Autoni on W124-korinen 300D. Siihen on asennettu jälkiasennus turbosarja. Siis turbo,pakosarja,ilmanpuhdistin ym. roippeet ilman koneen avausta. Moottorin ahtopaineet ovat nyt 0.6 bar ja nyt onkin ahneus kasvanut ja tehoa pitäisi saada lisää... Joten kysynkin paljonko ahtopainetta voisi lisätä? Lähinnä jos jollakin olisi omia kokemuksia turbodiesel mersuista...Tiedän että vaarana on koneen rikkoutuminen....
Ahtopaineet???
7
1182
Vastaukset
- Jape
En tiedä ahtopaineesta, mutta joskus kymmenen vuotta sitten kävi tapaus, että 200d ja stt-turbo levisi, koska polttoaineensyöttö oli säädetty liian isolle.Ts. ahneella on paskainen loppu. Koneesta olivat veivinlaakerit kuluneet suorastaan pois ja männätkin olivat halki. Ilmeisesti laakerit eivät kestäneet kasvaneita rasituksia, vaatisi varmaan intercoolerin ja öljynjäähdyttimen. Sellainen oli muistaakseni lisävaruste stt-turbosarjassa.
Voi olla parempi, että annat olla entisellään.Eikös se jo liiku tyydyttävästi tuommoisenaankin?- Pian pamahtaa
Liikkuuhan se ja mielestäni hyvinkin, mutta se ahneus....
Autossa on juuri se mainitsemasi STT:n turbosarja ja tässä on myös se öljynjäähdytin vai liekö 300D:n oma.
Itseasiassa rakennan sähköllä ohjattavaa tilapäistä ahtopaineiden nostoa. Nyt haen vaan jotain kuvaa mihin paineet voisi nostaa melkein turvallisesti? Käytännössä "kovat" paineet olisivat käytössä silloin tällöin- ei arkiajossa.
- Joe La Vista
Eri juttu taa chip tuning turbodiiseleihin, mutt chip tunauksella on ainakin volkkarin koneesta saatu mannat sulamaan, kuvia oli AMS:ssa jokunen vuosi sitten - kallista lystia. Kysymys kuuluukin, voiko turbolla saada saman aikaan? Ole nyt varovainen ainakin, lieko auttaa seurata koneen lampoa tms?
- Jani
Luin näitä juttuja ja ajattelin kertoa omaa mielipidettää asiaan.Eli Jos lisäät painetta sinne kunnolla niin männät sulaa kyllä jossain vaiheessa,tai riippuu miten saat syötettyä ainetta lisää.Ja vaikka kyseessä on diesel ja olen itse pelaillu noitten bensakoneitten kanssa niin kait se periaate on aivan sama.Ja mäntien sulamista ei voi katsoa mistään lämpömittarista,Sen huomaa sitten vasta kun alkaa sylinterit putoilla pois pelistä,ja kone alkaa huohottamaan.Bensa koneissa ainakin pystyy pelastamaan liialliselta ahdolta nakutustunnistuksen avulla mutta en tiedä sitten millasia vastaavia järjestelmiä saa dieseliin.Kait jotain ainakin
- Nokitykki
Kaverin 250 ahtopaineet ovat 1,1bar. Hyvin on ainakin vielä kestänyt... ja liikkunut, joskin mylly on kylläkin alkuperäinen turbo. Jostain kuulin, että vakiopaineet olis 0,7bar.
- nih
Voivathan ne vakiopaineet olla vaikka mitä, jos mylly on alunperin suunniteltu turbolle.
Muistaakseni mm. W123:n 300D:n turboversiossa oli muutettu ainakin mäntien ja venttiilien materiaalia ja/tai mitoituksia ihan vain koneen kesto mielessä pitäen.
Hetkellisestihän kone saattaa kestää vaikka millaiset ahdot, mutta itse en lähtisi rajaa hakemaan.
- Suhari
Etsiikö papat uutta nuoruutta vai minkä takia pitää alkaa "nokivasaroita" ahtamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903211- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834