Raudanpuutos/Hypotyreoosi/jotain muuta?

Olen 36v nainen ja muutaman vuoden kärsinyt seuraavista oireista: hiusten oheneminen ja tippuminen, ummetus, ihon kuivuus, raajojen kylmyys, voimattomuus, huimaus, heikotus, tinnitus, lähes jatkuva väsymys. Kunto on heikentynyt merkittävästi. Joinakin päivinä tuntuu ettei ole hereillä oikeastaan ollenkaan. Stressin seurauksena uupumus on valtava joten stressiä koitan välttää. Mitähän vielä...

Hypotyreoosiepäilyyn olen saanut tyroksiinin 50ug 2 vuotta sitten. Tyroksiini on ollut isommallakin annoksella: 100ug, ei toivottua vaikutusta. Tosin vajaatoiminnasta ei ole edes diagnoosia, vaan koelääkitystä on jatkettu sillä aluksi sain siitä avun. Arvot ovat luokkaa TSH 1,21 ja T4-V 14. Koelääkityksen sain oireiden perusteella arvoilla 1,8 ja 11 eli eipä nuo ole hirveästi muuttuneet. Olenkin alkanut epäillä jotain muuta oireiden syyksi. Tyroksiinin lopettamisyritys johtaa aina pulssin alenemiseen (alle 40) ja sitä oloa en kestä joten syön tyroksiinia olipa se turhaa tai ei.

Voisikohan oireet sittenkin olla vain raudan puutetta? Hemppa on 134, muut veriarvot ok, mutta raudan puutehan voi olla vaikka hemppa olisikin ok. Kuukautiset on runsaat ja voimattomuus niiden aikana ja jälkeen häiritsevämpää.

Ruokavalio on suht normaali poislukien maitotuotteet. Kalsiumia otan purkista iltaisin. Syön kasviksia ja hedelmiä, lihaa, täysjyvää, papuja, kalaa harvemmin. Pari kuukautta sitten lisäsin magnesiumin, omega-3, Q10 ja D3. Hieman sain energiatasoja nostettua (plasebovaikutus?) mutta kuukautisten tullen taas heikottaa. Nyt otin kokeiluun nestemäisen rautavalmisteen josta ei pitäisi olla pelkoa vaikka turhaan ottaisikin. Liikuntaa harrastan sen mitä jaksan, mutta voimat hupenee nopeasti esim. kuntosalilla. En ole eläissäni ollut näin heikko. Pienimmilläkin mahdollisilla painoilla taistelen.

Lääkäreitä en ole vaivoillani viitsinyt enää aikoihin vaivata. Heitä ei kiinnosta tutkia sillä syy on heidän mielestään korvien välissä. On siis tutkittu vain pieni verenkuva ja kilpirauhasarvot, sydänfilmi ja -entsyymit. Ne ok. Verenpaine 110-125/70-85. Lepopulssi 50-60.

Hypotyreoosi? Raudan puute? Muu puutostila? CFS? Asiallisia vastauksia kiitos.
6246
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Kilppariarvosi eivät lääkityksestä huolimatta ole edelleenkään hääppöiset, voisi olla paremmatkin. T3V kannattaisi tutkia myös. Saattaisit hyötyä T3-lisästä tyroksiinin oheen. Kuten itsekin epäilet, ongelman juuret voivat olla muuallakin kuin kilpparissa. Varastoraudat kannattaisi tutkia, seerumin rauta tai ferritiini. Runsas vuoto kuluttaa rautaa ja saattaa kieliä estrogeenin ylimäärästä suhteessa progesteroniin. Jos olo varsinkin vaihtelee kierron mukaan, osasyy saattaa piillä siellä. Onko PSM-oireilua? Lisämunuaisten tilanne suositellaan tutkittavaksi ennen tyroksiinin aloitusta eli aamukortisoli.

Äänestä
  • On pms-oireita. Erityisesti mielialan vaihtelua. Raivoa ja kiukkua jonka jälkeen olo on uupunut.

    Rankan liikunnan jälkeinen päivä on olo vetelä. Samoin kaikki stressaava vie voimat. Ihan fyysisestikin.

    Missä tuon lisämunuaisten tilan voi tutkituttaa? Terveyskeskuksesta nauretaan pihalle ja kuitataan mielenterveysongelmana kaikki oireet.

    Äänestä

  • Aamukortisolin verestä voi tutkia ihan TK:ssa. Muistaakseni tyroksiinin ohjeessa muistutetaan siitä, että ei pidä aloittaa lääkitystä jos lisämunuaisten ongelmaa, joten ihan olisi perusteltua, että sulta otettaisiin se korsol nyt, vaikka jälkikäteenkin. Tuo että liikunta ja stressi vievät mehut, kuulostaa juuri stressihormoniongelmalta. PMS voi johtua progesteronin puutteesta suhteessa estrogeeniin. Ne kyllä kannattaisi tutkia myös. Kun progesteroni on kohdillaan, kortisolikin riittää paremmin. Jos TK:ssa ei mikään tärppää, käy vaikka gynellä valittamassa PMS oireita ja runsasta vuotoa, josko saisit luonnollisen progesteronin. Se olisi ainakin ensimmäinen askel. Itse olen monihormoniongelmainen ja progesteronista on ollut paljon tukea, sen lisäksi että PMS ja pinkeät rinnat ovat muisto vain:)

    Äänestä

  • Olen kerran syönyt pelkkää progestiiniä sisältäviä minipillereitä ehkäisymielessä. Ne pahensivat oireitani. Mm jatkuva PMS:n kaltainen kiukku, hiustenlähtö, akne tulehdutti kasvot jne. Lisäksi vuodin vähän väliä.

    Kyllähän nämä ongelmat selviäis kun olis sitä rahaa niin paljon että vois tutkituttaa kaikki mahdolliset hormonit itsestään. TK ei niitä taatusti suostu tutkimaan. Sama se mitä siellä käyn valittamassa niin se tulkitaan että olen päästäni sekaisin. No, niin olenkin, silloin kun on PMS!

    Äänestä

  • Vinkkinä, että minipillerit luultavimmin sisältävät synteettistä progestiiniä, joka on ihan eri asia kuin luonnollinen progesteroni, joka puolestaan on identtinen kopio elimistön omasta hormonista. Synteettiset ovat aina muunnettuja molekyylejä, eivätkä käyttäydy elimistössä joka suhteessa samoin kuin luonnollinen versio. Voi tulla kaikenlaista sivuoiretta ja haittaa.

    Äänestä

Täällä aloittajaa pari vuotta nuorempi nainen jolla samankaltaisia oireita. Oletko alottaja saanut jo hoitoa apua vaivaasi?

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Hullu_akkako_vain kirjoitti:

Olen 36v nainen ja muutaman vuoden kärsinyt seuraavista oireista: hiusten oheneminen ja tippuminen, ummetus, ihon kuivuus, raajojen kylmyys, voimattomuus, huimaus, heikotus, tinnitus, lähes jatkuva väsymys. Kunto on heikentynyt merkittävästi. Joinakin päivinä tuntuu ettei ole hereillä oikeastaan ollenkaan. Stressin seurauksena uupumus on valtava joten stressiä koitan välttää. Mitähän vielä...

Hypotyreoosiepäilyyn olen saanut tyroksiinin 50ug 2 vuotta sitten. Tyroksiini on ollut isommallakin annoksella: 100ug, ei toivottua vaikutusta. Tosin vajaatoiminnasta ei ole edes diagnoosia, vaan koelääkitystä on jatkettu sillä aluksi sain siitä avun. Arvot ovat luokkaa TSH 1,21 ja T4-V 14. Koelääkityksen sain oireiden perusteella arvoilla 1,8 ja 11 eli eipä nuo ole hirveästi muuttuneet. Olenkin alkanut epäillä jotain muuta oireiden syyksi. Tyroksiinin lopettamisyritys johtaa aina pulssin alenemiseen (alle 40) ja sitä oloa en kestä joten syön tyroksiinia olipa se turhaa tai ei.

Voisikohan oireet sittenkin olla vain raudan puutetta? Hemppa on 134, muut veriarvot ok, mutta raudan puutehan voi olla vaikka hemppa olisikin ok. Kuukautiset on runsaat ja voimattomuus niiden aikana ja jälkeen häiritsevämpää.

Ruokavalio on suht normaali poislukien maitotuotteet. Kalsiumia otan purkista iltaisin. Syön kasviksia ja hedelmiä, lihaa, täysjyvää, papuja, kalaa harvemmin. Pari kuukautta sitten lisäsin magnesiumin, omega-3, Q10 ja D3. Hieman sain energiatasoja nostettua (plasebovaikutus?) mutta kuukautisten tullen taas heikottaa. Nyt otin kokeiluun nestemäisen rautavalmisteen josta ei pitäisi olla pelkoa vaikka turhaan ottaisikin. Liikuntaa harrastan sen mitä jaksan, mutta voimat hupenee nopeasti esim. kuntosalilla. En ole eläissäni ollut näin heikko. Pienimmilläkin mahdollisilla painoilla taistelen.

Lääkäreitä en ole vaivoillani viitsinyt enää aikoihin vaivata. Heitä ei kiinnosta tutkia sillä syy on heidän mielestään korvien välissä. On siis tutkittu vain pieni verenkuva ja kilpirauhasarvot, sydänfilmi ja -entsyymit. Ne ok. Verenpaine 110-125/70-85. Lepopulssi 50-60.

Hypotyreoosi? Raudan puute? Muu puutostila? CFS? Asiallisia vastauksia kiitos.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu