Alustukseksi runsaaseen keskusteluun kirjoitan seuraavaa:
Minä olin ja olen edelleen hippi.
Aikanaan minä kannatin Vietnamin-sotaa.
Aloituksen ajatus ei kuitenkaan ole sota.
Vaan se muu juttu.
-
Olemme nyt 60
Aika monet eivät tietenkään ehtineet mukaan.
Monella heistä on kuitenkin tietoa ja ymmärrystä aiheesta.
Olisi kiva saada kaikilta kysymyksiä, aprikointeja, ajatuksia, aatteita.
Yritän vastata kaikkiin, jotka kyseeltä vaikuttavat.
-
Täky: Minun nuoruuden hippeyteni vaikuttaa edelleenkin kykyyni käsitellä tunteita.
-
H.
SInä ja Hippi
81
1061
Vastaukset
Korjaus:
...nuoruuden-hippeyteni...
H.Kannatit?
Oliko se ennen kuin sinusta tuli hippi?
Ei hipit kannattaneet mitään sotaa.
"Make love, not war"Paloma.se.co kirjoitti:
Kannatit?
Oliko se ennen kuin sinusta tuli hippi?
Ei hipit kannattaneet mitään sotaa.
"Make love, not war""Paloma.se.co"
Näin se meni.
Isäni ihmetykseksi aloin 12V. lukemaan niitä sota-dokumentteja, joita kirjastoissa
silloin oli.
Ei ollut paljon.
Korkea-jännitys sarja-kuva lehteäkin.
Battler Britton oli sankarini.
Joten, minusta tuli vähän erilainen hippi.
Sota-hommistakin muita fiksumpi.
-
Syvin Hippeys ei ole välttämättä sodan-vastaista.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Näin se meni.
Isäni ihmetykseksi aloin 12V. lukemaan niitä sota-dokumentteja, joita kirjastoissa
silloin oli.
Ei ollut paljon.
Korkea-jännitys sarja-kuva lehteäkin.
Battler Britton oli sankarini.
Joten, minusta tuli vähän erilainen hippi.
Sota-hommistakin muita fiksumpi.
-
Syvin Hippeys ei ole välttämättä sodan-vastaista.
H.Sinun hippeytesi kuulostaa yhtä kotikutoiselta kuin Maduron sosialismi.
Paloma.se.co kirjoitti:
Sinun hippeytesi kuulostaa yhtä kotikutoiselta kuin Maduron sosialismi.
"Paloma.se.co"
En haluaisi alkaa väitellä Hippeydestä politiikkana.
Kuten en sotanakaan.
Se johtaa loputtomaan jankkuun siitä, kuka on kaikkein kipein.
Tai kenen äiti on.
Ja kuka eniten hoitoa tarvitsee.
-
Tiedän kuka Maduro on ja kuka syöpään kuoli.
Vaadin kohdaltasi hiljaisuutta, kunnes rakkaus voittaa vihasi.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
En haluaisi alkaa väitellä Hippeydestä politiikkana.
Kuten en sotanakaan.
Se johtaa loputtomaan jankkuun siitä, kuka on kaikkein kipein.
Tai kenen äiti on.
Ja kuka eniten hoitoa tarvitsee.
-
Tiedän kuka Maduro on ja kuka syöpään kuoli.
Vaadin kohdaltasi hiljaisuutta, kunnes rakkaus voittaa vihasi.
H.Poistun keskustelusta nyt ja olen hiljaa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Poistun keskustelusta nyt ja olen hiljaa.
"Paloma.se.co"
Hali.
Kiltti tyttö.
-
Jos sinä olit yrittäjä muilla mailla, kun minä olin hippi, olet väärällä ikä-palstalla.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Hali.
Kiltti tyttö.
-
Jos sinä olit yrittäjä muilla mailla, kun minä olin hippi, olet väärällä ikä-palstalla.
H.Narutin sinua.
En aio poistua enkä olla hiljaa.
Minä olin yrittäjä 22-vuotiaana. Palsta on juuri minun ikäisilleni.Paloma.se.co kirjoitti:
Narutin sinua.
En aio poistua enkä olla hiljaa.
Minä olin yrittäjä 22-vuotiaana. Palsta on juuri minun ikäisilleni."Paloma.se.co"
"Kun te kuljitte otsapanta päässä hapsuissa ja vaihdoitte kumppania kolme kertaa
illassa minä olin nuori yrittäjä Etelä-Amerikassa. Hippiyteen tutustuin v. 69-70
USA:ssa."
Minä olin ihqu-hippi 14-17V.
Sinä 22V. samaan aikaan.
Jostain matematiikka ontuu.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
"Kun te kuljitte otsapanta päässä hapsuissa ja vaihdoitte kumppania kolme kertaa
illassa minä olin nuori yrittäjä Etelä-Amerikassa. Hippiyteen tutustuin v. 69-70
USA:ssa."
Minä olin ihqu-hippi 14-17V.
Sinä 22V. samaan aikaan.
Jostain matematiikka ontuu.
H."Minä olin ihqu-hippi 14-17V.
Sinä 22V. samaan aikaan."
Sen ikäisenä ei voi olla vielä oikea hippi; ainoastaan oikeiden hippien pikkuveli, tai pikkusisko. :) Hippiys on elämäntyyli ja se voidaan omaksua vasta silloin kun ollaan muutettu pois vanhempien valvovan silmän alta. Minä opiskelin vielä sen ikäisenä, Suomessa, eikä tainnut meidän luokalla v. 66 ja 67 olla yhtään ehtaa hippiä. Ei leveälahkeiset farkut ja kukka tukassa tee lapsesta vielä hippiä.
- mimmimum-..mi
Minulla meni se hippiaika jotenkin ohi....vaikka leveälahkeisia housuja käytin....Rauhaa ja rakkautta aate.....hyvä aate.... tunteiden käsittelystä verraten hippi-aatteeseen en osaa sanoa.... kerro
"mimmimum-..mi"
Leveitä lahkeita, virkattuja kukkia ommeltuina.
Minun farkkujeni reiden sisä-puoliselle pinnalle piirrettiin kukka.
Kynän kutina johti sitten johonkin.
-
Seksi-leikkien "vapautuminen" johti siihen, että joskus tuntui kuin olisi
poikennut vain kahvilla.
Valitettavasti, vanhempanakin usein tuntui/u siltä.
Rakastelusta putosi jokin osa pois.
H.- mimmimum-..mi
Vai niin....että kukasta kukkaan.... kyllä se vieläkin "sävähdyttäisi" .....kun joku hemaiseva sissi simasuu ....piirtelisi kukkia reisiisi ...
- niin.se.menee
mimmimum-..mi kirjoitti:
Vai niin....että kukasta kukkaan.... kyllä se vieläkin "sävähdyttäisi" .....kun joku hemaiseva sissi simasuu ....piirtelisi kukkia reisiisi ...
Tuskin enää tapahtuisi mitään mikä johtaisi johonkin.
niin.se.menee kirjoitti:
Tuskin enää tapahtuisi mitään mikä johtaisi johonkin.
"niin.se.menee"
Jos ei puisto-tiellä penkkiä ole.
Voi laittaa kameran kaulaansa ja vahingossa tönäistä jotain.
Toisaalta voi mennä tönäisemään jotain jolla on kamera kaulassa.
Tai sitten kysäistä joltain jotain suloista tosi-höpöä.
"Anteeksi, tiedättekö te mistä voisi ostaa tosi suolaista suolaa?"
"Anteeksi, saan serkultani Peuran-pyllyä kohta, miten te miehenä?"
H.- avuillakaan
hunksz kirjoitti:
"niin.se.menee"
H.Eikä seiso sittenkään.
avuillakaan kirjoitti:
Eikä seiso sittenkään.
"avuillakaan"
Kuten nuorenakin meille kerrottiin.
Aika näyttää.
H.hunksz kirjoitti:
"niin.se.menee"
H.hunksz
Nuori mies on helppo saattaa hämilleen, testasin nuorena erästä poikaa kysyen"onko sulla tupakkaa", no tämähän kaivoi askin taskustaan.
Sanoin etten minä tupakoi ja arvaas mitä, ei sen jälkeen tupakoinut se poikakaan.
Mikä mahtaisi tehota vanhempaan herraan, ei ole ollut tarvetta testata.
Ja muista, häntä pystyyn, hyvin se menee ;)
YP.
- ALL_we_need_is_love
Nuorena rakastuessamme toisiimme maailman ihanimman miehen kanssa olimme molemmat hippejä: "ALL you (and me ) need is love! "
Pyysin häntä hänen yllättävän kosintansa jälkeen naimisissa jo parikymppisinä ollessamme, että hän antaisi kauniin tumman kiiltävän tukkansa kasvaa pitkäksi, pidin siitä että hän oli aamulla pörröpäinen pössikkä herätessämme. Vanhempiensa takia hän edelleen kuitenkin kävi parturissaan, mutta hiukan enemmän kuitenkin tukkaa oli kuin aikaisemmin.
Syöpä vei hänet."ALL_we_need_is_love"
Tuttu kuvio, tosin ei minun kohdallani.
Tukkani ulottui kyynär-päihin.
-
Paha on minun sanoa, johtuiko partnerieni runsaus tukasta.
Luulenpa syynä olleen The Beatles.
Tukkaani kyllä hipelöitiin, harjattiin, rullattiin...
Tukkani on jo vuosi-kymmeniä ollu korkeintaan hartia-niskaan.
Työ tuntui edellyttävän.
Ja taisinpa tuntea että aikuisen miehen miehekkyyttä on korostettava.
-
Muuttivatko pitkä-tukkaiset miehet naisen jotenkin silloin?
Vastatkaa te, miesten asian-tuntijat.
H.hunksz kirjoitti:
"ALL_we_need_is_love"
Tuttu kuvio, tosin ei minun kohdallani.
Tukkani ulottui kyynär-päihin.
-
Paha on minun sanoa, johtuiko partnerieni runsaus tukasta.
Luulenpa syynä olleen The Beatles.
Tukkaani kyllä hipelöitiin, harjattiin, rullattiin...
Tukkani on jo vuosi-kymmeniä ollu korkeintaan hartia-niskaan.
Työ tuntui edellyttävän.
Ja taisinpa tuntea että aikuisen miehen miehekkyyttä on korostettava.
-
Muuttivatko pitkä-tukkaiset miehet naisen jotenkin silloin?
Vastatkaa te, miesten asian-tuntijat.
H.Minä olen aina tykännyt pitkätukkaisista miehistä. Tai siis pitkästä, hoidetusta tukasta joka kasvaa miehen päässä. Kaljuus on jotenkin julman, kovan, vastenmielisen näköistä. Pitkätukkaisessa miehessä yhdistyy pehmeät arvot villiin vapauteen; lempeys ja primitiivinen energia ja eksotikka on yhdistelmä joka on aina minulle ollut vastustamaton yhdistelmä. Pitkä tukka miehen päässä on sekä romanttinen että seksikäs.
Muutivatko pitkätukkaiset miehet minut jotenkin silloin? En tiedä, mutta uskoin muuttaneeni heidät: kesyttäneeni leijonani, opettanut jaguaarini sisäsiistiksi ja tyytymään yhteen partneriin. Kaulapanta puumalleni, vihkisormus sormeen, papin aamen, mennään muru nyt jo kotiin ;)Paloma.se.co kirjoitti:
Minä olen aina tykännyt pitkätukkaisista miehistä. Tai siis pitkästä, hoidetusta tukasta joka kasvaa miehen päässä. Kaljuus on jotenkin julman, kovan, vastenmielisen näköistä. Pitkätukkaisessa miehessä yhdistyy pehmeät arvot villiin vapauteen; lempeys ja primitiivinen energia ja eksotikka on yhdistelmä joka on aina minulle ollut vastustamaton yhdistelmä. Pitkä tukka miehen päässä on sekä romanttinen että seksikäs.
Muutivatko pitkätukkaiset miehet minut jotenkin silloin? En tiedä, mutta uskoin muuttaneeni heidät: kesyttäneeni leijonani, opettanut jaguaarini sisäsiistiksi ja tyytymään yhteen partneriin. Kaulapanta puumalleni, vihkisormus sormeen, papin aamen, mennään muru nyt jo kotiin ;)Kyllä näkee niiiiin törkeen näköisiä pitkiä hiuksia vanhoilla miehillä, jotta yäk. Viimeinen havainto parin viikon takaa, meinasin purskahtaa nauruun.
Todellista primitiivistä energiaa oli sillä ukkelilla.Ancelina kirjoitti:
Kyllä näkee niiiiin törkeen näköisiä pitkiä hiuksia vanhoilla miehillä, jotta yäk. Viimeinen havainto parin viikon takaa, meinasin purskahtaa nauruun.
Todellista primitiivistä energiaa oli sillä ukkelilla.Olen myös nähnyt hoitamattomia, rasvaisia, ohuita ja ruokottomia lettejä vanhojen miesten päässä. Olen samaa mieltä kanssasi. En tosin naura heille, koska ovat jotenkin reppanoita.
Paloma.se.co kirjoitti:
Olen myös nähnyt hoitamattomia, rasvaisia, ohuita ja ruokottomia lettejä vanhojen miesten päässä. Olen samaa mieltä kanssasi. En tosin naura heille, koska ovat jotenkin reppanoita.
En nauranut minäkään, kuin sisäänpäin. Ei tämä muuten ollut mikään reppana, ihan normiäijä, kampaus oli epäonnistunut.
- Oliko-otsapanta
Muistan toki.
Olit se tunnettu istuja Vanhan rapuilla perunatorilla. Et myynyt potaatteja. Pössyttelit pilveä. Sieltä juontunee tuo näkyvä katkokirjoittelusi. kaks sanaa rauhanaate ja suvaitsevuus ,soiko kello?
Puhutaan leipäpapeista ja sää tairat olla leipähippi , ei se oleminen ole ilmotusasia ,näyttöökin kaivataan."koti-kiusattu"
Suvaitsevaisuus sopii Hippeyteen.
Mutta ei koskaan liioiteltuna.
Tahi näyteltynä.
Rauhan-aatteesta ktso. kommenttini Palomalle.
-
Minä en ole leipä-Hippi, vaikka en sitä joka-paikassa toitotakaan.
Hippeys tunkeutuu usein esiin jutellessa, keskustellessa, kirjoitellessa.
Palstalla on paljon kirjoituksiani.
Kaivelkaapa niistä.
Hippeys on hyvä asia.
Hippeys on laiskiainen Leijona-laumassa.
Hanttiin laittaa kuolemaansa, mutta hitaasti.
H.
- siilimuori3
Meitsi tais siihen aikaan olla vielä voipaketissa ja pilkkeenä iskän silmissä. Ja toisakseen landella ei hippejä ois hyvällä edes katsottu. Ihme hörhöjä(kö)?
"sillimuori"
Ihme-hörhöjä on nyt Stadissa.
Liekö alkamassa vasta-isku Hippeydelle.
Tom Of Finland.
Voisitko mennä vastustamaan sitä.
Rinnat paljaina.
H.- siilimuori3
hunksz kirjoitti:
"sillimuori"
Ihme-hörhöjä on nyt Stadissa.
Liekö alkamassa vasta-isku Hippeydelle.
Tom Of Finland.
Voisitko mennä vastustamaan sitä.
Rinnat paljaina.
H.En voisi. Olen tissiliivien ehdoton kannattaja. Kuten lehmät kesälaitumella.
- Cillablack
Nuoriso oli radikaalimpaa ja sillä ( meillä) oli uusia ideoita ja aatteita. Kaikki oli mahdollista sekä pasifismi, rauha ja rakkaus kukoisti. Oli leveälahkeiset housut ja pojilla beatles-tukat. Tuli uutta musiikkia ja alettiin tanssia eritavalla. Ja oli paljon poliittisia kannanottoja. Oli myös uskoa tulevaan ja valoista tulevaisuudennäkymät. Työtä myös riitti kaikille ja sitä sai helposti. Ihanaa aikaa.
- Aatteet-on-myös-vaatteet
Beatles-tukka oli lyhytaikainen pottalättä vain muutaman vuoden. Ehti Rolling Stoneskin vakiinnuttaa jalustansa ikiajaksi.
Sitten iski hippi-hair ja samalla oven avauksella heavy-hiusmuoti (joka periaatteessa jatkuu yhä) kun kansakunnan tajuntaan iski rock Led Zeppelinistä Deep Purpleen sun muihin ja koko Beatles oli enää 60 luvun jäänne ja muisto. Sen tajusi Beatleskin ja heitti pyyhkeen kehänsä ulkopuolelle. Luovutti.
Töitä tosiaan olisi riittänyt kaikille kun vain läksi kotoaan vähän kauemmaksi kuin Osuuskaupan nurkalle. Mutta hätäisimmät vauhkoontuivat ihan ruotsiin saakka tai Norjan turska tehtaille tai etäämmälle. Osa jäi huumehipeiksi Tanskaan.
Sanasta hippi tulee mieleen hyvää mutta myös ikävää... kapinaa ja vapautta.
Tietysti Hair, innokkaana teiniliittolaisena käytiin Tampereella useamman kerran akvariusta kuuntelemassa ja katselemassa. Bussimatkat siitä aina porukalla hoilattiin. Muistan vieläkin sen kohtauksen ennen väliaikaa kun poliisit tulivat kieltämään epäsiveellisen esityksen.
Sitten taideopiskelija-aikaan liittyi niin Vietnamin sodan kuin kaiken muunkin vastustaminen, vaikken mikään aktivisti ollutkaan niin kaiken moisiin sitä mukaan mentiin ja oppilaitoksen sisälläkin kiehui ja kuohui. Milloin pantiin kaikki seis väärän opetusministerin takia ja milloin mitäkin vanhoja rakenteita murrettiin. En edes muista liittyikö hippiyteen mutta samaan aikaan kuitenkin.
Ikävin asia on tietysti se kapina mikä tapahtui omassa perheessäni ja joka johti yhden läheiseni huumeiden käyttöön ja irtiottoon perheestä ja muuttoon Kööpenhaminaan Christianiaan. Hän valitsi oman elämäntapansa ja yhteydet perheeseen vähitellen palautuivat, raju elämä ja Intiassa vietetyt ajat vaativat veronsa ja menetimme hänet lopullisesti viitisen vuotta sitten.
Merkittävä vaikutus elämääni oli kun luin kirjan Summerhill, se sattui jotenkin herkkään saumaan ja sen luettuani ajattelin, että noin vapaasti haluan lasteni kasvavan. Kului kuitenkin kymmenen vuotta, kirjan sisältö, metodit ja muukin oli jo unohtunut, ennen kuin pääsin kasvamaan omien lasteni rinnalla. Koskaan en ole unohtanut vapauden ajatusta, jonka kasvamiseen ja oppimiseen haluan liittää. Pellossa meidän pennut on kasvanut, isä ajatteli aina lastensa parasta ja äiti hössötti vapauden kanssa. Pitäisikin lukea uudestaan tuo opus kun nyt saa huseerata lastenlasten rinnalla.
Hassu juttu, jos pitäisi määrittää väri minkä liittäisin hippiyteen, se olisi ehdottomasti tietty violetti.Minä mikään hippi ole koskaan ollutkaan, politiikkaan en mitenkään kajonnut siihen aikaan, huumeetkin jäi väliin ja kaikki psykedelia muutenkin oli jotenkin vierasta. Ajan henki oli tietenkin sellainen jota ei päässyt pakoon minnekään ja nää tämän ajan ideaalit tarttuivat lujasti ja istuvat edelleenkin.
Onnekseni olen elänyt normaalin nuoruuden, sotkeutumatta mihinkään idioottimaisiin aatteisiin.
Ja onnekseni olin liian nuori noihin hippi-hörhellyksiin.
Naurettavaa väittää olevansa hippi, kun niistä ajoista on kulunut niin kauan. Taitaa olla enemmän muistojen kultaamaa harhaa. Siihen liittyen nuo hippiset tunteetkin: "kaikkien kanssa, kaiken aikaa, kaikkialla", mainoslausetta toistaen. Mitähän käsittelemistä niissä mahtaa olla, ehtisikö niitä vauhdin hurmassa käsitelläkään.
Kukka hiuksiin ja baanalle.- Äläpäs-liioittele
Kerran varas aina varas
Kerran herra aina herra
Kerran nai aina nai
Kerran hippi aina hippi vaik ois pää pippi
Erehdyin kerran
Kerran kukkii kaunis kotimaa
Niityllä kerran sain sentin verran Äläpäs-liioittele kirjoitti:
Kerran varas aina varas
Kerran herra aina herra
Kerran nai aina nai
Kerran hippi aina hippi vaik ois pää pippi
Erehdyin kerran
Kerran kukkii kaunis kotimaa
Niityllä kerran sain sentin verranAi mää vai?
"Ancelina"
Palvothan sinäkin Hunajaasi :)
-
Ajattele hippeyttä samalla tavalla kuin uppo-uskovainen:
"Jumala asettui sydämeeni jo lapsena."
Syvästi kuin pottu-teevee aina vakuuttaa, tuo arvostettu lestaattimme.
YH.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Palvothan sinäkin Hunajaasi :)
-
Ajattele hippeyttä samalla tavalla kuin uppo-uskovainen:
"Jumala asettui sydämeeni jo lapsena."
Syvästi kuin pottu-teevee aina vakuuttaa, tuo arvostettu lestaattimme.
YH.hunksz
No en palvo mitään hunajaa, saattaa mennä päiväkausia etten edes muista hunajan olemassaoloa.
Se ei asettunut sydämeeni jo lapsena, pottu olisi voinut asettuakin, mutta en palvo sitäkään.
Sinua voisin vähän palvoa, ellet olisi tuollainen levoton hipitys-tyyppi.
:)
YP.
- JopasJotain.jotain
Mielestäni seitsemääkymmentä lähentelevä hippi on enimmäkseen surkuhupaisa muinaisjäännös.
hunksz kirjoitti:
"JopasJotain.jotain"
Ehkäpä siis on hyvä, ettei se näy ulos-päin.
Kuten nyreä naama.
H.Korjaus karmeaan virheeseen:
...näy päälle-päin...
H.Hippiys ei ole vain muotivirtaus. Se oli elämäntapa ja jotain siitä melkein pakosti tarttui korvienkin väliin. Huomaa että et ole hippien lapsi, koska hipit kasvattivat lapsensa suvaitsemaan, rakastamaan, hyväksymään itsensä ja muut ihmiset, ulkonäostä, etnisestä taustasta, seksuaalisesta suuntauksesta, iästä tms. huolimatta.
Joidenkin kohdalla se synnytti vastareaktion; liika vapaus oli enemmän kuin sitä pystyttiin käsittelemään. Henkilökohtainen kasvu edellytti vapautusta vallitsevista normeista ja esim. vanhempien kontrollista. "Come mothers and fathers
Throughout the land
And don't criticize
What you can't understand
Your sons and your daughters
Are beyond your command
Your old road is
Rapidly agin'.
Please get out of the new one
If you can't lend your hand
For the times they are a-changin'.
Mutta hippiliike oli länsimaalainen ja urbaani ilmiö: Pohjolaan se tuli myöhään ja ja maaseudulla ainoastaan osa nuorista uskaltautui menemään mukaan. Kun te kuljitte otsapanta päässä hapsuissa ja vaihdoitte kumppania kolme kertaa illassa minä olin nuori yrittäjä Etelä-Amerikassa. Hippiyteen tutustuin v. 69-70 USA:ssa.
- Purplecolor
Nykyaikaan verrattuna 60-luku oli vapauttava kokemus. Oli niin paljon uusia ajatuksia kasvatuksessa ja kaikessa. Nuoriso ajatteli että kaikkeen voi vaikuttaa jne. Mutta usea tuttu kuoli myös aivan turhaan liiallisten päihtetten käyttöön. Nykyaika on paljon konseraviivisempaa. Tosin omien vanhempieni mielestä aika oli varmaankin melkein maailmanlopun aikaa kun vanhat säännöt kumottiin ja huom. naiset pääsivät yksin ravintolaan ilman miesseuraa ja myös rynnivät joukolla työelämään jonne he olivat jo sodan jälkeen päässetkin. Mutta vasta 60-luvulla tapahtui lopullinen vapautuminen. Niin vähän aikaa ollaan edes näennäisesti oltu samanarvoisia miesten kanssa joku 60 vuotta vaan.
Mutta parasta oli musiikki!!!!!!!! Ja kirjallisuus. Ja aatteet ja vaatteet!"Purplecolor"
Tänä-päivänäkin moni kuolee vapauttavaan kokemukseen.
On junaa ja kiskoa.
Paha sanoa onko tuo trendi hipeistä lähtöisin.
Minusta lähtöisin se ei ainakaan ole.
Minä hapottelin vain kerran, enkä ottanut kaikkia pillereitä kerralla.
Piipullisen kyllä.
Miksi en?
Minä tunsin tulevaisuuden kutsuvan.
-
Kuuluisassa musa-aloituksessani kerroin että ensin oli Bach, Beethooven ja Mozart,
(Idea oli Halosen tai Hietasen.)
Heidän jälkeensä sävelsivät hipit hyvin...
Sitten kaikki musiikki kuoli.
Musa-aloitukseni on avoinna sinullekin, kuten jo Dingo aikoinaan lauloi.
Ei sit Dingoa kuiteskaan.
H.
Hippi, jossain niitä oli, niin muistelen, ei meilläpäin. Meillä tavallisia nuoria erilaisin aattein, eikä se näkynyt päällepäin kuka vastusti tai puolusti Vietnaminsotaa. Sanottiin selvällä Suomenkielellä, vastustan, kannatan. Jos pukeutui hapsuvaatteisiin ja tukka oli miehellä pitempi kun Beatlesilla oli hippi, tai sinnepäin. Maalla oli aatteista päällimmäisenä työnteko. Tietysti nuoruudessa jo syntyi alku persoonallisuudelle, vaikutteet. Minulle myös vahva halu olla omanlainen, kotona kannustettiin etsimään oma tie. Minä suhtaudun, kyseenalaistan, kaikenlaiset aatteet ???
Joka ainoa kerta kun luen jotain mielen-kiintoista.
Kirjoitan jotain johonkin mielen-kiintoiseen, syttyy pääni hippi-lamppu ensin.
En voi oikein kuvailla sitä muuten kuin kuvaamattoman hellyyden hohde.
Hohde leviää laajemmalle kuin yhdelle kohteelle, tai palstalle.
-
Hagiksen hallin tuho on alkanut.
Vihreät tekevät siitä rahattomille autottoman katu-kahvilan toisten maksamille
polku-pyörille.
Pajusen Alepan.
Aikuisten Helsinki siirtyy Sipooseen.
Älkää tehkö tuota minulle.
H.- Raha-ratkaisee
Älä valita.
Osta kämppä Harkimon Sipoonrannasta ja ala elää nykyaikaa. Söderkullan Siwassa tai Nikkilän S-marketissa voit tyydyttää kulinaristiset tarpeesi. Muista. Nikkilässä ei ole enää mieli-sairaalaa joten yksi pelkosi on pois.
- kesi.vä
En osallistunut mielenosoituksiin. Leveät oli lahkeet ja rauhanmerkki roikkui kaulassa nahkahihnassa. Olin sen verran nuori, että pidin vapautta normaalina. Poikaystävällä oli pitkät hiukset. Ei harrastettu ryhmäseksiä eikä osallistuttu orgioihin.
Käveltiin paljain jaloin.- kesi.vä
Paloma.se.co kirjoitti:
No siinähän niitä tuli: hipin pikkusisko. ;)
Noin voikin sanoa :) En kuulunut Vanhan valtaajiin, enkä köyttänyt itseäni Koijärvellä. Hipin pikkusisko kuvaa hyvin.
- Aikajanat-oikeaan
Koi-järvi oli paljon myöhemmin (noin 1979 - 1980). Hippeys oli jo kuolemaan päin ellei peräti kuollut aate. Paitsi jätti jälkeensä Jäänteitä, myöhäisherännäisiä ja hippikelkasta pudonneita. Jotkut jäivät "ikimatkalle" LSDeen vauhdittamana.
Hurriganes tappoi hipit 1973-1974. Sitten tuli rockabilly teddy tiigersit 1975 ja Punk räjäytti potin 1976 jälkeen. Aikajanat-oikeaan kirjoitti:
Koi-järvi oli paljon myöhemmin (noin 1979 - 1980). Hippeys oli jo kuolemaan päin ellei peräti kuollut aate. Paitsi jätti jälkeensä Jäänteitä, myöhäisherännäisiä ja hippikelkasta pudonneita. Jotkut jäivät "ikimatkalle" LSDeen vauhdittamana.
Hurriganes tappoi hipit 1973-1974. Sitten tuli rockabilly teddy tiigersit 1975 ja Punk räjäytti potin 1976 jälkeen."Aikajanat-oikeaan"
Koi-järvellä eivät olleet hipit.
Siellä olivat vihreät.
-
Totta on myös, että aito Hippeys katosi sielujen hämärään 1968.
H.hunksz kirjoitti:
"Aikajanat-oikeaan"
Koi-järvellä eivät olleet hipit.
Siellä olivat vihreät.
-
Totta on myös, että aito Hippeys katosi sielujen hämärään 1968.
H.Lisäys:
Vanhallakin olivat ainoastaan vihreät.
H.- kesi.vä
Näinpä. Minä olin 1960 7-vuotias, mutta silti sain kuuskytluvulla leveät lahkeet ja pidin rauhanmerkkiä. Seitkytluvulla Komsi, joka oli vihreissä pössytteli. Korjataankin siis, että olen hipin ja vihreiden pikkusisko :)
Oli mulla kyllä Jimi Henrix-paitakin ja panta päässä, jeesus-sandaalitkin.
Kolahti se punkkikii, Pellen biisein. Ehkä mä olenkin kaikkien aaltojen pikkusisko :) kesi.vä kirjoitti:
Näinpä. Minä olin 1960 7-vuotias, mutta silti sain kuuskytluvulla leveät lahkeet ja pidin rauhanmerkkiä. Seitkytluvulla Komsi, joka oli vihreissä pössytteli. Korjataankin siis, että olen hipin ja vihreiden pikkusisko :)
Oli mulla kyllä Jimi Henrix-paitakin ja panta päässä, jeesus-sandaalitkin.
Kolahti se punkkikii, Pellen biisein. Ehkä mä olenkin kaikkien aaltojen pikkusisko :)"kesi.vä"
1960-Jouluna minä täytin 11V.
Kyllä nyt harmittaa.
H.- kesi.vä
hunksz kirjoitti:
"kesi.vä"
1960-Jouluna minä täytin 11V.
Kyllä nyt harmittaa.
H.No, et sä niin hirveen vanha ollut silloin(kaan;)
- mikäluuletolevasi
Paloma.se.co kirjoitti:
No siinähän niitä tuli: hipin pikkusisko. ;)
Ihme nälvijä olet. Häpeä!
- ent.siivoojaparka
Minun omaa luonnollista sisäistä hippeyttäni ja luonnollista minääni alettiin nujertamaan siinä vaiheessa, kun minulle tehtiin selväksi, että Suomessa on oppivelvollisuuslaki.
Vapautta arvostava hippi minussa sanoi, että eihän se näin voi mennä, että sinne kerhoon on mentävä joka arkipäivä ja johonkin tiettyyn aikaan. Ei auttanut vaikka sanoin, että menen sitten huomenna tai tänään vähän myöhemmin, kunhan tässä heräilen kunnolla. Ja sielläkin sitten istutettiin penkkiin ja ilmoitettiin, että tämä on sinun paikkasi. Ei saanut edes valita paikkaansa saatika sitten mihin luokkaan halusi mennä. Toisessa luokassa saattoi olla piirustusta ja minut pakotettiin istumaan kuuntelemassa jotain historiaa tai muuta yhtä jonninjoutavaa.
Koskaan minulla ei ole ollut kipinää edustaa vaatteillani tai koruilla jotain tiettyä ideologiaa, trendiä tai muutenkaan ajan muotia. Aina ollut päämääräni vetää ylleni sellaista, mikä tuntuu mukavalle päällä, vapaa asu. 60-luvun vaatteet olivat ihan ok minun makuuni. Ne väljät äitiysleningin näköiset teltit muistan lempivaatteinani taikka sitten isän vanhat paidat.
Koruista en ole koskaan välittänyt, olipa sitten rauhanmerkki tai risti tai mikä riipus hyvänsä. En yleensäkään mistään ylimääräisestä painosta missään kohtaa kroppaani.
Kavereina minulla oli montakin väkisinväännettyä hippiä, siis hipin näköistä niuhottajaa ja pikkurikollista.
Niitä oikeita hippejähän oikeastaan olivat ne vanhanajan mustalaiset, jotka kiertelivät vapaana laulellen ympäri maata hevosrattaillaan. Voi miten minun niitä kävi lapsena kateeksi.
Nii ja vielä siitä hippimäisestä tunne-elämästä. Multirakkaus ei ole ollut koskaan minun juttuni. Yksi kerrallaan ja muut ulos."ent.siivoojaparka"
Pahuksen siro kakara,.
Tulet näin fiksuun aloitukseen selittämään isäsi paidan-helma suussa :)
Laske se helma alas.
H.- ent.siivoojaparka
hunksz kirjoitti:
"ent.siivoojaparka"
Pahuksen siro kakara,.
Laske se helma alas.
H.Huomasin jo 60-luvulla miesten pitävän isänsä vanhassa paidassa juoksevista nuorista naisista. Et sinä ole ensimmäinen sitä lajia.
Kerran juoksin isän paidassa paljain jaloin, tukka levällään ja hikisenä kasvihuoneesta meidän keittiöön, pyllistin huuhtaisemaan naamaani vesiraanan alla ja siinä samalla juoda hörpin vettä suoraan raanasta.
Jostain sieltä takaani keittiön hämäristä kuului ihan vieraan miehen ääni: "Tuollainen vaimo se tulisi halvaksi pitää ...".
Kunnan eläinlääkäri siellä, jolla oli tunnetusti hyvin muotitietoinen ja vähän nousukasmainen vaimo.
Olen minä jo vähän tyyliäni muuttanut, kun ei ole niitä paitoja enää, mutta kysymyshän oli 60-luvusta ja hippeydestä. Yksilöllisyyshän oli hippiyden yksi peruspilareita eikä muodinmukaisuus. - mullakin.oli
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Huomasin jo 60-luvulla miesten pitävän isänsä vanhassa paidassa juoksevista nuorista naisista. Et sinä ole ensimmäinen sitä lajia.
Kerran juoksin isän paidassa paljain jaloin, tukka levällään ja hikisenä kasvihuoneesta meidän keittiöön, pyllistin huuhtaisemaan naamaani vesiraanan alla ja siinä samalla juoda hörpin vettä suoraan raanasta.
Jostain sieltä takaani keittiön hämäristä kuului ihan vieraan miehen ääni: "Tuollainen vaimo se tulisi halvaksi pitää ...".
Kunnan eläinlääkäri siellä, jolla oli tunnetusti hyvin muotitietoinen ja vähän nousukasmainen vaimo.
Olen minä jo vähän tyyliäni muuttanut, kun ei ole niitä paitoja enää, mutta kysymyshän oli 60-luvusta ja hippeydestä. Yksilöllisyyshän oli hippiyden yksi peruspilareita eikä muodinmukaisuus.Jos kaikilla oli isänsä flanellipaita niin yksilöllisyys oli kaukana.
mullakin.oli kirjoitti:
Jos kaikilla oli isänsä flanellipaita niin yksilöllisyys oli kaukana.
Nehän olivat muotia, etenkin nuorilla tytöillä.
Mulla on sentään aina ollut ihan omat flanellipaidat, vielä 80-luvullakin pidin niitä.
Isän paidat olisivatkin käyneet teltoista.- ent.siivoojaparka
mullakin.oli kirjoitti:
Jos kaikilla oli isänsä flanellipaita niin yksilöllisyys oli kaukana.
Mutta eipä ollut kaikilla, ei. Eikä ollut flanelia... Oliko sinulla?
Leveitä kukilla koristeltuja farkkuja kuulostaa olleen, että olisivat näyttäneet hipeiltä. - ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Nehän olivat muotia, etenkin nuorilla tytöillä.
Mulla on sentään aina ollut ihan omat flanellipaidat, vielä 80-luvullakin pidin niitä.
Isän paidat olisivatkin käyneet teltoista.Eiköhän ne naisten flanelliset paitapuserot tuleet vasta 70-luvulla?
Eiköhän ne naisten flanelliset paitapuserot tuleet vasta 70-luvulla?
Niin varmaan tulivatkin, mulla on valokuva, jossa naapurin tytöllä on isänsä flanellipaita yllään. On 70-luvun alussa otettu kuva.
60-luvun alussa olin lapsi ja pidin pässinpökkimiä villasukkia, ne laitettiin kiinni liiveihin, sellaisilla reiällisillä nappikuminauhoilla.- kesi.vä
Mutta eipä ollut kaikilla, ei. Eikä ollut flanelia... Oliko sinulla?
Leveitä kukilla koristeltuja farkkuja kuulostaa olleen, että olisivat näyttäneet hipeiltä.Vietin lapsuuden kesät mummolassa. Mummo osti kirkonkylän kaupasta minulle mekon ja ruudulliset pitkikset. Mummoa varmaan hävetti millaisissa retaleissa kuljin housunlahkeet lepattaen. Enkä käynyt junan vessassa vaihtamassa kotimatkalla omiin rytkyihini. Mitähän mun kaverit ajatteli kun näkivät minut mummon ostamissa vaatteissa, kukaan ei kertonut.
- ent.siivoojaparka
Ancelina kirjoitti:
Niin varmaan tulivatkin, mulla on valokuva, jossa naapurin tytöllä on isänsä flanellipaita yllään. On 70-luvun alussa otettu kuva.
60-luvun alussa olin lapsi ja pidin pässinpökkimiä villasukkia, ne laitettiin kiinni liiveihin, sellaisilla reiällisillä nappikuminauhoilla.Kyllä minäkin ne liivisukat muistan. Ajatella, miten seksikkäiksi silloin pikkulapsetkin puettiin. Se oli minulla 50-lukua se.
Muistan, että pikkuveljelläkin oli sellaisena alle kouluikäisenä sukkanauhaliivi, kun piti polvihousuja. Niitten kanssa ei oikein olisi pitkälahkeiset kalsarit sointuneet. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kyllä minäkin ne liivisukat muistan. Ajatella, miten seksikkäiksi silloin pikkulapsetkin puettiin. Se oli minulla 50-lukua se.
Muistan, että pikkuveljelläkin oli sellaisena alle kouluikäisenä sukkanauhaliivi, kun piti polvihousuja. Niitten kanssa ei oikein olisi pitkälahkeiset kalsarit sointuneet.Varmaan minäkin niitä jo 50-luvun puolella käytin, aloitin koulun syksyllä 1960 ja koulussakin moisia sukkaliivejä pidin. En tykännyt.
- kesi.vä
hunksz kirjoitti:
"ent.siivoojaparka"
Pahuksen siro kakara,.
Laske se helma alas.
H.Heh, pikkuisen naurattaa tuo paidan helma suussa. Niin miehinen näkemys. Minä olisin ajatellut, että helppo kerätä paidan helma syliin ja kyykätä puskapissalle :)
- paidanhelma.suussa
kesi.vä kirjoitti:
Heh, pikkuisen naurattaa tuo paidan helma suussa. Niin miehinen näkemys. Minä olisin ajatellut, että helppo kerätä paidan helma syliin ja kyykätä puskapissalle :)
Sehän on lainaus eräästä kuvasta, ei mikään oma ideansa.
- Psykoterapeutitar
Hippie in memoriam!
Hippie rakastaa kukkia, eläimiä, ihmisiä kaikkia ja itseään ennenkaikkea.
Hahaa, hän on onnellinen! Hän rakentaa tulevaisuutta rakastamalla.
Hepenissään vaan pusi, pusi pitkin kaupunkia.
Ihanat pulut paskantavat päälle ja ihanat puliukot pyytävät syleillen rahaa.
Kaikki on rakastettavaa, lapsen raskas liikenneonnettomuus. Pusi, pusi, eihän päivänsädepoliisi ole vihainen?
Marihuanallahan tästä selvitään. Kas vaan, varas vei välillä vaatteet. Oli varas niin suloinen, repaleinen saihan se viedä. Jäihän sentään karvat.
Joko luitte lehdestä säälittävää; satamiljoonaa nälkää näkee Kiinan maassa. Syömään vaan kaikki Suomeen. Tervetuloa! "We love you!"
Enhän minä sillä, että hippieissä jotain pahaa olis. Eihän romantikkoja voi moittia. Ihminen vaan on niiiiin hyvä pohjimmiltaan.
Ja taas olin kateellinen ja voi, voi vähän mustasukkainen ja toi paska naapuri aina jaksaa metelöidä.
Enkä koskaan suutu, en perkele! Kas syttyikö taas jossain sota? Tiedättekö miten sodatkin loppuu? "Vihollista pussaamaan! Mars, mars!"
Yksi hippimääritelmä syksyltä 1968. Olin silloin 13v ja hyvin hippi! - elämän.realiteetit
En ole ikinä ollut hippi. Vähän säälien luin heistä lehdestä.
Huumeita ja kukkaseppeleitä, arjen huolet eivät painaneet heitä.
:itähän tulisi jos kaikki olisivat hippejä, voisi olla paremmin tai sitten huonommin. Vanhalle ihmiselle ei hippeys sovi, on surkuhupaisa, vähintään.- elämän.realiteetit
hunksz kirjoitti:
"elämän.realiteetit"
Ehkäpä siis on hyvä, ettei se näy päälle-päin.
Kuten nyreä naama.
H.Huvittunut vain olen, on minulla siihen oikeus. Vanha ihminen ja hippi, mikä siinä, eihän hippiydessä ole ylä-ikärajaa.
Hymynaaman sai aikaan nämä ikähipit minulle. Näen usein asioissa niiden koomiset puolet.
Niinpä.
Hippi-asiaa olivat liivitkin aikanaan.
Minut häpäistiin kerran, toteamalla että niissä on hakanen edessä.
Kivoja kommentteja saa tulla lisääkin.
H.- Purplecolor
Oli sellanen hippiturkki joka oli kirjailtu päältä ja pitkät karvat sisällä. Se oli jostain Afganistanista, tosi makee. Sitten myös kasvatettiin ihan tavallisessa kukkapenkissä vähän hamppua. Ei sitä kukaan tajunnut. Mutta meillä oli hauskaa. Itse ei käytetty huumeita ja elettiin aika kunnollisesti mutta ajatusmaailma sai hippiajasta lähtemättömän jäljen.
- kesi.vä
Semmonen turkki oli mullakin. En kyllä muista miten ihmeessä sen sain. Olin kyllä kesätöissä, niin ehkä säästin. Mokkasaappaat, joissa oli karvaa sisällä ja nauhoitettavat.
Eipä ole tietoa mikä olisi "must" nykyisillä 60-70 vuotiailla, ei taida ollakaan mitään trendiä. Minulla oli friitalan pitkä säämiskämokkatakki jossa oli vyö. Ostin sen omilla rahoillani, eka palkasta.
Nyt ei taida olla mitään erityistä "must" juttua meidän ikäsille, paitsi ehkä älykännykkä joka istuu kuin hitsattuna kädessä.
Koitko sinä tuon "hipin pikkusisko"- luonnehdinnan nälvimiseksi? Sitä se ei missään nimessä ollut mutta joku kerkesi tonne jo minua arvostelemaan siitäkin.Paloma.se.co kirjoitti:
Minulla oli friitalan pitkä säämiskämokkatakki jossa oli vyö. Ostin sen omilla rahoillani, eka palkasta.
Nyt ei taida olla mitään erityistä "must" juttua meidän ikäsille, paitsi ehkä älykännykkä joka istuu kuin hitsattuna kädessä.
Koitko sinä tuon "hipin pikkusisko"- luonnehdinnan nälvimiseksi? Sitä se ei missään nimessä ollut mutta joku kerkesi tonne jo minua arvostelemaan siitäkin.Tää oli kesi.vä:lle tarkoitettu, lipsahti väärään paikkaan
- Anonyymi
Paloma.se.co kirjoitti:
Tää oli kesi.vä:lle tarkoitettu, lipsahti väärään paikkaan
Kai mäkin oon hippi, luen kirjoja. Vaatteet on niinku ennenkin, hiukset kasvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk935672Olen Päivi Räsäsen puolella
En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit6493718SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit1133062Nuhteettomia edustajia
Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no3452901"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –1301930Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...
...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a6861844Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti171641Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus
Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii4871463Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re261461Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?
Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .2291131