IBS vai IBD

huolissani

Kuinka pitkään Crohn tai colitis voi olla remissiossa? Minulla oli 3,5v sitten kuukauden kestänyt ripuli ja kovat vatsakivut, ei kuumetta eikä verta ulosteessa. Kävin lääkärissä, vein ulostenäytteen, minusta otettiin verikokeita, mutta ei tähystetty. Tänään kuulin tuttavaltani, että hänellä oli juuri samat oireet ja hänellä on todettu Crohn. Rupesin miettimään voiko IBD olla oireeton näinkin pitkään kuin 3,5v ja pitäiskö mun NYT hakeutua tutkimuksiin vaikka olen oireeton?

25

2850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintapasairaus
      • HuoletonSuoletom

        Jaahas, ja täällä tämä vakiospämmääjä joka postaa samaa roskaa joka ikiseen netin suolistotulehduskeskusteluun! Edelleenkään tulehdukselliset suolistosairaudet eivät parane elämäntapamuutoksilla eikä kyseessä ole elintapasairaus. Mutta ihan rehellisesti, onko sinulle tullut jokin pakkomielle jakaa tuota mis-informaatiota IBD-tauteihin liittyen? Olettaen että mitä ilmeisemmin olet se sama kiusankappale joka tuhoaa kaikki mahdolliset järkevät keskustelut aiheesta joka ikisellä foorumilla.


      • Anonyymi
        HuoletonSuoletom kirjoitti:

        Jaahas, ja täällä tämä vakiospämmääjä joka postaa samaa roskaa joka ikiseen netin suolistotulehduskeskusteluun! Edelleenkään tulehdukselliset suolistosairaudet eivät parane elämäntapamuutoksilla eikä kyseessä ole elintapasairaus. Mutta ihan rehellisesti, onko sinulle tullut jokin pakkomielle jakaa tuota mis-informaatiota IBD-tauteihin liittyen? Olettaen että mitä ilmeisemmin olet se sama kiusankappale joka tuhoaa kaikki mahdolliset järkevät keskustelut aiheesta joka ikisellä foorumilla.

        Tämä on erittäin väärä tieto mitä levittää lääkärit ja hoitajat suorastaan kiihkoissaan. Itsellä oli lähemmäs 20 vuotta diagnosoitu välimuotoinen koliitti, lääkkeet käytiin läpi, ei mitään apua, koitin ruokavaliota ja vuoden päästä täysi remissio tähystyksessä, siitä pari vuotta ja lääkärit eivät saaneet löydöksiä enää IBD lle. Lääkärit tosin tässä vaiheessa alkoi selittämään, että joko en ole minä itse tai sairautta minulla ei ole koskaan ollutkaan ja tutkimukset eivät aiemmin ollut kunnollisia.


      • Anonyymi
        HuoletonSuoletom kirjoitti:

        Jaahas, ja täällä tämä vakiospämmääjä joka postaa samaa roskaa joka ikiseen netin suolistotulehduskeskusteluun! Edelleenkään tulehdukselliset suolistosairaudet eivät parane elämäntapamuutoksilla eikä kyseessä ole elintapasairaus. Mutta ihan rehellisesti, onko sinulle tullut jokin pakkomielle jakaa tuota mis-informaatiota IBD-tauteihin liittyen? Olettaen että mitä ilmeisemmin olet se sama kiusankappale joka tuhoaa kaikki mahdolliset järkevät keskustelut aiheesta joka ikisellä foorumilla.

        Kyllä suolistosairaudet paranee. Kiinalainen ystäväni tuossa kysyi, että joko se mun ibd on saatu hoidettua kuntoon, kerroin ettei se paranisi ikinä ja tämä totesi ettei ainakaan Kiinassa pidä paikkansa. Ruokavalio, akupunktio, lämpimät juomat on ohjeet tähän. Itse tosin vaihdoin lopullisesti scd ruokavalioon, juon lähinnä lämmintä vettä (vaikka rakastan yli kaiken kylmiä juomia) ja menin oikealle kiinalaiselle lääkärille akupunktioon (70€/kerta). Vuosi tuosta ja nyt tähystyksessä ei löytynyt merkkiäkään crohnin taudista, eikä muistakaan suolisto ongelmista. Olen myös kuullut muilta saman kuin omalta lääkäriltäni, sinut on virheellisesti diagnosoitu, ei ole ikinä ollut crohnia, vaikka muutaman vuoden jauhettiin että on ja koitettiin jopa biologisia lääkkeitä, jotka toki vei oireet pois, mutta toi sivuoireita senkin edestä.

        Suolistosairaudet on elintapa sairauksia, vai miksi oikeasti kuvittelet, että juuri ne alueet joissa on eniten eineksiä, eniten säilöntäaineita, eniten sokereita on myös eniten vatsan alueen syöpiä, diabetesta ja suolistosairauksia?

        Olen siis lapista kotoisin, muutin pääkaupunkiseudulle, enää ei ollut saatavilla itse metsästettyä hirvenlihaa ja naapurista saatavaa tuoretta lehmänmaitoa, lihan kulutus väheni ja oman maan peruna vaihtui pastaan ja riisiin, itse poimitut marjat ja niiden mehut vaihtui kauppojen mehuihin ja kun tuoreita marjoja ei aina ole (suomalaisia) talviaikaan karkit tulivat kuvioihin. Myös voi oli kallista ja vaihtui margariiniin, sitten alkoi ongelmat. Tuli ilmavaivoja, ripulia, yöt sai juosta vessassa, mahakivut ja lopulta veriripuli jolla joutui juoksemaan öisin joka tunti ja päivällä vähintään kaksi kertaa tunnissa. Verikokeet ja tähystys ilmoittivat aggressiivisen alkupaksusuolen tulehduksen joka levisi parissa vuodessa koko suolistoon. Stressi toki voi pahentaa/laukasta suolistosairauden, mutta omalla kohdallani stressiä ei ollut, tuttu työkaveri ja pari vanhaa kaveria asuu lähistöllä.

        Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, ettei ruokavaliolla olisi mitään tekemistä ruuansulatuskanavien häiriöiden kanssa? Ruoka on polttoaihetta kehollesi, onko väliä, että laitatko bensalla kulkevaan autoosi dieseliä?

        Katso youtubesta Sugar: the bitter truth niminen dokumentti, siinä kerrotaan vain toki sokereiden haitoista mutta kannattaa katsoa.

        Ruokavaliolla todellakin on merkitystä. Huomioithan että joissain tapauksissa oireiden väheneminen alkaa näkyä jopa vasta puolenkin vuoden päästä ruokavalion aloituksesta. Vaihtoehtoja on monia, kiinalainen, vhh, vegaaninen, paleo, scd ruokavaliot esimerkiksi. Kaikki sisätävät paljon kasviksia (scdssä lisätään pikkuhiljaa) ja einekset ei kuulu jokaviikkoiseen ruokavalioon.

        Muistakaa juoda paljon lämpimiä juomia!


    • HuoletonSuoleton

      Kyllä voi olla remissiossa vuosikausia, itsellänikin colitic ulcerosa pysyi remissiossa 6 vuotta kunnes räjähti täysin käsikn kun lopetin tupakoinnin. Suosittelen menemään ajoissa tutkimuksiin!

      • satkste

        "Edelleenkään tulehdukselliset suolistosairaudet eivät parane elämäntapamuutoksilla eikä kyseessä ole elintapasairaus."

        Ai eivät parane? Vähärasvaisesta vegaaniruokavaliosta voi olla apua.

        https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/common-health-problems/colitis-severe/

        https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/stars/stars-video/sondra-berk/

        https://www.youtube.com/watch?v=P_T93ON2cBE

        https://www.youtube.com/watch?v=3mWHBuFPtPA

        https://davidkleinphd.wordpress.com/

        http://www.drcarney.com/blog/entry/neal-barnard-md

        Jones VA, Dickinson RJ, Workman E, Wilson AJ, Freeman AH, Hunter JO. Crohn's disease: maintenance of remission by diet. Lancet. 1985 Jul 27;2(8448):177-80.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2862371

        Pituch-Zdanowska A1, Banaszkiewicz A1, Albrecht P1. The role of dietary fibre in inflammatory bowel disease. Prz Gastroenterol. 2015;10(3):135-41. doi: 10.5114/pg.2015.52753. Epub 2015 Jul 15.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26516378


      • RemOverOne

        Ei pidä paikkaansa, olen itse tuosta elävä esimerkki, koko ikäni ollut vegaani ja silti vaan sairastuin Colitis Ulcerosaan. Että selitäpäs toki minulle että mikä on ruokavaliossa mennyt vikaan ja miksen parane taudista vaikka mitenpäin söisi?


      • satksksta

        " Että selitäpäs toki minulle että mikä on ruokavaliossa mennyt vikaan ja miksen parane taudista vaikka mitenpäin söisi?"

        Ei siinä ruokavalio paljon auta, jos rokotteet aiheuttavat tulehduksellisia suolistosairauksia:

        Lerner A1. Aluminum as an adjuvant in Crohn's disease induction. Lupus. 2012 Feb;21(2):231-8. doi: 10.1177/0961203311430090.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22235058

        Lerner A1. Aluminum is a potential environmental factor for Crohn's disease induction: extended hypothesis. Ann N Y Acad Sci. 2007 Jun;1107:329-45.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17804561

        Pineton de Chambrun G1, Body-Malapel M2, Frey-Wagner I3, Djouina M2, Deknuydt F4, Atrott K3, Esquerre N2, Altare F4, Neut C5, Arrieta MC6, Kanneganti TD7, Rogler G3, Colombel JF1, Cortot A1, Desreumaux P1, Vignal C2. Aluminum enhances inflammation and decreases mucosal healing in experimental colitis in mice. Mucosal Immunol. 2014 May;7(3):589-601. doi: 10.1038/mi.2013.78. Epub 2013 Oct 16.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24129165

        Vcev A1, Pezerovic D, Jovanovic Z, Nakic D, Vcev I, Majnarić L. A retrospective, case control study on traditional environmental risk factors in inflammatory bowel disease in Vukovar-Srijem County, north-eastern Croatia, 2010. Wien Klin Wochenschr. 2015 May;127(9-10):345-54. doi: 10.1007/s00508-015-0741-7. Epub 2015 Mar 28.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25821054

        http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(95)90810-2/fulltext

        Wiersbitzky S1, Bruns R, Wiersbitzky H. [Acute gastroenteritis and acute obstructive bronchitis after mumps-measles-rubella (MMR) preventive vaccination? The Pediatric Vaccination Counseling Service].
        [Article in German] Kinderarztl Prax. 1992 Dec;60(9-10):302-3.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1289650

        https://vactruth.com/2015/03/14/illegally-given-8-in-1-vaccine/

        https://vactruth.com/2010/05/20/government-papers-on-measles-vaccines-exposed/

        Mitä tulee ruokavalioon, niin vegaaniruokavalioitakin on monenlaisia. Jotkut syövät lihankorvikkeita, pullaa sekä perunalastuja ja kutsuvat sitä vegaaniruokavalioksi.


      • RemOverOne

        Ai jaha, ai se olikin rokotteet se syypää tällö kertaa!
        Mutta perustelpas sitten että jos rokotteet aiheuttaa tulehduksellisia suolistosairauksia ja minua ei lapsenakaan vanhemmat rokotuttanut juurikaan ja aikuisiällä olen itse jättänyt omasta valinnastani nuo myrkyt ottamatta...että mites tässä nyt sitten kuitenkin kävi näin että colitis tulla paukahti...?
        Ei nyt oikein minuun mitenkään sovi nuo sinun sepustuksesi. Sen sijaan se mikä pätee että sekä isäni että äitini puolella on molemmilla suvussa ollut jo isovanhemmillani "huonovatsaisuutta". Että myönnä nyt vaan sinäkin että perimästä nämä taudit johtuvat.


      • Anonyymi
        RemOverOne kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, olen itse tuosta elävä esimerkki, koko ikäni ollut vegaani ja silti vaan sairastuin Colitis Ulcerosaan. Että selitäpäs toki minulle että mikä on ruokavaliossa mennyt vikaan ja miksen parane taudista vaikka mitenpäin söisi?

        Hei mene kiinalainen lääketiede akupunktioon. Sieltä saat tietoa paljon.Vaarana sinulla on avanne pussi mikä ei ole kiva.Siellä hoidetaan ettet tarvitse tehdä avannetta.Tästä asiasta ei kirjoiteta missään koska lääketehdas hallitsee jokaista järjestöä ja terveyden hoito henkilökunta ei tykkää lupntaishoidoista.Lue kiinalainen lääketiede suolen sairaus.Katso oman paikkakunnan kiinalainen hoitajat eli akupunktio hoitaja.Tarvitset tätä koska muuten saat avanne pussin.


    • HuoletonSuoleton

      Ruokavaliohoito pitää aloittaa heti ensioireiden ilmaantuessa.

      Vähintään vilja ja prosessoitu rypsi pois.

      Ja mitä syövät vegaanit?

      Runsaasti viljaa ja margariinia.

      Suolistosairaudet ovat täysin elintapasairauksia. Väärä ruoka sairastuttaa.

      • OikeaHuoletonSuoleton

        Osuiko omaan nilkkaan, kun alat jo pöllimään toisen nimimerkkejäkin? Aika alhaista, sanoisin.

        Mutta kyllä se nyt vaan on niin että Suolistosairaudet eivät edelleenkään ole elintapasairauksia, eivätkä johdu ruoasta. Kuten tuossa ylempänä tuo joku vegaani jo kommentoikin niin täysin perinnöllisiä ja suvuittain meneviä tauteja. Mutta turhahan sitä on sinulle toitottaa, sinä se vaan huutelet pitkin nettiä noita "omia totuuksiasi". Ja kaiken lisäksi kommenttisi ja "tietosi" on ristissä kuin jänöjussin etuhampaat, ensin sanot että vegaaninen ruokavalio auttaa ja sitten kun joku tulee kertomaan että ei pidä paikkaansa, että hänellä ei ole auttanut, niin sitten vegaaninen ruokavalio yhtäkkiä muuttuukin täysin pahaksi asiaksi. Siksi toiseksi jos yhtään luit mitä tuo joku kommentoi, niin hänhän kertoi olleensa koko iknsä vegaani, toisin sanoen voidaan siis olettaa että vegaaninen ruokavalio on ollut hänellä aina päällä. Miten siis aloittaa ruokavalio oireiden ilmaantuessa jos se on jo ajat sitten aloitettu.
        Hankkisit ensin vähän tietoa ja sitten joku rauhoittava lääkitys! Tulehdukselliset suolistosairaudet ovat oikeasti vakavia sairauksia ja minusta on hyvin vastuutonta että jaat ihmisille täyttä dis-informaatiota, katsos kun jotkut ihan oikeasti uskovat näitä nettikirjoituksia kuin kyseessä olisi absoluuttinen totuus.


      • HuoletonSuoleton

        Suolistosairaudet eivät ole perinnöllisiä, vaan täysin ruokavaliosta ja mahdollisista antibiooteista johtuvia.

        Tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.


      • OikeaHuoletonSuoleton

        Nimimerkinpöllijä se taas jauhaa paskaa! Kuinka kauvan sinulle täytyy vääntää oikein rautalangasta että tulehdukselliset suolistossiraudet eivä johdu ruokavaliosta eikä antibiooteista! Chronin taudista ja Colitis Ulcerosasta on molemmista pystytty todistamaan toteen lukuisissa tutkimuksissa sen liittyminen perinnöllisyyteen, mutta yksikään yleisesti hyväksytty tutkimus ei ole todentanut niiden johtuvan yksilön ruokavaliosta! Toki jotainhan meidän länsimaisten elämäntavoissa tai perimässä on mennyt pieleen jos kyseiset taudit ovat vain lähes pelkästään länsimaisia vitsauksia, mutta koita nyt vaan ymmärtää että yksilönä on aivan sama mitä syöt tai olet syömättä, se ei vaikuta IBD-tautien syntyyn tai sairastumisesn! Mutta kun on pakkomielle jakaa näennäis-"lääketiedettä" niin on pakkomielle!

        Ps. Et sitten mitään muuta alhaisempaa enää keksinyt kuin pölliä jo toisen nimimerkinkin? :D
        Mutta olettaen että olet se sama höyrypää, joka on pitkin nettiä trollannut näitä omia totuksiaan lähes jokaikiseen keskusteluketjuun liittyen IBD-sairauksiin ja olettaen että olet juurikin se sama höyrypää, josta olen kuullut monien kaltaisteni sairastuneiden ja aktiivisesti aiheesta nettiä seuraavien varoittelevan, niin en voi enää välttää kysymästä että mikä sinun suhteesi oikein näihin sairauksiin on, sillä selvää on että itsehän et varmasti ole todella sairastanut näitä tauteja. Jos olisit, niin ääni kellossa olisi kyllä varmasti aikalailla toisenlainen...


      • RemOverOne
        HuoletonSuoleton kirjoitti:

        Suolistosairaudet eivät ole perinnöllisiä, vaan täysin ruokavaliosta ja mahdollisista antibiooteista johtuvia.

        Tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.

        Niin mutta kun enpäs ole eläessäni syönyt yhtä ainuttakaan antibioottikuuriakaan. Ei nyt kyllä täsmää nuo sinun heittosi yhtään minuun, täysin totaaliterveellinen vegaani ollut koko iän, ei rokotettu kuin vauvana, ei antibiootteja ikinä, silti tuli ulcerosa. No mutta sen kanssa eletään kun ei muutakaan voi.


      • RemOverOne
        HuoletonSuoleton kirjoitti:

        Suolistosairaudet eivät ole perinnöllisiä, vaan täysin ruokavaliosta ja mahdollisista antibiooteista johtuvia.

        Tämä on ihan yleisesti tiedossa oleva asia.

        Ja ai nin, ei se nyt kyllä ole olleskaan yleisesä tiedossa oleva asia tuo ruokavaliosta johtuvuus kun googlettelin eilen. Kaikkialla puhutaan perimästä, missään ei, ei suomenkielisillä eikä englanninkielisillä sivustoilla puhuta halastuakaan sanaa ruokavaliosta johtuvuudesta, siis jos niinkun katsoi sellaisia edes jotenkin uskottavaman näköisiä sivustoja. Mistä sinä nämä tietosi oikein siis otat?

        Katsoin kyllä myös noita sinun jotakin http:personal.inet.fi-sivujasi ja siellä oli kyllä minusta johdonmukaisuus pahasti kadoksissa. Suolistosyöpä sotkettiin kaikkien iänkaikkisten ärtyvien suolien kanssa sekaisin ja sitten hypättiinkin jo seuraavasa lauseessa tulehduksellisiin suolistosairauksiin. Etkö tiedä että kaikki ed.mainitut ovat täysin eri sairauksia?


      • niinpäniinnäinpänäin
        OikeaHuoletonSuoleton kirjoitti:

        Nimimerkinpöllijä se taas jauhaa paskaa! Kuinka kauvan sinulle täytyy vääntää oikein rautalangasta että tulehdukselliset suolistossiraudet eivä johdu ruokavaliosta eikä antibiooteista! Chronin taudista ja Colitis Ulcerosasta on molemmista pystytty todistamaan toteen lukuisissa tutkimuksissa sen liittyminen perinnöllisyyteen, mutta yksikään yleisesti hyväksytty tutkimus ei ole todentanut niiden johtuvan yksilön ruokavaliosta! Toki jotainhan meidän länsimaisten elämäntavoissa tai perimässä on mennyt pieleen jos kyseiset taudit ovat vain lähes pelkästään länsimaisia vitsauksia, mutta koita nyt vaan ymmärtää että yksilönä on aivan sama mitä syöt tai olet syömättä, se ei vaikuta IBD-tautien syntyyn tai sairastumisesn! Mutta kun on pakkomielle jakaa näennäis-"lääketiedettä" niin on pakkomielle!

        Ps. Et sitten mitään muuta alhaisempaa enää keksinyt kuin pölliä jo toisen nimimerkinkin? :D
        Mutta olettaen että olet se sama höyrypää, joka on pitkin nettiä trollannut näitä omia totuksiaan lähes jokaikiseen keskusteluketjuun liittyen IBD-sairauksiin ja olettaen että olet juurikin se sama höyrypää, josta olen kuullut monien kaltaisteni sairastuneiden ja aktiivisesti aiheesta nettiä seuraavien varoittelevan, niin en voi enää välttää kysymästä että mikä sinun suhteesi oikein näihin sairauksiin on, sillä selvää on että itsehän et varmasti ole todella sairastanut näitä tauteja. Jos olisit, niin ääni kellossa olisi kyllä varmasti aikalailla toisenlainen...

        Crohnin tauti aiheutuu todennäköisesti MAP bakteerista. Sairaudesta parantavan rokotteen ihmiskokeet alkavat myöhemmin tänä vuonna Englannissa.


    • huolissani

      Saanko julkiselta puolelta ajan tähystykseen vaikken nyt oireile?

      • HuoletonSuoleton

        Kokeile, saatko.

        Se riippuu ihan lääkäreistä.


      • OikeaHuoletonSuoleton

        Saat varmasti! Ei riipu lääkäreistä toisin kuin tuo trolli väittää.
        Kerrot vaan epäilyksestäsi ja kyllä valkotakit tajuaa, sillä he tietävät kyllä että näiden tautien kanssa ei pidä leikkiä.


    • OttoHauser

      Mikä ihmeen juupas-eipäs täällä on menossa?
      Tulehduksellisista suolistorauksista ainakin haavainen paksusuolentulehdus johtuu puhtaasti perintotekijöistä ja niiden aiheuttamista muutoksista paksusuolen bakteerikannassa. Onhan se ihan virallisesti kai jo todettukin, ei ruokavaliolla ole mitään tekoa taudin synnyn kanssa. Turha itsestäänselvyyksistö tapella :D

      • No tuo yksi sekopää tällä meuhkaa "Näennäislääketieteensä" kanssa ja pöllii vielä ihmisten nimimerkitkin, kun alkoi olemaan alakynnessä.

        Mutta totta, täysin perinnöllisiä sairauksia, minulla ainakin näkee menneen suvussa.


      • Anonyymi

        Huuhaata. Itselläni on laaja suku, siis sisaruksia, tätejä, setiä, enoja, serkkuja, pikkuserkkuja vanhempien serkut ja pikkuserkut, isovanhemmat ja heidän sisarukset ja serkut. Kaikki isovanhempani muistavat omat isovanhempansa, tiedäthän vielä ajan kun ei ollut sisävessoja? Ulkovessoista kyllä näkee todella hyvin toisten ulosteet. Eikä kenelläkään ollut mitään vatsavaivoja. Näistä jotka on ollut elossa vielä kun itse sairastuin, vanhempani ja isovanhempani kyselivät suvun läpi. Ei mitään suolistosairauksia kellään ja siis tässä nyt vain parisataa lähintä sukulaista. Ei maitoallergioita, ei gluteeni tai vilja allergioita, ainoastaan perus verenpaineet, nivelrikot jne. Eli jos ei johdu ruokavaliosta mitenkään, ainoastaan perintötekiöistä, niin selvitätkö vielä minulle, miten sain terveen paperit ruokavalion ja akupunktion avulla? JA miksei yhdelläkään noista VAIN PARISTA SADASTA mailla asuvista lähimmistä sukulaisistani ole tietoakaan suolistosairauksista? Että älä nyt jaksa jauhaa sentään potaskaa! Ihan ibd hoitajatkin kertovat ”ettei tiedetä aiheuttajaa” mainitsi kuitenkin osalle sukurasitteen, osalle RUOKAVALION ja osalle stressin.

        On kyllä vaarallista väittää ihan oikeasti ettei ruualla olisi mitään merkitystä millekkään. Katso ympärillesi mitä pelkästään sokeri aiheuttaa, mm. Kakkostyypin diabetesta! Herätys hei!


    • Happy_me

      Voi olla pitkäänkin remissiossa. Parhaiten remission ylläpitämiseen minulla on auttanut, viljaton, maidoton, gluteeniton ja sokeriton dieetti. Olen välttänyt myös makeutusaineita, riisiä ja perunaa.

    • Anonyymi

      Hei miksi ette hakea apua kiinalainen lääketiede akupunktio Siellä saatte kunnolliset ruoka- ohjeet kuinka taltuttaa vatsa vaivat.Sinä kuka kärsit sinulla ei varmaan imeydy vitamiinit elimistössä.Ainut valmiste mikä tekee nestemäisiä vitamiineja on Solgar vitamiinit.Nämä tuotteet imeytyvät hyvin.Laadukkaita USA valmisteita kasvis peräisiä.Usa valmiste eivät ole hölynpölyä.Netistä saa myös tilattua.Ruohonjuuri kauppa sieltä kannattaa tilata jos ei ole luontaistuote kauppaa paikkakunnalla.Ruohonjuuri verkkokauppa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe