miten estää levän muodostuminen ulkoaltaaseen?

leväinho

meillä on n. 3x3 neliöinen ulkoallas, jossa ongelmana on levänmuodostuminen. Allasta saa olla puhdistamassa vähintään kerran kuukaudessa. Olemme kokeilleet jo levämonnitkin, mutta kalaraukat katosivat kenties parempiin suihin. Varjostavaa kasvillisuuttakin on istutettu laitamille, tuloksetta. Onko hyviä vinkkejä, millä leväongelmasta pääsee eroon? Kesä jo mielessä...

5

3904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikko

      ... levämonnit ei auta tai katoaa, oletteko ajatelleet kokeilla altaassa jotain levämyrkkyä?
      Vai kahlaako siinä lapsia, koiria tai lintuja. Joku sanoi joskus merisuolan auttavan ja ainakin hillitsevän levän muodostusta, mutta sitten on taas nuo linnut ja eläinparat, jos ne juo sitä vettä. Kaikkein turvallisin tapa taitaa olla altaan reunojen puhdistaminen ja veden vaihtaminen säännöllisin väliajoin.

      • Läträäjä

        Ostin suodatinsysteemin, jossa on ultraviolettivalo, joka tappaa levän aika tehokkaasti. Olihan se kallis 260 €, mutta 5000 litran allassysteemi pysyi kirkkaana koko kesän. Samalla siinä on myös mekaaninen ja biologinen suodatusjärjestelmä.
        Minulla on kultakaloja altaassa kesäisin ja jälkikasvua tuli vähän turhankin paljon. Kalat talvehtivat sisällä akvaariossa.

        Joku näppärä varmaan rakentaisi itsekkin tuontyylisen sydeemin ultravalolla, tulis varmaan halvemmaksi.


      • veikko
        Läträäjä kirjoitti:

        Ostin suodatinsysteemin, jossa on ultraviolettivalo, joka tappaa levän aika tehokkaasti. Olihan se kallis 260 €, mutta 5000 litran allassysteemi pysyi kirkkaana koko kesän. Samalla siinä on myös mekaaninen ja biologinen suodatusjärjestelmä.
        Minulla on kultakaloja altaassa kesäisin ja jälkikasvua tuli vähän turhankin paljon. Kalat talvehtivat sisällä akvaariossa.

        Joku näppärä varmaan rakentaisi itsekkin tuontyylisen sydeemin ultravalolla, tulis varmaan halvemmaksi.

        Ei hassumpi idea ollenkaan. Minä olen sen verran mukavuudenhaluinen vanhemmiten, että olisin oikopäätä valmis päätymään tuohon ratkaisuun. Täytyyhän systeemin toimia ja silloin mikään ratkaisu ei ole kallis. Enpä tullut ajatelleeksi lainkaan tuota uv-juttua! Sehän on tuttu asia noissa meriakvaariohommeleissa. Missä päin vaikutat kultakaloinesi? Minua kiinnostaa ne kalat. Olen juuri suunnittelemassa kultakala-allasta, tosin en ehkä ensi kesänä saa piha-allasta, mutta joskus.


      • Läträäjä
        veikko kirjoitti:

        Ei hassumpi idea ollenkaan. Minä olen sen verran mukavuudenhaluinen vanhemmiten, että olisin oikopäätä valmis päätymään tuohon ratkaisuun. Täytyyhän systeemin toimia ja silloin mikään ratkaisu ei ole kallis. Enpä tullut ajatelleeksi lainkaan tuota uv-juttua! Sehän on tuttu asia noissa meriakvaariohommeleissa. Missä päin vaikutat kultakaloinesi? Minua kiinnostaa ne kalat. Olen juuri suunnittelemassa kultakala-allasta, tosin en ehkä ensi kesänä saa piha-allasta, mutta joskus.

        Kato Veikko on täällä kysellyt ja vasta nyt ymmärrän katsella tätä keskustelua.
        Keski-Uudellamaallahan minä kaloineni oleskelen.
        Komeettapyrstökulatakalojahan nämä on ja suodatinhommeli on tällaiselta sivulta löytyvä.
        BioPressure 3000 Filter

        http://www.ubbinkgarden.com/

        Komeettapyrstö on aika kestävä kala ja viihtyy mielestäni paremmin vähän viileämmässä vedessä kuin helteisen kuumassa.
        Siksi alla pitäis olla suurempi, ja osa ainakin varjossa, tai osan päivää, ettei vesi helteellä lämpene liikaa. Laitan fisut tuossa kesäkuun alussa altaaseen, kunhan ei kovia yöpakkasia enää ole, ja positan ne akvaarioona, kun veden lämpötila ei päivälläkää nouse enää yli 15 astetta. Yksi reppana jotenkin jäi lampeen yhtenä syksynä ja huomasin sen vasta kun vesi oli vain 7 asteista, mutta nappasin sen vesivatiin jossa oli sitä allasvettä ja toin sisälle yöksi lämpenemään kalan kanssa ja kun vesi oli saman lämpöistä kuin muilla kaloilla akvaariossa, pistin sen muitten joukkoon ja hyvin selvis, että aika viileää ne kestää.

        Kiva on terassilta katsella kesäiltana, kun kalat pulikoivat parvessa tutkien joka ikisen kiven kolon ja innostuvat kutemaan, niin että vesi senkun loiskuu. Jännä homma, miten ne totuu ääniin, kun tömistelen jaloilla altaan reunalla, heti oitis se kiiruhtavat ottamaan ruokaa. Ovat oppineet siihen, että ruokaa tulee, kun alkaa tömistely kuulua.
        Mikään elukka, kissat tai muut vintiöt eivät ole verottaneet kalakantaa, en kyllä tiedä lokeista, mutta niitä ei onneksemme täälläpäin ole.

        Allas/altaat ovat sellaista allasmuovikelmua ja se on osoittautunut kestäväksi. Jätän veden siihen jäätymään talveksi.

        Ilman muuta jos olet lähiseudulta, tai kuleksit täälläpäin voit tulla tutustumaan tähän hommaan, vaikka ensikesänä, jos olet kuulolla silloin.


      • veikko
        Läträäjä kirjoitti:

        Kato Veikko on täällä kysellyt ja vasta nyt ymmärrän katsella tätä keskustelua.
        Keski-Uudellamaallahan minä kaloineni oleskelen.
        Komeettapyrstökulatakalojahan nämä on ja suodatinhommeli on tällaiselta sivulta löytyvä.
        BioPressure 3000 Filter

        http://www.ubbinkgarden.com/

        Komeettapyrstö on aika kestävä kala ja viihtyy mielestäni paremmin vähän viileämmässä vedessä kuin helteisen kuumassa.
        Siksi alla pitäis olla suurempi, ja osa ainakin varjossa, tai osan päivää, ettei vesi helteellä lämpene liikaa. Laitan fisut tuossa kesäkuun alussa altaaseen, kunhan ei kovia yöpakkasia enää ole, ja positan ne akvaarioona, kun veden lämpötila ei päivälläkää nouse enää yli 15 astetta. Yksi reppana jotenkin jäi lampeen yhtenä syksynä ja huomasin sen vasta kun vesi oli vain 7 asteista, mutta nappasin sen vesivatiin jossa oli sitä allasvettä ja toin sisälle yöksi lämpenemään kalan kanssa ja kun vesi oli saman lämpöistä kuin muilla kaloilla akvaariossa, pistin sen muitten joukkoon ja hyvin selvis, että aika viileää ne kestää.

        Kiva on terassilta katsella kesäiltana, kun kalat pulikoivat parvessa tutkien joka ikisen kiven kolon ja innostuvat kutemaan, niin että vesi senkun loiskuu. Jännä homma, miten ne totuu ääniin, kun tömistelen jaloilla altaan reunalla, heti oitis se kiiruhtavat ottamaan ruokaa. Ovat oppineet siihen, että ruokaa tulee, kun alkaa tömistely kuulua.
        Mikään elukka, kissat tai muut vintiöt eivät ole verottaneet kalakantaa, en kyllä tiedä lokeista, mutta niitä ei onneksemme täälläpäin ole.

        Allas/altaat ovat sellaista allasmuovikelmua ja se on osoittautunut kestäväksi. Jätän veden siihen jäätymään talveksi.

        Ilman muuta jos olet lähiseudulta, tai kuleksit täälläpäin voit tulla tutustumaan tähän hommaan, vaikka ensikesänä, jos olet kuulolla silloin.

        ...olisi nähdä nuo sinun kalat ja piha-altaat. Vai olisiko parempi pysytellä poissa, ettei tule vimmatun villitys saada samanlaisia altaita. Tuon tuliaisina altaaseesi tai kattilaasi punakorvakilpikonnan... en vaisinkaan. Tätä eläintarhaa on mullakin joka lähtöön, olisi kiva tehdä niille pihalle kesäpaikkoja.
        Kiitos kutsusta! Olis tosiaan kiva olla yhteydessä enemmänkin, jos vaikka jossain vaihein kesällä pääsis pistäytymään. [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      65
      1208
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      46
      839
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      769
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      93
      743
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      740
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      76
      690
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      661
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      615
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      611
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      594
    Aihe