneen, ei se pelkällä lääkkeellä lähde. Syy pitää myös hoitaa. Ole itsellesi lempeä ja tutki miten voisi helpottaa unen saamista. Toki jatkuva väsymys vaatii tarkempia tutkimuksia, jotta syy selviäisi. Tsemppiä.

• Anonyymi

Jossakin edellä kirjoitti henkilö rintasyöpähoitojen jälk selkäkivuista. Minulla samat kokemukset. Murtumia leikattiin koko alaselkä. Ennen leikkausta hermokivut kauheat. Sain 75mg Pregabalin Orion kapselit. Mikä autuus kun auttoivat kipuun. Aamulla aluksi pää pökkerö mutta vahva kahvi ja tömäkkä aamiainen siitä pää selvisi. Leikkauksen jälkeen harvoin otan unettomuuteen joskus toimii joskus ei. Imovane 7,5mg toimii .

• Anonyymi

Hei,aloittaa yksi pilleri yöksi,sit lisää jos ei toimi,jos aamulla ei ylös pääse sit lopettaa pregabalinin .Minä sain 25mg ,enkä vahvempaa huolikkaan

• Anonyymi

Hei ! Sain juuri "Pregat" , nyt ensimmäisen jo nielaisin, saa nähdä miten mummon käy tällä 75 millisellä pillerillä, siis on nivelkivut / hermokivut häntäpäästä ylöspäin, niin romuna jo olen, ehkä nuo - 2000- luvun alussa vaihdetut lonkan varaosat alkavat murentua, varsinkin tuo pinnoitelonkan puoli, toinen on ns, totaali, vielä kierossa on rankakin. Kyllä yli 70 v. mummi on ollut kovilla kivuilla pidemmän aikaa, lasko arvo välillä korkea ja aivan kuumottavat kivut nivelissä, kun keppien kanssa mennä remputan, sen minkä kykenen.
      Tässä on jo tullut "taivas ikävä", mutta en raaskisi jättää lastenlapsia ilman mummia olemaan, kun olen ainut mummi heille. Kuka ostaisi lahjukset lapsille, jos ei mummi, no onhan tuo ukki heillä ehkä vielä pidempään ?
      Arkkujen hintoja jo katselin ja sanoin ukille, ettei tarvitse kallista laatikkoa hankkia, halvin ns. kunta arkku riittää ! Noin, 20 vuotta on ollut kipuja, joskus vähempi, mutta nyt jo sietämättömyyden rajoissa mennään. Luut tuntuvat vanhemmille mitä mieli vielä olisi, kun on niin ihanat rakkaat lähellä, niin yritän hengitellä, avioliittokin jo 50 vuotta vanha ja saman miehen kanssa taivallettu, minuun on vain pesinyt koko vanhempien läheisten vaivat, isältä ja äidiltä, ne vaivat mitkä tiedän suvussa olleen monella, sitä ihmettelen kun vielä olen hengissä, ei edes keuhkoembolia vienyt hautaan, mutta nyt nämä kivut, hermokipuja kait ovat, kun nivelrakoja ei kohta ole missään, silti on yliliikkuvat nivelet, kielestä asti "menee yli äyräiden" !
      Raamatussa lukee, että päiväsi ovat jo äidin kohdussa määrätyt, se taitaa olla totta ?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe