Hei!
Kuinka pitkään olette olleet kipeitä avoleikkauksen jälkeen? Kohdunpoiston tai myoomaleikkauksen jälkeen? Kuinka kauan olit sairaslomalla ja olitko siis ihan vuoteen pohjalla vai pystyitkö mitään tekemään?
Olen menossa ensimmäistä kertaa elämässäni avoleikkaukseen ja sanottiin että 4 viikkoa sairaslomaa. Nyt sitten jo mietin tässä jännityksissäni, että mitenkä kipeä sitä sitten oikein onkaan....?
Avoleikkauksen jälkeinen kipu/ toimintakyvyttömyys
9
191
Vastaukset
- hoitajajz
Toivut kyllä avoleikkauksesta smanlailla kuten äidit keisarinleikkauksesta.Haava ja vatsa on alkuun arka ja turvoksissa mutta säännöllisellä särkylääkkeiden ottamisella pärjäät toipilasaajan hyvin.Muista ottaa vaikka kotona sitten vatsaa pehmittäviä lääkkeittä etett joudu ponnistelemaan ulostetta.Liikkua voit voinnin ja kivun mukaan ja kevyt kauppakassi menee kyllä. Tyynyllä voit tukea vatsaa alkupäivinä kotona kun nouset. ylös tai yskit.
- OutoVertaus
"Toivut kyllä avoleikkauksesta smanlailla kuten äidit keisarinleikkauksesta."
No aivan varmasti juu. En nyt lähtisi vertaamaan keisarinleikkauksesta ja kohdunpoistosta toipumista keskenään. - kohdutonrva
Kyllä leikkaus on samantyylinen. Tosin ero vain se että toisessa otetaan lapsi ulos ja toisessa kohtu.Toipumien on fyysiseti samankaltaista.Hoitaja on oikeassa.Minä toivuin ihan hyvin ja palasin työhön sairausloman jälkeen.Henkisesti ei mitään ongelmia.
- OutoVertaus
kohdutonrva kirjoitti:
Kyllä leikkaus on samantyylinen. Tosin ero vain se että toisessa otetaan lapsi ulos ja toisessa kohtu.Toipumien on fyysiseti samankaltaista.Hoitaja on oikeassa.Minä toivuin ihan hyvin ja palasin työhön sairausloman jälkeen.Henkisesti ei mitään ongelmia.
No niin toivuin minäkin, mutta en silti vertaisi niitä ja niistä toipumista keskenään.
- hoitajaxxx
OutoVertaus kirjoitti:
No niin toivuin minäkin, mutta en silti vertaisi niitä ja niistä toipumista keskenään.
Mikä siinä muka niin erilaista ettei voi verrata keskenään-Leikkaus on tasan samntyylien ja toipuminen myös.Mutta henkinen toipumien voi olla eri asia kohdun poistossa.Kysypäs asiaa gynekologilta hän vastaa samalla lailla .Kyllä asioita voi verrata kskennään ilman ahdinkoa?Vai onko tuelva leikakus jotenkin niin vaikea ?
- OutoVertaus
hoitajaxxx kirjoitti:
Mikä siinä muka niin erilaista ettei voi verrata keskenään-Leikkaus on tasan samntyylien ja toipuminen myös.Mutta henkinen toipumien voi olla eri asia kohdun poistossa.Kysypäs asiaa gynekologilta hän vastaa samalla lailla .Kyllä asioita voi verrata kskennään ilman ahdinkoa?Vai onko tuelva leikakus jotenkin niin vaikea ?
Mistä mahdoit päätellä, että olen ahdistunut tai että kokisin tulevan leikkaukseni jotenkin vaikena?
Jos oikeasti olet hoitaja, toivottavasti työelämän sisälukutaitosi on parempaa kuin täällä osoittamasi. Minut on leikattu vuosia sitten, ja leikkaukseni/toipumiseni sujui hienosti ja ilman ongelmia.
Mitä eroa sitten näen leikkauksissa? En vertaisi keskenään kahta operaatiota, jotka tosin kohdistuvat samaan elimeen, mutta joista toisessa kohdunseinämä "vain" avataan ja suljetaan; toisessa koko kohtu poistetaan ja sitä ennen irrotetaan ympäröivistä elimistä. Hoitajana olet varmasti tietoinen esim. elinten verisuonituksista. Molemmissa leikkauksissa on myös omat, erilaiset komplikaationsa, mutta koska turha pelottelu ei mielestäni kuulu tälle palstalle, voit halutessasi ne vaikka googlettaa.
Myös leikkaushaavoissa on eroja: suunnitellussa sektiossa viilto tehdään vaakasuoraan, ja se on yleensä 10-15 -senttinen. Kohdunpoistossa viilto voidaan joutua tekemään myös pystysuoraan, jolloin sen pituus pyörii 20 sentin tietämillä.
Jos haluaisin jatkaa kanssasi inttämistä, kysyisin, että onko sinulla kenties kokemusta molemmista, vai ihanko mutu-tuntumalla täällä esität asiantuntijaa,
mutta eiköhän tämä ollut tässä. Hyvää kesää! - hoitajaxxx
Hoitajana omaan todellakin kokemusta ja tiedän että kohdun poisto voidaan tehdä joka vaakasuoraan tai myös pystysuoraan.(avoleikkaus) Leikkaushaava riippuu täysin miten iso leikattava alue ja esim onko kasvaimia tai isoja myomia ,onko kiinnikkeisyyttä ..Että mutu-tuntuman saat unohtaa.Toivottavasti voit elää tämän vastauksen kanssa.Entä oma ns sisälukutaitosi?
- Leppara
Hei. Minulle tehtiin avoleikkaus maaliskuussa. Kivut kesti useamman viikon, ainakin minulla. Alkoi myös haamukivut, ihan kun joku tökkii neulalla mahaan. Kivut tulee ihan yllättäen, ei pysty mitenkään ennakoimaan.
Ne saattaa kestää pitkän aikaa, minulla tulee nyt n. kerran viikossa, kivut onneksi lieventyneet huomattavasti.
Minulta leikattiin kohtu ja molemmat munasarjat.- edellinen
Minulla sairaslomaa oli viisi viikkoa. Leikkaushaava tosin aukesi ja nyt en osaa edes sanoa kuinka kauan sairaslomaa on, kun haava ei meinaa mennä kiinni. Sitä siis umpeutetaan ja käyn haavanhoidossa kaksi kertaa viikossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818