Omatoimimatkailu vs matkatoimistojen matkat

OmatoimiMatkaaja

Itse olen toistaiseksi tehnyt vaan omatoimimatkoja. Silloin voi aikataulut ja paikat valita itse. Myös oppii yksin selviämistä matkoilla.

Miten luonnehtisitte noiden eroja, mitä hyviä ja huonoja puolia näette noissa?

3

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytymolemmilla

Käytännössä nykyään eroja on vähän. Aiemmin seuramatkoilla oli yhteiset retket ja oppaiden selostukset, ja kun moni suomalainen ei osannut englantia, opas oli kuin äiti siellä paikan päällä. Lapsuuden matkat olivat ihan erilaisia. Nyt seuramatkassa on lähinnä se, että saa esim. Kanarialle tai Etelä-Thaimaahan suorat lennot, voi maksaa matkan osissa ja valmismatkalaki suojaa, jos kohteen turvallisuustilanne muuttuu. Olemme perheen kanssa ottaneet valmismatkoja Sardiniaan, Espanjaan, Kreikan saarille ja Krabille, perusteena hinta, maksuehdot ja suora lento. Jos haluaa vain aurinkolomaa, eikä edes halua miettiä kaikkea itse, nuo on ihan ok, vaikka hotellit ovat joskus kaameita verrattuna siihen, mitä itse varaamalla saisi.

Ns. erikoismatkoja en ymmärrä matkatoimiston kautta. Kiertomatkat, safarit, kaupunkilomat yms, joissa muutenkin näkee vaivaa, on ihan paras miettiä alusta loppuun itse. Säästää rahaa ja saa oikeasti sellaiset hotellit ja palveluntarjoajat, jotka halusikin.

• helppous

Helppous houkuttaa matkatoimistoihin tyytymään. Matkoilla myös jotain "takuuta". Kuljetukset järjestyy vaivatta. Monissa "halpamatkoissa" (ei oikeasti edes paljon halvempia kun laskee kuljetukset yms) lennoilla välilasku. Vertasin viime syksyistä matkaa omatoimimatkana,lentoihin olisi mennyt 3x enemmän aikaa. Oppaiden palveluja emme käytä, no viimeksi yksi laivareiissu missä opas mukana, nekin saa yleensä puoleenhintaan itse varaten paikallisilta järjestäjiltä

• MuuAihe

Tästä aiheesta oli keskustelu=taistelu vuoden sisällä ja kommentteja oli muistaaksni yli 400. Onko tarpeeen aloittaa samaa jauhamista. Juupas - eipäs. Mikä on yhdelle tarpeen tai sopiva, ei ole toiselle jne.. Jokainen normaali matkustaja tietää, mitkä ovat edut ja/tai haitat. Paremmuus myös vaihtelee kohteen mukaan samoin henkilökohtaisista syistä.....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2786
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1817
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1800
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1414
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      71
      1279
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1235
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1168
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      76
      1131
    9. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1008
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      98
      993
    Aihe