Uudet asuntolainat/ensimmäinen vuosineljännes 2016

Ensimmäinen vuosineljännes 2016 on ohi. Uudet asuntolainat per. vuosineljännes.
.
2016......3717 miljoonaa
2015......3599 miljoonaa
2014......3234 miljoonaa
2013......3480 miljoonaa
2012......4208 miljoonaa
2011.......4243 miljoonaa
2010......3743 miljoonaa
.
Pohjat uusien asuntolainojen ottamisessa on vuodelta 2014. Tämän vuoden ensimmäisenä vuosineljänneksenä asuntolainoja on otettu noin 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014 ja n. 15 prosenttia vähemmän kuin vuosina 2011 ja 2012.
.
Asuntolainojen määrä: http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/tase_ja_korko/2010/pages/tilastot_rahalaitosten_lainat_talletukset_ja_korot_lainat_pt_kotitalouksien_lainat_ja_ta_8da48cce.aspx
.
Uusien asuntolainojen kehitys: http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/tase_ja_korko/pages/tilastot_rahalaitosten_lainat_talletukset_ja_korot_lainat_asuntolainat_vv_chrt_fi.aspx
.
Viimeisenä kuva, jossa asuntolainoissa on mukana myös asuntoyhteisöjen lainat
http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/tase_ja_korko/2010/Pages/tilastot_rahalaitosten_lainat_talletukset_ja_korot_lainat_pt_yleison_lainat_ja_talletukset_fi.aspx

8

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainakatto.iskee

      Nyt on persaukisten korkea aika yrittää saada asuntolainaa.

      • No harvalla muutenkaan on rahaa niinpaljon että voisi käteisellä ostaa asunnon. Paitsi tietenkin Luki ja Winssi.

        Lainakatto iskee pahiten nuoriin.


      • laupias60 kirjoitti:

        No harvalla muutenkaan on rahaa niinpaljon että voisi käteisellä ostaa asunnon. Paitsi tietenkin Luki ja Winssi.

        Lainakatto iskee pahiten nuoriin.

        Saatan muistaa väärinkin, mutta muistan Lukin jossain kertoneen suhteellisen suurten voittoprosenttien tekemisestä ostoarvoon nähden. Silloin tulee mieleen, että ne ostettavat kiinteistöt eivät ole voineet olla siitä kalliimmasta päästä.
        .
        En usko, että lainakatolla on kovin suurta merkitystä. Se kymmenen prosenttia voidaan edelleen rahoittaa muilla vakuuksilla (ei henkilövakuuksilla). Useimmilla vanhemmilla on asunnot maksettuna, joten eiköhän sieltä useimmin löydy ne tarvittavat prosentit joko käteisenä tai reaalivakuutena.


      • pundit kirjoitti:

        Saatan muistaa väärinkin, mutta muistan Lukin jossain kertoneen suhteellisen suurten voittoprosenttien tekemisestä ostoarvoon nähden. Silloin tulee mieleen, että ne ostettavat kiinteistöt eivät ole voineet olla siitä kalliimmasta päästä.
        .
        En usko, että lainakatolla on kovin suurta merkitystä. Se kymmenen prosenttia voidaan edelleen rahoittaa muilla vakuuksilla (ei henkilövakuuksilla). Useimmilla vanhemmilla on asunnot maksettuna, joten eiköhän sieltä useimmin löydy ne tarvittavat prosentit joko käteisenä tai reaalivakuutena.

        Luki erehtyi muutama vuosi sitten mainitsemaan jotain sinnepäin-lukujakin. Ellen ihan väärin muista, niin se kallein kämppä, joka sillä oli kiikarissa, oli pyyntihinnaltaan jotain 40 000 euron luokkaa. Ja Luki tietysti halusi tuostakin sen -90% vähintään... :)

        Lainakatolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Hyvin harva pankki tarjosi 100% lainaa, eivätkä tietääkseni nekään perustuhnuille tai opiskelunsa juuri päättäneille. Toisaalta, kun pariskunnalla on takana kymmenen vuotta työuraa ja kummankin nettopalkka 3-4 tuhatta, niin kyllähän siinä on saanut 100% lainaa jo aiemmin. Neuvottelukysymyksiä.

        Joka tapauksessa, uusien lainojen määrä on hieman harhaanjohtava. Toki indikoi jotain, mutta kuitenkin. Lainakannan koko olisi mielenkiintoisempi.


      • TheRat kirjoitti:

        Luki erehtyi muutama vuosi sitten mainitsemaan jotain sinnepäin-lukujakin. Ellen ihan väärin muista, niin se kallein kämppä, joka sillä oli kiikarissa, oli pyyntihinnaltaan jotain 40 000 euron luokkaa. Ja Luki tietysti halusi tuostakin sen -90% vähintään... :)

        Lainakatolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Hyvin harva pankki tarjosi 100% lainaa, eivätkä tietääkseni nekään perustuhnuille tai opiskelunsa juuri päättäneille. Toisaalta, kun pariskunnalla on takana kymmenen vuotta työuraa ja kummankin nettopalkka 3-4 tuhatta, niin kyllähän siinä on saanut 100% lainaa jo aiemmin. Neuvottelukysymyksiä.

        Joka tapauksessa, uusien lainojen määrä on hieman harhaanjohtava. Toki indikoi jotain, mutta kuitenkin. Lainakannan koko olisi mielenkiintoisempi.

        Löytyyhän se noiden linkkien takaa. Asuntolainakannan koko kasvoi kuukaudessa 133 miljoonaa.


    • tyhmääporukkaa

      Kuplaidiootteja riittää, ulosottomies kiittää.

      • voehan.fiddu

        Hah, pöljä asuu vuokralaisena ja suree sitä kun hinnat ei vaan rommaa.


      • täystyrmäys
        voehan.fiddu kirjoitti:

        Hah, pöljä asuu vuokralaisena ja suree sitä kun hinnat ei vaan rommaa.

        Kuplaidioottiin osui kympillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe