Ajaessani 6.5.2016 Porista Tampereelle päin, Putajan kohdalla petti sitikastani galvanointi. Pienen ensipaikkauksen jälkeen pystyin kuitenkin ajamaan kotipihaan.
Kannattaako auto uudestaan galvanoida, vai myynkö sen eteenpäin jollekin yksinkertaiselle?
Galvanointi petti
13
265
Vastaukset
- järki_pettännä
Jutustasi päätellen olet valtakunnan typerin ihminen, joten ei onnistu, sinua yksinkertaisempaa ei vaan löydy!
- Straight_WH
tectyllman on ruskean reän ritari ja pyllistäjä, siis homo.
- Tenat
Sinun kannataisi käyttää vaippoja, jos pohja ruostuu läpi.
- Kestogalvanointi
Itse asiassa ihan hauskai.
- Sitsitsitikka
Joo hyvä juttu. Taidan galvanoida peräreikäni jos se kestäisi paremmin sitikassa istumisen. Vai iskeekö korroosio kuitenkin?
- antirost
Ei ole galvanointi pettänyt. Vuonna 1974 aloitin autoilun ja näin köyhänä vanhoilla autoilla, kuten edelleen. Aina oli ruostuminen se ensimmäinen murhe autorotiskoiden kanssa ja samaa merkkiä ei toista tullut. Vuonna 2000 taas kerran auto alkoi koriltaan häviämään alta ja "uutta" ehjempää piti katella. Olin kuullut, että Pösö ei hevin ruostu ja kaikkia ennakkoluulojani uhmaten vaihdoin 9 vuotta vanhaan neljänollavitoseen. Jumankekka, ensimmäisen kerran ruoste ei ollut ongelma ja ihan hyvä peli muutenkin. Viisi vuotta myöhemmin alkoi kilometrit muuten olla täynnä ja 405 vaihtui kuusivuotiaaseen kolmenollakutoseen. Sillä taas ajelin viisi vuotta ja ainoa vika oli simahtanut jäähdyttimen flektin moottori. Jälkikasvulla ilmeni auton tarvetta ja jätin Pösön niihin tarpeisiin, joissa se on vielä tänä päivänäkin 17-vuotiaana, ilman ruosteongelmia, ja 2010 ostin viisi vuotta vanhan Xsaran. Sillä taas ajeltu 120 tkm, vailla ruosteongelmia. No, taka-akselin jouduin vaihtamaan, reilun 400 euron investointi, mutta siitä huolimatta luotettava ja edullinen käyttöauto. Sen verran myönteiset kokemukset näistä "Ranskan rapeista", että nyt kun taas aika vaihtaa "uuteen", niin Citikka hakusessa.
- Söpökuski
Olisit sinne taka-akseliin neulalaakereitten väleihin laittanut rasvanipat (yht. 2 kpl) ja puristanut syksyin keväin vähän vaseliinia, niin ei olisi tarvinnut akselia uusia. Näin minulla on mennyt jo 27 vuotta, mutta menköön...
- jepjepjeppe
Söpökuski kirjoitti:
Olisit sinne taka-akseliin neulalaakereitten väleihin laittanut rasvanipat (yht. 2 kpl) ja puristanut syksyin keväin vähän vaseliinia, niin ei olisi tarvinnut akselia uusia. Näin minulla on mennyt jo 27 vuotta, mutta menköön...
Kertoo jotain autonvalmistaja mentaliteetista tuotteitansa kohtaan jos auton ostajan pitää itse parannella tuotetta takapihalla.
Japanilaiset osaa valmistaa kerralla valmiita autoja. Jep. - sagdsfkjfjffj
Pikku juttu tuo parantelu. Toisin niiden riisikuppien kanssa, ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta sekä korroosionkestoa vaikeampi lisätä itse takapihalla.
- porchecarrera
sagdsfkjfjffj kirjoitti:
Pikku juttu tuo parantelu. Toisin niiden riisikuppien kanssa, ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta sekä korroosionkestoa vaikeampi lisätä itse takapihalla.
Onhan se ajomukavuutta maata auton alla talvipimeässä poraten rasvarinipan reikiä. Ei ole tullut ranskanpojille punaviinipöhnässä tehdä kerralla valmista.
Ja valopäät vielä ihmettelee ranskantekeleiden huonoa mainetta ja vientikieltoja maailmalle. - paskajapski
porchecarrera kirjoitti:
Onhan se ajomukavuutta maata auton alla talvipimeässä poraten rasvarinipan reikiä. Ei ole tullut ranskanpojille punaviinipöhnässä tehdä kerralla valmista.
Ja valopäät vielä ihmettelee ranskantekeleiden huonoa mainetta ja vientikieltoja maailmalle.Sinulle valopäälle ei mene jakeluun. Ne rasvanipan reiät pitää porata vain kerran, vaikka kesän kauneimpana päivänä ja kylmät oluset päälle. Japsien olemattomista ajo-ominaisuuksista ja huonosta mukavuudesta joutuu kärsimään joka vitun päivä ja ruoste vanhoissa japseissa on jatkuva riesa. Niistä on kärsitty omien japsien kanssa autoilun ensimmäiset 25 vuotta, viimeiset 15 vuotta PSA-autojen kanssa helppoa. Ja vanhoista japseista joutuu valitettavasti kärsimään edelleen kun vaimo ei "osaa" ajaa muilla autoilla, kuin corolla.
- tectyllman
Aika halvalla sait taka-akselin.Vaihto 400€. Oliko se tehty puusta?
Varo halpoja kopioita. - hermanherppes
Citikka on mahtava kesäauto. Reiät pohjassa ei haittaa vaan lisäävät ajamisen riemua. Lisäksi auto on helppo siivota.
Citikan ruostuvin malli taitaa olla C5. Siis corrosion class 5 eli erittäin helposti ruostuva.
Vaihdan varmasti jo 3 vuotta vanhan citikkani samanlaiseen tulevaisuudessa.
Onni on ranskasta saatu tuliainen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.724944Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113359Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202645Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571697- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941312
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191093Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.71995IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889