Tunnetaanko CSS -määritteissä objektiperintää objektiorientoituneiden ohjelmointikielien tapaan?
Ongelmana siis se, että vaikka jo BODY -elementille määritellään CSS:n avulla fontti, niin tuon BODY:n sisällä kun on vaikkapa DIV tai INPUT (tai SPAN) -elementti, niin noilla elementeillä on oletuksena ERI fontti kuin BODY -elementillä!
JOS käyttää em -mittayksikköä, tämä on luonnollisesti katastrofi !
Eli jos käyttää em -mittayksikköä width ja height -määreissä, silloin täytyy pakottaa jokaisen elementin fontti keskenään samaksi!
(tai sitten: jos jonkun elementin fontti poikkeaa muiden elementtien fontista, tällaisen elementin width/height -arvo kannattaa määritellä pikseleinä EIKÄ em -yksikköinä!)
Tällöin olisi kiva, jos voisi määritellä CSS:llä jonkunlaisen "basesettings" -elementin, jossa asetetaan fontti, ja periyttää kaikki muut CSS -määritteet tuosta "basesettings" -elementistä.
Mutta tukeeko CSS tällaista sellaisenaan, vai onko ainoa vaihtoehto joko
a) unohtaa koko juttu ja sisällyttää sama fonttimääritys jokaiseen CSS -määreeseen
tai
b) tehdä itse pieni apuohjelma, ja kieltäytyä koskaan kirjoittamasta puhdasta CSS:ää, vaan sensijaan:
Itse kirjoittaa sivu.CSS -tiedoston sijasta esim. sivu.CSB -tiedoston, johoon sitten jotain tällaista:
input {
font-weight: %FONTWEIGHT%;
font-family: %FONTFAMILY%;
font-size: %FONTSIZE%;
}
ja sitten apuohjelmassa asettaa fontin esim:
FONTWEIGHT=400
FONTFAMILY="Arial", Helvetica, arial
FONTSIZE=normal
Ideana se, että tälläin tuo apuohjelma (joka lukee .CSB -tiedoston, ja tuottaa CSS -tiedoston) lisää JOKAISEEN CSS -määritykseen rivit:
font-weight: 400;
font-family: "Arial", Helvetica, arial;
font-size: normal;
Eli onko CSS:ssä olioiden perintää, vai onko ainoa vaihtoehto joko
1) unohtaa koko juttu (ja kärsiä siitä, että jos jonkun fontin vaihtaa, niin joko pitää manuaalisesti vaihtaa kaikki muutkin fontit samaksi tai sitten koko em -mittayksiköihin perustuvat mitat menevät sekaisin).
2) tehdä itse em. kaltainen apuohjelma ja kirjoittaa itse pelkkää CSB:tä ja antaa apuohjelman tuottaa CSS
?
CSS -objektiperintä? (fontit)
4
482
Vastaukset
- linuxuser
eikun opiskelemaan....
http://www.w3schools.com/css/default.asp
:) - hmhmhmhm
Kyllä se fontti pitäisi pysyä samana jos se on bodylle määritelty, siis näin:
body
{
font-family: serif;
}
Kyllä CSS:ssä perintää on monenlaista, ja montaa tyyliä voi helposti yhdistellä esim. class attribuutissa kirjoittamalla tärkeysjärjestykseen tyylit välilyönnillä eroteltuna. Koodiasi näkemättä on vaikeaa sanoa missä tarkalleen mättää, mutta kuulostaa siltä, että ongelma liittyy joko fonttien pikakirjoitusominaisuuteen:
http://weppipakki.com/css/css2/font.htm
tai luultavammin fonttikokjen erikoisempiin perimäsääntöihin:
http://weppipakki.com/css/css2/font-size.htm
joten kannattanee tarkastaa että olet ymmärtänyt käyttämäsi ominaisuuden oikein.- Koodie
Perintä onnistuu avainsanalla ”inherit”:
div, span, input {
font-family: inherit;
}
Jotakin on kuitenkin vialla, jos div- ja span-elementit eivät peri bodyn fonttia. Se siis pitää korjata eikä käyttää perintää turhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1181157
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 74674
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276655- 88653
- 107604
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533- 26532
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet102473