Ruokakuntamme on omistanut nyt noin vuoden ajan uutena hankitun Lada 2110 ajoneuvon ja kilometrejä on sille kertynyt tänä aikana n. 20 000.
Valintaperusteina ko. ajokin hankintaan olivat seuraavat seikat: Perheemme ei ole pätkän pätkää kiinnostunut autoista, auton omistamisesta ja tekniikan maailmojen vertailutestien tähtisikermistä, vaan ainoastaan itsenäiseen liikkumiseen liittyvästä pakkoraosta, eli liikkumisesta paikasta A paikkaan B.
Koska Lada ei ole kuulemma auto, mutta täyttää oman vaatimuksemme liikkumistarpeeseemme, päätimme hankkia sellaisen ja sitä se on toimittanut kiitettävällä tavalla meillä jo vuoden.
Halpa hankintahinta oli myös asuntovelalliselle melkoisen kiinnostava yksityiskohta. Pienien neuvottelujen jälkeen saimme polkaistua uuden Ladikan hinnan sellaiselle tasolle, ettei sillä kummoista käytettyä tähtivaihdokkia olisi saatu. Yleisin olisi ollut 5 - 8 vuotta graavisuolattu, 80 - 120 000 km ajettu Fiat Bravo tai Volkswagen Golf tms.
Huoltojen hinnat tuntuvat olevan myös varsin kuluttajaystävällisellä tasolla, ja kun nyt takuuajan umpeuduttua olen tiedustellut yleisimpien eteen tulevien korjaustöiden ja varaosien hintoja, eivät nekään ole yleensä yltäneet autojen tasolle.
Takuuaikana ilmenneet ongelmat, joita oli pari- kolme, liittyivät luonnollisesti markkinoiden halvimman ajoneuvon hinnan mukanaan tuomaan vaatimattomaan laatuun. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että Lada -kulkuneuvoa ei pidä verrata ominaisuuksiltaan ja laadultaan mihinkään saman kokoluokan 15 000, 10 000 tai edes 7000 euroa kalliimpaan autoon. Se ei yksinkertaisesti olisi kohtuullista.
Vikoja ajokkiimme varmasti tulevaisuudessa tulee, se lienee selvä asia, mutta niin niitä kuuluu olevan autoissakin. Huomionarvoisinta meidän kohdallamme on ollut se seikka, että mitään ajamista estävää vikaa ei tässä yksilössämme ole toistaiseksi ollut.
On täysin ymmärrettävää, ettei meillä n. 10 000 eurolla kaupasta irtoava ajokki voi olla markkinoiden paras ja ihmeellisin!
Selvinä plussina Lada 2110 ajokissa näkisin edellä mainittujen seikkojen lisäksi seuraavaa:
Kohtuullisen mukavan näköinen kori (makuasia!)
Kohtuullinen polttoaineenkulutus.
Suomen rajoituksille riittävä suorituskyky.
Kohtuulllisen tilava matkustamo ja tavaratila.
Hintaansa nähden mukava ajaa ja matkustaa.
Riittävä varustelu, ei turhaa nippelitekniikaa.
Selvinä miinuksina taas olemme todenneet:
- Muoviosat liian kovaa muovia, jotkut hauraita ja menevät helposti rikki.
- Kovamuoviset sisätilojen osat nitisevät ja natisevat epätasaisella tiellä ajaessa.(saisivat tehdä pehmeämmästä muovilaadusta)
- Automaattinen lämmityslaite lämmittelee ja viilentelee talviaikana oman halunsa mukaan säätimestä riippumatta (taitaa olla kyllä enemmänkin venäläistä huumoria, kuin mikään vika, heh, heh!)
- Läpivirtaus tuuletus saisi kulkea takaikkunan alareunan kautta tavaratilaan ja sieltä ulos. (takaikkunan alareuna tuppaa huurtumaan ja tavaratila kostumaan).
- Lähivalot saisivat olla tehokkaammat, kaukovaloilla pärjää kyllä.
- Jokin kevyt äänieristys olisi paikallaan oviin sekä lattiamaton ja tavaratilan verhoilumattojen alle.(nyt ilmapiiri ovia suljettaessa ja soralla ajettaessa hieman "peltinen")
Kaiken kaikkiaan Ladamme on ollut täysin käyttökelpoinen kapine perheemme perusliikkumiseen. Mitään hienouksia ja mukavuuksia se ei tarjoa, mutta eihän sen ole tarkoituskaan. Ja mikäli tähän hintaan olisi mahdollisuus valmistaa ja myydä korkealaatuisempi ajokki, niin kai niitä olisi julkisesti myynnissä.
Hyvää jatkoa kaikille Ladan omistajille ja myös ihan oikeilla autoilla liikkuville!
Lada 2110 käyttökokemuksia.
15
1235
Vastaukset
- "Autolla ajava"
Annoit ajattelemisen aihetta. Tarkemmin kun asiaa ajattelee, niin näinhän se muuten on.
- Pate
Siinäpä monelle muullekin velalliselle ajattelemisen aihetta.
Näyttäisi siltä että saat velkasi myös maksettua,
senverran on touhussa systemaattisuutta.
Näistä kehuista voit kai pistää pienen kupin kahvia ilman pullaa?- tämän..
..viestin aloittajalle vaikka huoltsikalla, niin paljon oli järkeä pelissä tätä juttua kirjoitettaessa.
- ajomies
Laitoin tuonne aikaisemmin kyselyn Ladan nykylaadusta. Tämähän on suora vastaus siihen. Kiitos siitä. Mielestäni mainitsemasi miinukset ovat tuttuja ja turvallisia Ladan ominaisuuksia. Näitä kyllä löytyy meidänkin 10 vuotta vanhasta Pösöstä ihan riittävästi. Minä olen ne valmis hyväksymään tässä hintaluokassa.
Mikä malli tuo 2110 on. Tuodaanko sitä vielä uutena maahan, mikä on hinta.- Cilkkis
Oiskohan Lada 110!!!
- VAZ 2110
Cilkkis kirjoitti:
Oiskohan Lada 110!!!
Hieman selvennystä 2100 -sarjan mallimerkinnöistä:
2110 on 2100 -sarjan porrasperäinen sedan -malli.
2111 on farmarimalli samasta ajokista.
2112 on puolestaan sarjan töpöhäntäinen monikäyttö -kori.
Hinnoista sen verran, että muistini mukaan malliston halvimman 2112 lähtöhinta pyörii 9800 euron tienoilla. Farmarimallin lähtöhinta on 11 700 euron paikkeilla ja 2110 sedan sijoittunee tälle välille. Em. hinnat ovat nk. perusajokin hintoja. Jos halutaan aluvanteita, sähköikkunoita, keskuslukitus, metalliväri yms. hintaa kertyy tietenkin lisää, mutta hinnanlisä pyörii 200 - 250 euron tietämissä/varuste, joten mistään huikeasta korotuksesta ei ole kysymys.
Lada 2110 on nm."Clikkiksen" mainitsema 110. Tehtaan numerointi seuraa kanttiladojen 2101 -> 2107 sarjoista Samaroiden (2108, 2109) kautta tähän 2110 -malliin.
Vaikka meillä puhutaan ko. mallista "uutena" Ladana, ei se enää ihan uusi tapaus ole. Korilinjat on piirretty jo 80 -luvun lopulla, mistä ajokin perustekniikkakin on. Prototyyppiä rakennettiin koko 90 -luvun alku ja ensiesittely kotimaassaan oli tiettävästi 1995 paikkeilla. Kaikki tapahtuu tuolla itänaapurissa vain niin hitaasti...... - Cilkkis
VAZ 2110 kirjoitti:
Hieman selvennystä 2100 -sarjan mallimerkinnöistä:
2110 on 2100 -sarjan porrasperäinen sedan -malli.
2111 on farmarimalli samasta ajokista.
2112 on puolestaan sarjan töpöhäntäinen monikäyttö -kori.
Hinnoista sen verran, että muistini mukaan malliston halvimman 2112 lähtöhinta pyörii 9800 euron tienoilla. Farmarimallin lähtöhinta on 11 700 euron paikkeilla ja 2110 sedan sijoittunee tälle välille. Em. hinnat ovat nk. perusajokin hintoja. Jos halutaan aluvanteita, sähköikkunoita, keskuslukitus, metalliväri yms. hintaa kertyy tietenkin lisää, mutta hinnanlisä pyörii 200 - 250 euron tietämissä/varuste, joten mistään huikeasta korotuksesta ei ole kysymys.
Lada 2110 on nm."Clikkiksen" mainitsema 110. Tehtaan numerointi seuraa kanttiladojen 2101 -> 2107 sarjoista Samaroiden (2108, 2109) kautta tähän 2110 -malliin.
Vaikka meillä puhutaan ko. mallista "uutena" Ladana, ei se enää ihan uusi tapaus ole. Korilinjat on piirretty jo 80 -luvun lopulla, mistä ajokin perustekniikkakin on. Prototyyppiä rakennettiin koko 90 -luvun alku ja ensiesittely kotimaassaan oli tiettävästi 1995 paikkeilla. Kaikki tapahtuu tuolla itänaapurissa vain niin hitaasti......CILKKIS ei CLIKKIS
- VAZ 2110
Cilkkis kirjoitti:
CILKKIS ei CLIKKIS
....menivät nuo kirjaimet sekaisin, ei millään pahalla...
- Vekkeli
Oletko tullut laskeneeksi paljonko ajaminen kaikkiaan on tullut maksamaan?
- topi
Aiheellinen muistutus
Yksityisautolla liikkumisesta aiheutuvia kuluja kyllä kannattaa seurata.
Julkisen liikenteen käyttö tulee useimmiten edullisemmaksi, jopa siinä tapauksessa, että vertailukohtana on Lada, muista automerkeistä puhumattakaan. - kulkija.
topi kirjoitti:
Aiheellinen muistutus
Yksityisautolla liikkumisesta aiheutuvia kuluja kyllä kannattaa seurata.
Julkisen liikenteen käyttö tulee useimmiten edullisemmaksi, jopa siinä tapauksessa, että vertailukohtana on Lada, muista automerkeistä puhumattakaan.Halvaksihan tuokin modostuu, jos ei omista kuin yhdet paskaset alushousut, verkkarit ja toppatakin. Ei kurjuutta kannata tahallaan maximoida jos ei ole pakko. Loppujen lopuksi alituisella ihmettelyllä mitä missäkin säästää on aivan turhaa. Elämä on tehty elettäväksi. Kulutuksen myötävaikutuksena on työpaikojen pysyminen, ja uusien syntyminen.
- Vekkeli
topi kirjoitti:
Aiheellinen muistutus
Yksityisautolla liikkumisesta aiheutuvia kuluja kyllä kannattaa seurata.
Julkisen liikenteen käyttö tulee useimmiten edullisemmaksi, jopa siinä tapauksessa, että vertailukohtana on Lada, muista automerkeistä puhumattakaan.Jos auton hankintaa perustellaan taloudelllisuudella, kuten on ymmärrettävissä alkuperäisen kirjoittajan viittauksesta asuntovelkoihinsa, niin silloin olisi pitänyt ajatella kustannuksia konaisuutena, ei ainoastaan ostohintaa.
Laskeskelin keväällä 2003, että vuotuisella 15 tkm ajomäärällä ja vaihtaa autoa 5v välein uuteen, tulee halvemmaksi hankkia perusmallin Astra tai Golf, kun 110.
Isommalla vuotuisella ajolla, nämä tulevat vielä halvemmaksi koska niiden pa kulutus on pienempi kuin ladan.
Pienemmän (Corsan) kokoluokan autot tulevat käytössä vielä noin 25% halvemmiksi. - ..suurempi kulutus
Vekkeli kirjoitti:
Jos auton hankintaa perustellaan taloudelllisuudella, kuten on ymmärrettävissä alkuperäisen kirjoittajan viittauksesta asuntovelkoihinsa, niin silloin olisi pitänyt ajatella kustannuksia konaisuutena, ei ainoastaan ostohintaa.
Laskeskelin keväällä 2003, että vuotuisella 15 tkm ajomäärällä ja vaihtaa autoa 5v välein uuteen, tulee halvemmaksi hankkia perusmallin Astra tai Golf, kun 110.
Isommalla vuotuisella ajolla, nämä tulevat vielä halvemmaksi koska niiden pa kulutus on pienempi kuin ladan.
Pienemmän (Corsan) kokoluokan autot tulevat käytössä vielä noin 25% halvemmiksi.Onko vain mututietoa.
Kulutus 110:ssä on melko pientä. On koeajoissa toistuvasti tullut ilmi. Astra tietysti pääsee pienempiin lukemiin - dieselmoottorilla. - Vekkeli
..suurempi kulutus kirjoitti:
Onko vain mututietoa.
Kulutus 110:ssä on melko pientä. On koeajoissa toistuvasti tullut ilmi. Astra tietysti pääsee pienempiin lukemiin - dieselmoottorilla.AKEN.n sivuilta löytyy linkki "Uuden auton kulutustiedot".
Yhdistetyn kulutuksen mukaan 110 vie 7,4 l/100km, pienikulutuksisin bensakoneinen Astra vie 6,3 ja Golf 6,6. Dieselit onkin sitten vielä erikseen.
Lisäksi Tapiolan liikennevakuutuslaskurista katsottuna 110:n liikennevakuutus on näistä kolmesta kallein.
Ja kun vielä 110:n arvonalenema on ensimmäisinä vuosina melkoinen, ei ole ihme, että huomattaavasti kalliimmat autot tulevatkin kokonaisuutena halvemmiksi.
- Puhetta,
kun autosta on kyse!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693