(Yöllistä) epilepsiaa?

oegjelöge

Päivisin oireisiin kuuluu mm. monesti päivässä tulevat dejavu-kohtaukset, toisinaan hajuhäiriöt, erilaiset päänsäryt, elohiiret ja lihasnykäykset. Alkaneet n. 2-3 kk sitten. Aamuisin yleensä leuat jumissa ja puremajälkiä poskissa tai kielessä. Öisin nyt aikuisällä alkanut unissakävely ja unissapuhuminen. Viime yöltä on hatarat muistikuvat jonkinnäköisestä kohtauksesta, jossa pääni oli kääntynyt sivulle ja purin hampaita yhteen, en pystynyt liikkumaan ja tunsin kipua koko kehossa. Hengitykseni oli myös normaalista poikkeavaa. Oliko kyseessä jonkin tapainen kouristus? Yritin liikuttaa itseäni mutta se ei onnistunut, lisäksi muistan hatarasti pitäneeni jotain ääntä. Kuitenkin nukahdin heti tämän jälkeen, muistikuvat ovat todella hämärät mutta olen täysin varma ettei se ollut unta. Kyseessä ei ollut unihalvaus, niitä minulla on ollut aiemmin. Sillon kehoni on täysin rento ja halvaantunut, nyt kehoni oli todella jännittynyt ja pää niin sanotusti veti oikealle. Aamusta lähtien päänsärkyä ja aamulla oli niskan ja lapaluiden alue todella jumissa. Voiko yölliseen kohtaukseen ylipäätänsä herätä? Olen aikeissa tilata lääkäri-ajan, mutta en tahdo turhaan sinne mennä.

5

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2832626

      Onko sinulla diagnosoitu epilepsia?
      Aamuisiin kun herää voi niskajännitys sekä purentaogelma aiheuttaa ihan oikeasti tuollaisia ongelmia ja itse hankein hammmastuet joten tilanne parani sillä.
      Joskus olen kuullut että taakuuvarmasti kohtailee öisin jos herää oksennukset rinnuksilla aamulla. Mä olen herännyt niin että kynnet painaneet käsiin kunnon jäljet vaan eipä neuro varmasti sanonut onko kyseessä siltikään kohtaus. Minä kun olen muutenkin jumissa. Nukahtamisvaihe sekä herääminen taitavat olla yleisempiä kohtauspaikkoja...mä san tärinöitä ja vapinoita mutta en jaksa enää edes välittää !

    • 1819

      Nyt ehdottomasti heti aika lääkärille! Tämmöiset oireet eivät ole turhia vaan ne on tutkittava. Selviä epilepsia oireita tuo dejavu ja hajuoire (itsellä samat). Nuo muut ei niinkään suoraan epilepsiaan viittaavia vaan voi johtua ihan vaan stressistäkin, siis nykäykset ja elohiiret.

      Tuo yöllinenkin on hieman erikoinen, koska epilepsia (fyysisestä)kohtauksesta ei pitäisi olla mitään muistikuvaa, vaan black-out. On olemassa jokin "tila", jossa voi tulla epilepsian tyylistä kouristusta vaikka henkilö on tajuissaan. Tämä liittyy yleensä suureen pelkotilaan, esim. hammaslääkärissä. En nyt millään muista sille nimeä, mutta on ihan diagnosoitavissa oleva mielenterveyshäiriö. Mutta tuskin kohdalllasi sekään on, koska et ollut missään stressaavassa tilanteessa vaan unessa.

      Toivottavasti asiat selviää!

    • oegjelöge

      Kiitos vastauksistanne! Minulla on ollut muutamia näitä "black-outeja" mutta olen ne sivuuttanut enkä ole kertonut lääkärille. Välillä näihin lyhyempiin blackouteihin on liittynyt päänsärkyä, niin sanotusti päätä särkee julmetusti ja kun se loppuu huomaan ettei muistikuvaa viimeisestä 10 minuutista, tai vastaavasti havahdun esim. istumasta sohvalta eikä mitään tietoa mitä ennen sitä olen tehnyt, sydän vain hakkaa. On myös yksi pidempi, 16 tunnin blackout, jolloin aamulla herätessäni tuntui kuin olisin jäänyt junan alle ja kämpässä oli tapahtunut outoja eikä mitään muistikuvaa..

      Stressiä on ollut viime vuoden aikana paljon, joten uskon ja tiedän osan oireista olevan siitä johtuvia. Silti vaistoni sanoo että kaikki ei johdu siitä. Se on silti selvää että öisin olen hereillä vähintään kerran yössä, noin 1-10 min ajan, eikä niistä kerroista ole mitään muita muistikuvia, muuta kuin tämä yksi "kouristus" .

      Tänään taas tuli suorastaan pelottavan pitkä dejavu-kohtaus, kesti ehkä n. 15-20 sek :/ ymmärrän kyllä heti että kyse on dejavu-ilmiöstä enkä usko että tilanne on tapahtunut aiemmin, mutta kun ne kestää niin pitkään..

      Asun yksin ja siksi on vähän vaikea tietää että mitä öisin tapahtuu.

    • 1819

      Mulla oli aikanaan sama et sen vaan tunsi ettei kaikki oo hyvin vaan jotain häikkää. Ei siis ollut minkään sairauden pelkoa tai sairas olo, vaan sellainen jännä tunne... ja tuli näitä ennakkotuntemuksia. Mulla niitä tuli vuosia ennenkuin sit oikea kohtaus jne.

      Dejavu on tosi yleinen, mulla eka oire. Sekin on niin outo ja vahva tunne et vaikka kuin ois ennenkoettu tunne, niin ei se tilanne todellisuudessa ole. Sit vuosien myötä tuli muita oireita lisää. Se on tosi pelottava, varsinkin nykyään kun tietää et sen perään voi taju lähtä.

      Oletko iältäsi n.18-21 -vuotias?

    • oegjelöge

      Täytän kohta 23v. Millaisia hajuoireita sinulla 1819 on? Minä välillä haistan savun hajua kun muut ei, tai tietyn hajuveden hajun mitä muut eivät haista. Onko sinulla jotain näköhäiriöitä/oireita? Olen ensi viikolla menossa lääkärille ja kerron kaikista oireista, katsotaan sitten mitä hän niistä sanoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe