Malaria lääkkeen nimi?

.....

Minkä nimistä malaria lääkettä tohtorit ovat teille määränneet? Vois sitten katella niitä sivuvaikutuksia ja muutakin...

13

4886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukka-maaria

minulla lariam nimistä malarialääkettä.

• vinkku

Itse söin pari vuotta sitten Thaimaan matkan takia Helioparia. Päästyäni kotiin sain hirvittävät allergiareaktiot, joten ei sopinut mulle. Tällä kertaa en ota lääkkeitä, Goan pitäisi olla malariavapaa-alue.

• huh huh
        vinkku kirjoitti:

Itse söin pari vuotta sitten Thaimaan matkan takia Helioparia. Päästyäni kotiin sain hirvittävät allergiareaktiot, joten ei sopinut mulle. Tällä kertaa en ota lääkkeitä, Goan pitäisi olla malariavapaa-alue.

Kyllä taas eihyvääpäivää suomalaiselle arvauskeskusmenolle jos määräävät helioparia Thaimaahan. Ei mitään tehoa thaimaalaiseen malariakantaan. Mutta ei sielläkään lääkkeitä tarvi ellei aio mennä jonnekin huitsin ketun kuuseen.

Olen ollut 2 kertaa Goalla, aina ilman lääkkeitä. Mutta Intiassa perus lääkkeet kuten Heliopar vielä toimii.

• tässä
        vinkku kirjoitti:

Paras kaikista lienee Malarone ja lisäksi Dosyklin- tai doximycin antibiootti käy myös.

• Goa
        vinkku kirjoitti:

Goa ei ole vapaa malariasta. Tosin näin talvisaikaan hyttysiä on vähempi, mutta löytyy!!!
        Joten jollei syö mömmöjä kannattaa suojautua. Paikan päältä löytyy Odomos voidetta joka on tosi miellyttävää, paikallisilla on vielä parempi ruiske (kysy marketeista) jolla varmaan karkkoaa ötökät. Lisäksi hyttyssavuja löytyy ja sellaisia sähkötöpseliin laitettavia laitteita.

Heti hämärän tullessa kannattaa varautua ja pitää ovet kiinni. Parisen tuntia on hyttysiä, sitten kaikkoaa suurin osa.

• helioparin käyttäjä

Tässä on sama vastaus jonka oon joihinkin muihin laittanut.Tuosta onko malariaa vai ei on erikoisia mielipiteitä. en muista missä maassa olin Suomessa sanottiin, että ei tarvita malarialääketystä, mutta paikanpäällä selvisi tälläinen:kylissä käydään kiertämässä säännöllisin väliajoin seuraamassa tilannetta ettei ketään olisi saanut tartuntaa..paikka oli siis sellainen mihin malarialääkitys pitäisi ottaa. Itse en yleensä ota turhaan troppeja, mutta tuolloin söin malarialääkettä (tietämättä että alueella saattaisi olla mahdollisuus)lääke on halpa niin parempi varautua siihen.

Tässä on informaatiota kansanterveyslaitokselta:

Intian niemimaalla matkailijan malariariski on pieni ja vaihtelee vuodenajan mukaan.

Bangladeshissä, Intiassa, Nepalissa, Pakistanissa ja Sri Lankassa yleisin malarialaji on P. vivax.

Klorokiinireistenttiä P. falciparumia esiintyy jonkin verran koko alueella, eniten sen itäosissa.

Suositeltu estolääkitys alueelle on klorokiini. Tieteellistä näyttöä ei ole siitä, että proguaniilin käyttäminen klorokiinin yhdistettynä lisäisi suojatehoa tällä alueella.

tässä lääkeaineita ja niitä sisältävistä lääkkeistä:

-Klorokiinifosfaatti (Heliopar®) 250 mg

-Proguaniili (Paludrine®) 100 mg

Huom!Proguaniilia (Paludrine®) ei suositella käytettäväksi yksinään malarian estoon. Yhdessä klorokiinin kanssa proguaniili on käyttökelpoinen, mutta siitähän ei ole tieteellistä näyttöä.

-Meflokiini (Lariam®) 250 mg

-Doksisykliini 100 mg

-Atovakoni proguaniili (Malarone®)
      Malarone® on kalliimpi kuin muut malarialääkkeet.

Lapsilla malarian ehkäisy on erittäin tärkeää, koska heillä malaria voi kehittyä vaikeaoireiseksi tavallista nopeammin

P.S. Lääkäriystäväni neuvo:Osa malarialääkkeistä on reseptivapaita eli kannattaa mennä suoraan apteekkiin (samat lääkkeet kun lääkäri määrää)

• pelittääkö Intiassa?

En yllä olevista päässyt vielä ihan kärryille että sopiiko Lariam malarian estolääkkeeksi Intiaan (Goa)?
        Sitä kun sattuu kotoolta löytymään...

• mikko männynsalo

minä söin helioparia ja doksimysiiniä

• Kannattaa ottaa

selvää sopivasta malarian estolääkkeestä KTL:stä. Siellä on tarkka tieto, mitä estolääkitystä suositellaan milloinkin käytettäväksi eri alueilla - ja myöskin se, onko lääkitys ylipäätänsä tarpeellinen. Kaikkialla Intiassahan ei estolääkitystä edes tarvitse.

Ei kannata luottaa yleislääkärin tietämykseen. Ainakin oma lääkärini kehoitti soittamaan KTL:ään. Itse asiassa otti saman tien puhelun sinne, mutta antoi minun hoitaa kysymisen, koska oma kielitaito ei riittänyt:) (kotoisin jostain entisen Neuvostoliiton alueelta).

Silloisten suositusten mukaan Heliopar antoi riittävän suojan, mutta nykyään on tarjolla parempiakin vaihtoehtoja.

• Lariam ainut joka

käytännössä puree Intiassa malariaan. Helioparilla lähinnä lumelääkkeen vaikutus.

Malarialääkitys jakaa lääkäritkin useampaan leiriin Intian suhteen ja vielä vertailemalla erimaiden suosituksia malarialääkityksen suhteen, tulee aika ristiriitainen käsitys asiasta.

Heliopari on halpa lääke, mutta vaikutus olematon jos malaria on tullakseen, ei pure siihen kantaan mitä Intiassa tarjolla, sen selvitimme pohjamutia myöten viime talvena, kun lähdimme koko perheen voimin malaria-alueelle. Otimme Lariam kuurit ja yhdelle Malarone kuurin (Lariamin sivuvaikutusten vuoksi lääkäri vaihtoi hänelle Malaronen). Moskiittoja tai niiden tapaisia oli niin runsaasti, että pidimme onnistuneena ratkaisuna tuota lääkitystä. Tietysti mekaaninen suojaus, pitkät lahkeet ja sähköinen kärpäslätkä auttoivat hieman, sekä pistorasiaan tuleva moskiittokarkoitin. Odomosta siveltiin myös, jota ostettiin paikallisesta kaupasta.

• ei ainut

Heliopar ei tosiaankaan enää käy kaikkialla Initassa, mutta ei Lariam ole ainoa vaihtoehto. Yhtä hyviä tai jopa parempia ovat Malarone ja antibiootti toksisykliini.

• Lariam ainut joka

..No joo, kuten tuossa edellä jo kirjoitin, meidänkin perheessä yhdelle lääkäri vaihtoi Lariamin Malaroneen juuri sivuvaikutusten vuoksi. Malaronella on omat hyvät puolensa mm. kuurin alkaminen ja lopettaminen. Ko. lääkkeiden sivuvaikutukset on hyvä selvittää lääkärin kanssa ja tehdä sen jälkeen päätökset.

Helioparia lääkärimme ei suostunut meille määräämään Intiaan matkustaessamme.

• Doksisykliiniä tuli syötyä koko syksy. Sen vaikutusaika alkaa heti, joten ei välttämättä tarvii edes ostaa niitä ennakkoon Suomesta, maksaa ihan sikana ja kauhee homma hankkii ne jostain lääkäristä. Intiasta niitä saa 10kpl / 35rs keskimäärin katuapteekista, eikä kukaan kysy mitään reseptiä. Ostat vaan sieltä koko reissun ajaksi 4 vk yli matkan, ja popsit niitä tyytyväisenä.

Joku mainitsikin Odomoksen. Oikeesti tehokasta ja hyvää hyttysmyrkkyä! Se on sellasta voidetta. Eikä haise millekään. Harmi, ettei tullut otettua sitä matkatuomisina! Ollaan monena kesäiltana kaivattu odomosta, ja mietitty, että näinköhän se tepsii suomalaisiin hyttysiin.. En kyl tiiä mitä myrkkyä se sisältää ku oli niin tehokasta :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe