Keula- ja peräpotkurit 2 kW ja yksi akku?

AlbertSailor

Voiko keula- ja peräpotkurin kytkeä samaan akkuun? Tällä hetkellä veneessä on kaksi 80 Ah akkua (käynnistys- ja käyttöakut). Onko mielekkäin ratkaisu laittaa yksi lisäakku potkureille vai kytkeä potkurit nykyisiin akkuihin? Akkutilassa on vielä yhdelle akulle tilaa.

50

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PahaSanoa

      Pistitpä pahan :D
      Yksi akku riittää potkureille kunhan kaapelit on tarpeeksi paksut ettei tule jännitehäviöitä. Kaksi on tietenkin parempi.
      Jos saat akut lataukseen käytön jälkeen, niin en näkisi vaivaa lisäakun kanssa. Jos taas akuissa pitäisi sen jälkeen olla vielä potkua viikonlopun viettoon, niin laita yksi akku lisää.

    • Ropellilakki

      Todennäköisesti kaapelivedoista ainakin toiselle potkurille (riippuu, missä akkutilasi sijaitsee) tulee hyvin pitkä. Ohjailupotkurit vievät paljon virtaa (tässä tapauksessa noin 170A/potkuri). Paljon virtaa tarkoittaa paksua kaapelia ja pitkä kaapeliveto yhdistettynä suureen virtaan tarkoittaa vielä paksumpaa kaapelia. Paksu kaapeli maksaa paljon ja vielä paksumpi maksaa vielä enemmän. Tapausta tuntematta, kaapelivedon pituudeksi tulee helposti 5-6 metriä ellei enemmänkin ja kaapelin paksuus tuolloin tulisi olla >70mm2. Tuollainen hyvälaatuinen kaapeli maksaa helposti 15€ metri ja kaapelia tarvitaan tietysti kaksi kertaa kaapelivedon pituus (plus ja miinus). Koska latausvirta on todennäköisesti huomattavasti pienempi kuin ohjailupotkureiden käyttövirta, on sinun todennäköisesti taloudellisessa mielessä huomattavasti edullisempaa asentaa lisäakku ainakin toisen ohjailupotkurin viereen, vetää lyhyet paksut kaapelit akulta potkurille ja tuoda latausvirta ohuemmalla kaapelilla laturilta akulle. Lisäksi tuo 80Ah akku kuulostaa korkeintaan just just riittävältä yhdelle 2kW potkurille, saati sitten kahdelle.

      • Tipunkärryiltä

        Miksi 2 potkuria kuluttaisi virtaa enemmän kuin yksi?


      • Ropellilakki
        Tipunkärryiltä kirjoitti:

        Miksi 2 potkuria kuluttaisi virtaa enemmän kuin yksi?

        Jos veneessä on yhden 2kW ohjailupotkurin sijaan kaksi 2kW ohjailupotkuria on tietysti teho ja kulutus kaksinkertainen. Teho=Jännite X Virta -> Virta=Teho/jännite.


      • 14ja9

        Keulapotkuria tarvitsee harvoin käyttää rantautuessa yli 30 s. 170 A:n virta kuluttaa silloin akusta 1,4 Ah, eli ei paljon mitään. Jotkut huudattavat keulapotkuria runsaasti ja vieläpä molempiin suuntiin. Kokonaisaika jää tällöinkin yleensä alle minuutin.


      • pröööööööööööööööööt

        Huonosti suunnitellulla kaapeloinnilla ja akustolla saa ostettua kätevästi lisää tuota huudatusaikaa tai jopa ulosmitattua koko keula- ja peräpotkurijärjestelmän. Omasta hölmöilystä voi sitten vierassataman saunan lauteilla syyttää keulapotkurin valmistajaa, jälleenmyyjä ja ties mitä.


      • Mutta ne kaapelit täytyy vetää vain kerran, kun taas ylimääräisen akun joutuu uusimaan 6 vuoden välein.


      • Tulikoaivopieru

        Vaatiihan tuo järjestelmä joka tapauksessa akun joka pitää uusia joidenkin vuosien syklissä. Olipa se akku sijoitettu mihin päin venettä tahansa...


      • Ajatusvirhe
        Ropellilakki kirjoitti:

        Jos veneessä on yhden 2kW ohjailupotkurin sijaan kaksi 2kW ohjailupotkuria on tietysti teho ja kulutus kaksinkertainen. Teho=Jännite X Virta -> Virta=Teho/jännite.

        En osta tuota väitettä.
        Kahdella moottorilla ohjailu on tehokkaampaa ja yhteenlaskettu käyttöaika on pienempi kuin yhdellä. Siksi virtaa tarvitaan vähemmän.


      • ajatusvirhe2

        Eikös peräpotkuri laiteta keulapotkurin kaveriksi siksi, että venettä voi siirtää suoraan sivuttain? Muutenhan kannattaisi vain pistää isompi keulapotkuri. Siinä sivuttain siirtämisessä alkaa äkkiä palamaan ampeereita sähkötankista.


      • VaikuttaaHiukankuin
        Ajatusvirhe kirjoitti:

        En osta tuota väitettä.
        Kahdella moottorilla ohjailu on tehokkaampaa ja yhteenlaskettu käyttöaika on pienempi kuin yhdellä. Siksi virtaa tarvitaan vähemmän.

        Ihan mielenkiinnosta vaan - onko sulla kumpaakaan ? Oletko pahassa kelissä rantautuessasi käyttämään molempia, ja vielä molempia moottoreita ihan tosissasi ?


      • SoWhat1
        VaikuttaaHiukankuin kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta vaan - onko sulla kumpaakaan ? Oletko pahassa kelissä rantautuessasi käyttämään molempia, ja vielä molempia moottoreita ihan tosissasi ?

        On molemmat ja olen käyttänyt molempia siinä kelissä, mikä kulloinkin on vallinnut. Kelejä on ollut koko kirjo.

        En ole kuitenkaan huudattanut moottoreita myrskytuulta vastaan koska ne ei ole siihen tarkoitettu eikä niiden teho siihen riitä. Sen sijaan käytän niitä veneen kääntämiseen silloin, kun vauhtia on niin vähän ettei peräsimillä ole pitoa.

        Niiden avulla veneen saa käännettyä hyvin ahtaassa tilassa ja niiden avulla saa laituriin siirtymisen hienosäädettyä. Käytän niitä myös veneen irrottamiseen laiturista ja myös sivuttain siirtymiseen laituriin.

        Jos minulla olisi vain keulapotkuri, joutuisn käyttämään sitä kauemmin kuin nut kahta yhteensä. Jos näin ei olisi, kaksi potkuria olisi huonompi kuin yksi - HALOO!


      • kuinsetyönkaavamenikään
        SoWhat1 kirjoitti:

        On molemmat ja olen käyttänyt molempia siinä kelissä, mikä kulloinkin on vallinnut. Kelejä on ollut koko kirjo.

        En ole kuitenkaan huudattanut moottoreita myrskytuulta vastaan koska ne ei ole siihen tarkoitettu eikä niiden teho siihen riitä. Sen sijaan käytän niitä veneen kääntämiseen silloin, kun vauhtia on niin vähän ettei peräsimillä ole pitoa.

        Niiden avulla veneen saa käännettyä hyvin ahtaassa tilassa ja niiden avulla saa laituriin siirtymisen hienosäädettyä. Käytän niitä myös veneen irrottamiseen laiturista ja myös sivuttain siirtymiseen laituriin.

        Jos minulla olisi vain keulapotkuri, joutuisn käyttämään sitä kauemmin kuin nut kahta yhteensä. Jos näin ei olisi, kaksi potkuria olisi huonompi kuin yksi - HALOO!

        Väität siis että jos olisi kaksi yhteisteholtaan identtistä järjestelmää, sanotaanko toinen pelkkä 2kW keulapotkuri ja toinen 1kW keula- ja 1kW peräpotkuri, kuluttaa jälkimmäinen järjestelmä vähemmän virtaa ja vene kääntyy nopeammin?


      • Kokemuksenkautta
        kuinsetyönkaavamenikään kirjoitti:

        Väität siis että jos olisi kaksi yhteisteholtaan identtistä järjestelmää, sanotaanko toinen pelkkä 2kW keulapotkuri ja toinen 1kW keula- ja 1kW peräpotkuri, kuluttaa jälkimmäinen järjestelmä vähemmän virtaa ja vene kääntyy nopeammin?

        En tietenkään väitä. Jos sivupotkurin oikea koko on 2kW, niin ei ole järkevä laittaa 1kW koneita. Sen sijaan väitän, että jos veneen sopivaan paikkaan tai asentoon vaaditaan yhden potkurin kanssa vaikka 10s, niin kahdella yhteenlaskettu käyttöaika on sama tai alle sen koska asento on paremmin hallittavissa.

        On katsos niin, että vene, jossa on vain keulapotkuri voi käyttää vain sitä. Jos on kaksi sivupotkuria, niin pelkkää keulapotkuria käyttäen ollaan samassa tilanteessa. Jos peräpotkurin käyttö vaatisi pitempää käyttöaikaa, niin peräpotkuri huonontaisi veneen siirtämistä.

        Mot


      • Joakim1

        Tuo päättelyketju toimii vain tapauksissa, jossa peräpotkuria käytetään vain samaan funktioon kuin keulapotkuria. Vähän sama juttu kuin sanoisi, että 100 hv kone ei vie enempää polttoainetta kuin 50 hv kone, sillä veneen vaatima teho ei koneesta riipu. Pätee kyllä, mutta vain sillä edellytyksellä, että suurempaa tehoa ei käytetä ja suuremman koneen hyötysuhde on yhtä hyvä käyttöalueella.

        Keulapotkurilla voi kääntää venettä, estää keulan sortaminen ja hienosäätää veneen asentoa rantauduttaessa. Toiset käyttävät keulapotkura lähinnä tarpeeseen, toiset tuntuvat käyttävän sitä aina, kun sellainen kerran on. Pahimmillaan näyttää siltä, että venettä ei käännetä kuin vain keulapotkurilla.

        Peräpotkurin tuoma lisä on venekohtaista ja sitä voi käyttää monella tavoin. Kääntyminen nopeutuu käyttämällä ristiin, mutta tuskin vaikkapa 180 asteen käännöksen vaatima aika puolittuu pelkkään keulapotkuriin nähden. Ehkä ahtaassa paikassa ja joillain venetyypeillä.

        Sitten peräpotkuri mahdollistaa myös suoraan sivulle siirtymisen, joka ei ole mahdollista pelkällä keulapotkurilla, ainakaan useimmilla veneillä. Tämä vaatii paljon tehoa, jos on tuulta, veneessä on köli tai muuten paljon lateraalipinta-alaa.


      • nuurdikki
        Kokemuksenkautta kirjoitti:

        En tietenkään väitä. Jos sivupotkurin oikea koko on 2kW, niin ei ole järkevä laittaa 1kW koneita. Sen sijaan väitän, että jos veneen sopivaan paikkaan tai asentoon vaaditaan yhden potkurin kanssa vaikka 10s, niin kahdella yhteenlaskettu käyttöaika on sama tai alle sen koska asento on paremmin hallittavissa.

        On katsos niin, että vene, jossa on vain keulapotkuri voi käyttää vain sitä. Jos on kaksi sivupotkuria, niin pelkkää keulapotkuria käyttäen ollaan samassa tilanteessa. Jos peräpotkurin käyttö vaatisi pitempää käyttöaikaa, niin peräpotkuri huonontaisi veneen siirtämistä.

        Mot

        Todennäköisesti olet oikeassa mutta olet ymmärtänyt asian väärin. Kyse ei ole siitä paljonko sähkövarausta tarvitaan, potkurien käyttöön riittää varsin maltillinen Ah määrä. Kyse on siitä kuinka plajon sähkövirtaa potkurit vaativat toimiakseen. Kyseessä on eri asia, ja nimenomaan kaapeloinnilla on tässä ratkaiseva merkitys. Veneen pääakustohan riittäisi mainiosti ohjailupotkurien käyttöön, mutta sähkövarauksen riittävän nopea siirtäminen (virta) vaatisi kohtuuttoman kalliin kaapeloinnin. Helpompaa on sijoittaa ylimääräinen akku sinne missä sähköä tarvitaan.
        Aloittajan ideaan sen verran että jos on valmis satsaamaan kalliiseen kaapelointiin mielummin kuin ylimääräiseen akkuun, niin miksi sitten laittaa erillistä ohjauspotkurien akkua ollenkaan.


      • VaikuttaaHiukankuin
        SoWhat1 kirjoitti:

        On molemmat ja olen käyttänyt molempia siinä kelissä, mikä kulloinkin on vallinnut. Kelejä on ollut koko kirjo.

        En ole kuitenkaan huudattanut moottoreita myrskytuulta vastaan koska ne ei ole siihen tarkoitettu eikä niiden teho siihen riitä. Sen sijaan käytän niitä veneen kääntämiseen silloin, kun vauhtia on niin vähän ettei peräsimillä ole pitoa.

        Niiden avulla veneen saa käännettyä hyvin ahtaassa tilassa ja niiden avulla saa laituriin siirtymisen hienosäädettyä. Käytän niitä myös veneen irrottamiseen laiturista ja myös sivuttain siirtymiseen laituriin.

        Jos minulla olisi vain keulapotkuri, joutuisn käyttämään sitä kauemmin kuin nut kahta yhteensä. Jos näin ei olisi, kaksi potkuria olisi huonompi kuin yksi - HALOO!

        Voi jumalauta !


      • jorkki1961
        Ajatusvirhe kirjoitti:

        En osta tuota väitettä.
        Kahdella moottorilla ohjailu on tehokkaampaa ja yhteenlaskettu käyttöaika on pienempi kuin yhdellä. Siksi virtaa tarvitaan vähemmän.

        et oo venettä ajanut ei 2 konetta estä koko veneen sivuliikettä!


    • Sunsinethruster

      Eikö keula ja peräpotkurit ole sitä varten, että vene saadaan huonossakin olosuhteissa nätisti laituriin. Kelissä tarvitaan niiltä kokoa ja tehoa, ei mikään ole kurjempaa kuin todeta kallis uusi järjestelmä tehottomaksi silloin kun sitä oikeasti tarvittaisiin.

      • 20vuottakeulapotkurilla

        ”Eikö keula ja peräpotkurit ole sitä varten, että vene saadaan huonossakin olosuhteissa nätisti laituriin.”
        Minulla ei ole. Huonossa kelissä en edes yritä mennä sellaiseen paikkaan, jossa tehokkaalla keulapotkurilla voisi onnistua. Niin tehokasta keulapotkuria on harvalla, että sillä voisi mennä kelissä kuin kelissä hankalaan paikkaan, ei edes ruotsin laivoilla ole sellaista. Keulapotkuri on aina kompromissi, kuten kaikki muukin veneilyssä. Tärkeintä on ainoastaan tieto mihin se kykenee. Monille riittää useimmissa tapauksissa hyvin pienikin apu keulapotkurista, varsinkin jos ymmärtää edes vähän pääkoneen, josta voimaa yleensä löytyy, käytöstä eri tilanteissa. Keulapotkurista on eniten hyötyä, jos venettä kykenee ohjailemaan myös ilman sitä.


      • hippokratimus
        20vuottakeulapotkurilla kirjoitti:

        ”Eikö keula ja peräpotkurit ole sitä varten, että vene saadaan huonossakin olosuhteissa nätisti laituriin.”
        Minulla ei ole. Huonossa kelissä en edes yritä mennä sellaiseen paikkaan, jossa tehokkaalla keulapotkurilla voisi onnistua. Niin tehokasta keulapotkuria on harvalla, että sillä voisi mennä kelissä kuin kelissä hankalaan paikkaan, ei edes ruotsin laivoilla ole sellaista. Keulapotkuri on aina kompromissi, kuten kaikki muukin veneilyssä. Tärkeintä on ainoastaan tieto mihin se kykenee. Monille riittää useimmissa tapauksissa hyvin pienikin apu keulapotkurista, varsinkin jos ymmärtää edes vähän pääkoneen, josta voimaa yleensä löytyy, käytöstä eri tilanteissa. Keulapotkurista on eniten hyötyä, jos venettä kykenee ohjailemaan myös ilman sitä.

        Ajelutat siis kallista keulapotkuria toimettomana ympäri saaristoa. Eihän huono keli tarkoita toivotonta keliä...


      • 20vuottakeulapotkurilla
        hippokratimus kirjoitti:

        Ajelutat siis kallista keulapotkuria toimettomana ympäri saaristoa. Eihän huono keli tarkoita toivotonta keliä...

        Juu täysin toimeeton tuo on suurimman osan liikkeelläoloajasta. Ainoastaan satamaan tuloissa ja lähdöissä on tullut käytettyä. Kahdessa edellisessä veneessä oli suuritehoinen keulapotkuri. Nykyiseen asennutin melko pienitehoisen, jolla ole hyvin pärjännyt. Isommissa riitti usein 5 sekunnin käyttö. Nykyinen tekee saman 10 sekunnissa, mikä on minulle täysin riittävää. Monesti koko laitetta ei tarvita. Turha raahata isoa laitetta mukanaan, kun pienempi on riittävä.


    • virtaariittää

      Kyllä yhdelläkin akulla pärjää ja lisäksi olisi hyvä jos moottoriin saisi laitettua ison latausgeneraattorin (latausvirta jossain 200a tuntumassa) jolloin akkujen kuormitus vähenee. Esimerkiksi http://www.navigreen.fi/tuotteet.html?id=20/62

      Henkilöautoissa on nykyään varsinkin dieseleissä tuollaisia isoja joten voi löytyä purkaamoltakin, tietysti ne on usein moniurahihnalla ja jos veneessä kiilahihnat niin täytyy vaihtaa hihnapyörä. Ja ei kyllä yhdellä kapealla kiilahihnalla pysty 200a laturia käyttämään joten tuplahihnat oltava.

      Iso laturi on parempi kuin laittaa akkuja jos vaan mahdollista, akut vie tilaa veneestä, laturi ei. Akuista lainattu virta loppuu jossain vaiheessa, laturi tuottaa virtaa niin kauan kun moottori käy. Laturi kykenee antamaan isoa virtaa korkealla jännitteellä, akuissa jännite laskee virran kasvaessa (mitä huonompi akku sen enemmän) ja sitä myöten myös potkureiden teho laskee.

      • KäytäntöEiOleYhtäHelppo

        Näyttää hyvältä paperilla.

        Harvaan koneeseen kuitenkaan saa laitettua isoa laturia
        Harvaan konetilaan mahtuu moottorin kylkeen isoa laturia
        Harvan veneen konetilan jäähdytys riittää viilentämään isoa laturia
        Rantauduttaessa pääköne on yleensä tyhjäkäynnillä eikä tuota virtaa kuin nimeksi
        Mikään laturi ei tuota niin paljon, että se riittää suoraan sivupotkurille

        Mutta ihan hyvä arpominen silti.


      • Joakim1

        Autoissahan on jo usein 150-200 A latureita eikä ne kovikaan isoja ole. Omassa autossani on 150 A laturi ja latausjännite pysyy tyhjäkäynnillä yli 14 V, vaikka mitä kuormaa kytkee päälle. Eiköhän tuo tuota tyhjäkäynnillä ainakin 50 A, ehkä yli 100 A. 50 A tulee jo helposti moottorinohjaus, valot, sumuvalot, takalasin lämmitin, penkinlämmittimet ja sisävalot. Edes kierrosten lasku alle tyhjäkäynnin liikkeellelähdettäessä ei aiheuta himmenemää valoihin.

        Edellisen sukupolven vastaavassa automallissa virtaa ei tullut noin hyvin, vaan jännitteen sai laskemaan melko helposti.

        Tuskin konetilan jäähdytys on ongelma ellei kyse ole pienestä koneesta (purjeveneen tai uppoumarunkoisen pieni diesel), jota käytetään pitkään pienellä teholla samaan aikaan suurta lataustehoa käyttäen. Toisaalta jo 12 hv VP D1-13 koneessa on vakiona 115 A laturi, joten se tuskin tuottaa ongelmia.


      • VaikuttaaHiukankuin
        KäytäntöEiOleYhtäHelppo kirjoitti:

        Näyttää hyvältä paperilla.

        Harvaan koneeseen kuitenkaan saa laitettua isoa laturia
        Harvaan konetilaan mahtuu moottorin kylkeen isoa laturia
        Harvan veneen konetilan jäähdytys riittää viilentämään isoa laturia
        Rantauduttaessa pääköne on yleensä tyhjäkäynnillä eikä tuota virtaa kuin nimeksi
        Mikään laturi ei tuota niin paljon, että se riittää suoraan sivupotkurille

        Mutta ihan hyvä arpominen silti.

        Voi jumalauta !


      • Josjavainjos
        Joakim1 kirjoitti:

        Autoissahan on jo usein 150-200 A latureita eikä ne kovikaan isoja ole. Omassa autossani on 150 A laturi ja latausjännite pysyy tyhjäkäynnillä yli 14 V, vaikka mitä kuormaa kytkee päälle. Eiköhän tuo tuota tyhjäkäynnillä ainakin 50 A, ehkä yli 100 A. 50 A tulee jo helposti moottorinohjaus, valot, sumuvalot, takalasin lämmitin, penkinlämmittimet ja sisävalot. Edes kierrosten lasku alle tyhjäkäynnin liikkeellelähdettäessä ei aiheuta himmenemää valoihin.

        Edellisen sukupolven vastaavassa automallissa virtaa ei tullut noin hyvin, vaan jännitteen sai laskemaan melko helposti.

        Tuskin konetilan jäähdytys on ongelma ellei kyse ole pienestä koneesta (purjeveneen tai uppoumarunkoisen pieni diesel), jota käytetään pitkään pienellä teholla samaan aikaan suurta lataustehoa käyttäen. Toisaalta jo 12 hv VP D1-13 koneessa on vakiona 115 A laturi, joten se tuskin tuottaa ongelmia.

        Jep.
        Pieni keulapotkuri ottaa 200A x 12V eli tuplat laturin tehosta. Veneessäkin menee sähköä myös muualle, jollei sitten ole niin pihi, että pistää plotterit, jääkaapin , valot ym. pois siksi aikaa, kun käyttää potkureita.

        Toisaalta harvoin potkureita käytetään edes 10s, joten jos laturi lataa 100A tyhjäkäynnillä ja jos akut huolii sen, niin akut ovat täynnä ennen kuin köydet on kiinni ja kone seis.


      • Joakim1

        Veneessä muu kulutus on kyllä aika olematonta, jos se on tarkoitettu tulemaan toimeen ilman maasähköäkin. Omassa veneessä plotterit mittaristo vie reilun 1 A, kulkuvalot alle 1 A (LED), jääkaappi reilut 5 A, mutta käy vain 1/5 ajasta, ja autopilotti 1-3 A.


      • Tiedätkövaipuhutkovaan
        Joakim1 kirjoitti:

        Veneessä muu kulutus on kyllä aika olematonta, jos se on tarkoitettu tulemaan toimeen ilman maasähköäkin. Omassa veneessä plotterit mittaristo vie reilun 1 A, kulkuvalot alle 1 A (LED), jääkaappi reilut 5 A, mutta käy vain 1/5 ajasta, ja autopilotti 1-3 A.

        Onko tämä sinun veneesi vai mistä osaat sanoa kulutuksen ampeerilleen?


      • idioottientakia
        Joakim1 kirjoitti:

        Autoissahan on jo usein 150-200 A latureita eikä ne kovikaan isoja ole. Omassa autossani on 150 A laturi ja latausjännite pysyy tyhjäkäynnillä yli 14 V, vaikka mitä kuormaa kytkee päälle. Eiköhän tuo tuota tyhjäkäynnillä ainakin 50 A, ehkä yli 100 A. 50 A tulee jo helposti moottorinohjaus, valot, sumuvalot, takalasin lämmitin, penkinlämmittimet ja sisävalot. Edes kierrosten lasku alle tyhjäkäynnin liikkeellelähdettäessä ei aiheuta himmenemää valoihin.

        Edellisen sukupolven vastaavassa automallissa virtaa ei tullut noin hyvin, vaan jännitteen sai laskemaan melko helposti.

        Tuskin konetilan jäähdytys on ongelma ellei kyse ole pienestä koneesta (purjeveneen tai uppoumarunkoisen pieni diesel), jota käytetään pitkään pienellä teholla samaan aikaan suurta lataustehoa käyttäen. Toisaalta jo 12 hv VP D1-13 koneessa on vakiona 115 A laturi, joten se tuskin tuottaa ongelmia.

        niin no autoissa on nykyään oltava helvetinkoneet sähköä jauhamassa kun idiootit käynnistää kovalla pakkasella auton ja heti vaan perseet lämpenemään, lasinlämmittimet päälle, lämppärin puhallin, valot ja radiokin on päällä jne. maksimi sähkökuorma heti kun moottori vaan käy.

        niin autonvalmistajien on pakko laittaa se 200a laturi joka pystyy pitämään latausjännitteen korkealla vaikka kaikki on päällä tyhjäkäynnillä ettei idiootti pysty imemään akkua tyhjäksi ja sitten ole huollon tiskillä vinkumassa että autossa on vika ja se pitää korjata takuuseen.

        kummasti sitä 30 vuotta sitten pärjättiin 50 ampeerin laturilla. siinä on vaan se että tuollaiset 200a laturit polttaa akut muutamassa vuodessa karrelle ja sitten kun se laturi itsessään palaa niin uusi maksaa aivan järjettömästi.

        kokemusta on kun yhdestä autosta paloi 190 ampeerinen laturi joka oli vielä vesijäähdytetty! siis jäähdytysnestekierrossa. ei ollut halpa homma se korjaus.


      • Sähvöinssi

        Kertoisitko lisää miksi tuo isompi laturi polttaa akut karrelle toisin kuin pienempi...


      • VanhatHyvätAjat
        idioottientakia kirjoitti:

        niin no autoissa on nykyään oltava helvetinkoneet sähköä jauhamassa kun idiootit käynnistää kovalla pakkasella auton ja heti vaan perseet lämpenemään, lasinlämmittimet päälle, lämppärin puhallin, valot ja radiokin on päällä jne. maksimi sähkökuorma heti kun moottori vaan käy.

        niin autonvalmistajien on pakko laittaa se 200a laturi joka pystyy pitämään latausjännitteen korkealla vaikka kaikki on päällä tyhjäkäynnillä ettei idiootti pysty imemään akkua tyhjäksi ja sitten ole huollon tiskillä vinkumassa että autossa on vika ja se pitää korjata takuuseen.

        kummasti sitä 30 vuotta sitten pärjättiin 50 ampeerin laturilla. siinä on vaan se että tuollaiset 200a laturit polttaa akut muutamassa vuodessa karrelle ja sitten kun se laturi itsessään palaa niin uusi maksaa aivan järjettömästi.

        kokemusta on kun yhdestä autosta paloi 190 ampeerinen laturi joka oli vielä vesijäähdytetty! siis jäähdytysnestekierrossa. ei ollut halpa homma se korjaus.

        Totta. Aikoinaan ei ollut myöskään penisiliiniä ja mikä tärkeintä synnytyksessä ei mitattu vauvan happisaturaatiota. Siksi vanhassa polvessa onkin paljon periaatteellisia jääriä, joiden aivot ovat jääneet vähälle hapelle.


      • idioottientakia
        Sähvöinssi kirjoitti:

        Kertoisitko lisää miksi tuo isompi laturi polttaa akut karrelle toisin kuin pienempi...

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.


      • Sähvöinssi
        idioottientakia kirjoitti:

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.

        Joo... Mykistävää... Ei mitattu saturaatiota ennen ei...


      • FyysikkoInsinööri
        idioottientakia kirjoitti:

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.

        Olipa hauskaa luettavaa. Olet sekä oikeassa, että väärässä ja jopa yhtäaikaa. Ei laturi juurikaan työnnä väkisin virtaa mihinkään. Laturi toimii tarvetta vastaavasti, tosin välillä todella tyhmästi. Laturin ampeerit kertovat lähinnä mihin se pystyy tarvittaessa. Jos ei ole tarvetta, eli akku on täysi eikä ole sähkölaitekuormitusta, niin laturista ei tule ampeereita juuri ollenkaan. Se pyörii tällöin kevyesti kuluttamatta polttoainetta. Tekniikkaa tehdään kuten toteat idiootteja varten, he ovat nykyään maksukykyisenä enemmistönä. Me enemmän tekniikkaa ymmärtävät voimme ottaa kaiken kehityksestä irti. Meidän akkumme ja automme ja moottorimme ja jne. kestävät käytössämme lähes maailman tappiin tai ainakin paljon pidempään kuin noilla uusavottomilla.


      • KirjoitaKirja
        idioottientakia kirjoitti:

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.

        Kovasti minä mieleni pahoitin ...


      • idiotti
        FyysikkoInsinööri kirjoitti:

        Olipa hauskaa luettavaa. Olet sekä oikeassa, että väärässä ja jopa yhtäaikaa. Ei laturi juurikaan työnnä väkisin virtaa mihinkään. Laturi toimii tarvetta vastaavasti, tosin välillä todella tyhmästi. Laturin ampeerit kertovat lähinnä mihin se pystyy tarvittaessa. Jos ei ole tarvetta, eli akku on täysi eikä ole sähkölaitekuormitusta, niin laturista ei tule ampeereita juuri ollenkaan. Se pyörii tällöin kevyesti kuluttamatta polttoainetta. Tekniikkaa tehdään kuten toteat idiootteja varten, he ovat nykyään maksukykyisenä enemmistönä. Me enemmän tekniikkaa ymmärtävät voimme ottaa kaiken kehityksestä irti. Meidän akkumme ja automme ja moottorimme ja jne. kestävät käytössämme lähes maailman tappiin tai ainakin paljon pidempään kuin noilla uusavottomilla.

        Mielenkiintoinen lähestyminen aiheeseen.
        Tekniikka on kehitetty idiootteja varten eli älykkäät joko käyttävät vanhaa tekniikkaa tai sitten eivät käytä tekniikkaa olenkaan. Noinkohan on...

        Jotenkin tuntuu siltä, että en ihan heti olisi valmis vaihtamaan autoni käyttöä harrasteautoon, vaikka pidänkin siitä paljon. Ensinnäkin polttoaineen kulutus on harrasteautolla paljon suurempi. Toiseksi öljyt pitää vaihtaa 5tkm välein ja samalla rasvata nipa, joita on parissa kymmenessä paikassa eri puolilla autoa.

        Harrasteauton tasavirtalaturin tuottama 6V jännite riittää nipin napin antamaan kelmeää hehkua Lucaksen himmeisiin lamppuihin eikä ole toivoakaan käyttää puhallinta täydellä teholla heti käynnistyksen jälkeen.

        Turvavöitä ei harrasteautossa ole, mutta ei sillä ole niin väliä, koska kori todennäköisesti liiskaa sisällä olijat vöistä riippumatta.

        Harrateauto voi olla iältään vanha, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi varmatoiminen ainakaan uusiin autoihin verrattuna. Vaikka osia on vähän, niin niissä riittää paljon tekemistä hyvin pidettyinäkin.

        Jos nykyauto on idiootteja varten, niin vanha tekniikka ei ole ainakaan älykkäitä varten, vaikka sen käynnissä pitäminen vaatiikiin jonkinlaista viisautta.


      • FyysikkoInsinööri
        idiotti kirjoitti:

        Mielenkiintoinen lähestyminen aiheeseen.
        Tekniikka on kehitetty idiootteja varten eli älykkäät joko käyttävät vanhaa tekniikkaa tai sitten eivät käytä tekniikkaa olenkaan. Noinkohan on...

        Jotenkin tuntuu siltä, että en ihan heti olisi valmis vaihtamaan autoni käyttöä harrasteautoon, vaikka pidänkin siitä paljon. Ensinnäkin polttoaineen kulutus on harrasteautolla paljon suurempi. Toiseksi öljyt pitää vaihtaa 5tkm välein ja samalla rasvata nipa, joita on parissa kymmenessä paikassa eri puolilla autoa.

        Harrasteauton tasavirtalaturin tuottama 6V jännite riittää nipin napin antamaan kelmeää hehkua Lucaksen himmeisiin lamppuihin eikä ole toivoakaan käyttää puhallinta täydellä teholla heti käynnistyksen jälkeen.

        Turvavöitä ei harrasteautossa ole, mutta ei sillä ole niin väliä, koska kori todennäköisesti liiskaa sisällä olijat vöistä riippumatta.

        Harrateauto voi olla iältään vanha, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi varmatoiminen ainakaan uusiin autoihin verrattuna. Vaikka osia on vähän, niin niissä riittää paljon tekemistä hyvin pidettyinäkin.

        Jos nykyauto on idiootteja varten, niin vanha tekniikka ei ole ainakaan älykkäitä varten, vaikka sen käynnissä pitäminen vaatiikiin jonkinlaista viisautta.

        Kirjoitin epäselvästi. Me autoista ymmärtävät saamme nykyautojen ominaisuuksista kaiken irti. Uusavuttomille on jopa olematon auton ohjekirja liian laaja teos, he eivät viitsi sitä edes avata. Minua eivät vanhat ajopelit kiinnosta tippaakaan enää, olen niitä ihan riittävästi rassaillut.


      • sähköinsinööri
        idioottientakia kirjoitti:

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.

        Jaa-a, siis sinun mielestä se 200A laturi lataa täyttäkin akkua 200A virralla ja henkilöauton 70Ah akkua ei saisi ladata 200A virralla, niinkö. Olet tainnut kuitenkin käsittää väärin.
        Ampeeritunti on ampeeritunti ja ampeeri on ampeeri, eri asia, vähän niinkuin 115km/h ei ole matka Helsingistä Saloon.


      • Joakim1
        idioottientakia kirjoitti:

        no jos autossa on joku kuorma auton akku niin ehkä se saattaisi kestääkin mutta normaali henkilöauton noin 70 ampeerin akulle tuollainen 200a laturi on tolkuttomasti liikaa!

        tuollainen laturi kun on niin akku on aina väkivaltaisessa pikalatauksessa! ehkä silloin kun kaikki sähkölaitteet mitä autosta löytyy on päällä ja tyhjäkäynti niin aletaan olla akun kannalta siedettävässä tilanteessa.

        mutta kun lähestulkoon aina ei ole niin, esim kesällä kun ei tarvita lämmittimiä ym. sitten jos on vielä kierroksia yhtään moottorissa niin yhtäkkiä laturi työntääkin pitkälti yli 100 ampeeria akulle. se on jo ihan liikaa normaalille henkilöauton akulle.

        jos puhutaan että on vaikka 50 ampeerin laturi niin akulle menee jotain 30-40 ampeeria maksimissaan jos ilman valoja ja kierroksia moottorissa. ja normaalisti paljon vähemmän joten akku kestää paljon paremmin.

        kyllä akku ja laturi pitäisi olla jokseekin "balanssissa" jotta sähkö järjestelmä olisi tasapainoinen ja luotettava. toinen on tietysti näiden latureiden "pakko ohjaus" mikä tappaa akkuja.

        vanhoissa latureissa kun säädin oli suunniteltu akun lataamiseksi ja jännite riippui virrasta. laturissa oli merkintä vaikka 55/20 niin 55 maksimivirta ja 20 on maksimi jatkuva kuormitus virta jolla akku pysyy vielä täytenä. sitä suuremmalla virralla akun varaustaso alkoi laskea kun jännite putosi.

        suomessa piti olla autokäytössä 14,5 voltin säädin kun täällä piti pitää valoja päällä myös päivisin. mutta esim. traktorissa jne 13,8 voltin säädin. näillä säätimillä tyhjä akku latautui rauhallisesti ja jännite nousi pikku hiljaa kun akku täyttyi.

        mutta nykyään kun ei ole edes säädintä laturissa tai jos on niin ohjaus tulee jostain elektroniikkaboksista mikä pitää jännitettä väkisin korkealla. ja sitten ihmetellään miksei akku kestä autossa. akku valmistajat puhuu 10% latausvirrasta joka henkilö autossa on alle 10 ampeeria.

        sitten heti kun moottori käy niin väkisin nostetaan jännite sinne johonkin 14-15 volttiin ja pidetään siellä. ja laturi työntää virtaa toista sataa ampeeria. niin tyhjäkin akku pikaladataan väkisin akun kapasiteettiin nähden reilusti liian suurella virralla!

        mutta mitäpä voisi odottaa nyky idiootti kuljettajien hölmöilyistä ja vaatimuksista. moottorin pitää käynnistyä nappia painamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja käydä ensimmäisistä sekunneista lähtien täydellisesti. ollaan menty siihen jo aika päivää sitten että moottorin käymiseenkin tarvitaan tusina mustaa laatikkoa, säkillinen antureita ja puoli kilometriä kaapelia. turhaa ja herkästi vikaantuvaa kallista tekniikkaa.

        sitten idiootit höylää moottorin väljäksi kun mennään kovallakin pakkasella vaan nappia painamaan ja katos sepä lähtikin käymään ihan tuosta vaan eikä tuntunut missään. jauhatetaan tuntikausia tyhjäkäyntiä jäisellä moottorilla sisätilojen lämmittämiseksi ja sitten revitellään liikenteessä edelleen kylmällä koneella.

        elektroninen polttoaineen ruiskutin sylkee polttoainetta ja eihän se matalilla kierroksilla kylmänä edes pala mutta kun moottorin vaan on käytävä kuten kesällä niin ruiskutetaan ja ylimääräinen polttoaine huuhtoo öljykalvot sylintereistä ja valuu öljypohjaan. ei haittaa vaikka moottori kuluu kyllä elektroniikka osaa kompensoida kaiken niin ettei kuljettaja edes huomaa.

        ja kohta ollaan huollon tiskillä vinkumassa miten öljyä palaa litra tankillisella.

        ennen kävi diesel kokonaan ilman sähköä nyt jos bitti menee poikittain on mittaristossa joulukuusi ja hinausautolla pajalle vietävä jonkin anturin vioittumisen takia.

        eikä sitä autoa sitten osata kyllä ajaakaan. autoa ei saada pysymään tiellä ellei ajoon ole vaikuttamassa useaa erillistä kolmen kirjaimen yhdistelmää. ei osata jarruttaa liukkaalla ilman absää eikä auto pysy tiellä ilman esptä. ohjaus on tehostettu höyhenen kevyeksi ja idiootit pyörittelee rattia paikallaan ja ihmettelee sitten kun katsastuksessa on nivelet väljänä.

        sama pätee muihinkin hallinta laitteisiin kaikki on tehostettu niin höyhenen kevyeksi että tuntuu ettei autoa voi edes hallita. kaasupoljin on joku muovinen lipare jossa vain potikka kyljessä kiinni, jarrutehostus myös aivan järjetön. ja kaikenlaiset avustimet puuttuu peliin koko ajan. yritäppä esp autolla tehdä oikeaoppista vastaohjausta luistossa, no seuraus on että esp ohjaa auton sinne mihin eturenkaat osoittaa ja pöpelikköön menee moisen idioottiavustimen takia.

        ja sitten tämä hätäjarru tehostin. täysi idioottien laite jo muutenkin tunnottomaksi tehostetuissa jarruissa, vähän nopeammin polkaisee niin tehostin jarruttaa täydellä voimalla. mäkilähdön avustin no eipä enää pääse ripeästi liikkeelle liikennevaloista jos sattuu olemaan ylämäessä kun ei se saatanan avustin ymmärrä irroittaa jarruja tarpeeksi nopeasti.

        sitten mittariston vaihto opastin opastaisi ajamaan jumalattoman alhaisilla kierroksilla, ilmeisesti se yrittää saada auton pajalle mahdollisimman nopeasti. ja onhan moottori taas eristetty niin hyvin autosta ettei liian suurella pykälällä ajoa meinaa edes huomata.

        Ei se iso laturi mitenkään väkisin virtaa akkuun tunge. Latausvirta riippuu akusta ja 100 A ottaa vastaan vain akku joka on yhtäaikaa hyväkuntoinen, puolityhjä ja lämmin. Auton akku on lähtökohtaisesti aina lähes täysi ja silloin latausvirta jää pieneksi. Omasta autosta 150 A laturista olen noita latausvirtoja mittaillutkin. Käynnistyksen jälkeen voi mennä 10-20 A, mutta pian tippuu muutamaan amppeeriin. Akun vaihdoin varmuuden vuoksi 8-vuotiaana, joten aika hyvin sekin tuntuu kestävän.

        Tässä tarkka mittaus startista ja sen jälkeisestä latausvirrasta, joka oli maksimissaan 82 A, mutta alle sekunnissa tippui alle 20 A:n. https://groups.google.com/forum/#!msg/sfnet.harrastus.autot/TLTK7BvpaY0/J9Y1fSrI2o8J

        Latausjännite on aina kompromissi. Akku ei pidä kiehuttamisesta, mutta yhtä vähän se pitää vajaana olosta. Suurempi latausjännite lataa akun nopeammin täyteen eli pitää sen täydempänä tyypillisessä pätkäajossa. Jos tyypilliset ajomatkat ovat useita tunteja, alempi jännite olisi akulle parempi. Ei tuolla ole mitään tekemistä ajovalojen päiväkäytön kanssa. Veneissäkin on siirrytty korkeimampiin jännitteisiin, jotta lataus nopeutuisi. On myös älylatureita, jotka osaavat alentaa latausjännitettä akkujen täyttyessä, mutta täyttymisen tulkinta virrasta on vaikeaa, kun yleensä ne mittaavat laturilta lähtevää virtaa eikä akkuun menevää eli kulutus sekoittaa.


      • madeinusa
        KäytäntöEiOleYhtäHelppo kirjoitti:

        Näyttää hyvältä paperilla.

        Harvaan koneeseen kuitenkaan saa laitettua isoa laturia
        Harvaan konetilaan mahtuu moottorin kylkeen isoa laturia
        Harvan veneen konetilan jäähdytys riittää viilentämään isoa laturia
        Rantauduttaessa pääköne on yleensä tyhjäkäynnillä eikä tuota virtaa kuin nimeksi
        Mikään laturi ei tuota niin paljon, että se riittää suoraan sivupotkurille

        Mutta ihan hyvä arpominen silti.

        Esim. Cummins 5.9 koneessa vakiona 170A se on tietysi kone ei moottori...löytyy melko monesta aluksesta mailmassa...taitaapi olla eniten valmistettu merikone mailmassa...


    • AlbertSailor

      Potkurit asennettu onnistuneesti. Pystyn käyttämään molempia potkureita 80 Ah akulla. Kaapelin vahvuus 70 neliömillimetriä ja pisin kaapeli on noin kuusi metriä pitkä. Ohjailupotkureille hankin lisäakun, jota käytän myös käynnistysakkuna.

      • 43567

        Eikö sulla ole peräsintä veneessäsi ? Onhan se aika koomista kun viisimetrinen vene on mailin päässä laiturista niin alkaa kuulumaan helv..in moinen keulapotkurin pärinä . Mutta jos ei muuten osaa niin onhan sellainen oltava että uskaltaa vesille lähteä.


    • MaxpowerBest

      Kyllä keulapotkurissa pitää tehoa olla, on rahan hukkausta jollei se oikeasti käännä venettä. Ihmiset valittaa niiden äänestä, ne valittajat on vääräässä paikassa!

      • machotruster

        Samaa mieltä, sen verran pitää potkia, että keula gasti tippuu kyydistä jos ei kiinni pidä...


      • Joakim1

        Missä paikassa niiden valittajien pitäisi olla? Ei saa olla vierasvenesatamissa eikä luonnonsatamissa, joissa aamulla ennen omaa heräämistä muiden keulapotkurin käyttö kuuluu varsin ikävästi veneen sisälle, toisin kuin moottori? Aika yleistä on surrutella sitä keulapotkuria lähinnä sen takia kun se on eli tilanteissa, joissa sille ei ole pienintäkään tarvetta. Varsin usein näkee venettä käännettävän 180 astetta reilussa tilassa vain keulapotkurilla. Eikö tuon voisi ihan ajaa rattia kääntämälläkin?

        Tehosta olen samaa mieltä. Parempi olla ilman kuin hankkia liian pieni. Kovemmalla tuulella näkee aika usein tilanteita, joissa luotetaan keulapotkuriin, mutta sen teho ei riitäkään ja lopputulos on huonompi kuin ilman.


    • Njuukylläkääntyyy

      No riittääkö teho, kun minulla on 24v keulapotkuri joka kestää 370Ah, tehoa en tiedä. Sen jatkona on kaksi 110Ah akkua, lyhyillä ja paksuilla kaapeleilla kytkettynä. Tähän mennessä se on aina saanut käännettyä 9metrisen uppoumatunkoisen veneen.

    • Akkukeulassa

      Eikös nuo 200 A laturit ole autoissa joissa käynnistyksen jälkeen saadaan heti lämmintä ilmaa sähkövastukselta joka on lämmitysjärjestelmässä. Samoin joissain autoissa jäähdytysnestettä kylmällä lämmitetään sähköllä. Jokainen tietää että jos kulutus on muutaman litran niin eihän siitä enää yksinkertaisesti synny lämpöenergiaakaan kuten autoissa jotka söi 30 l /100: lle. Ei laturi tunge sitä virtaa akkuun vaan pitää suurella kulutuksella akun varauksen kunnossa vaikka sähkövastukset ottavat suurta tehoa. Ihan sama asia on esim. Keulapotkurin kanssa. Mitä isompi akku on sitä enemmän se sallii kuormaa eikä hyydy heti. Aika lyhyitä jaksoja sitä keulapotkuriakaan tarvitaan. Oma vene on ns. pitkäkölinen ja jokainen joka on sellaista ajanut tietää sen ohjailuominaisuudet pakilla. Eteenpäin keulapotkuri ei ole niin tarpeellinen mutta toki helpottaa sivutuulessa. Oma keulapotkurin akku on 120 Ah ja kohteen vieressä. Latauskaapelit tulevat diodijakajalta ja poikkipintana riittää pienemmän kaapelit.

    • Tyrnäväntorpedo

      Olen sitä mieltä, että niiden, jotka eivät näe hyötyä sivupotkureista, ei niitä pidä hankkia. Jos sellainen veneessä kuitenkin valmiina on, niin sitä ei tarvitse käyttää.

      Jos taas haluaa sivupotkurin, niin sellaisen saa hankkia ja sitä saa käyttää. Se saa olla myös liian pieni, mutta myös oikean kokoinen tai liian iso.

      • RusettiSuorassa

        Siinä oli täysin tyhjentävä vastaus, aamen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe