Jeesus täytti lain meidän puolestamme.

Mikä.on.syy

Nyt kysyn MINKÄ TÄHDEN Jeesuksen piti täyttää laki jotta me voisimme pelastua? Oliko se välttämätöntä ja jos oli niin miks?

21

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exap

Jeesus oli lain alaiseksi syntynyt, joten jotta Hän olisi voinut olla "virheetön" sijaisuhriuhri joka kantoi meidän syntimme, Hänellä ei voinut olla omia syntejä joista olisi ansainnut rangaistuksen.

• Ensin ajattelin, että jaahas, taas näitä, mutta sitten tulinkin toisiin ajatuksiin. Tällaisia "suuria" uskonnollisia kysymyksiä olisi hyvä pohtia ajan kanssa, suuressa mittakaavassa, niin jospa se herättäisi uskovan koomastaan.

Ensin jokin jumala loi universumin, noin 13-14 miljardia vuotta sitten.

http://www.hs.fi/paivanlehti/11052016/a1462852494704

Sitten tämä jumala, kuka nyt sitten olikin, haaluili tuolla maailmankaikkeudessa itsekseen, tai mahdollisesti muoden jumalien kanssa noin 10 miljardia vuotta, kunnes päätti luoda painovoiman, fysiikan lakien yms muun avulla planeettamme.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maan_historia

Toki on mahdollista, että tämä jumala puuhasteli tuolla kaikenlaista miljardeja vuosia miljardien perään, eli loi elämää jos jonkinlaista, eli hieman testaili, että mikähän mahtaa toimia, kunnes oli riittävän varma omista kyvyistään ja loi planeettamme.

No sitten kun kivikasa oli luotu mittaamattoman suuren maailmankaikkeuden erääseen sivukolkkaan, kauas kaikesta, niin taas odoteltiin miljardeja vuosia, että olosuhteet olisivat suotuisat yhdelle melko karvattomalle kädelliselle, eli meille ihmisille.

Jumala päätti suuressa viisaudessaan miljardien vuosien suunnittelun ja fundeeraamisen jälkeen luoda ihmisen ja vaikka jumalalla oli ollut vuosimiljardeja aikaa suunnitella tämä luomistyönsä huipennus, ihminen on niin täynnä suunnittelumokia, että ei paremmasta väliä.

http://www.hs.fi/tiede/a1357891933217

Parhaana esimerkkinä vaikkapa kurkusta aivoihin palaava kurkunpäähermo, jolla olisi vain parin sentin suora reitti kurkusta aivoihin, niin jumala päätti pistää hermoradan kulkemaan aortan kaaren kautta.

Jumala ei hoksannut tätä mokaansa luodessaan kirahvin, koska kirahvilla kurkunpäähermo tekee saman lenkin, mutta mittaa hermolle kirahvin kurkusta aivoihin tuleekin sitten yli viisi metriä, kun se aortta nyt on sattuneesta syystä kirahvilla hieman kauempana, jos nyt satutte kirahvin ulkomuodon muistamaan. Sitten kun kirahvin jälkeen tuli ihmisen vuoro, niin sama moka taas, eli jumalat ovat hieman kuin ihmisiä, eli eivät opi virheistään.

No sitten oli se kuuluisa omena-episodi yms, muistanette varmaan ja niin pois päin.

No sitten mielenkiintoisin jakso. Jumala päätti aloittaa kommunikoinnin luomansa ihmisen kanssa ja jumala päätti, että se kansa, jolle hän itsestään kertoo, on paras valita huolella, joten hän päätti kääntyi aavikolla savimajoissaan ja risumajoissaan asuvien heprealaistan puoleen tunnetuin seurauksin.

Kun jumala oli ilmoittanut kaikein tietämänsä viisauden näille taikauskoisille hölmöille, kuten että maapallo on litteä ja enkelit voivat puhallella tuulia maan neljästä eri kolkasta, niin sitten jumala päätti mennä piiloon, eikä kertonut kenellekään muulle kansalle yhtään mitään. Ei varhaisille kiinalaisille, ei perulaisille, ei Siperiassa asuville, ei silloin Suomen alueella asuneille, eli jumala päätti jättää asian erään pienen pläntin alueella asuvien kiertelevien paimentolaisten ja puolipaimentolaisten harteille.

Niin todellakin, minusta kysymys siitä, että MINKÄ TÄHDEN Jeesuksen piti täyttää laki jotta me voisimme pelastua?

Se on yksi oleellisimpia kysymyksiä tässä sopassa, eikös totta?

• Hei!

Jeesuksen "lan täyttö" tarkoittaa että Jeesus täytti lain vaatimukset antamalla esimerkin lain noudattamisesta, ja lain pyhyydestä.

Kaikki laki on aina ajassa -myös Raamattuun kirjoittu laki kokenut muutosta.
      Kymmenen käskyn laki opettaa synnin, Room 3:20,31, ja on muuttumaton. Ei pieninkään piirto katoa koskaan tästä laista. Alkukielet sisältävät paljon erilaisia pikku pilkkuja, nk. hebreankieli tänäänkin. Jeesus sanoo tässä noista pilkuista ja tästä laista; Matt 5:17-18. Jaak 2:8-13, Luuk 16:16-17, 1 Joh 2:1-6, Ilm 14:12/12:17.

Kreikankielen "telos" jonka jotkut ovat kääntäneet "lain loppu" tarkoittaa päämäärää, ja täyttymystä, ei loppumista. Jeesus teki lain entistä suuremmaksi.
      Laki on osa evankeliumia, sillä ellei ihminen taivu synnistä luopumiseen, ei voi elää Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. Ihmisen vajavuus on ihmiselle tyypillistä jumaluuteen verrattuna, mutta Jumalan Henki antaa ihmiselle voiman vastustaa syntiä, siten että tämä laki on sydämessä, nk. Hebr 8:10, 10:12-18 uuden liiton kansalaisuuden missioksi ilmoittaa.
      Synnin kiertäminen on siis 1 Joh 5:3; mieluinen sydämen asia uskossa, sillä Jumalaa/ Jeesusta rakastava ihminen ei voi rakastaa syntiä pitkällä juoksulla. 10- käskyn laki sisältää kaikki arvot millä vastustaa ja kiertää synti. Laki on 100% täydellinen Jumalan ilmoitus mitä Jumalaa vaatii ihmiseltä. Rakkauden metodi ja rakkauden normitukset ovat aina yhtä lain kanssa; 1 Joh 4:8.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Hyväarvaus

Kahden tähden?

• Cyl0ne

Ei Raamattu puhu mitään että Jeesuksen piti täyttää lakia. Ei tämä ole vaan Raamatullinen konsepti. Kyllähän jokaisen ihmisen piti elää "lain" mukaan. Ei missään sanota että Jeesuksen "lain mukaan eläminen" juontaisi mihinkään, etenkään toisten uskovaisten elämään vaikuttavalla tavalla.

• Lainrikkoja

Kuinka olet ajatellut, että Jeesus voisi lunastaa syntiset (=lainrikkojat) jos hän itsekin olisi syntinen (siis lainrikkoja)?
        Juuri siksihän Jeesus VOI maailman lunastaa sen synneistä, koska hän ei itse ole lainrikkoja ja siis lunastuksen tarpeessa. Viaton kärsi ja kuoli jotta vialliset voisivat pelastua kuolemasta.

• T.Mosse

" sitten jumala päätti mennä piiloon, eikä kertonut kenellekään muulle kansalle yhtään mitään. Ei varhaisille kiinalaisille, ei perulaisille, ei Siperiassa asuville, ei silloin Suomen alueella asuneille, eli jumala päätti jättää asian erään pienen pläntin alueella asuvien kiertelevien paimentolaisten ja puolipaimentolaisten harteille."

Toisin oli ikivanhan uskon Osirikseen, jonka kenties tunnetuimpia harjoittajia olivat egyptiläiset. He itse sanoivat olevansa maailman valkeus, olkoonkin, että heidän valkeutensa oli mysteereitä ja uskonnon taikatemppuja.
        Osiriksen myytillä oli laaja levikki, josta todistavat pyramidit pitkin maailmaa, Kiinaa ja Amerikkaa myöten. Kun eurooppalaiset aikanaan innostuivat maailmanvalloitukseen, armeijoiden mukana kulkeneet katoliset papit törmäsivät kulttiin, joka kummallisella tavalla muistutti heidän omaansa. Kirkkoisä Augustinus sanoi, että se oppi, jota alettiin myöhemmin kutsumaan kristinuskoksi, sen alkuperä oli muinaisuudessa. Jossain määrin hän myönsikin katolisen kirkon plagioineen osirealaista uskontoa.

• omalehmä

Mikä järki ja logiikka ylipäätään koko lunastuksessa on? Sen ymmärrän, että jos olen velkaa jollekin ja joku maksaa tuon velan puolestani, olen velasta vapaa koska velanantajahan on saanut rahansa - tai mitä saatavia ne nyt ovatkaan - takaisin. Jos kuitenkin olen tehnyt rikoksen, josta on rangaistuksena esim. vankeutta tai peräti kuolemantuomio, ei asia hoidu sillä, että viaton kärsii sellaisen rangaistuksen johon minut on tuomittu: jos niin menetellään tehdään oikeusmurha sillä
      olettaisin jo yleisen oikeustajun mukaista olevan, että syyllistä rankaistaan eikä syytöntä

• siinäsullesitten

No selvä. Sinua tullaan sitten rankaisemaan kaikista synneistäsi, koska niin haluat.

• >>> Mikä järki ja logiikka ylipäätään koko lunastuksessa on? >>>

Niinpä! Kun näitä seemiläisiä kansansatuja alkaa pohtimaan, niin eihän niissä mitään järkeä ole ja se johtuu siitä, että ne ovat eräiden puolipaimentolaisten logiikalla aikaansaatuja ja 2000-3000 vuotta vanhaan oikeustajuun ja moraalikäsitykseen perustuvia hörhöilyjä.

Heidän logiikka ja oikeustaju oli sellainen, että todellakin pistetään viaton kärsimään muiden rikoksista ja sitten homma on saletti ja taas voi nukkua rauhassa.

Se että Jeesus kuoli syntiemme tähden ja sovitti rikoksemme ei ole yhtään sen järkevämpi ja nerokkaampi tapa kuin se, että varhaiset heprealaiset tapattivat omiin rikoksiinsa syyttömiä eläimiä ja päättelivät sen avulla pääsevänsä sovintoon jumalansa kanssa.

Taikauskoista hörhöilyä, josta toivoisi jo 2000-luvulla ihmisten luopuvan ja keksimään itselleen järkevämpiä harrastuksia.

• omalehmä
        siinäsullesitten kirjoitti:

No selvä. Sinua tullaan sitten rankaisemaan kaikista synneistäsi, koska niin haluat.

No, enhän minä niin sanonut. Kysyin vain mikä on lunastuksen järki ja logiikka. Toisaalta minua - ja ihmistä yleensä - rangaistaan välttämättä hänen "synneistään". Nimittäin, esim.jos valehtelen, ensimmäiknen ja välttämättä seuraava rangaistus on se, että minusta tulee valehtelija eli oma rehellisyyteni kärsii riippumatta siitä mitä muut minusta ajattelevat.

• Exap
        omalehmä kirjoitti:

No, enhän minä niin sanonut. Kysyin vain mikä on lunastuksen järki ja logiikka. Toisaalta minua - ja ihmistä yleensä - rangaistaan välttämättä hänen "synneistään". Nimittäin, esim.jos valehtelen, ensimmäiknen ja välttämättä seuraava rangaistus on se, että minusta tulee valehtelija eli oma rehellisyyteni kärsii riippumatta siitä mitä muut minusta ajattelevat.

Ymmärrän lähtökohtasi - toki voidaan esittää vertaus kuolemaantuomitusta tai velallisesta jossa joku toinen kärsii tuomitun rangaistuksen tai maksaa velan, mutta siinä tulee esiin juuri tuo esittämäsi kysymys oikeudenmukaisuudesta.
        Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen.
        Sen sijaan, kun suomalainen ottaa hänet puolisokseen, henkilö saa oleskeluluvan ja lopulta kansalaisuudenkin.
        Me olemme morsian ja hääjuhla on tulossa, jonka jälkeen saamme olla Yljän kanssa Hänen kotimaassaan.

• omalehmä
        Exap kirjoitti:

Ymmärrän lähtökohtasi - toki voidaan esittää vertaus kuolemaantuomitusta tai velallisesta jossa joku toinen kärsii tuomitun rangaistuksen tai maksaa velan, mutta siinä tulee esiin juuri tuo esittämäsi kysymys oikeudenmukaisuudesta.
        Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen.
        Sen sijaan, kun suomalainen ottaa hänet puolisokseen, henkilö saa oleskeluluvan ja lopulta kansalaisuudenkin.
        Me olemme morsian ja hääjuhla on tulossa, jonka jälkeen saamme olla Yljän kanssa Hänen kotimaassaan.

>>Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen.
        Sen sijaan, kun suomalainen ottaa hänet puolisokseen, henkilö saa oleskeluluvan ja lopulta kansalaisuudenkin.>>
        OK! Ymmärrän kyllä tuon perheenjäsenyyden eli naimisen kautta perusteella saadun Suomen kansalaisuuden/taivaskelpoisuuden mahdollisuuden mutta sitä että syytön osapuoli kärsii viattomana tuomion, joka kuuluisi toisen kärsittäväksi - poislukien velanmasuun verrattava hyvitys - en oikein ymmärrä. Esim. jos henkilö A on rikkonut henkilön B polkupyörän, eihän polkupyörä tule sillä ehjäksi, että henkilö C saa B:ltä selkäsaunan.

• eräslukija
        bushmanni kirjoitti:

>>> Mikä järki ja logiikka ylipäätään koko lunastuksessa on? >>>

Niinpä! Kun näitä seemiläisiä kansansatuja alkaa pohtimaan, niin eihän niissä mitään järkeä ole ja se johtuu siitä, että ne ovat eräiden puolipaimentolaisten logiikalla aikaansaatuja ja 2000-3000 vuotta vanhaan oikeustajuun ja moraalikäsitykseen perustuvia hörhöilyjä.

Heidän logiikka ja oikeustaju oli sellainen, että todellakin pistetään viaton kärsimään muiden rikoksista ja sitten homma on saletti ja taas voi nukkua rauhassa.

Se että Jeesus kuoli syntiemme tähden ja sovitti rikoksemme ei ole yhtään sen järkevämpi ja nerokkaampi tapa kuin se, että varhaiset heprealaiset tapattivat omiin rikoksiinsa syyttömiä eläimiä ja päättelivät sen avulla pääsevänsä sovintoon jumalansa kanssa.

Taikauskoista hörhöilyä, josta toivoisi jo 2000-luvulla ihmisten luopuvan ja keksimään itselleen järkevämpiä harrastuksia.

Ateistisesta näkökulmasta katsoen uskonnot ovat vain negatiivinen aihe. Ateistiset argumentit toki järkeenkäypiä monin osin ja hyvä vastapaino liian tiukkapipoisille uskon käsityksille. MUTTA hyvä bushamanni:- kristinuskon Jumala koskettaa ihmisen sisimpää läsnäolollaan ihan oikeesti, sinulta on kokematta tämä Jumalan voiman ilmeneminen, siksi sinulla vain objektiivinen näkemys kristinuskosta. Näet vain huonot puolet, muttet sitä huomioi, kuinka monet miljoonat ihmiset todistaa Jumalan läsnäolon omassa elämässän. Raamatun sanoissa on joukossa Jumalan puhetta. Sinunkin kohdalla, kun Sana iskee, ei se sinua helpolla rauhaan jätä. Pyhähenki voi voimakkaasti kutsua sinua aikansa, mutta torjuvana ja sen ohitse käytyäsi ikäänkuin valitset hylkäyksen Jumalan tarjoamaa pelastusta kohtaan. Anna Jeesuksen tulla sydämeesi ja saat kokea pelastuksen armon. Hengellinen puoli on totta, oletko koskaan kokeilut pyytää Jeesusta elämääsi? Et ole turhaa tällä palstalla. Olet Jumalan työnalla ja Hän vetää sinua puoleesi, et muuten tällä palstalla edes majalisi.

• Exap
        omalehmä kirjoitti:

>>Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen.
        Sen sijaan, kun suomalainen ottaa hänet puolisokseen, henkilö saa oleskeluluvan ja lopulta kansalaisuudenkin.>>
        OK! Ymmärrän kyllä tuon perheenjäsenyyden eli naimisen kautta perusteella saadun Suomen kansalaisuuden/taivaskelpoisuuden mahdollisuuden mutta sitä että syytön osapuoli kärsii viattomana tuomion, joka kuuluisi toisen kärsittäväksi - poislukien velanmasuun verrattava hyvitys - en oikein ymmärrä. Esim. jos henkilö A on rikkonut henkilön B polkupyörän, eihän polkupyörä tule sillä ehjäksi, että henkilö C saa B:ltä selkäsaunan.

"Esim. jos henkilö A on rikkonut henkilön B polkupyörän, eihän polkupyörä tule sillä ehjäksi, että henkilö C saa B:ltä selkäsaunan."
        Eipä niin. Ja millä tuollaista tekoa saisi tekemättömäksi ? Uusi polkupyöräkään ei ota pois sitä pahaa muistoa jonka teko jätti.
        Eikö ainoa mahdollisuus silloin olisi sellainen, että A syntyy uudelleen ja hänestä tulee AA, eikä AA sitten koskaan enää tee yhtään väärää tekoa. Tällöin AA on puhdas kaikesta synnistä, vaikka hänen ruumiissaan edelleen asustaa tuo vanha polkupyöränrikkoja A.
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
        Toki sen jälkeenkin A/AA (yhdistelmä) voi rikkoa noita pyöriä lisää, kun AA joka haluaa tehdä hyvää näkee ruumiissaan A:n joka edelleen tekee pahaa. AA pyrkii hillitsemään A:ta, mutta ei sitä pysty kokonaan tekemään, koska A on itse asiassa synti ja himo, jota AA ei voi voittaa, vaikka haluaisi.
        "14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."
        Kuulostaako teennäiseltä ? Selityksen makua ? Tämä ei ole vanhalle kristityllekään ihan helppo ymmärtää, saati sitten jollekin joka ei ole asiaa pitkään pohtinut. Voin lohduttaa tällä:
        "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima ... ... Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat" :)

• Exap kirjoitti:

>>> Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen. >>>

No enpä kyllä keksinyt tuosta vertauksesta mitään järkeä tai edes todella ohutta aasinsiltaa uskonnolliseen huuhaaseen.

Ihmisellä on paljon keinoja omien tekojensa kautta päästä Suomen kansalaiseksi, joista omalla työpaikallani on lukuisia esimerkkejä. Eli keinoja on muitakin kuin koettaa päästä suomalaisen kanssa naimisiin.

>>> Kuulostaako teennäiseltä ? Selityksen makua ? >>>

Kyllä, ehdottomasti ja vailla epäilystä, kyllä.

>>>> Tämä ei ole vanhalle kristityllekään ihan helppo ymmärtää, saati sitten jollekin joka ei ole asiaa pitkään pohtinut. Voin lohduttaa tällä: "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima ... ... Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat" :) >>>

Tämän voisi tietenkin ymmärtää tänä päivänä myös ilman mitään vertauskuvallisuutta, että pitää todellakin olla pösilö, hieman yläkerrasta laho, että noita seemiläisiä kansantarinoita vielä totena pitää ja niiden varaan laskee yhtään mitään.

Mutta ehkäpä se todellakin jotain siitä jumalastasi kertoo, jonka luokse hääjuhliin morsiameksi haluat, että sinne päästäkseen pitää uskoa jotain täydellistä typeryyttä vuonna 2016, eikä sellaisella ole sinne asiaa, joka kykenee miettimään asioita hieman nenäänsä pidemmälle, vaan vain ja ainoastaan sokea usko täysin typerältä ja idioottimaiselta kuulostamaan asiaan saa sinut saamaan hääjuhlan kutsukortin.

Mitä ihmettä sellaisen jumalan päässä liikkuu, joka on luonut tuollaiset säännöt?

MInusta ei yhtään mitään, ei kerrassaan mitään, ei atomin atomia.

• Cycl0ne
        bushmanni kirjoitti:

>>> Vertaisin siksi - pelkästään ymmärrettävyyden vuoksi - lunastusta perheenyhdistämiseen. Henkilö, jolla ei ole oikeutta tulla Suomen kansalaiseksi tai muuttaa Suomeen minkään laillisen syyn perusteella, on "syntinen" ja vailla kansalaisoikeutta. Mikään hänen oma tekonsa ei voi sovittaa sitä ettei hän kuulu Suomeen. >>>

No enpä kyllä keksinyt tuosta vertauksesta mitään järkeä tai edes todella ohutta aasinsiltaa uskonnolliseen huuhaaseen.

Ihmisellä on paljon keinoja omien tekojensa kautta päästä Suomen kansalaiseksi, joista omalla työpaikallani on lukuisia esimerkkejä. Eli keinoja on muitakin kuin koettaa päästä suomalaisen kanssa naimisiin.

>>> Kuulostaako teennäiseltä ? Selityksen makua ? >>>

Kyllä, ehdottomasti ja vailla epäilystä, kyllä.

>>>> Tämä ei ole vanhalle kristityllekään ihan helppo ymmärtää, saati sitten jollekin joka ei ole asiaa pitkään pohtinut. Voin lohduttaa tällä: "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima ... ... Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat" :) >>>

Tämän voisi tietenkin ymmärtää tänä päivänä myös ilman mitään vertauskuvallisuutta, että pitää todellakin olla pösilö, hieman yläkerrasta laho, että noita seemiläisiä kansantarinoita vielä totena pitää ja niiden varaan laskee yhtään mitään.

Mutta ehkäpä se todellakin jotain siitä jumalastasi kertoo, jonka luokse hääjuhliin morsiameksi haluat, että sinne päästäkseen pitää uskoa jotain täydellistä typeryyttä vuonna 2016, eikä sellaisella ole sinne asiaa, joka kykenee miettimään asioita hieman nenäänsä pidemmälle, vaan vain ja ainoastaan sokea usko täysin typerältä ja idioottimaiselta kuulostamaan asiaan saa sinut saamaan hääjuhlan kutsukortin.

Mitä ihmettä sellaisen jumalan päässä liikkuu, joka on luonut tuollaiset säännöt?

MInusta ei yhtään mitään, ei kerrassaan mitään, ei atomin atomia.

Parempi vertaus onkin ihan oikeasta elämästä otettu kuva. Kun ostit (lunastit) orjan, se/hän oli sinun. Mutta tähän asti se aasinsilta päättyykin.

Ymmärrän sen niin että Jumala on tälläinen maailmanparantaja. Hän ostaa huonon maatilan, laittaa sen kuntoon ja myy sen eteenpäin. Ihmisten kohdalla sama kuvio. Hän ostaa sairaita ja hulluja, laittaa heidät kuntoon ja ojennukseen, ja heistä tulee kunnollisia kansalaisia. Jumala-hahmo on selkeästi filantrooppi. Raamattu olettaa että Jumalan korporaatiota valvoo myös muut toimielimet, toisin sanoen, ei Jumalakaan voi kaikkea tehdä mitä huvittaa. Hän on myös "lain" tai tuon intergalaktisen oikeusjärjestelmän armoilla. Ei Raamattu missään sano että Jumala voisi ihan kaikkea tehdä.

Ainoa hyvä selitys on että Jumala on tehnyt diilin tämän planeetan pomon kanssa, kuka lieneekään, ja diili on että oman firman kaveri mukiloidaan ja teloitetaan että saadaan toimivaltaa täällä alueella. Tämäkään ei ihan ongelmaton ole, mutta näin Raamatun maailmassa ajateltiin. Eihän tämä tarkoita että meidän tulisi näin ajatella, mutta tärkeää on edes ymmärtää, minkälaiset premissit näissä tarinoissa on.

• Exap
        Cycl0ne kirjoitti:

Parempi vertaus onkin ihan oikeasta elämästä otettu kuva. Kun ostit (lunastit) orjan, se/hän oli sinun. Mutta tähän asti se aasinsilta päättyykin.

Ymmärrän sen niin että Jumala on tälläinen maailmanparantaja. Hän ostaa huonon maatilan, laittaa sen kuntoon ja myy sen eteenpäin. Ihmisten kohdalla sama kuvio. Hän ostaa sairaita ja hulluja, laittaa heidät kuntoon ja ojennukseen, ja heistä tulee kunnollisia kansalaisia. Jumala-hahmo on selkeästi filantrooppi. Raamattu olettaa että Jumalan korporaatiota valvoo myös muut toimielimet, toisin sanoen, ei Jumalakaan voi kaikkea tehdä mitä huvittaa. Hän on myös "lain" tai tuon intergalaktisen oikeusjärjestelmän armoilla. Ei Raamattu missään sano että Jumala voisi ihan kaikkea tehdä.

Ainoa hyvä selitys on että Jumala on tehnyt diilin tämän planeetan pomon kanssa, kuka lieneekään, ja diili on että oman firman kaveri mukiloidaan ja teloitetaan että saadaan toimivaltaa täällä alueella. Tämäkään ei ihan ongelmaton ole, mutta näin Raamatun maailmassa ajateltiin. Eihän tämä tarkoita että meidän tulisi näin ajatella, mutta tärkeää on edes ymmärtää, minkälaiset premissit näissä tarinoissa on.

"Raamattu olettaa että Jumalan korporaatiota valvoo myös muut toimielimet, toisin sanoen, ei Jumalakaan voi kaikkea tehdä mitä huvittaa. Hän on myös "lain" tai tuon intergalaktisen oikeusjärjestelmän armoilla. Ei Raamattu missään sano että Jumala voisi ihan kaikkea tehdä."
        Hmmm... mielenkiintoista "teologiaa". Tuollaista opetusta minulla on tapana kutsua mytologiaksi, koska sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä Raamattu ilmoittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      74
      3860
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      93
      3251
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      112
      2535
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      19
      1720
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      74
      1505
    6. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      123
      1402
    7. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      99
      1393
    8. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      58
      1363
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1103
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      58
      1083
    Aihe