Avoleikkauksen jälkeinen kipu/ toimintakyvyttömyys

Lelleri6

Hei!
Kuinka pitkään olette olleet kipeitä avoleikkauksen jälkeen? Kohdunpoiston tai myoomaleikkauksen jälkeen? Kuinka kauan olit sairaslomalla ja olitko siis ihan vuoteen pohjalla vai pystyitkö mitään tekemään?
Olen menossa ensimmäistä kertaa elämässäni avoleikkaukseen ja sanottiin että 4 viikkoa sairaslomaa. Nyt sitten jo mietin tässä jännityksissäni, että mitenkä kipeä sitä sitten oikein onkaan....?

9

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajajz

      Toivut kyllä avoleikkauksesta smanlailla kuten äidit keisarinleikkauksesta.Haava ja vatsa on alkuun arka ja turvoksissa mutta säännöllisellä särkylääkkeiden ottamisella pärjäät toipilasaajan hyvin.Muista ottaa vaikka kotona sitten vatsaa pehmittäviä lääkkeittä etett joudu ponnistelemaan ulostetta.Liikkua voit voinnin ja kivun mukaan ja kevyt kauppakassi menee kyllä. Tyynyllä voit tukea vatsaa alkupäivinä kotona kun nouset. ylös tai yskit.

      • OutoVertaus

        "Toivut kyllä avoleikkauksesta smanlailla kuten äidit keisarinleikkauksesta."

        No aivan varmasti juu. En nyt lähtisi vertaamaan keisarinleikkauksesta ja kohdunpoistosta toipumista keskenään.


      • kohdutonrva

        Kyllä leikkaus on samantyylinen. Tosin ero vain se että toisessa otetaan lapsi ulos ja toisessa kohtu.Toipumien on fyysiseti samankaltaista.Hoitaja on oikeassa.Minä toivuin ihan hyvin ja palasin työhön sairausloman jälkeen.Henkisesti ei mitään ongelmia.


      • OutoVertaus
        kohdutonrva kirjoitti:

        Kyllä leikkaus on samantyylinen. Tosin ero vain se että toisessa otetaan lapsi ulos ja toisessa kohtu.Toipumien on fyysiseti samankaltaista.Hoitaja on oikeassa.Minä toivuin ihan hyvin ja palasin työhön sairausloman jälkeen.Henkisesti ei mitään ongelmia.

        No niin toivuin minäkin, mutta en silti vertaisi niitä ja niistä toipumista keskenään.


      • hoitajaxxx
        OutoVertaus kirjoitti:

        No niin toivuin minäkin, mutta en silti vertaisi niitä ja niistä toipumista keskenään.

        Mikä siinä muka niin erilaista ettei voi verrata keskenään-Leikkaus on tasan samntyylien ja toipuminen myös.Mutta henkinen toipumien voi olla eri asia kohdun poistossa.Kysypäs asiaa gynekologilta hän vastaa samalla lailla .Kyllä asioita voi verrata kskennään ilman ahdinkoa?Vai onko tuelva leikakus jotenkin niin vaikea ?


      • OutoVertaus
        hoitajaxxx kirjoitti:

        Mikä siinä muka niin erilaista ettei voi verrata keskenään-Leikkaus on tasan samntyylien ja toipuminen myös.Mutta henkinen toipumien voi olla eri asia kohdun poistossa.Kysypäs asiaa gynekologilta hän vastaa samalla lailla .Kyllä asioita voi verrata kskennään ilman ahdinkoa?Vai onko tuelva leikakus jotenkin niin vaikea ?

        Mistä mahdoit päätellä, että olen ahdistunut tai että kokisin tulevan leikkaukseni jotenkin vaikena?
        Jos oikeasti olet hoitaja, toivottavasti työelämän sisälukutaitosi on parempaa kuin täällä osoittamasi. Minut on leikattu vuosia sitten, ja leikkaukseni/toipumiseni sujui hienosti ja ilman ongelmia.

        Mitä eroa sitten näen leikkauksissa? En vertaisi keskenään kahta operaatiota, jotka tosin kohdistuvat samaan elimeen, mutta joista toisessa kohdunseinämä "vain" avataan ja suljetaan; toisessa koko kohtu poistetaan ja sitä ennen irrotetaan ympäröivistä elimistä. Hoitajana olet varmasti tietoinen esim. elinten verisuonituksista. Molemmissa leikkauksissa on myös omat, erilaiset komplikaationsa, mutta koska turha pelottelu ei mielestäni kuulu tälle palstalle, voit halutessasi ne vaikka googlettaa.

        Myös leikkaushaavoissa on eroja: suunnitellussa sektiossa viilto tehdään vaakasuoraan, ja se on yleensä 10-15 -senttinen. Kohdunpoistossa viilto voidaan joutua tekemään myös pystysuoraan, jolloin sen pituus pyörii 20 sentin tietämillä.

        Jos haluaisin jatkaa kanssasi inttämistä, kysyisin, että onko sinulla kenties kokemusta molemmista, vai ihanko mutu-tuntumalla täällä esität asiantuntijaa,
        mutta eiköhän tämä ollut tässä. Hyvää kesää!


      • hoitajaxxx

        Hoitajana omaan todellakin kokemusta ja tiedän että kohdun poisto voidaan tehdä joka vaakasuoraan tai myös pystysuoraan.(avoleikkaus) Leikkaushaava riippuu täysin miten iso leikattava alue ja esim onko kasvaimia tai isoja myomia ,onko kiinnikkeisyyttä ..Että mutu-tuntuman saat unohtaa.Toivottavasti voit elää tämän vastauksen kanssa.Entä oma ns sisälukutaitosi?


    • Leppara

      Hei. Minulle tehtiin avoleikkaus maaliskuussa. Kivut kesti useamman viikon, ainakin minulla. Alkoi myös haamukivut, ihan kun joku tökkii neulalla mahaan. Kivut tulee ihan yllättäen, ei pysty mitenkään ennakoimaan.
      Ne saattaa kestää pitkän aikaa, minulla tulee nyt n. kerran viikossa, kivut onneksi lieventyneet huomattavasti.
      Minulta leikattiin kohtu ja molemmat munasarjat.

      • edellinen

        Minulla sairaslomaa oli viisi viikkoa. Leikkaushaava tosin aukesi ja nyt en osaa edes sanoa kuinka kauan sairaslomaa on, kun haava ei meinaa mennä kiinni. Sitä siis umpeutetaan ja käyn haavanhoidossa kaksi kertaa viikossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe