Käsijarrukäännös

Hemmo2

Hyvät Scenic-kuskit. Onnistuuko kojetaulun käsijarrulla avustus käännöksissä.

10

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filsu

      ... koska käsijarru ottaa tässä versiossa 'vääriin' pyöriin.

      • Mra

        Scenicin sähköinen käsijarru vaikuttaa takapyöriin, ainakin minun autossani. On se tähän saakka ollut oikea paikka käsijarrukäännökselle. ESP pitää tietenkin kytkeä pois, koska se pyrkii estämään yliohjaamisen. ESP:n poisto on rajoitettu alle 50 km/h nopeuksiin.

        Itse käännöksen tekeminen sähköjarrulla voi olla kinkkistä. koska jarrun voimaa ei voi säädellä. On aina "täysillä" mutta niinhän se on usein mekaanisellakin käsijarrulla. Toinen ongelma on että sähköjarru kytkee hitaasti (1 sek ?) ja tasaisesti - mekaanisella jarrulla nykäistään äkäisesti. Kolmas ongelma voi -tilanteesta riippuen- olla miten vapauttaa jarru kyllin sutjakkaasti.

        Ja kaasujalka pitää tietenkin olla ylhäällä, muuten sähköjarru ei kytke ollenkaan. En menisi kokeilemaan mualla kuin turvallisella kentällä


      • Filsu
        Mra kirjoitti:

        Scenicin sähköinen käsijarru vaikuttaa takapyöriin, ainakin minun autossani. On se tähän saakka ollut oikea paikka käsijarrukäännökselle. ESP pitää tietenkin kytkeä pois, koska se pyrkii estämään yliohjaamisen. ESP:n poisto on rajoitettu alle 50 km/h nopeuksiin.

        Itse käännöksen tekeminen sähköjarrulla voi olla kinkkistä. koska jarrun voimaa ei voi säädellä. On aina "täysillä" mutta niinhän se on usein mekaanisellakin käsijarrulla. Toinen ongelma on että sähköjarru kytkee hitaasti (1 sek ?) ja tasaisesti - mekaanisella jarrulla nykäistään äkäisesti. Kolmas ongelma voi -tilanteesta riippuen- olla miten vapauttaa jarru kyllin sutjakkaasti.

        Ja kaasujalka pitää tietenkin olla ylhäällä, muuten sähköjarru ei kytke ollenkaan. En menisi kokeilemaan mualla kuin turvallisella kentällä

        ... toisessa ranskalaisessa Citroen XM vuosimallia jotain...??? niin siinä on sellainen samanlainen jalkakäsijarru kuin mitä jenkkiläisissä autoissa on ja siinä tuo jarru ottaa eturenkaisiin. Tästä ajattelin että ottaisikohan tuo tässä sähköisessäkin versiossa etupyöriin jolloin ne olisivat 'väärät' pyörät.

        Mutta täytyy myöntää että nyt kun sanoit että ottavat takarenkaisiin niin muistelin että tosiaan kun laittaa jarrun päälle oven ollessa auki, niin kuulee servon surinaa takapyörien luota.

        Ja tosiaan mitä tuohon kässäriin tulee, niin olen kokeillut sitä lumi/jää kentällä eikä se oikein onnistunut... Sääli sinänsä.

        Onkos muuten tietoa että onko siinä jokin nopeus jolloin vasta voisi laittaa kässärin päälle? Vai voiko tuota vipua vaikka vetää 100 km/h nopeudessa? Tuntuisi meinaa aika hurjalta vetäistä takapyörät lukkoon satasen vauhdissa... ;-)


      • psa -04
        Filsu kirjoitti:

        ... toisessa ranskalaisessa Citroen XM vuosimallia jotain...??? niin siinä on sellainen samanlainen jalkakäsijarru kuin mitä jenkkiläisissä autoissa on ja siinä tuo jarru ottaa eturenkaisiin. Tästä ajattelin että ottaisikohan tuo tässä sähköisessäkin versiossa etupyöriin jolloin ne olisivat 'väärät' pyörät.

        Mutta täytyy myöntää että nyt kun sanoit että ottavat takarenkaisiin niin muistelin että tosiaan kun laittaa jarrun päälle oven ollessa auki, niin kuulee servon surinaa takapyörien luota.

        Ja tosiaan mitä tuohon kässäriin tulee, niin olen kokeillut sitä lumi/jää kentällä eikä se oikein onnistunut... Sääli sinänsä.

        Onkos muuten tietoa että onko siinä jokin nopeus jolloin vasta voisi laittaa kässärin päälle? Vai voiko tuota vipua vaikka vetää 100 km/h nopeudessa? Tuntuisi meinaa aika hurjalta vetäistä takapyörät lukkoon satasen vauhdissa... ;-)

        TUle kertomaan miten Scenicille ja sinulle itsellesi kävi, jos toteutat tuon ajatusleikkisi - voipa vaikka autosi kaatua ja vaikka ei kaatuisi niin käsistä lähtee ihan varmasti.


      • ana
        Mra kirjoitti:

        Scenicin sähköinen käsijarru vaikuttaa takapyöriin, ainakin minun autossani. On se tähän saakka ollut oikea paikka käsijarrukäännökselle. ESP pitää tietenkin kytkeä pois, koska se pyrkii estämään yliohjaamisen. ESP:n poisto on rajoitettu alle 50 km/h nopeuksiin.

        Itse käännöksen tekeminen sähköjarrulla voi olla kinkkistä. koska jarrun voimaa ei voi säädellä. On aina "täysillä" mutta niinhän se on usein mekaanisellakin käsijarrulla. Toinen ongelma on että sähköjarru kytkee hitaasti (1 sek ?) ja tasaisesti - mekaanisella jarrulla nykäistään äkäisesti. Kolmas ongelma voi -tilanteesta riippuen- olla miten vapauttaa jarru kyllin sutjakkaasti.

        Ja kaasujalka pitää tietenkin olla ylhäällä, muuten sähköjarru ei kytke ollenkaan. En menisi kokeilemaan mualla kuin turvallisella kentällä

        koska käsijarrulla autoa ohjatessa tarvitaan myös lisäksi kaasua, ainakin jos aikoo niitä sladeja ohjata eikä vaan odottaa koska ne oikenevat.

        Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin Scenicin käsijarru vapautuu kun kytkin nostetaan tai kaasua painetaan. Näitä molempia tarvitaan myös oikeaoppisessa kässärikäännöksessä, joten ei oikein lupaavalta vaikuta.


      • Mra
        ana kirjoitti:

        koska käsijarrulla autoa ohjatessa tarvitaan myös lisäksi kaasua, ainakin jos aikoo niitä sladeja ohjata eikä vaan odottaa koska ne oikenevat.

        Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin Scenicin käsijarru vapautuu kun kytkin nostetaan tai kaasua painetaan. Näitä molempia tarvitaan myös oikeaoppisessa kässärikäännöksessä, joten ei oikein lupaavalta vaikuta.

        Ei mee ihan noin, kytkin ei vaikuta sähkö-kässäriin. Se kytkee käsijarrun pois heti kun kaasupoljinta painetaan - aivan kuten omassa postauksessani aikaisemmin kerroin. Sähkökässärissähän on automaattinen mäkilähtö, se ei toimisi jos alkaisi valua kun kytkintä painetaan.

        Mutta ei voi painaa kaasua kässärikäännöksessä. Sitäpaitsi kässäri on kokonaan lukossa vasta pikku viiveellä: vajaa 1 sek kestää kun sähkömoottori kiristää vaijeria.

        PS.
        Se kytkinjuttusi tuli varmaan siitä että _käynnistin_ ei reagoi ellei paina kytkintä tai jalkajarrua. Ettei vahingossa täräytä päin seinää.


      • Tarnanen
        Mra kirjoitti:

        Ei mee ihan noin, kytkin ei vaikuta sähkö-kässäriin. Se kytkee käsijarrun pois heti kun kaasupoljinta painetaan - aivan kuten omassa postauksessani aikaisemmin kerroin. Sähkökässärissähän on automaattinen mäkilähtö, se ei toimisi jos alkaisi valua kun kytkintä painetaan.

        Mutta ei voi painaa kaasua kässärikäännöksessä. Sitäpaitsi kässäri on kokonaan lukossa vasta pikku viiveellä: vajaa 1 sek kestää kun sähkömoottori kiristää vaijeria.

        PS.
        Se kytkinjuttusi tuli varmaan siitä että _käynnistin_ ei reagoi ellei paina kytkintä tai jalkajarrua. Ettei vahingossa täräytä päin seinää.

        Käsijarru vapautuu silloin kun veto tulee päälle eli siihen vaikuttaa nimenomaan kytkimen asento eikä kaasupolkimen.

        Voit todeta sen helposti esim. siten että nostat kytkimen hitaasti ylös kaasua painamatta. Käsijarru kytkeytyy pois päältä ja auto lähtee "ryömimään".


      • Mra
        Tarnanen kirjoitti:

        Käsijarru vapautuu silloin kun veto tulee päälle eli siihen vaikuttaa nimenomaan kytkimen asento eikä kaasupolkimen.

        Voit todeta sen helposti esim. siten että nostat kytkimen hitaasti ylös kaasua painamatta. Käsijarru kytkeytyy pois päältä ja auto lähtee "ryömimään".

        Kyllä minäkin aluksi luulin monta viikkoa että käsijarru reagoi vetoon koska se tuntui siltä. Ajattelin että takapyörässä on momentin tunnustelija joka vapauttaa kässärin, kun sinne tulee vääntöä. Sitten luin että Scenicin käsijarrun moottori reagoi kaasupolkimen painallukseen (kaasupoljin on sähköinen ja kompuutteri näkee koska sitä painetaan). Muistaakseni tämä sanotaan jopa Scenicin käsikirjassa.

        Minulla on automaatti ja siinä asian huomaa helposti: automaatissahan on aina "veto" päällä kun pannaan ajovaihde sisään. Kun pistän R:n eli pakin silmään, koneen kierrokset laskevat vähän ja takapää nousee ylös. Lukittuna pysyy, takapää pystyssä kunnes hipaisee kaasupoljinta. Vaikka vain millin painaisi, niin kässäri irtoaa. Sama tapahtuu D-asennossa.
        Jos tosiaan pelkkä veto riittäisi kässärin irrottamiseen, olisi automaatin huoltaminen aika vinkeää kun kässäri irrottaisi heti kun panee tyhjäkäynnillä D-asentoon samalla kun pitäisi käydä tsekkaamassa konepellin alle.
        Automaatin tyhjäkäynnin "veto" on aika kovaakin, se nousee jopa pientä ylämäkeä.


    • Eikö kukaan tosiaan ole kokeillut? Talvikelillä perinteinen takapyöriin vaikuttava käsijarru on erinomainen apu auton kääntämiseen ahtaassa tilassa. Joku Scenicin omistaja voisi kokeilla (tilavalla parkkipaikalla tai järven jäällä) ja kertoa kokemuksiaan.

      • Vesku

        Kävin juuri pesettämässä auton ja sieltä tullessani muistin tämän "kehoituksen".
        Asun etelässä joten täällä ei ole liukasta missään mutta päätin kokeilla asfaltilla.
        Valitsin suoran tienpätkän ja nykäisin käkkärin "namiskuukkelista" vauhtia n.40km käsijarrunvalo vain välähti kojelaudassa enkä tuntenut kunnolla jarrutusta.
        Sen jälkeen tiputin hieman nopeutta ja kokeilin uudestaan, käsijarru kävi vain päällä pyöriä lukitsematta ja vapautui välittömästi.
        Kokeilimpa vielä pitää "namiskuukkelia" ylhäällä jolloin huomasin takapyörien ahistavan koko ajan enemmän ja lopulta vauhdin tarpeeksi hiipuvan mennen lukkoon. Päästäessäni "nippelistä" pyörät vapautuivat välittömästi.
        Kaiken tämän tein vaihde vapaalla sekä kytkin pohjassa että jalan ollessa pois kaasulta.
        Olen edellisillä autoillani joissa on öllut levyt myös takana lämmitellyt märällä ilmalla ennen parkkiin jättöä levyt käkkärillä sillointällöin.
        Ongelmahan on takajarruissa nätillä järrutuksella käytönpuute jolloin ne jumiutuvat ja ruostuvat.
        ( Jarrutettaessa ennakoiden ja siitä johtuen hissukseen vain etujarrut tekevät työn. Siis ei ole pahitteeksi välillä kiusata jarrja voimakkaalla nopealla polkaisulla ja miettiä puoltaako jarrut jompaan kumpaan suuntaan.)
        Tällä tavalla saan näköjään edelleen kuivattua levyt aina sillointällöin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe