Ford Mondeo vm2001 1.8 Farmari Ilmastointi

jebedeus

Mikähän mahtaa olla vikana, kun painaa ilmastoinnin päälle, niin valo syttyy nappulaan, mutta kompura ei lähde kyllä päälle? Onko kompura paskana, vai voiko olla, jos freonit loppu, niin ei siksi lähde kompura päälle? Auto sitä "uudempaa" korimallia.

7

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB

Ilmastointiaine vähenee noin 10%/vuosi. Kylmäainemäärä on keskimäärin noin 0,5 kg. Noin 5 vuoden välein ilmastointilaite olisi hyvä huoltaa. Laittavat voiteluaineet ja vuodonilmaisin patruunan samalla.

• katsosulakkeet

Tarkista sulakkeet. Saman sulakkeen takana myös tuulilasin pesusuuttimen lämmitysvastus, minulla oli vastus sökö ja poltti talven tullen sulakkeen.

• jaahauu

Onko tämä sulake konehuoneen puolella vaiko siellä jalkatilan puolella ?

• Mondeojeejee

Ilmastoinni huolto ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan, se pitää erikseen teettää. Kuten yllä toinen jo toinen kirjoittaja kirjoitti, kylmäaine voi olla tipotiessään. Vaikka löytäisit palaneen sulakkeen tms. huolto olisi siltikin teetettävä.

• säännöllinen_hulto

Jos neteet ovat kadonneet, niin kompurakaan ei starttaa.

Ilmastointi tulisi huollattaa mieluusti kerran vuodessa samalla kun vaihtaa myös raitisilmasuodattimen.

Mikäli nesteet haihtuvat, niin se saattaa myös rikkoa / jumittaa ilmastoinnin kompuran.

En tosin tiedä voiko kompuran kunnon tarkistaa silloin kun nesteet ovat jo kadonneet ilman että kokeeksi tankaa nesteet.

"Autossasi saattaa olla karmea pöly- ja homepesäke"

- http://www.iltalehti.fi/autot/2015052019723064_au.shtml

"Vanha raitisilmasuodatin on auton tikittävä homepommi"

- http://www.rannikkoseutu.fi/juttuarkisto/?cid=1194981279365

"Ilmastoinnin huolto - Kolmessa vaiheessa"

"Ilmastointilaitteiston huoltaminen on siis tarpeen paitsi toiminnan varmistamiseksi myös kompressorin vaurioitumisen estämiseksi. Huoltovälit vaihtelevat valmistajittain. Huoltolaitevalmistajat ja huoltoliikkeet suosittavat toimenpidettä kerran vuodessa, esimerkiksi Fordin suositus on kolmen vuoden välein."

"Kokeilimme, miten ilmastointijärjestelmän huolto käytännössä sujuu. Käytimme mallikappaleena vuoden 2001 mallista Ford Mondeota."

- http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ilmastoinnin-huolto

Sitten ilmastointi off ja lämpöä miesautolijoiden silmille ;-)

- http://badsentinel.com/2013/03/16/hot-women-and-awesome-cars-27-photos/

• GrönlundEsa

Teetä ensin ilmastointi-huolto, se on halvin tapa selvittää vuotaako, lähteekö kompura päälle.

• hdgy

Mulla ilmastointi huoltamatta ainakin 9 vuotta ja silti puhaltaa vielä riittävän kylmää mutta en suosittele, huoltamatta jättäminen voi hajottaa vaikka kompuran.

Itse en enää huolla koska ei ole enää kauan liikenteessä mulla tuo katiska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      112
      1771
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1569
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1365
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1292
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      127
      1116
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1001
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      998
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      987
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      858
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      783
    Aihe