Minäkin olen ihminen

Ihan-hyvä-elämä

Äitini hauta liian kaukana kukiltani. Lähetin meilin ja instramin taivasta kohti. Tiedä minne avaruusasemalle päätyvät?
Mutta henkeni on mukana kaikessa.

40

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yh-äiti123

Kaunis ajatus. Hyvää äitienpäivää sinulle :)

• yh_äiti017

Kaunis ajatus... Hyvää äitienpäivää ja onnea muutenkin elämääsi :)!

• Sinä onnellinen, noin minäkin teen.
      Vain ajatukseni rakkauden siivin.
      Hän tietää ja tuntee minut ja
      iloitsee näistä minunkin kukistani.

• MuistetaanKiitetäänJa--

Mikset nostaisi kuvaa pöydälle ja laittaisi kukkia sen viereen. Voit pysähtyä ajatuksinesi äidin luo useampia kertoja ennen kuin kukat kuihtuvat. Niin itse teen ja pimeään vuodenaikaan sytytän kynttilän kuvan viereen.

• ent.siivoojaparka

Kaikenlaista vainajien palvontaa.
        Ei kuolleet kysele kukkia ja kynttilöitä ja huonosti on, jos ei osaa muistella edes omia vanhempiaan muuten kuin tietyin rituaalein tiettyinä päivinä.

• Ihan-hyvä-elämä

Äitini ja isäni hääkuva on seinällä suvun paikalla. Kyllä se riittää. Kynttilät haudalle sytytän jouluna, jos olen siellä päin. Tärkeintä on että ei unohda kokonaan niitä jotka ovat antaneet elämän.

• mieli.rauhoittuu
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kaikenlaista vainajien palvontaa.
        Ei kuolleet kysele kukkia ja kynttilöitä ja huonosti on, jos ei osaa muistella edes omia vanhempiaan muuten kuin tietyin rituaalein tiettyinä päivinä.

Muistamiset ja palvomiset on itseä varten, eivät kuolleille. Jotain lohtua niistä kai saa.

• ent.siivoojaparka
        mieli.rauhoittuu kirjoitti:

Muistamiset ja palvomiset on itseä varten, eivät kuolleille. Jotain lohtua niistä kai saa.

Minä en ole vielä niin seniili, ettenkö muistaisi vanhempani jokaikinen päivä ilman kukkia ja kynttilöitäkin. Omatuntoni ei kaipaa mitään rauhoittelua heidän suhteensa.

• Ihan-hyvä-elämä kirjoitti:

Äitini ja isäni hääkuva on seinällä suvun paikalla. Kyllä se riittää. Kynttilät haudalle sytytän jouluna, jos olen siellä päin. Tärkeintä on että ei unohda kokonaan niitä jotka ovat antaneet elämän.

Ajattelen aivan samoin, en koskaan mieti omaatuntoani saatikka muita ihmisiä kun käyn haudoilla tai asettelen sukuni valokuvia. Se on minun tapani elää. Jokainen muistaa omia vanhempiaan ja sukujuuriaan aivan omalla tavallaan, arvo jokaiselle.

• Herkistelyä

Vain elävä ihminen tuntee ja hänen sielu kaipaa balsamia , se heille suotakoon .

• unohdettuäitimummo

Kiitos kauniista aloituksesta

• eilämpöä

Voisin käydä kusella haudalla, mutta kaukana!

• Elämäkinsatuttaa

Elikkä haluat muistaa ja onnitella kuitenkin, vähän erikoinen tapa ei sen puoleen.

• kuvainnollista
        Elämäkinsatuttaa kirjoitti:

Elikkä haluat muistaa ja onnitella kuitenkin, vähän erikoinen tapa ei sen puoleen.

Kertoo mitä ansaitsee!

• ent.siivoojaparka
        Elämäkinsatuttaa kirjoitti:

Mistä kuolleita onnitellaan?

• mieli.rauhoittuu

Ehkä siitä kun he ovat päässeet eroon sinunlaisista kusipäistä ?

• Lorenaa

Tuskin koskaan voin päästä irti siitä missä juureni ovat. Minun sukuni juuret ovat syvällä synnyinpaikkakunnan mullassa. Siellä ovat muistot elämäni alkutaipaleelta.

Miksi ei saisi muistella omia juuria ovatpa ne missä hyvänsä. Hyvistä kauniista muistoista voi saada elämään voimaa silloin kun elon myrskyt voimallisina riehuvat ympärillä.
        Kauniit muistot säilyvät mielessä läpi elämän. Hyvä niin. Eivät kauniit muistot menneestä elämästä ole keneltäkään pois, ei muistot muistelut ole kenenkään palvomista missään muodossa.

Ent.siivojaparka, voisit hieman laajentaa ajatusmaailmaasi ja muistaa kuka tai ketkä ovat sinulle elämän antaneet, huolehtineet sinun kasvusta ja kehityksestä, tuskin tynnyrikasvatus kenenkään kohdalla onnistuu! Itse et ole voinut itse kehittyä tai sitten olisi kun Kasper joka ei saanut oppia mitään.(Kansakoulun lukukirja). Aika tylyjä nuo sinun kommenttisi ovat.

Ystävällisyydellä Lorenaa

• ent.siivoojaparka
        Lorenaa kirjoitti:

Tuskin koskaan voin päästä irti siitä missä juureni ovat. Minun sukuni juuret ovat syvällä synnyinpaikkakunnan mullassa. Siellä ovat muistot elämäni alkutaipaleelta.

Miksi ei saisi muistella omia juuria ovatpa ne missä hyvänsä. Hyvistä kauniista muistoista voi saada elämään voimaa silloin kun elon myrskyt voimallisina riehuvat ympärillä.
        Kauniit muistot säilyvät mielessä läpi elämän. Hyvä niin. Eivät kauniit muistot menneestä elämästä ole keneltäkään pois, ei muistot muistelut ole kenenkään palvomista missään muodossa.

Ent.siivojaparka, voisit hieman laajentaa ajatusmaailmaasi ja muistaa kuka tai ketkä ovat sinulle elämän antaneet, huolehtineet sinun kasvusta ja kehityksestä, tuskin tynnyrikasvatus kenenkään kohdalla onnistuu! Itse et ole voinut itse kehittyä tai sitten olisi kun Kasper joka ei saanut oppia mitään.(Kansakoulun lukukirja). Aika tylyjä nuo sinun kommenttisi ovat.

Ystävällisyydellä Lorenaa

Tuotahan minä olen yrittänyt teille tolkuttaa, etten vielä niin seniili ole, ettenkö muistaisi omat vanhempani jatkuvasti ilman jotain kukka-kynttilä rituaalejakin joinakin tiettyinä päivinä vuodessa.
        https://www.youtube.com/watch?v=fIhmN5G-Ngg

• orpolapsi

Tuotahan minä olen yrittänyt teille tolkuttaa, etten vielä niin seniili ole, ettenkö muistaisi omat vanhempani jatkuvasti ilman jotain kukka-kynttilä rituaalejakin joinakin tiettyinä päivinä vuodessa.

Kyllä vanhempiaan voi muistaa joka päivä ja silti tiettyinä päivinä kukkasin ja kynttilöin. Älä viitsi olla noin vänkyrä.

• antaaluutunpäsmärtää

kyl siivoojast huomaa läpi vuoden et sen siivouskärryt jääneet jumiin pahasti ja sit se urputtaa täällä kun elämässä ei o muita kanavia purkautua.

• huomiotakohakee
        antaaluutunpäsmärtää kirjoitti:

kyl siivoojast huomaa läpi vuoden et sen siivouskärryt jääneet jumiin pahasti ja sit se urputtaa täällä kun elämässä ei o muita kanavia purkautua.

Suurin osa teksteistään on tahallista ärsyttämistä ja provoamista.

• ent.siivoojaparka
        orpolapsi kirjoitti:

Kyllä vanhempiaan voi muistaa joka päivä ja silti tiettyinä päivinä kukkasin ja kynttilöin. Älä viitsi olla noin vänkyrä.

Jos se sinun omaatuntoasi rauhoittaa, niin mikäpä siinä.
        Minun vanhempani eivät tiedä mitään siitä, jos vien heidän haudalleen kynttilöitä ja kukkia joinakin tiettyinä päivinä. Jos jostain näkisivätkin, niin ihmetellen katselisivat, että mitä tuo nyt oikein luulee puuhailevansa, kun tuohustelee hautausmaalla sytytellen kynttilää heidän muistokivensä eteen.
        Tunsin heidät. Ja tiedän senkin, että he itsekin pitivät joutavanpäiväisenä sellaista vainajien palvontaa kynttilöin ja kukin joinakin tiettyinä päivinä. Silti he muistivat vanhempansa (elävinä ollessa) ja juurensa oikein hyvin ihan ilman kynttilöitäkin, niinkuin minäkin.

• AamenAamenAamen

Polvistukaamme. Rukoilkaamme. Sytyttäkäämme...juhannuskokko sitten.

• ent.siivoojaparka
        AamenAamenAamen kirjoitti:

Polvistukaamme. Rukoilkaamme. Sytyttäkäämme...juhannuskokko sitten.

Elävien iloksi... Mutta älä ihmeessä sytytä hautausmaata palamaan. Siellä kasvaa niin komeita ja hyvin lannoitettuja puita.

• siilimuori3

Jos se sinun omaatuntoasi rauhoittaa, niin mikäpä siinä.
        Minun vanhempani eivät tiedä mitään siitä, jos vien heidän haudalleen kynttilöitä ja kukkia joinakin tiettyinä päivinä. Jos jostain näkisivätkin, niin ihmetellen katselisivat, että mitä tuo nyt oikein luulee puuhailevansa, kun tuohustelee hautausmaalla sytytellen kynttilää heidän muistokivensä eteen.
        Tunsin heidät. Ja tiedän senkin, että he itsekin pitivät joutavanpäiväisenä sellaista vainajien palvontaa kynttilöin ja kukin joinakin tiettyinä päivinä. Silti he muistivat vanhempansa (elävinä ollessa) ja juurensa oikein hyvin ihan ilman kynttilöitäkin, niinkuin minäkin.

Meillä taas haudoilla käynnin kaikki ymmärtävät että se on vainajan omaisten asia se haudalla käyminen. Kertoo kaipuusta ja kunnioituksesta poisnukkunutta kohtaan. Itsestäänselvä asia jota kukaan ei kyseenalaista.

• siilimuori3

Nii. Toisille merkitsee perinteet enemmän kuin toisille. Tai onko näin et toisilla niitä perinteitä ei siinä mielessä ole koskaan ollutkaan. Suvuissa suvun tavalla.

• Pidän haudoilla käymistä myönteisenä kollektiivisena käyttäytymisenä.
      On myös jonkinverran velvollisuus pitää huoli omaistensa haudoista jos ei halua antaa hautaa seurakunnan hoitoon. Muistaakseni hautakirjassa luki " oikeudet ja velvollisuudet" kysymyksessä meidän sukuhauta.
      Se miksi haudalle menet on jokaisen henkilökohtainen asia.

• ent.siivoojaparka

Kyllä mekin meidän omaisten haudat hoidetaan, mutta ei se tunnu velvollisuudelta eikä meillä ole mitään määrättyjä kalenteripäiviä, koska sinne mennään muistokiven edusta siistimään.
        Kollektiivinen käyttäytyminen? Onko se jotain sellaista, mitä tehdään vain, koska kaikki muutkin ...?

• reilupeli

Kyllä mekin meidän omaisten haudat hoidetaan, mutta ei se tunnu velvollisuudelta eikä meillä ole mitään määrättyjä kalenteripäiviä, koska sinne mennään muistokiven edusta siistimään.
        Kollektiivinen käyttäytyminen? Onko se jotain sellaista, mitä tehdään vain, koska kaikki muutkin ...?

Ei siivoojaparalle kannata mitään vastata. Hän pyörtää mielipiteensä jo seuraavassa lauseessa. Ei edes muista mitä tuli kirjoitettua edellisessä lauseessa. Annetaan hänen olla omissa mielipiteissään. Jäkätys-tauti osoittaa paheneva taudinkuvaa.

• Kiirettä piti eilinen päivä, vasta illalla myöhään sisaren kanssa äidin haudalle ehdittiin. Kukka vietiin ja vähän haravoitiin, ei ollut seurakunta vielä kevätsiivousta tehnyt. Juhannukseen mennessä ovat kyllä yleensä siistineet. Juteltiin siitä mikä on sopivaa muistamista ja tultiin siihen tulokseen että jokainen tuntee sisimmässään mikä on hänelle sopiva. Hyvä tunne jäi iltahetkestä äidin haudalla.

• Oletpa ihanan pitkän rättimaton 'kutonut', kovin ovat somat nuo värit. Meidän kaupungissa oli myös jokunen vuosi sitten moisen maton kulkijoiden iloksi 'kutonut'.

• ent.siivoojaparka
        reilupeli kirjoitti:

Ei siivoojaparalle kannata mitään vastata. Hän pyörtää mielipiteensä jo seuraavassa lauseessa. Ei edes muista mitä tuli kirjoitettua edellisessä lauseessa. Annetaan hänen olla omissa mielipiteissään. Jäkätys-tauti osoittaa paheneva taudinkuvaa.

Kerropa vielä mitä olen pyörtänyt. Jos osaat.

• tavallinen-tallaaja

Siivojaparan mielipiteisiin yhdyn siinä, että muistaa voi poismenneitä ilman minkäänlaisia palvontamenetelmiä ja riittejä.
      Oma isäni piti haudanpalvomista pakanallisena jäänteenä ajalta ennen kristinuskon maahan tuontia.

• kaunis.ele

Ei ole palvontaa jos läheisiään muistaa vaikka jouluna vieden haudalle kynttilän.

• "tavallinen-tallaaja"

"Haudallansa käyn, kunnioittaen seison asennossa.
        Kuten monet muutkin miehet maallansa.
        Se on sivistynyttä käytöstä, sekä elämälle kiitos."
        -
        H.

• sat-sapienti
        kaunis.ele kirjoitti:

Ei ole palvontaa jos läheisiään muistaa vaikka jouluna vieden haudalle kynttilän.

Usein ne kynttilänviejät pitävät itseään hyvinä ja sivistyneinä ihmisinä ja heillä on varaa arvostella muita, sillä ovathan he itse nostaneet itsensä inhimillisyyden tuomaristoon ja luulevat omistavansa maailman viisaudet. Taputetaan heille .

• kaunis.ele
        sat-sapienti kirjoitti:

Usein ne kynttilänviejät pitävät itseään hyvinä ja sivistyneinä ihmisinä ja heillä on varaa arvostella muita, sillä ovathan he itse nostaneet itsensä inhimillisyyden tuomaristoon ja luulevat omistavansa maailman viisaudet. Taputetaan heille .

En arvostellut ketään mutta sinä arvostelit ilkeällä tavalla.

• siilimuori3
        sat-sapienti kirjoitti:

Kovinpa olet maalaillut teatraaliset kuviot ihmisten perinteille. Ettet itse vaeltelisi kateuden karikoissa. Eipä ole koskaan tullut edes mielen viereen ajatus siitä, että jotkut haudallakävijöistä ovat "nostaneet itsensä inhimillisyyden tuomaristoon ja luulevat omistavansa maailman viisaudet." Aika pitkälle vedetty johtopäätös :DDD
        Mistä katkera myrkkysi on lähtöisin. Kai sillä joku historia on.

• Ihan-hyvä-elämä
        kaunis.ele kirjoitti:

Näin on. Isäni on haudattu jo v 1966. Hauta kaukana. Mutta käyn sielläkin jos osuu elämän kiertoon, vaikka välillä menee aikaa kymmenenkin vuotta. Samalla tarkastan että kivi on paikoillaan ja puhdas ja että seurakunta on hoitanut "velvoitteet" kun siitä maksankin. Haudan hoidosta. Sukuhauta, pysyy vireillä vaikka siihen ei ole haudattu ketään isäni jälkeen. Ei ehkä tulla hautaamaankaan mutta tilaus on hyvä pitää voimassa :) Me miehet pidämme yhtä köyttä viimeiseen mieheen saakka.
        Eihän siellä kummun alla ole enää luitakaan, mutta lapsen muisto kuinka lunta oli paljon kun isäni sinne laskettiin.

• Tuttu_ja_turvallinen

Kävin_äitivainaan (PS) haudalla eilen ja pierrä turautin plätisevän kiljupierun ja jätin sen siihen päälle leijumaan. Tuntee äitikin olonsa kotoisammaksi matojen seassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      70
      5524
    2. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      626
      3613
    3. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      84
      2959
    4. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      292
      2798
    5. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      96
      1840
    6. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      660
      1770
    7. Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus

Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii
      Luterilaisuus
      487
      1453
    8. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      24
      1421
    9. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      14
      1401
    10. Meneekö Nanna Karalahden jumppafirma konkurssiin?

Loppuiko rahat Jeren pidätyksen myötä? Karita Tykkä hakee saataviaan lähes 60 000 e Että semmosta . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      985
    Aihe