Moi kaikille!

Minä...

Hei, kaikille!
Toivottavasti viestini ei vie teiltä liikaa aikaa, mutta toivoisin hartaasti, että kokeneet, ja vähän vähemmänkin kokeneet akvaarion omistavat hoitajat voisivat auttaa minua. Olen vasta 13-vuotias, mutta haaveenani on ollut koko ikäni, että minusta tulisi eläinlääkäri (toivoisin, ettei eläinlääkäri haavettani kuitenkaan käsiteltäisiin tässä keskustelussa). Voisin tietenkin lukea kirjoistakin näitä tietoja, mutta mielestäni on kehittävämpää kysyä kokemuksia yms. Olkaa hyvät, ja kirjoittakaa minulle, mitä vaikeuksia Teille on tullut akvaarion ja akvaarion kalojen suhteen ja miten olette ne vaikeudet ratkaisseet? Mikä on ollut kalojenne yleisin sairaus ja millä sen hoiditte (kyse ei lääkkeistä)? Minkänlaisia ovat erilaiset kalat luonteeltaan? Mitä pitää tehdä, kun poikasia syntyy? yms.yms.yms. Tiedän suurimman osan vastauksista ainakin osittain, mutta haluaisin kuulla Teidän kokemuksenne. En aijo pilkata ketään, ja kaikki saavat kertoa tarinansa pelkäämättä, että haukkuisin heitä. Olen täällä kuuntelijana. Kirjoitan tänne vielä riviin tärkeimmät kysymykset, mutta kertokaa toki jotain muutakin akvaariostanne ja ongelmistanne ja miten olette ne ongelmanne ratkaisseet, tai mikä on jäänyt vaivaamaan. Yritän auttaa, jos apuani kaivataan!

1)Minkänlaista on ollut hoitaa akvaariota ja minkänlaisia ongelmia on sattunut eteesi (Miten olet ne ratkaissut?)?

2) Mikä on yleisin kalatauti akvaariossasi ja mikä on ilmestynyt harvoin? Miltä se sairaus näytti ja miten hoidit sen?

3) Mitä kaloja on akvaariossa? Onko niillä keskenään joskus riitaa ja miten se ilmenee? Miten olet ratkaissut kalojen riidan?

4) Mitä kaloja suosittelet aloittelijalle ja miksi?

5) Minkänlaisia ihmeitä on sattunut akvaariossasi (esim. poikasten syntymä tai kerro esim. jos sinulla on ollut pieni akvaario, jossa kaikki kalat kuitenkin viihtyivät täydellisesti ja MIKSI?)?

6) Onko poikasia syntynyt? Miten hoidit niitä? Oliko se hankalaa?

Kiitos paljon, että jaksoitte lukea, toivoisin, että vastaisitte myös! :D Keksikää toki lisää kysymyksiä ja vastatkaa niihin. Kiitoksia paljon huomiosta ja kiitos mahtavista vastauksista jo etukäteen!!! :D
T: Minä...

5

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish

      mull on 63 litran akvaario.
      siellä asustelevat 2taistelukalaa, 4 miekkapyrstöä, 2 leobardi monnia ja 6 neontetraa.
      tiedän et kaloja on vähän liikaa mut tappeluja ei oo ollu, vaan kaikki on sujunut ihan hyvin.

      miekkikset ovat tehneet useesti poikasia.koska mull on taistelukaloja oon joutunut siirtämään poikaset erilliseen "purkkiin". (isoon sellaiseen.)
      siellä poikaset ovat sitten elelleet.monesti poikasia on kuollut jonkun verran, mut suurin osa on säilynyt hengissä.
      tähän poikasten purkkiin laitoin pohjalle hiekkaa pari pientä kasvia ja ison akvaarion vettä.kun poikaset sitten kasvoivat, yhden pidin itse, mut muut "lahjoitin" akvaario kauppaan.

      yleisin sairaus on pyrstö rutto tai joku semmonen.(pyrstö näyttää repeytyneeltä)
      lääkkeillä sellaset tapaukset oon hoitanut.

      akvaariossani vallitsee rauha ja kalat voivat hyvin.en tiedä mistä se johtuu..:)

      • Niina

        Ihmettelin tuota yhdistelmää, kun mä olisin kerran hakenut altaaseeni taistelukalan, mutta se kiellettiin, kun mulla on noita miekkapyrstöjä.
        Miekkapyrstö ja taistelukala kuulema eivät voisi olla samassa altaassa??! Kävisin heti hakemassa, jos saisin varman tiedon, että ne pärjää samassa altaassa.


      • JuuLia
        Niina kirjoitti:

        Ihmettelin tuota yhdistelmää, kun mä olisin kerran hakenut altaaseeni taistelukalan, mutta se kiellettiin, kun mulla on noita miekkapyrstöjä.
        Miekkapyrstö ja taistelukala kuulema eivät voisi olla samassa altaassa??! Kävisin heti hakemassa, jos saisin varman tiedon, että ne pärjää samassa altaassa.

        Eivät sovi samaan altaaseen koska miekkapyrstöt vaativat kovan veden (onko sinulla) ja taistelukalat pehmeän. Sitäpaitsi miekkapyrstöt nyppisivät pian taistelukalan evät pois...


      • JuuLia

        Mistähän päättelet kalojensi voivan hyvin? Se että altaassasi vallitsee rauha ja siellä on kuitenkin niinkin vilkkaita kaloja kuin miekkapyrstöt kuulostaa huolestuttavalta. Miekkapyrstöt ovat aika pienessä altaassa kokoonsa nähden ja tarvitsisivat erilaisen vedenkin kuin muut kalasi. Taistelukala vaatisi lämmintä, neontetrat viileämpää vettä. Jos leopardimonnisia tarkoitit vaatisivat nelja kaveria koska ovat parvikaloja, mutta toisaalta isomman lähemmäs satalitraisen altaan...


      • Niina
        JuuLia kirjoitti:

        Eivät sovi samaan altaaseen koska miekkapyrstöt vaativat kovan veden (onko sinulla) ja taistelukalat pehmeän. Sitäpaitsi miekkapyrstöt nyppisivät pian taistelukalan evät pois...

        No tällainen tieto mullakin asiasta on ja sillä mulla ei taistelukalaa olekaan. Vettä joudun kovettamaan ja pH:ta nostamaan. Kymmenen pintaan pyrin saamaan kovuuden ja hieman päälle 7:n pH:n.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe