Kp pikakiväärinä?

juhakin

Sotamiehen taskukirjassa vuodelta 1944 sanotaan, että ”Suomi -konepistooli on ensi sijassa tehokas lähitaistelu- ja rynnäkköase, mutta johtuen siitä, että luotisuihkun läpäisykyky on huomattavan suuri vielä 200-300 metrin päässä, voidaan konepistooleilla hetkellisesti korvata myöskin pikakiväärien tuli.”

Väitteen alkuosaa pitää varmasti paikkansa, mutta miten on tuon pikakivääritulen korvaamisen kanssa? Konepistoolin luodin energia piipun suussa lienee sellaiset 660 joulea, kun kivääriaseilla se on yli 3600 joulea. Voisiko kp:lla aiheuttaa vahinkoa 300 metrin päässä ja osuiko sillä edes miehen kokoiseen maaliin tuolta matkalta? Itsestäni tuntuu siltä, että ampuminen menisi täysin roiskimiseksi eivätkä luodit puhkaisisi helpolla paksua toppatakkia tai ainakin vahinko olisi pieni. Mitenkähän kaukaa alik Pylkäs alias Rokka ampui Tuntemattomassa sotilaassa vihollisjoukon talviselle suolle kp:lla?

Onko kenelläkään parempaa tietoa?

4

234

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sebbu

Mihin perustat tuon piipunsuun energian 660joulea. Löysitkö netistä tiedon?

Jossain artikkelissa kerrotaan että normaalin 9mm patruunaan verrattuna esim. p patruunan potku on liki 20 % kovempi.

No tuossahan otettava huomioon myös piipun pituus.

• jooseppikin

Suomi kp:n luodin lähtönopeus patruunan kp-latauksella oli tiettävästi noin 380-400 m/s. Jos luoti painoi noin 8 g ja sen nopeus oli vaikkapa 390 m/s, oli sen energia piipun suulla tuollaiset 608 joulea. Sadan metrin matkalla luodin nopeuden sanotaan laskeneen noin 300 metriin/s, jolloin sen energia olisi ollut about 360 joulea. Mitä se sitten 200 metrin päässä oli, sitä en tiedä.

Totta kai kp-tuli sai aikaan tuhoa vielä 100 metrissä ihmiskehoon. Mutta jos otetaan huomioon yksittäisen kp:n tulen hajonta, on tulen vaikutus ainakin 200 metrissä aika vähäinen. Kokemusta tästä ilmiöstä on 50 metriin matkalta, joka ammuttiin "pursketulena" (3-4 laukkausta kerrallaan). Ei ollut helppoa pitää tulta koossa tuoltakaan matkalta, tai sitten olin harvinaisen huono ampuja.

• Ballistinen_kerroin

on ysimillisellä sen verran huono, että 300 m päässä tulen vaikutus on ainoastaan moraalinen, sanottiin käsikirjassa mitä sanottiin.
      Olihan tupakointikin aikanaan terveellistä, ja aurinko kiersi maata ihan oppikirjojen mukaan.

• tulituki

Tuo "moraalinen" puoli on yllättävän tehokasta. Jos suoltaa rumpulippaallisen patruunoita muutamassa sekunnissa 300m päähän, niin että tanner ropisee kuin raekuurossa, niin kuka tahansa vetää maihin vaikkei sateesta juuri muuta vaaraa olisi. Liike pysähtyy siihen paikkaan ja sehän tulitukitiminnassa on yksi tarkoituksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      177
      1652
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      107
      859
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      618
    5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      133
      608
    6. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      88
      574
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      556
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      548
    9. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      536
    10. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    Aihe