Mielipiteitä ja muisteluita tupakanpoltosta ?

O-Orvokki

Mitä mieltä olette?
Pitäsikö tupakanpoltto kieltää kokonaan julkisilla paikoilla kaupungissa?
Bussipysäkeillä ja kaupunkiterasseilla?
Omalla parvekkeella?
Kerrostalon pihalla?
Lasten leikkipaikoilla?

Minun puolestani huomaavaiset tupakoitsijat saisivat polttaa ihan missä vaan, jos savupilvi ei kulje toisten ihmisten päälle.
Kävelin äskettäin melko kapealla jalkakäytävällä vastatuuleen. Kun ohitin pari rinnakkain olevaa ravintolaa, joiden seinustalle oli asetettu tuoleja, jokaisella tuolilla istui joku tupruttelija. He yhdessä saivat aikaan suurehkon harmaan savupilven, jonka läpi jouduin kulkemaan. Ensimmäisen kerran tuli mieleeni, että pitäisikö moisten savupilvien muodostaminen kieltää. Miten se mahtaisi onnistua? Mihin tupruttelijat voisivat mennä?

Onko Suomessa saanut polttaa elokuvateattereissakin joskus?
Muistan, että kävin aikoinaan Saksassa katsomassa joitain Fassbinderin elokuvia, ja ihmiset saivat tupakoida vapaasti myös katsomossa.

Lasten leikkipaikoilla voisi minun mielestäni kieltää tupakoinnin kokonaan ja tumppien heittelijät pitäisi vaatia / opettaa korjaamaan jälkensä.

27

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • staka

Esimerkiksi Karibialla joillain saarilla - taisi olla ainakin Tobaco - on tupakanpoltto kielletty julkisilla paikoilla, esim. kadulla.
      Suomi on tässä(kin) asiassa takapajula.
      Tykkäsin aikoinaan käydä ravintoloissa drinkeillä ja/tai tanssimassa. Sitten alkoi tupakansavu inhottaa ja lopetin käynnit. Nyt ravintolat ovat olleet Suomessakin savuttomia jo kauan, mutta enpä ole 'oppinut' käymään niissä enää, ja luulenpa että minunlaisiani on paljon. Pelkästään hyvä asia!

• mjerth

".. enpä ole 'oppinut' käymään niissä enää, ja luulenpa että minunlaisiani on paljon. Pelkästään hyvä asia!"
        Niin on.

• Ketjupolttaja-olen

Kyllä mun puolesta tehkööt mitä vaan. Tupakkateollisuuden voi tuhota pois.

• Veroja.maksaa.hyvin

Hyvä veronmaksaja on kuitenkin.

• säännötrikottaviksi

No milläs julkijuopottelun poistais, ei tehoo säännöt niihinkään.

• sala-kapa-koisija

Millä?
        Tehdään laki että piilo -ja salajuopottelu ovat sallittuja, jopa pakollisia. Silloin porukat menee juopottelemaan piiloon koska se on jänskempää kuin remuta avoimesti.

• nonsmoking

Omalla parvekkeella tupakointi on lähes sama kuin polttaisi naapurin parvekkeella. Minulla asuu kerrostalossa ketjupolttajia monella suunnalla, vieressä,kulmittain , ylhäällä ja alhaalla. Arvatkaa, viitsiikö omalla parvekkeella olla, jos ei halua olla tupakansavussa? Kun itse ei polta, röökinhaju haisee aika tavalla.
      Turhaa touhua, itse ei ole 30 vuoteen tarvinnut sytyttää tupakkaa ja se on hyvä se.

• Tupakille-pihan-reunaan

Monissa talossa on nykyisin kielletty tupakoiminen parvekkeilla. Jossain saatta olla pihalla tupakointipaikka tuhkakuppeineen.

• Pirrepä

Mielestäni pihoilla voi tuprutella, kunhan ei ulko-oven viereen mene käryttämään. Parveke tupakointi joutaisi kyllä kieltää kokonaan, vaikka helppohan se tässä on puhua kun ei ole moista riesana enää - tupakantuskaa nääs. :)

Hmmm..muistelen vai muistelenko :)

• Pirrepä

Noista muisteluista vaan vielä, että kyllä se oli tuska kun tupakka loppui, oli lähdettävä vaikka isännän piipulle pahimpaan hätään :)

• isännänpä-hyvinkin

..vai isännän piippua sitä imemään tupakantuskissa, hyh sua. mut onhan se terveellisempää :D

• Joutaisi.loppua.kokonaan

Olen joskus polttanut aika epäsäännöllisesti. En jäänyt koukkuun vaikka tämä tapa jatkui vuosikymmeniä. Poltin vieraiden kans kun otettiin vähän alkon tuotteita tai ravintolassa, aamulla inhotti jo hajukin enkä polttanut pitkään aikaan.
      Nyt olen armoton tupakan vihaaja, haju on kuvottava puhumattakaan terveyshaitoista.
      Joskus oli alakerrassa naapuri joka poltti parvekkeella, savu tuli suoraan meille jos ikkuna oli auki.

• O-Orvokki

Pirrepä huomautti tärkeästä asiasta, jonka tupakoitsijat voisivat ottaa huomioon, elleivät halua kieltoalueiden laajenevan.

Monien julkisten tilojen, asemien, kauppakeskusten, teattereiden, ravintoloiden yms. ulko-ovien vieressä tai edessä on usein moniakin tupakanpolttajia tupruttelemassa. Sisään tai ulos kulkevat ihmiset joutuvat kulkemaan joskus paksunkin haisevan savupilven läpi. Erityisesti pikku-lasten kanssa olisi kurja kulkea pilvessä ja esim. astmaa sairastava saattaa varmaan kokea sen erityisen epämiellyttävänä, tuskin kukaan tupakoimaton ilahtuu. Ajan myötä luulen kieltoalueiden lisääntyvän juuri tällaisten vähemmän huomaavaisten tupakoitsijoiden vuoksi. - Saavat syyttää sitten itseään.

• KamalaaLapsillekin

Kieltoon vaan kokonaan. Savupilvet on vaarallisia.

• Minusta Poliisimme tulisi sallia metsä-ja tuho-poltot tupakki-asuntojen
      läheisyydessä.
      Pakotetaanhan Poliisimme tekemään muutakin outoa ja omituista.
      Lain-varjolla.
      Nytkin taitavat hitsailla Miljoona-pönttöjä vapaa-ajallaan.
      Samalla kun Posti kokoaa Kiinalaisia Ruohon-Leikkureita.
      Tukehduttaakseen allergiset vanhukset pois oma-koti-taloistaan.
      Kuten Soini julistaa: Koti-hoidossa pitää ihmisen saada valita.

H.

• Selaillessani vanhoja valokuvia niin kiinnitti huomiotani että oli se vaan minullakin rööki kädessä vaikka oltiiin lasten kanssa puistossa....
      en koskaan ole ollut suurpolttaja 1-10 savuketta päivässä paitsi silloin kun odotin perheenlisäystä. Sekin oli liikaa ja sepelvaltimotaudin iskettyä olen joutunut jättämään "vanhimman kaverini" joka on ollut seuranani teinitytöstä saakka. Eka röökit puhistin varmaan iskän Philip Morris-askista...
      Nyt on mennyt kymmenisen vuotta viimeisestä tupakasta ja vaikka asun tupakoitsijan kanssa (hänkin on lopettamassa ja vähentänyt jo reippaasti: ei minun vaan lääkärin määräyksestä) niin ei tee edes mieli. Toisaalta, ei minua kauheesti vienoinen tupakantuoksu myöskään häiritse, en koe sitä vastenmielisenä, mutta tuhkakuppinsa saa pestä itse. Verannalla ja ulkona meillä saa tuprutella; pienten poikien läsnäollessa ei.

• "Paloma.se.co"

Alku hyvä.

Loppu-osa on silkkaa blogia :)
        Eikös sinulla ole joku blogi jossain?
        -
        Et sitten antaudu feikki-korppiksen houkutukselle.
        Eihän sulla ole nukke-kotiakaan.
        Vitsi, vitsi
        -
        Mutkun te olette haalineen kakarat takaisin kotiin.

Hali

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Alku hyvä.

Loppu-osa on silkkaa blogia :)
        Eikös sinulla ole joku blogi jossain?
        -
        Et sitten antaudu feikki-korppiksen houkutukselle.
        Eihän sulla ole nukke-kotiakaan.
        Vitsi, vitsi
        -
        Mutkun te olette haalineen kakarat takaisin kotiin.

Hali

H.

Mä kirjoitan blogiini ainoastaan matkakertomuksia ja lataan valokuvia. Voit käydä lukasemassa mitenmeiää meni Kolumbiassa; se on valmis, seuraavaksi kirjoitan Floridasta.
        En pidä päiväkirjanomaista blogia arkielämästäni. Tänne ja facebookiin kerron mitä laitan päälle, mitkä kukat aukaisivat nuppunsa tänä aamuna, mitä teimme ruokaa. Vaikka sinua se harmittaakin.
        Ps. Joko laitoit kukkatervehdyksen lastesi äidille?

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mä kirjoitan blogiini ainoastaan matkakertomuksia ja lataan valokuvia. Voit käydä lukasemassa mitenmeiää meni Kolumbiassa; se on valmis, seuraavaksi kirjoitan Floridasta.
        En pidä päiväkirjanomaista blogia arkielämästäni. Tänne ja facebookiin kerron mitä laitan päälle, mitkä kukat aukaisivat nuppunsa tänä aamuna, mitä teimme ruokaa. Vaikka sinua se harmittaakin.

"mitenmeiää" lue: miten meillä

"Paloma.se.co"

Höpöti.
        Tammani.
        -
        Tiedät ihan hyvin että parhaat miehet eivät parhaita naisia kauaa katsele.
        Kuten kalastuksessa, laatu-yksilöt lasketaan takaisin.
        Yksin-kertaisilla sitten humputellaan.-

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Höpöti.
        Tammani.
        -
        Tiedät ihan hyvin että parhaat miehet eivät parhaita naisia kauaa katsele.
        Kuten kalastuksessa, laatu-yksilöt lasketaan takaisin.
        Yksin-kertaisilla sitten humputellaan.-

H.

Ja sinä kuvittelit että kirjoitan blogia sen takia että houkuttelisin sillä miehiä kiinnostumaan minusta ja elämästäni? Jeesus....minua seurataan viidellä eri mantereella ja suku ja ystävät lukevat säännöllisesti. Älä nyt vaan kuvittele itsestäsi mitään, ok?
        Etkä sitten nimittele enää, sovitaanko?

Ja sinä kuvittelit että kirjoitan blogia sen takia että houkuttelisin sillä miehiä kiinnostumaan minusta ja elämästäni? Jeesus....minua seurataan viidellä eri mantereella ja suku ja ystävät lukevat säännöllisesti. Älä nyt vaan kuvittele itsestäsi mitään, ok?
        Etkä sitten nimittele enää, sovitaanko?

"Paloma.se.co"

Enkästä kuvittele.
        En sitten yhtään.
        Mitäänkään.
        -
        Etkä sinä hellittely-nimillesi mitään voi.
        Ottaa vaan vastaan.
        Voithan tietysti muuttaa niitä.
        Alkamalla tylyksi.
        -

H.

• eppu2

32 vuotta on aikaa viimeisestä polttamastani tupakasta. Terveyden päälle käyvä turha tapa. Eikä kai ihan halpaakaan ole.
      Olen ymmärtänyt, että tavoitteena on savuton Suomi, jota kohti mennään rajoituksia lisäämällä.
      Vanhoissa filmeissä näkee, miten tupakka saatetaan sytyttää melkeimpä missä vaan.

• ÄlkääNytViitsikö

1) Tupakoimattomien elämänsä aikana yhteiskunnalle aiheuttamat terveydenhoidon kokonaiskustannukset ovat pidemmän elämänsä vuoksi 25% eli neljänneksen suuremmat kuin tupakoivilla. ”Passiivisesti tupakoivat” kuuluvat ryhmään tupakoimattomat. Terveydenhoitokustannukset ovat kaikkien osalta lähes 20 miljardia vuodessa http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

2) Tupakoivat mahdollistavat nykyiset eläkkeet jättämällä käyttämättä omansa kuollessaan nuorempana kuin tupakoimattomat vaikka ovat ansainneet eläkkeensä työuransa aikana. Arvioin, että tupakoitsija elää keskimäärin 10 v lyhyemmän elämän ja samaan päätyi Australiassa hetki sitten tehty tutkimus. Keskimääräinen palkansaajan eläke on tällä hetkellä n. 1.500 eur/kk, joka kuolleen tupakoitsijan osalta jaetaan muiden eläkkeensaajien kesken. Tupakoitsijoita arvioisin olevan n. 800.000 henkilöä. Jos jokainen näistä lopettaa tupakoinnin ennen sairastumistaan, niin jokainen eletty eläkelisävuosi lisäisi eläkekuluja n. 1,2 miljardilla, joka täytyy kattaa joko pienentämällä eläkkeitä tai lisäämällä eläkemaksuja, joita myös jokainen palkansaaja maksaa. Tällä hetkellä työeläkkeitä maksetaan n. 26 miljardia/vuosi.

3) Tupakkaveron tuotto valtiolle on vuosittain n. 780 miljoonaa euroa ( 811 milj. eur 2014, arvio 863 miljoonaa euroa 2015 ). Tupakanmyynnin loppuminen/lopettaminen tarkoittaa tuon verotuoton menetystä.

Tupakoiva henkilö on sekä yhteiskunnan että sitä kautta tupakoimattoman yksilön kannalta HIRVITTÄVÄN TUOTTAVA yksikkö jo eläessään – ja varsinkin kuoltuaan sopivan ikäisenä eläkkeelle jäädessään. Hiukan ironisesti sanoen pitäisi jokaista tupakanhajua ja tupakoivaa henkilöä syvään kumartaen kiittää. Tupakointirajoitukset, -kiellot ja savuton Suomi on ihan kiva juttu, kun ei tarvitse joskus nuuhkasta ja nähdä tupakansavua, mutta se ihanuus käy meille tupakoimattomille h*lv h*lv kalliiksi.

• ÄlkääNytViitsikö

Korjaus: "eletty eläkelisävuosi lisäisi eläkekuluja n. 14 miljardilla"

• Tupakansavu tuntuu tympeältä jos ei itse polta, se hajukaan ei lähde vaikka kuinka tuulettaisi. Onneksi lähipiirissäni melkein kaikki ovat lopettaneet tupruttelun.
      Tupakanhimoa en edes osaa kuvitella, pikkusikareita vetelin seuraksi seuran vuoksi, cohibaa polteltiin ja elämä oli niin mukavaa. Yleensä en sitäkään henkeen vetänyt kunhan vaan nautiskelin... enemmänkin seurasta kuin sikarista.
      Olen huomannut, että esimerkiksi ammattikouluissa on tupakkapilttuita joka rakennuksen nurkalla, ehdotankin, että kaikki koulut, opistot ja yliopistot julistetaan tupakkavapaiksi alueiksi, ei edes pilttuita nurkille. Jos nuori jättää joka toisen polttamatta, ehkä pian polttaminen vähenee.
      Ei häiritse jos joku porukasta polttaa vaan se häiritsee kun tupakantumppeja on joka paikassa. ennen vanhaan filmirullat oli metallisissa pienissä purnukoissa, jokaiselle taskuun vaan sellainen ja sinne sen tumppinsa päivän mittaan piilottaa, ei tarvitse pitkin pihoja heitellä. Ei mikään uusi idea jostain lainattu.
      Vähän sama asia kuin koirankakkansa kerää pussiin niin tumppinsa kerää putkeen.
      illalla kun putken tyhjentää huomaa, että voi vitsi miten paljon lähempänä olenkaan taas sitä...

• jepjepheputt

Ei mutta autojen haittakaasut pitäisi minimoida, sillä aiheuttaahaan ne kuitenkin suurimman osan sairauksistakin, tosin, ette näemmä valita niiden hajuista joka varmaankin johtuu siitä, että olette niitä jotka tuhoaa maamme kansalaisilta hengitysilman. Et jos vaikka jatkossa keskittyisimme todelliseen suurempaan ongelmaan ja autojen kylkeen maalattaisiin ihan ne hienot rukoilutekstit mitä tupakka-askeihinkin on ängetty: autoilu tappaa enemmän kuin tupakointi. "autoilu aiheuttaa keuhkoahtaumaa passiivisille autottomille ja mustat keuhkotkin kaupanpäälle.

Mikäs olis sellainen sopiva matka mitä lähemmäs passiivisten uhrejen ei tarvi päästää laiskoja autoilijoita vehkeineen kotejensa lähelle, ainakin kilometrin päähän voisi ne myrkkyvehkeensä jättää, ettei siitä aiheudu terveysongelmia, kasvaa sitten kunto ja ei tuu terveysongelmia,kun saa liikuntaakin.

Lentokoneet sun muut myrkkypäästötehtaat unohtamattakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      70
      5524
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      626
      3613
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      84
      2959
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      292
      2798
    5. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      96
      1840
    6. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      660
      1770
    7. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      487
      1453
    8. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      24
      1421
    9. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      14
      1401
    10. Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?

Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      985
    Aihe