ahdingossa..

expelaaja

Olen peliriippuvuuteni ja sitä aiemman tilanteeni vuoksi velkaantunut aivan hurjasti. Seinä on todellakin vastassa nyt eikä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin antaa koko potin mennä ulosottoon. Eroni vuoksi velkaannuin yli jo aiemmin mutta sitten suuri kriisi ajoi minut pelien maailmaan upottamaan ahdistustani ja jopa suuret voittoni sain hakattua tuonne pelikoneisiin. Olisin aivan toisenlaisen tilanteen kanssa tässä ja nyt mikäli en olisi sairastunut tuohon pirun peliriippuvuuteen. Velkaa on toistasataa tuhatta yhteensä. Mielessä käy useasti päättää päiväni lopullisesti. Ahdistus on valtava. Riippuvuuden kourissa olen antanut velkojillekin väärää tietoa aiemmista veloistani ja sekin pelotta mitä siitä seuraa. Onko tätä elämää enää mitään mieltä jatkaa. Tunnen itseni aivan mitättömän kurjaksi yksilöksi. Kukaan muu ei varmaan ole saanut asioitaan näin suureen sotkuun. Mikä kuitenkin hyvä;en pelaa enää! Apua olen etsinyt mm peluurista ja velkaneuvontaan olen jonossa.Oli pakko kirjoitella ja purkaa tätä olotilaa aurinkoisesta säästä huolimatta.

12

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtityrskyjä

      Kymmenen päivää kulunut, oletko yhä jonossa vai mikä on tilanne? Älä sentään anna periksi, sillä et ole murhannut ketään, vain hävittänyt rahaa - omiasi ja muilta lainaamiasi - ja koska hyvinvointivaltiossa eletään, täällä ei jätetä ketään täysin ilman apua. Sinnikkäästi vaan ongelmaa sarvista ja uusi suunta elämälle. Kun on muuta tekemistä ja kiintopiste jossain realistisessa päämäärässä, jaksaa paremmin eikä riippuvuuskaan pääse niskan päälle ohjaamaan ajatusten kulkua. Positiivisempaa kesämieltä!

    • Expelaaja

      Kiitos vastauksestasi! Ajan olen saanut velkaneuvojalle ja sitä kohti mennään. Tuo on niin taivaan tosi että kyseessä on raha eikä esim ihmishenki tmv. Silti juuri tämä hallitsemattomuuden tunne on ajoittain kamala. Uskon ja toivon saavani suuntaa tuolta neuvojalta kyllä. Nyt on sentään löytynyt positiivisempi asenne taas elämään ja usko siihen että täältä vielä noustaan. Pelit eivät ole kiehtoneet nyt lainkaan vaan pikkuhiljaa alkaa löytymään energiaa muihin asioihin onneksi!

      • Hei.
        Mukava kuulla sinusta, että ositiivisempi asenne on löytynyt. Pelitön elämä on mahdollista ja sitä elät päivä kerrallaan. Kun kykenet olemaan pelaamatta, melko pian löytyy intoa ja mielenkiintoa muuhun elämään ja se taas auttaa eteenpäin.
        Tsemppiä ja kaikkea hyvää,
        Pirkko-pappi


    • Katinkatiinu81

      Expelaajalle. Täällä toinen joka varmaan lähes täysin vastaavassa tilanteessa kuin sinä! Velkaa on niin paljon että niiden maksamiseen minulla tulee menemään pitempään kuin asuntolainan poismaksu. Ensimmäiset askeleet on jo otettu kohti uutta pelaamatonta elämää. Ensimmäinen tapaaminen kriisikeskuksella on takana (peliriippuvuus yksikkö). Neljä keskustelua vielä edessä. Sen jälkeen katsotaan millainen hoito / jatko minulle keksitään. Tietokoneelle asennettu K9 -rajoitusohjelma, joka blokkaa tehokkaasti kaikki pelisivustot. Seuraavaksi tehtävälistalla on varata aika kunnan velkaneuvontaan. Ja myös se kaikkein jännittävin ja pelottavin on vielä edessä....nimittäin läheisille tunnustamien ja kertominen :( toivottavasti he eivät hylkää minua tämän vuoksi. Minulla on luja tahto parantua tästä sekä oppia elämään myös taloudellisesta näkökulmasta oikein. Nyt on opeteltava antamaan armoa myös itsellensä. En voi muuta toivoa sinulle kuin tsemppiä, voimia sekä uskoa huomiseen. Sinulla on edelleen ihmisarvosi!! Olet tärkeä.

      • Expelaaja

        Kiitos sinulle! Jotenkin juuri oikeaan hetkeen osuin lukemaan tuon kirjoituksesi. Kaikki tuleva pelottaa ja ahdistaa nyt ja itsetunto on ajoittain aivan nollissa. Laskuja tulee ovista ja ikkunoista ja puhelin soi jatkuvasti oudoista numeroista jotka lie velan perijöitä. Ulosottoon tuo velkaneuvoja ohjeisti viemään kaikki velat ja siinäpä se onkin upea tulevaisuus! Minulla se onni että olen saanut kerrottua läheisille asian ja huomannut etteivät he ole hylänneet. On vain monta ihmistä kenellä ei ole aavistustakaan tästä elämäntilanteestani.
        On toki päiviä että saan itsearvostustani kasaan mutta juuri nyt on sellainen päivä kun tuntuu kuinka kaikki kaatuu päälle.
        Mitenköhän tästä vielä noustaan?!?


    • katinkatiinu81

      Itsekin aika ajoin mietin, että voiko tästä suosta ikinä päästä takaisin pinnalle... Onko elämässäni mitään mieltä enää ja voinko enää ikinä elää hyvää normaalia elämää. Vastaus on kyllä. Kyllä kyllä kyllä. On vain taisteltava ja pidettävä mieli kirkkaana ja sydän positiivisena!! Joku päivä voit vielä katsoa tätä vahvistavana muistona elämässäsi, joka on taakse jäänyttä elämää. Tämän taistelun jälkeen olemme vahvempia kuin koskaan. Take care <3

    • Hei nimimerkit Katinkatiinu81 ja Expelaaja

      On kesäkuu. Te kamppailette pelittömän elämän puolesta. Se ei ole helppo kamppailu peliongelmaiselle, mutta pelitön elämä on mahdollista, niin teille kuin kenelle tahansa, joka oikeasti tahtoo irti peleistä. Te tahdotte ja ilahduttavaa on, että te tsemppaatte toisianne. Vertaistuki on aina parasta, sitä teidän kannattaa hakea ja antaa toisille saman asian kanssa taisteleville.

      Kenenkään ihmisarvo ei vähene pelaamisesta vaikka pelaaminen olisi aiheuttanut kuinka suurta vahinkoa. Ihminen, jokainen on arvokas. Arvaan, että tätä on vaikea uskoa ja sisäistää silloin, kun on itsesyytöksiä ja syyllisyyttä ja häpeää. Mutta tulee päivä, jolloin pääset eroon näistä ikävistä mieltä kalvavista ja arkea pimentävistä tunnelmista. Luota siihen. Ja muista, että pelaaminen, sen aiheuttamat ongelmat ovat vain pieni osa elämääsi. Ennen sitä ja sen jälkeen on paljon, kuin myös pelaamisen aikanakin. Kukaan ihminen ei ole yhtä kuin hänen haitalliset tekonsa. Ihminen on enemmän.

      Kaikkea hyvää,
      Pirkko-pappi

    • Sahakas

      Täälläkin yksi joka taistelee peleistä eroon.Käyn a neuvolassa ja muös koneella k-9 ohjelma.Velat vaan ahdistaa ihan mielettömästi ja joudun ihan näinä viikkoina jättää niitä maksamatta.Ahdistaa ja pelottaa tuleva ulosotto.

      • Hei Sahakas.

        Ikävää, että tilanteesi pelaamisen kanssa on saattanut sinut ahdinkoon. Tiedät kuitenkin, että niin moni on kanssasi samankaltaisessa tilanteessa, et ole yksin. Jatka sitkeästi käymistä siellä a-neuvolassa, riittävän kauan. Ja pidä kiellot voimassa. Ja yritä vaikka saada itsellesi tukihenkilö. Auta itsesi ulos ahdingosta, se on mahdollista, mutta vaatii kyllä työtä. Kun tsemppaat, saat olla kiitollinen ja tyytyväinen. Raha-asiat ja se, ettet voi maksaa velkoja varmasti ahdistaa, mutta yleensä aina raha-asiat on hoidettavissa, pikkuhiljaa ja hitaasti, mutta kuitenkin, ne on sovittavissa.

        Kaikkea hyvää ja pelittömiä päiviä,
        Pirkko-pappi


    • katinkatiinu81

      Kiitos lämpimistä sanoista Pirkko-Papille. Ja kovasti tsemppiä kohtalotovereille. Itse sain tänään varattua ajan velkaneuvontaan ja tänään on myös vuorossa jo toinen tapaaminen kriisikeskuksella. Viime päivinä olen voinut aika huonosti. Ahdistus ja häpeä on niin karmea, että yöunetkin ovat yhtä painajaista. Haluan silti yrittää jaksaa nähdä myös positiivisia asioita tulevaisuudessa. Harmi että tajusin hakea apua vasta nyt kun koko korttitalo sortuu käsiini. Voimia päiväänne <3

    • peliriippuvainen

      Olen ollut peliriippuvainen n 3 vuotta ja velkaa on 32 000 ....ulosottokuluineen. itse päästin kaikki velat ulosottoon. Maksan 1/3 osa palkasta ja huomasin että velat ovat lyhentyneet n 8000 euroa ajan kanssa. ulosottoviranomaisten kulut loppuu kun on maksanut 2 vuotta velkoja...eli maksat vain velkaa ja korko on 7 %. Luottotiedot on mennyt joka aiheuttaa kyllä arjessa hankaluuksia. Mutta toivon että ne joskus palautuvat. Pahinta oli lääheisille ihmisille kertominen ja en olisi varmasti kertonutkaan ennen kuin yritys päättää tämä peliriippuuvuus helvetti kokonaan. Heräsin sairaalasta ja olinkin hengissä. Luulin että olin kuollut. Vaikka riippuvuus on edelleen vahvasti elämässä ja pelaamattomuus aiheuttaa myös melkoista ahdistusta niin olen tyytyväinen että oon hengissä ja käyn läpi peluurit ohjelmaa ja yritän selvitä päivästä toiseen pelaamatta. ...ei ole helppoa. Miten yleisesti ihmiset ovat pääseet eroon peliriioouvuudesta ....ei pelkästään veloista koska niistä selviää kyllä maksamalla vähän kerrallaan...mutta tämä riippuvuus on musta se iso ongelma. Saan pahoja rytmihäiriöitä kun tekee mieli pelata ja yritän kovasti olla pelaamatta. Onko muilla vastaavaa ?

    • PianExPeluri

      Jotkut käyttävät lääkitystä apuna. Rauhallisen hengityksen tekniikoita voi opetella niitä ahdistavia hetkiä varten ja rauhallisina hetkinä voi yrittää alkaa käymään läpi niitä pelaamiseen liittyviä syitä, ahdistuksia ym. jos vaan uskaltaa käydä sen pahan olon, hikoilun, ehkä tärinänkin läpi. Tietysti on hyvä, jos on joku ihminen lähellä tai joku, jolle voi soittaa, jos olotila käy ylivoimaisen pahaksi.

      Itse olen käynyt tuota läpi ja pahimman olon tullessa muistuttanut, että ne ovat vain omia ajatuksiani, jotka saavat minulle pahan olon ja sitten yrittänyt sillä kertaa kääntää ajatukset laineiden liplatukseen tai johonkin muuhun mukavaan. Tämä on hidas tie, mutta viikkojen / kuukausien jälkeen alkaa helpottaa ja voi turhan itsensä syyllistämisen sijasta kääntää katsetta tulevaisuuteen ja siihen miten elää ilman pelejä. Kannattaa muistaa, että on peliongelmasta huolimatta yhtä arvokas ihminen kuin kuka muu tahansa ja on myös oikeus löytää niitä hyviä asioita elämään.

      Muutama kuukausi jo tätä lopettamisen harjoittelua takana yli 10 vuoden pelailun jälkeen ja vakaa tahto onnistua pienistä repsahduksista huolimatta. Itse luen Valttia ja kirjoitankin sinne. Paras apu tähän mennessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe