Suomen suurin sijoittaja työeläkeyhtiö Varma kertoi osavuositulostiedotteessaan saaneensa ammattimaisesta sijoitustoiminnasta reaalituottoja 10 vuoden aikana keskimäärin 2,5 prosenttia vuodessa. Näitä reaalituottoja ei sijoitustoiminnassa yleensä vertailla, vaan nimellistuottoja. Entäpä mitä on samana aikana tuottanut reaalisesti keskimääräinen asuntosijoitus pääkaupunkiseudulla?
.
Suomen suurimman ammattimaisen suursijoittajan tuotot 2,5 % vuodessa ja keskimääräinen asuntosijoitus pk-seudulla n. 1,3 % vuodessa. http://www.findikaattori.fi/fi/92
.
Keskimääräinen asuntosijoittaja on siis hävinnyt tuotoissa 1,2 prosenttiyksikköä vuodessa kovapalkkaiselle ammattisijoittajatiimille :)
Vuokra-asunto ei päässyt mukaan vertailuun, koska siinä oli vain kuluja.
PK-seudun asunto vs. Suomen suurin sijoittaja
8
131
Vastaukset
- johankolahti
Nyt pistit pahasti tuhnua suoraan nenään!! Anna vähän edes armoa, kesä tulossa ja kaikkea.
- älä-koita-narrata
M-mutta kyllähän vuokralainen tienaa parhaiten vain asumalla vuokralla. Kertyyhän siitä hieno kuittipino piirongin ylälaatikkoon. Kai niitä vastaan jotain saa sitten kun hyyryhousti päättää nakata veivikaulan pellolle?!?!? Onhan veivikaula maksanut tunnollisesti asuntoa houstille omaksi! Kai siitä jotain tunnustusta edes saa?!?!?
Kun täällä palstalla on kerran sanottu, että vain tyhmä ottaa ikivelan ja viisas asuu vuokralla, niin nuo findikaattorin tiedot täytyy olla valetta!Mmmm. ikivelka, jonka keskimääräinen mitta on 17 vuotta. Iki, ikuinen jne. on siis paljon lyhyempi kuin ihmisen mittainen elämä, jonka keskipituus on miehillä 78,16 vuotta (2015) ja naisilla 83,89 vuotta (2015). Miehet siis elävät n. 4,6 ikiaikaista elämää ja naiset 4,9 ikiaikaista elämää.
.
Jos asunnon ostaa 25 vuoden iässä ja maksaa asuntolainaa 17 vuoden ajan, ehtii asua velattomassa asunnossa mies keskimäärin yli 36 vuotta ja nainen keskimäärin vajaat 42 vuotta. Vastike on paljon matalampi kuin vuokra. Helsingissä keskivuokra 50 neliön asunnosta on n. 900 euroa, keskimääräinen hoitovastike vain n. 180 euroa. Vaikka hoitovastikkeen lisäksi varaisi korjauskustannuksiin joka kuukausi vaikka 120 euroa, on summa paljon pienempi kuin vuokra.- winssi
Huono sijoittaja sanon minä. Myös virheet laskutavoissa häiritsevät. Jos sjoittamalla ammattilainen saa 10 vuodessa 2.5% ja meitsi on paukutellut 10% vuositasolla, niin osaaminen on huonoa. Ammattilaisesta ei voine tällöin puhua. Asuntojen hinnatkin ovat romahtaneet huippuvuosista helpostikin -40%, ehkä ylikin ja rommausvauhti vaan kiihtyy. Esim omakotitalot taajaman ulkopuolella alkavat olla jo lähes arvottomia tai ainakin mahdottomua myydä, koska kaikki tietävät nyt sen, minkä minä tiesin jo viisi vuotta sitten. Se on lopun alkua nyt suomessa. Paetkaa kun vielä voitte.
winssi kirjoitti:
Huono sijoittaja sanon minä. Myös virheet laskutavoissa häiritsevät. Jos sjoittamalla ammattilainen saa 10 vuodessa 2.5% ja meitsi on paukutellut 10% vuositasolla, niin osaaminen on huonoa. Ammattilaisesta ei voine tällöin puhua. Asuntojen hinnatkin ovat romahtaneet huippuvuosista helpostikin -40%, ehkä ylikin ja rommausvauhti vaan kiihtyy. Esim omakotitalot taajaman ulkopuolella alkavat olla jo lähes arvottomia tai ainakin mahdottomua myydä, koska kaikki tietävät nyt sen, minkä minä tiesin jo viisi vuotta sitten. Se on lopun alkua nyt suomessa. Paetkaa kun vielä voitte.
Kai muistat kuinka huonoja ennusteita asuntojen hintaromahduksesta olet tehnyt. Sinun kirjoitustesi uskottavuus tässä on romahtanut, eipä juuri mikään muu.
- Ananias_Käärme
Ei hullumpi tulos asuntosijoittajalta, jos jää vai prosentin suuripalkkaisten sijoittajanerojen tuotoista.
- uskovainen_mummo
On se huono tulos, koska joka ainoa tuhnu takoo joka ainoa vuosi sijoituksillaan 8 % realituottoa. Eikä sijoituskohteena ole asunnot eikä osakkeet, jotka molemmat rommailee jatkuvasti.
Näin tämän täytyy olla, koska tuhnut ovat näin kertoneet. Tuhnu on yhtä luotettava kuin Uskovainen Mummo, joka lupasi, ettei kaksion 350 €/kk vuokra nouse ikinä.
- Vuokralla.Parempi
En nyt oikein ymmärrä palstan tuulipukujen hehkutusta.
Minä tuhnuttelen vuokralla ja sijoitan. Johan avaajakin todisti, että sijoittamalla tienaa paremmin kuin asunnon ostamisella.
Ettekö te osaa lukea? Mistä kiikastaa? Omassa asunnossa asuminen ei ole sijoitus eikä mikään, verrattuna esimerkiksi pörssiosakkeisiin, joihin itse olen sijoittanut.
Vuokra-asuminen on viksu vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti31136809Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s895755Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos294904Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2584092Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori1053373Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös203248Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta632788Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi512281En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122074Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4721820