Oleskelulupa ja sakot

olelupa

Ymmärtääkö joku, mitä tämä on?
Kukaan muu ei ole saanut sakkoja, jos joku paperi on puuttunut. Onko joku uusi käytäntö?

http://alanyanappelsiinipuu.blogspot.com.tr/

"Päivä on mennyt pitkälti lihaksia ja pientä lämmönnousua parannellessa. Jäätelö auttaa ensiavuksi ;) . Huomenna on ratkaiseva päivä oleskeluluvan suhteen. Perjantaina kävin siellä jo, ja sain huomattavat sakot, koskapa yksi paperi puuttui. Perjantaina kävin notaarilla ja verotoimistossa sekä pankissa, ja niin vaan olin yhden paperin jättänyt johonkin niistä. Huomenna aamulla pitää olla virkailijan kasvojen edessä uudelleen, jo paljon ennemmin kuin mitä aukeaa se toimisto, josta saan uudestaan sen paperin mikä puuttuu. Mukaani lähtee "asiamies" puhumaan puolestani ja pyytämään pari kolme tuntia lisäaikaa, sillä perjantaina oleskelulupatoimistosta pääsyn jälkeen se toinen toimisto ehti mennä kiinni ennen kuin pääsin sinne asti, joten puuttuvan asiakirjan saaminen oli mahdotonta. Ja mahdotonta se on ollut koko viikonlopunkin, kun kyseinen toimisto on viikonloppuisin kiinni. Joten huomenna saattaa tulla toiset suuret sakot, koska paperia ei ole vaikka uusi aika on annettu.

Alanya 1.5.2016
Mukaani tulevan turkkilaisen tutun miehen tehtävänä on olla edunvalvojani tässä(kin) tilanteessa, ja selittää tuo kyseinen asiakokonaisuus oleskelulupatoimiston virkailijalle turkiksi niin, että olisi mahdollista välttää sakot ja toimittaa se asiakirja kahden tunnin sisällä. Kyse on kuitenkin suht pienestä ajasta, ja virkailija on jo uuden ajan antaessaan taatusti itsekin tiennyt, että en saa uutta asiakirjaa viikonlopun aikana juuri toimistojen kiinniolon vuoksi. Ok, joko minä jätin sen paperin jonnekin pöydälle, tai virkailija erotti sen tarvitsemistaan papereista ja jätti omalle pöydälleen, mutta joka tapauksessa se puuttui juuri silloin, kun sen olisi pitänyt olla siinä samassa nipussa kuin kaikki muutkin paperit. Voit olla varma, että yhtään ei perjantaina sakkoja maksaessa ottanut päähän, ei yhtään (?)! Sakkokin oli lähes puolentoista kuukauden vuokran suuruinen. Ja nyt jos tulee samanlainen tai vielä isompi sakko tuon aikamahdottomuuden kanssa, niin minulla on kyllä iso työ pitää suuni kiinni ja kasvot peruslukemilla, ja juuri se on parasta mitä siinä tilanteessa voin tehdä. Etuani valvova mies hoitaa puhumisen, ja minä vastaan vain jos minulta kysytään. Tällainen on meillä työnjako.

Lauantaina tuli ehkä em syystä tehtyä astetta rankemmat treenit, ihan vaan stressin poiston ja rentoutumisen vuoksi. Se auttoi. kun tarpeeksi koski lihaksiin, niin en muistanut koko sakkomaksua ja puuttuvaa paperia lainkaan. Tänäänkin on lihaskramppeja lukuunottamatta ollut hyvinkin rento ja hyväntuulinen päivä, tosin aamulla oli hieman lämmön nousua, ehkä lihasten hapoista johtuen. Mietin tässä viikonlopun aikana pariinkin kertaan tuttavaa, joka viikkoa aikaisemmin osti oleskeluluvan, ja sanoi, että helppo juttu, 10 minuuttia ja kaikki selvänä (pitikö joku paperi vielä toimittaa jälkikäteen, en muista ihan varmaksi). Hänellä oli joka paikassa ja jokaisessa vaiheessa miehensä mukanaan "asiamiehenä ja edunvalvojana". Minun etuani valvova henkilö oli mukana vain parissa hankalimmassa paikassa, mutta oletimme ettei oleskelulupatoimisto ole sellainen paikka, jossa häntä välttämättä tarvitaan. Oppia ikä kaikki, tai sitten ei. Voihan olla, että vuoden päästä tulee taas mentyä yksin, kun en kehtaa vaivata toisia jos ei ole tosi hyvä syy, ellei sitten joku välttämättä oma-aloitteisesti halua tulla mukaan. Tämä oleskeluluvan osto kun on vuosittainen riemu kahdeksaan vuoteen saakka. Sen jälkeen saa hakea pidempää oleskelulupaa. Poikkeuksen tekee tietysti naimisiinmeno, joka muuttaa tilannetta oleellisesti, mutta ei-naimisissa-olevan on ensimmäisen kahdeksan vuoden ajan vuoden välein ostettava uusi oleskelulupa. Mikäli oleskeluluvassa ei ole katkoa, niin silloin prosessi hoituu sähköisesti ja postin välityksellä. Mutta kun minulla oli katko, niin jouduin tekemään uudelleen kaiken alusta, niin kuin tehtäisiin ensimmäinen hakemus."

29

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehjaheh

Auringonpistos!!!!!

• Ilmanoleskelulupaa

Kyllä se menee noin mitä yllä on kirjoitettu. Oleskelulupahakemuksen jättöpäivästä on 30 pvää aikaa täydentää hakemusta. Jos ei kaikki paperit ole oikein tulee sakot jos vapaa oleskeluaika ilman oleskelulupaa on täyttynyt. Hakemus hylätään ja silloin henkilö on maassa ilman oleskelulupaa. Asia on helppo tarkistaa itse jos osaa englantia.

• eiolelupaa

Tästä ei liene kysymys, kun hän omien kirjoitustensa mukaan oli Suomessa sen 90 päivää ja tuli joskus maaliskuussa takaisin Alanyaan. Tuossa kirjoittaa, että tuli sakot, kun joku yksi paperi puuttui. Sakot tulee tietysti, jos oleskelu ylittyy.

• Rauhottaja

Elä sie naikkonen kanna niin suurta murhetta toisten blogeista. Kirjoita itse sellainen, jossa on kaikki kuten sinä näet. Menee loputkin mielenrauhastasi tuolla lailla elämällä ja kyttäämällä muiden tekemisiä.

• kiinnostaamuakin

Eikö tuo kysyjä kysyny, onko joku määräys muuttunu. Ihan asiallisia kysymyksiä, toisin kun sinun vastauksesi.

• olelupa
        kiinnostaamuakin kirjoitti:

Eikö tuo kysyjä kysyny, onko joku määräys muuttunu. Ihan asiallisia kysymyksiä, toisin kun sinun vastauksesi.

Niin mä yritin. Mulla on vielä se sininen kirja. Olen Suomessa, mutta että jos jokaisesta lapusta menee puolentoista kuukauden vuokran verran sakkoa, osaanko mä ottaa kaikki tarvittavat mukaan.

• Rauhottaja
        kiinnostaamuakin kirjoitti:

Se on tämä sama epäkohtien etsijä-ämmä ollut jo puoli vuotta tuon blogistin kimpussa. Puuttuu ihan kaikkeen, täällä muka tuntemattomana kummeksuu blogin kirjoituksia. Me paikalliset täällä tiedämme syynkin tuohon vainoon.

• Rauhottaja
        olelupa kirjoitti:

Niin mä yritin. Mulla on vielä se sininen kirja. Olen Suomessa, mutta että jos jokaisesta lapusta menee puolentoista kuukauden vuokran verran sakkoa, osaanko mä ottaa kaikki tarvittavat mukaan.

Ei siun tartte tuon blogin mukaan tehdä mitään, eikä elää sen ohjeilla. Anna jo olla. Ei tuolla touhulla synny sinullekaan minkäänlaista arvonnousua.

• pullatuuniin
        olelupa kirjoitti:

Luonteen piirteenä koulukiusaajuus ei katoa minnekään koko elinaikana, vaikka se muutoin olisikin jo loppumaan päin ja ehtoon puolella.

• Eiymmärrä

Ei tuon blogistin tarinassa kyllä tosiaankaan kaikki täsmää: ellei hän ole ylittänyt oleskeluaikaansa, ei minkään paperin puuttumisen takia kyllä sakkoja saa. Luvan hakemiseenhan tarvitaan vain kopiot passista, vuokrasopimuksesta, eläkepäätöksestä, jos sellainen on, tai pankin todistus riittävästä rahamäärästä tilillä. Kaikki nuohan on kopioitavissa uudelleen. Ja Blogistille terveiset: käytä oikeaa asiantuntijaa apuna, niitä saa 100 liiralla.

• olelupa

Kiitos vihdoinkin yksi järkevä vastaus aiemman "ilmanoleskelulupaa" lisäksi.
        Kovasti huolestutti että voiko olla noin raaka peli että yhden paperin puuttumisesta voi tulla roimat sakot. Se illalla tuli mieleeni että hänellä oli joku maksukuitti hukassa ja joutui maksamaan uudelleen korotettuna. Ei siinä listassa ole montaa paperia mitä pitää Alanyasta hommata muuta kuin pankin todistus ja mullaki sen sijasta eläke todistus. Blogin pitäjä oman kertomansa mukaan osaa hyvin turkkia eikä yleensä tarvii mitään apuja. Olen kuullut että on olemassa toimistoja joista voi tosiaan hankkia apua ja kädestä pitäen hoidetaan eikä maksa juuri kuin tuon 100-150 liiraa. Aion käyttää sellasta.
        En ymmärrä tollasia rauhottajia ja pullauuniin ihmisiä (yks ja sama selvästi) jotka heti hyökkää täällä kyselevien kimppuun kuin mitkäkin saalistajat. Mitään vastausta ei tule mutta heti oltii valmiita teilaamaan jopa koulukiusaajaksi. Varmaan sama ihminen kirjoittaa nyt tuolla tosi rivosti hotelli siivoojista. Ja kiitos voit lopettaa tähän. En tarvi sun neuvojasi kun et kerta kykene edes niitä antamaan. Hanki oma elämä.

• pullatuuniin
        olelupa kirjoitti:

Kiitos vihdoinkin yksi järkevä vastaus aiemman "ilmanoleskelulupaa" lisäksi.
        Kovasti huolestutti että voiko olla noin raaka peli että yhden paperin puuttumisesta voi tulla roimat sakot. Se illalla tuli mieleeni että hänellä oli joku maksukuitti hukassa ja joutui maksamaan uudelleen korotettuna. Ei siinä listassa ole montaa paperia mitä pitää Alanyasta hommata muuta kuin pankin todistus ja mullaki sen sijasta eläke todistus. Blogin pitäjä oman kertomansa mukaan osaa hyvin turkkia eikä yleensä tarvii mitään apuja. Olen kuullut että on olemassa toimistoja joista voi tosiaan hankkia apua ja kädestä pitäen hoidetaan eikä maksa juuri kuin tuon 100-150 liiraa. Aion käyttää sellasta.
        En ymmärrä tollasia rauhottajia ja pullauuniin ihmisiä (yks ja sama selvästi) jotka heti hyökkää täällä kyselevien kimppuun kuin mitkäkin saalistajat. Mitään vastausta ei tule mutta heti oltii valmiita teilaamaan jopa koulukiusaajaksi. Varmaan sama ihminen kirjoittaa nyt tuolla tosi rivosti hotelli siivoojista. Ja kiitos voit lopettaa tähän. En tarvi sun neuvojasi kun et kerta kykene edes niitä antamaan. Hanki oma elämä.

Koulukiusaaja on herttainen ja lievä ilmaisu luonteestasi. Olet kieltämättä poikkeuksellinen ihminen, koska sinulle sekä nauretaan että seuraasi hävetään. Normaalisti idiooteille vain jompaa kumpaa.

• pullateiuunissa
        pullatuuniin kirjoitti:

Koulukiusaaja on herttainen ja lievä ilmaisu luonteestasi. Olet kieltämättä poikkeuksellinen ihminen, koska sinulle sekä nauretaan että seuraasi hävetään. Normaalisti idiooteille vain jompaa kumpaa.

Mitä liikkuu tuollaisen ihmisen päässä, joka tietoisesti haluaa loukata vanhempia ihmisiä vaikka ei yhtään tunne?
        Irma älä välitä...<3

• LapinlahdenEllut
        pullateiuunissa kirjoitti:

Mitä liikkuu tuollaisen ihmisen päässä, joka tietoisesti haluaa loukata vanhempia ihmisiä vaikka ei yhtään tunne?
        Irma älä välitä...<3

Hei juttele sinä vaan
        kyllä sinut tunnetaan
        ja vaikka sen valheeksi vannotkin
        niin kyllä sua uskotaan

• a68v

Anteeksi aloittaja. En osaa vastata kysymykseesi, mutta kävin lukemassa tuosta linkistä. Sinne oli tullut uutta tekstiä. Ei nauramatta voi olla. Ei mulle vaan kukaan virkailija noin puhu vaikka olen asunut täällä jo 4v 3 kk ilman turkkilaista elättäjää. Liian paksua juttua. Täällä asuu paljon ulkomaalaisia yksin eläviä naisia, se on ihan normaalia.

Kun nyt luin tuota saippuasoopaa tuli mieleeni siinä lukiessa, että ehkä ongelma liittyi siihen kun hän hakee myös työlupaa, mutta sitten muistin, että työluvan hankinnasta vastaa yksin työnantaja ei työntekijä.

• LapinlahdenEllut

Kyllä pitää yhdellä ja samalla vainoojalla olla hätä toisten tekemisistä. Rakenna jotakin tai tee jotakin hyödyllistä. Kirjoita vaikka sellaista blogia, jossa ei ole mitään virheitä. Ei blogeilla on totuusvelvotteita tai oikeellisuusvaateita, ne ovat kokijansa näkemyksiä tapahtumien kuluista. Sitä et sellaisia asioita päätä.

• qertyåpo

Taidat olla tosiaan Lapinlahdella hoidossa. Ei kirjoittaja ole sanallakaan moittinut blogin pitäjää. Kysynyt vain, voiko noin käydä. Mitä väärää siinä on? Sulla ei tosiaan ole pullat päässeet uuniin asti siellä Lapinlahden sairaalassa.

• LapinlahdenEllut
        qertyåpo kirjoitti:

Taidat olla tosiaan Lapinlahdella hoidossa. Ei kirjoittaja ole sanallakaan moittinut blogin pitäjää. Kysynyt vain, voiko noin käydä. Mitä väärää siinä on? Sulla ei tosiaan ole pullat päässeet uuniin asti siellä Lapinlahden sairaalassa.

Minkälaisella mandaatilla se sinä tulkitset toisten kirjoitusten tarkoitusperiä? Kun ei kerran ole ymmärrystä missä ollaan menossa, niin eikö se ymmärtämättömyys voisi jatkua ihan vain niin kuin ennenkin eli kirjoittamatta mitään tietämätöntä typerää. Häpäisit täysin itsesi ja nimimerkin qertyåpon maineen.

• ihankako

On surullista kun tuo gertyåpin maine nyt meni. Mutta on vähän syytäkin, sillä Lapinlahden sairaala ei ole enää vuosiin ollut toiminnassa.

• eiolejätettyyksin

Mielikuvitusta naisen kirjoitus. Jos joku paperi puuttuu, se pyydetään tuomaan eikä mitään huimia sakkoja langeteta. Yksin asuvia naisia kohdellaan ihan samalla tavalla kuin ketä tahansa oleskeluluvan hakijaa. Viimeksi tiistaina olin apuna oleskelulupatoimistossa ja virkailijoiden käytös oli erittäin korrektia. Keskiviikkona valitettavasti sitten oli isot lehtiotsikot, että maahanmuuttovirastossa kriisi. Minä en ainakaan allekirjoita niitä lehden väitteitä, ettei kaikkia kohdeltaisi samoin. Kirjoitus oli sellaisen henkilön tekemä, jolla itsellä on käännöstoimisto. Ei taida mennä hyvin.

Tek kalsan bayan on yksin jäänyt (jätetty) nainen. Yksin asuva nainen on yalnız yaşayan bir kadın.

• Ymmärräjo

Suksi sinä lehmä vittuun näsäviisasteluinesi kanssa. Ala kirjoittamaan omaa blogia, jossa kaikki aina oikein. Tuo ei ole sellainen blogi. Se on kokijansa näkemystä, ei sitä faktaksi ymmärrä muut kuin sinä. Vittu että pitää olla ihmisen pieni.

• eiolejätettyyksin
        Ymmärräjo kirjoitti:

Suksi sinä lehmä vittuun näsäviisasteluinesi kanssa. Ala kirjoittamaan omaa blogia, jossa kaikki aina oikein. Tuo ei ole sellainen blogi. Se on kokijansa näkemystä, ei sitä faktaksi ymmärrä muut kuin sinä. Vittu että pitää olla ihmisen pieni.

Ei ole aikaa kirjoitella blogia, kun on paljon näitä käännös- ja tulkkaushommia. Kiitos vaan ehdotuksesta. Ehkä erehdyit ihmisestä, mutta kiitos fiksuista sanoistasi.
        Tottakai kukin voi kirjoittaa, minkälaista blogia haluaa ja vieläpä samalla tyylillä kuin esim. sinä. Sitä kun on tottunut lukemaan fiksuja Alanyasta ja Turkista kertovia blogeja, niin ei tule ajatelleeksi, että joku tahallaan kirjoittaa väärin. Toivotaan, että blogisti saa lupansa.

Çizmeden yukarı çıkma.

• Ymmärräjo
        eiolejätettyyksin kirjoitti:

Ei ole aikaa kirjoitella blogia, kun on paljon näitä käännös- ja tulkkaushommia. Kiitos vaan ehdotuksesta. Ehkä erehdyit ihmisestä, mutta kiitos fiksuista sanoistasi.
        Tottakai kukin voi kirjoittaa, minkälaista blogia haluaa ja vieläpä samalla tyylillä kuin esim. sinä. Sitä kun on tottunut lukemaan fiksuja Alanyasta ja Turkista kertovia blogeja, niin ei tule ajatelleeksi, että joku tahallaan kirjoittaa väärin. Toivotaan, että blogisti saa lupansa.

Çizmeden yukarı çıkma.

Aivan sama kuka heistä olet. Yhden käden sormin on laskettavissa nämä Alanyan oppaat, jotka opastavat ja neuvovat jokaista vaikka kukaan ei edes kaipaa heidän neuvojaan. Ihmeellinen tarve tuoda esille Turkissa oleskeluaan, aivan kuin sillä olisi muille jotakin merkitystä ja aivan kuin vähemmän olleet olisivat jotenkin huonompiarvoisia ja vajakkeja ja tarvitsevat opastusta siihen , miten sitä aikaa oikein vietetään täällä Alanyassa. Koskaan ei aloiteta mitään oikeaa tai rakentaavaa, mutta auta armias kun jossakin on pienikin virhe tai jostakin puuttuu pilkku tai kirjaimen sakara, niin jo ollaan viisastelemassa siitä. Ihan oikeasti kuvitteletteko tosiaankin olevanne tuolla tyylillä jotenkin tarpeellisia? Kenellekään. Toiminta on niin säälittävää, että kukaan ei edes livenä viitsi mainita siitä. Huvittavin ilmiö on vielä se, että näiden toisten ihmisten vartioitsijoiden oma pesä on tahrainen ja aivan paskassa, joten sitä auktoriteettia ei oikein olisi kenenkään toisen opastamiseen. On siinä kanssa ihmisillä virka...

• jopasonvirka
        Ymmärräjo kirjoitti:

Aivan sama kuka heistä olet. Yhden käden sormin on laskettavissa nämä Alanyan oppaat, jotka opastavat ja neuvovat jokaista vaikka kukaan ei edes kaipaa heidän neuvojaan. Ihmeellinen tarve tuoda esille Turkissa oleskeluaan, aivan kuin sillä olisi muille jotakin merkitystä ja aivan kuin vähemmän olleet olisivat jotenkin huonompiarvoisia ja vajakkeja ja tarvitsevat opastusta siihen , miten sitä aikaa oikein vietetään täällä Alanyassa. Koskaan ei aloiteta mitään oikeaa tai rakentaavaa, mutta auta armias kun jossakin on pienikin virhe tai jostakin puuttuu pilkku tai kirjaimen sakara, niin jo ollaan viisastelemassa siitä. Ihan oikeasti kuvitteletteko tosiaankin olevanne tuolla tyylillä jotenkin tarpeellisia? Kenellekään. Toiminta on niin säälittävää, että kukaan ei edes livenä viitsi mainita siitä. Huvittavin ilmiö on vielä se, että näiden toisten ihmisten vartioitsijoiden oma pesä on tahrainen ja aivan paskassa, joten sitä auktoriteettia ei oikein olisi kenenkään toisen opastamiseen. On siinä kanssa ihmisillä virka...

Mikä virka tällä kirjoittajalla on?

• Alanyastavälittävä
        Ymmärräjo kirjoitti:

Olen kansssasi samaa mieltä. Tunnen pari noita kuvailemiasi tyyppiä. Hahah. Mainiota, että joku ottaa tämän epäkohdan esille :) Minusta on niin harmillista, että tuollaiset tyypit pilaavat toisten ihmisten lomia ja haittaavat joka asian oikomisellaan muutoin aivan rauhaisaa eloa täällä.

• valluvallaton

Onneksi se bloggari ymmärsi lopettaa niiden satujensa kertomisen. Mauttomia juttuja.

• Ihmemanioita

En oikein ymmärrä miten se voi jotakin häiritä vaikka joku kirjoittaisi ihan mitä tahansa. Kaikilla on vapaus valita mitä lukee, minkäänlaista pakkoa ei kenenkään ole eksyä niille sivuille. Ei ole bloggarin vika jos et kykene olemaan lukematta, uteliaisuus ja mahdollisten virheiden löytämisen tuottama ahaa-elämys vetää puoleensa kiimamaisesti.

• Kaunispäivätänään
        Ihmemanioita kirjoitti:

En oikein ymmärrä miten se voi jotakin häiritä vaikka joku kirjoittaisi ihan mitä tahansa. Kaikilla on vapaus valita mitä lukee, minkäänlaista pakkoa ei kenenkään ole eksyä niille sivuille. Ei ole bloggarin vika jos et kykene olemaan lukematta, uteliaisuus ja mahdollisten virheiden löytämisen tuottama ahaa-elämys vetää puoleensa kiimamaisesti.

Vastasitko itsellesi? Pyysikö joku sinua vastaamaan?

• Tyypillinennatku
        Kaunispäivätänään kirjoitti:

Vastasitko itsellesi? Pyysikö joku sinua vastaamaan?

Missä kohti sinun kommenttia sitten pyydettiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      519
      4342
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3471
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2292
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2169
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1486
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1363
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1281
    8. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      102
      1276
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      64
      1188
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1134
    Aihe