Onko suosituksia jenkkivene hankintaan ?

VeneHankinnassa

Siis omia, mieluiten järkeviä ja perusteltuja ajatuksia avuksi neljen hengen perheen saaristoveneilyyn liukuvalle, mieluiten edulliselle laitteelle.

Saisi olla pari kajuuttaa ja tilava oleskelutila. Moottorin käyttövoimalla ei suurtakaan välia, siis bensa tai diesel käy.

44

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyeesti ja ytimekkäästi, se olisi tuossa !

      http://www.nettivene.com/moottorivene/bayliner/622679

      Edullinen ja todellakin tilava perhevene. Tuolla pääsee luultavasti kohtuullisin polttoainekustannuksinkin vaikka siinä on bensamoottori ja leveyttä, johtuen tuosta vesilinjan jatkosta.

      Vastaavanlaisessa olen muutamia viikonloppureissuja viettänyt järvi-alueella, ja neljä äijänkörilästäkin suhteellisen mukavasti mahtuu oleskelemaan.

    • Juuuuuu

      Hyvä suositus! Kone yksi parhaista ja King Cobraakaan ei tarvi oikeastaan pelätä.

    • Kuurinsulli

      Hörppii ihan sikana bensaa, toi vekotin !!! veikkaisin n. 3 litraa / maili. Muuten kyllä tilava ja näyttäisi olevan siistissä kunnossa, tuon ikäiseksi.

      • Melrose_Bayliner

        Riippunee vauhdista, mutta matkavauhtina 23-25 solmua ja kulutus 2,0 - 2,2 L/maili alkuperäisellä runkomuodolla, tuolla runkomuutoksella kulutus luultavasti huomattavasti pienempi.
        Luultavasti myös plaanaa huomattavasti alemmalla nopeudella, eli käyttökelpoista nopeusaluetta laajennettu.


      • Kuutavajälli
        Melrose_Bayliner kirjoitti:

        Riippunee vauhdista, mutta matkavauhtina 23-25 solmua ja kulutus 2,0 - 2,2 L/maili alkuperäisellä runkomuodolla, tuolla runkomuutoksella kulutus luultavasti huomattavasti pienempi.
        Luultavasti myös plaanaa huomattavasti alemmalla nopeudella, eli käyttökelpoista nopeusaluetta laajennettu.

        Ilmeisesti olet ihan pihalla tästä asiasta ?? Mietipä nyt hetki!! Tolla yhdistelmällä, et matkanopeudella alle 2, 7 litraa / maili pääse mitenkääm. Jos muuta haluat väittää, nii unta näet! Ps. Olen vastaavaa yhdistelmällä veneillyt 5 vuotta, ja tiedän mistä puhun :)


      • Kuutavajälli kirjoitti:

        Ilmeisesti olet ihan pihalla tästä asiasta ?? Mietipä nyt hetki!! Tolla yhdistelmällä, et matkanopeudella alle 2, 7 litraa / maili pääse mitenkääm. Jos muuta haluat väittää, nii unta näet! Ps. Olen vastaavaa yhdistelmällä veneillyt 5 vuotta, ja tiedän mistä puhun :)

        Kyllä pihalla olet sinä, tai sitten olet ajaellu veneelläsi viisi vuotta 6-7 pyttyisenä, muuten ei tuollainen kulutus ole todennäköinen.

        Mitään perustetta siihen ei ole painon, joka on alle 3 t. tai runkomuodon joka on perästä suhteellisen loiva, n. 14 ast. ja kantava - pohjalta.

        Moottorin perusta on kestävä Ford 7,5 L V8, jota käytetty matalaviritteisenä FORD konsernin suurissa pick-upeissa ja saman konsernin urheiluaitoissa "piristettyinä", jolloin niistä on otettu n. 460 hp;täkin ulos. Moottori siis kestää lähes mitä tahansa, ja on vain hiukan suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.

        Joka tapauksessa sinulla on ollut joko moottori tai kaasutinongelma, tai olet ajellut täysin väärillä kierroksilla, siis potkuri totaalisen pielessä, eli kierrokset eivät ole sopineet alkuunkaan veneellesi.

        Ja juu, olen FORD-FANI !


      • Aromipesä
        ABF kirjoitti:

        Kyllä pihalla olet sinä, tai sitten olet ajaellu veneelläsi viisi vuotta 6-7 pyttyisenä, muuten ei tuollainen kulutus ole todennäköinen.

        Mitään perustetta siihen ei ole painon, joka on alle 3 t. tai runkomuodon joka on perästä suhteellisen loiva, n. 14 ast. ja kantava - pohjalta.

        Moottorin perusta on kestävä Ford 7,5 L V8, jota käytetty matalaviritteisenä FORD konsernin suurissa pick-upeissa ja saman konsernin urheiluaitoissa "piristettyinä", jolloin niistä on otettu n. 460 hp;täkin ulos. Moottori siis kestää lähes mitä tahansa, ja on vain hiukan suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.

        Joka tapauksessa sinulla on ollut joko moottori tai kaasutinongelma, tai olet ajellut täysin väärillä kierroksilla, siis potkuri totaalisen pielessä, eli kierrokset eivät ole sopineet alkuunkaan veneellesi.

        Ja juu, olen FORD-FANI !

        Huomaa että ABF on fani....konsernin piristetyt urheiluaitat, suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.


      • MäNySitTiaräMitäMäTiärän
        Aromipesä kirjoitti:

        Huomaa että ABF on fani....konsernin piristetyt urheiluaitat, suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.

        Sulla sitten ei asiaan kyky riittänyt ? Eikö oikein muutenkaan luetun ymmärtämiseen.


      • Aromipesä kirjoitti:

        Huomaa että ABF on fani....konsernin piristetyt urheiluaitat, suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.

        Asiasta olisi ihan kiva lueskella, mutta kirjoitusvirheisiin puuttuminen - on aika lapsellista, vai onko kyseessä käsityksesi huumorista ?

        Tosiaan luetun ymmärtäminenkään ei mennyt ihan putkeen. Hyvähän se kuitenkin on, että sinäkin sait jotain aiheeseen, tai ainakin ketjuun.


      • puuliiteri1
        ABF kirjoitti:

        Kyllä pihalla olet sinä, tai sitten olet ajaellu veneelläsi viisi vuotta 6-7 pyttyisenä, muuten ei tuollainen kulutus ole todennäköinen.

        Mitään perustetta siihen ei ole painon, joka on alle 3 t. tai runkomuodon joka on perästä suhteellisen loiva, n. 14 ast. ja kantava - pohjalta.

        Moottorin perusta on kestävä Ford 7,5 L V8, jota käytetty matalaviritteisenä FORD konsernin suurissa pick-upeissa ja saman konsernin urheiluaitoissa "piristettyinä", jolloin niistä on otettu n. 460 hp;täkin ulos. Moottori siis kestää lähes mitä tahansa, ja on vain hiukan suuriruokaisempi kuin venekäytössä laajemmin olleen Merc. 454 isolohkon, ja sekin on lähinnä kaasutinvalinnasta johtuva.

        Joka tapauksessa sinulla on ollut joko moottori tai kaasutinongelma, tai olet ajellut täysin väärillä kierroksilla, siis potkuri totaalisen pielessä, eli kierrokset eivät ole sopineet alkuunkaan veneellesi.

        Ja juu, olen FORD-FANI !

        Ensinnäkään tuon veneen pohjan v- kulma on suht jyrkkä ja vene painaa varusteineen reilusti yli 3 tonnia, ja kulutus on lähempänä 3 , kuin 2 litraa !! Tämän nyt jokaisen luulisi tajuavan?


      • puuliiteri1 kirjoitti:

        Ensinnäkään tuon veneen pohjan v- kulma on suht jyrkkä ja vene painaa varusteineen reilusti yli 3 tonnia, ja kulutus on lähempänä 3 , kuin 2 litraa !! Tämän nyt jokaisen luulisi tajuavan?

        Ei ja ei, sekä ei.

        Tajuaminen ei kuulu asiaan mitenkään.


      • Aromipesä
        ABF kirjoitti:

        Asiasta olisi ihan kiva lueskella, mutta kirjoitusvirheisiin puuttuminen - on aika lapsellista, vai onko kyseessä käsityksesi huumorista ?

        Tosiaan luetun ymmärtäminenkään ei mennyt ihan putkeen. Hyvähän se kuitenkin on, että sinäkin sait jotain aiheeseen, tai ainakin ketjuun.

        Missä konsernin urheiluautossa moottoria käytetty?
        Pelkästään omc:llä oli ainakin kolmea eri kaasutinta ko. moottoriin, plus muut marinoijat esim. Volvo ... Jos ABF tietää oikean kaasuttimen moottoriin niin hienoa.


      • Beikku2850SB
        puuliiteri1 kirjoitti:

        Ensinnäkään tuon veneen pohjan v- kulma on suht jyrkkä ja vene painaa varusteineen reilusti yli 3 tonnia, ja kulutus on lähempänä 3 , kuin 2 litraa !! Tämän nyt jokaisen luulisi tajuavan?

        Vene painaa pikkulohkolla 2655 kg. Isolohkolla 2800 kg.
        Polttoainesäiliöön menee n. 395 L, eli Max n. 385 kg (ilmoitettu 420 L, mutta ei mahdu)
        Vesisäiliö 50 L, eli Max 50 kg.
        Septisäiliö 40 L, eli max. 40 kg
        Keulapotkuri akku 20 kg.

        Vene siis polttoaineineen yms n. 3295 kg.
        Muu varustus, astiat, köysistöt, ankkurit yms. n. 205 kg.

        VENEEN PAINO VARUSTEINEEN . 3500 kg.

        Veneen pohjakulma perässä on tosiaan 14 astetta, ja U-pohjamainen.
        Taloudellisin matkanopeus sillä on n. 18 solmua, eikä sitä ole suunniteltu kulkemaan yli 30 solmun nopeuksia. Sillä kyllä pääsee sellaisiin nopeuksiin, varsinkin kaksimoottoriasennuksilla ja isolohkolla. On muuten yllättävän hyvä ja tukeva ajettava sellaisessa "pintaplaanissa", vaikka eihän se mitenkään silloinkaan leiju, mutta antaa sellaisen vaikutelman kun peräaalto on pelkkää kuohua.

        Oma saavutus tuollaisella on kolmen hengen kuormalla ja 7,5 L OMC King Cobralla, kolmilapaisella RST Spitfire 14,75 " x 17 " jolloin moottori kiersi 5250 rpm. siis 400 rpm ylikierroksilla. Nopeus oli tuolloin 32,8 solmua ja kulutus irtomittarilla mitattuna näytti 92,6 L tunnissa.

        4-lapainen 14, 85 " x 15" potkuri pudotti huippuja, koska kierrokset jäivät 4650 kierrokseen, eli n. 27 solmuun. Kierroksia puuttui 200 rpm. Nuo kierrokset löytyvät 15" x 15" kolmilapaisella potkurilla.

        Kulutusta ei matka-ajossa koskaan tullut mitattua, koska aina on kaikki mennyt mitä tankkiin on laitettu, niin tuolla veneellä kuin muillakin veneillä. Kuitenkin matkavauhtina pidettäessä 23-25 solmua, on kulutus alle 2,5 L/maili.
        Tuota 18-20 solmua matkavauhtina pidettäessä alle 2 L/maili.


      • Aromipesä kirjoitti:

        Missä konsernin urheiluautossa moottoria käytetty?
        Pelkästään omc:llä oli ainakin kolmea eri kaasutinta ko. moottoriin, plus muut marinoijat esim. Volvo ... Jos ABF tietää oikean kaasuttimen moottoriin niin hienoa.

        mm. Mustangissa.

        OMC;n lisäksi vain kaksi marinoijaa on käyttänyt tuota moottoria venemoottorinsa pohjana, Crusander ja toista en nyt muista . . . olisiko ollut Barclay tai joku muu sellainen ja niistä ainoana OMC perälaitteen kanssa. Kumpikaan noista muista käyttäjistä ei ollut Volvo.


      • OmituistaToimintaa
        Aromipesä kirjoitti:

        Missä konsernin urheiluautossa moottoria käytetty?
        Pelkästään omc:llä oli ainakin kolmea eri kaasutinta ko. moottoriin, plus muut marinoijat esim. Volvo ... Jos ABF tietää oikean kaasuttimen moottoriin niin hienoa.

        Onko sinulla nyt huomio kiinnittynyt aivan väärään asiaan. Palstan aloitushan on "Onko suosituksia jenkkivene hankintaan ?" ja sinä kinaat ABF;n kanssa, ja kaiken lisäksi vielä mistä !
        Teistä kahdesta, tieto kuitenkin tuntuu olevan ABF;llä.


      • Aromipesä
        OmituistaToimintaa kirjoitti:

        Onko sinulla nyt huomio kiinnittynyt aivan väärään asiaan. Palstan aloitushan on "Onko suosituksia jenkkivene hankintaan ?" ja sinä kinaat ABF;n kanssa, ja kaiken lisäksi vielä mistä !
        Teistä kahdesta, tieto kuitenkin tuntuu olevan ABF;llä.

        Ei ole Mustangia saannut koskaan 460 koneella, 429 on ihan eri kone ja luultavasti kone mitä ABF tarkoitti on SCJ 429, josta löytyy 460 poiketen 4 pulttinen alakerta
        http://mustangattitude.com/mustang/engine_allyear.shtml

        Tuollainen löytyy hyllystä
        http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-Borg-Warner-Ford-460-429-Bellhousing-R142002-/181807763357

        Tarkoitukseni ei ole kinata, vaan joku voi pitää esitettyjä asioita faktoina. Varsinkin kun niitä esittää rekisteröitynyt taivahan tosina.


      • Aromipesä kirjoitti:

        Ei ole Mustangia saannut koskaan 460 koneella, 429 on ihan eri kone ja luultavasti kone mitä ABF tarkoitti on SCJ 429, josta löytyy 460 poiketen 4 pulttinen alakerta
        http://mustangattitude.com/mustang/engine_allyear.shtml

        Tuollainen löytyy hyllystä
        http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-Borg-Warner-Ford-460-429-Bellhousing-R142002-/181807763357

        Tarkoitukseni ei ole kinata, vaan joku voi pitää esitettyjä asioita faktoina. Varsinkin kun niitä esittää rekisteröitynyt taivahan tosina.

        Pistetään nyt kerta vielä, tämä kun ei oikein tosiaan tähän ketjuun edes kuulu.

        Ford 385 on moottoriperhe joka pitää sisällään 370 cu in (6.1 L), 429 cu in (7.0 L), 460 cu in (7.5 L) ja 514 cu in (8.4 L) erikoismoottori, joka oli tarjolla mm. Ford SVO;hon.

        460 cu in, oli tarjolla myös Mustangiin Limited Edition malleina, sekä erikoistilauksesta. Moottori oli käytössä myös Lincolnissa yms.

        Että tämmöstä Googlen varassa "tietämystään" levittävälle.

        Ymmärrätkö yhtään, mikä tuo on, tuo linkittämäsi ebay-ilmoituksessa oleva osa on ? ja miten se liittyy tähän ?


    • FrankZane

      Minkälaisella budjetilla kyselijä on liikkeellä ??

      • VeneHankinnassa

        Kaikki alle 30.000,- on kiinnostavaa ja kotia päin.


    • Luvunhätkyttäjä
      • On muuten mielenkiintoista, vaikka nyt ei tähän varsinaisesti kuulukaan.
        Tuo linkittmäsi vene, on aivan eri kategoriasta kuin tuo aamulla linkkaamani. Vaikka mitoissa ei suuria eroja olekaan, mutta tuo 2655 tuntuu pikkuveneeltä.

        Näkyy olevan uusittu moottori, pikkulohko ja merivesijäähdytteinen. Vaikka kyllähän tuolla vuosikaudet pöristelee menemään.


    • FrankZane
      • VeneHankinnassa

        Tuossa tilojen ja vaikutelman sama juttu, kuin nimim. Sea_Ray kertoo tuosta 2655;sta. Vaikutaa ahtaalta 2850 verrattuna, ja enkä oskalla kahdella bensakoneella varustetun kustannuksia ajossa edes arvuutella. Muuten ihan kiinnostava.
        Tähän menessä parhaalta on vaikuttanut tuo 2850, tilava ja siisti peli. Sisältä ison veneen tuntua.


      • FrankZane
        VeneHankinnassa kirjoitti:

        Tuossa tilojen ja vaikutelman sama juttu, kuin nimim. Sea_Ray kertoo tuosta 2655;sta. Vaikutaa ahtaalta 2850 verrattuna, ja enkä oskalla kahdella bensakoneella varustetun kustannuksia ajossa edes arvuutella. Muuten ihan kiinnostava.
        Tähän menessä parhaalta on vaikuttanut tuo 2850, tilava ja siisti peli. Sisältä ison veneen tuntua.

        Mieti vähän bensan kulutusta ?? Oikeasti toi 2655, on jo todella tilava, sisätilojen osalta, ja aivan hyvin menee 4 henkiselle porukalle .


      • VeneHankinnassa
        FrankZane kirjoitti:

        Mieti vähän bensan kulutusta ?? Oikeasti toi 2655, on jo todella tilava, sisätilojen osalta, ja aivan hyvin menee 4 henkiselle porukalle .

        Mitä bensan kulutuksesta ? Kulutusero tuskin mitenkään ratkaisevaa, mutta kuvien pohjalta tilat ovat. 2850 erillinen ovella suljettava pukeutumistila., tilava WC ja pentry toki vain toistaiseksi kuvien pohjalta arvioituina.


      • Onko_se_paljon
        VeneHankinnassa kirjoitti:

        Mitä bensan kulutuksesta ? Kulutusero tuskin mitenkään ratkaisevaa, mutta kuvien pohjalta tilat ovat. 2850 erillinen ovella suljettava pukeutumistila., tilava WC ja pentry toki vain toistaiseksi kuvien pohjalta arvioituina.

        Noilla veneillä on pituuseroa n.66 senttiä. Leveyksiä en tiedä.


    • Purejenkki

      Miksi vain jenkkiveneitä?

      • VeneHankinnassa

        Jenkkiveneessä hinta-laatusuhde aika ylivertainen, siis enemmän venettä pienemmällä rahalla.


      • SuhdeMaahanVaiLaatuun
        VeneHankinnassa kirjoitti:

        Jenkkiveneessä hinta-laatusuhde aika ylivertainen, siis enemmän venettä pienemmällä rahalla.

        Hinmnat vaihtelee eli jos muun veneen hinta/laatusuhde on kohdallaan, sekin käy?


      • VeneHankinnassa
        SuhdeMaahanVaiLaatuun kirjoitti:

        Hinmnat vaihtelee eli jos muun veneen hinta/laatusuhde on kohdallaan, sekin käy?

        Sellaiseen ihmeeseen törmättessä, kuin hinta-laatusuhteeltaan vastaava muun maanlainen vene kuin amerikkalainen, toki kiinnostaa hintaluokassa alle 30.000,-


    • Better_Than_Life
      • FrankZane

        No hei!! Toi kyseinen venho, on ollut jo todella pitkään myynnissä, ja täysin ylihintaisena! Vene on oikeasti leveydeltään 295 cm. Mieluummn tuohon hintaan, uudempaa, parempaa, modernimpaa versiota 285. Etsisin.


      • FrankZane

        Oikea hinta tolle "no name" venholle, lienee 25-29 donaa! Tän jokainen jenkkiveiden hintoja serannut ymmärtää hyvin !!!


      • Uiveloko

        Max 25.000 hinta tälle!!


      • VeneHankinnassa
        FrankZane kirjoitti:

        No hei!! Toi kyseinen venho, on ollut jo todella pitkään myynnissä, ja täysin ylihintaisena! Vene on oikeasti leveydeltään 295 cm. Mieluummn tuohon hintaan, uudempaa, parempaa, modernimpaa versiota 285. Etsisin.

        Tuollaisessa Beikussa olen ollutkin, ja se vaikutti kyllä pikkuveneeltä.
        Uudemmat ovat ehdottomasti ei. Kamalan näköisiä muovikeppuja.

        No, tietystikin jos lahjahintaan . .


    • judge66

      Sulla sit myynti kyssäri tällä palstalla ja vastailet sopivasti omiin kyssiin... Vai onko google/nettivene outoja saitteja???

      • VitunTollo

        Jahas että tämmöstä vaihteeksi sitten pukkaa. Miksi jumalauta nämä häiriköt tunkevat joka paikkaan, eikö voisi edes jonkun palstan jättää sontimatta. Taidat olla aromipesä. Samantasoista touhua ainakin. Asiasta väliä, kunhan saa oksentaa.


      • VeneHankinnassa

        Hiukan ihmetyttää nämä riidankylväjät ja palstan sotkijat, joiden tarkoitus tuntuu olevan vain pahanamielen aikaansaaminen jollekin.
        Google on aivan tuttujuttu, samoten Nettivene. Kertoisitko sitten miten noista saiteista saadaan irti mielipiteitä ? Niistä tässä kyse on. Omatoimisesti on luettu saitti jos toinenkin, ja nyt on kommentit arvossaan, muiden mutta ei kaltaistesi. Teillä ei ole mitään annettavaa, ja jota on, ei kiinnosta.

        Edelleenkin, vaikka muutama hässlääjä onkin joukkoon osunut, kommentteja ja ajatuksia vain jenkkiveneistä joita syystä tai toisesta suosittelette. Kiitos jo kommentteja ja apuja tarjonneille, saapi jatkaa.


    • jotainrajaa
      • VeneHankinnassa

        Kiitos listauksesta.

        Nuo vaikuttavat kaikki pikkuveneiltä, varsinkin nuo uudemman malliset, siis tuo 1996 2655. Yhdessä oli "customoitu" erikoismoottori joskin rempattu, eli siksi se ei kiinnosta, sen lisäksi että nuo 2655 vaikuttavat ahtailta ja ovat avattavan tuulilasin kautta etukannelle kuljettavia.

        Kävin aamulla tutustumassa tuollaiseen 1990 malliseen 2655. Se ei ollut myynnissä, mutta samanlainen. Ei kiitos !


      • Better_Than_Life

        Käytännössä kaikki jenkit ovat avattavan tuulilasin kautta etukannelle kuljettavia. Jos tämä systeemi ei kelpaa, kannattaa katsoa muita kuin jenkkiveneitä.

        Itse pidän tuota systeemiä parhaana mahdollisena kompromissina tilojen ja kuljettavuuden suhteen.

        Näyttää siltä että paras valinta itsellesi olisi 28xx Beikku. Esim tuo viimeinen noista vaihtoehdoista.


    • Loveeboat
    • jotainrajaa

      No, joko löyty mieleinen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      81
      3698
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2489
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      93
      2093
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1617
    5. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1448
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1394
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      19
      1168
    Aihe