"Hyundai i30, i40 ja Kia Cee´d olivat selvästi huonompia kuin parhaimmat autot. Teknikens Världin mukaan vaikutt siltä, että ajonvakautusjärjestelmä ei ole yhtä hyvä kuin parhaimmissa autoissa."
http://www.uusisuomi.fi/autot/109746-korealaiset-farkut-surkeita-hirvenvaistokokeessa
Korealaiset farkut surkeita hirvenväistökokeessa
17
342
Vastaukset
- 356
Ei tämä mikään uusi asia ole. Rengaspaineet pitää vaan nostaa 2,5 kiloon niin ajettavuus paranee huomattavasti.
- Mollataan_vaan
Pitäisikö halvimmankin korealaisen olla tässäkin lajissa automaattisesti paljon parempi kuin huikeasti kalliimman eurooppalaisen?
Mitähän tulokset olisivat, jos koe tehtäisiin korkeammin rengaspainein?- golfhuonoinvw
Ja kuka tai miten määritetään missä menee turvallisen perheauton raja tuossa testissä?
- jotainvikaa
Jotain vikaa korealaisten alustassa on kun ilmapaineita täytyy nostella tasolle, jossa rengas alkaa jo kulua keskeltä enemmän kuin reunoilta, näin ainakin käy omille uudehkoille neuvostoliittolaisille. Lisäksi mietityttää lisääkö kovat renkaan jonkun muun kilkkeen kulumista. Ainakin itsellä näitä koiranluita ja muita kilkkeitä on vaihdettu ihan liian tiuhaan, viimeksi 2 viikkoa sitten takaa koiranluu. Joo ja paineet olen nostanut 2,7 baariin, jolloin auto alkaa käyttäytyä melua lukuun ottamatta automaisesti. Nuo testissä olleet autot olivat omaani uudempia malleja, mitä niiden ohjekirja mahtaa sanoa paineista? Eiköhän nuo testit aina ajeta auton valmistajan suosittelemilla paineilla ja auton alkuperäisrengastuksella?
- Tarkoituksella_tietty
Se on miehestä kiinni, ei siinä muusta ole kysymys.
Kutakuinkin samoilla pisteillä Kian ja Hyundain kanssa olivat myös Jaguar ja VW Passat, kärkipäässä taas mm. Honda Civic ja Toyota Auris.
Ollaanko nyt tyytyväisiä?- hups_hirvi
Civic farkku oli tuossa kokeessa paras myös 2014 Tuulilasin farmarivertailussa: Seat Leon FR, Golf, Auris ja Civic.
- Vaappuu
Kaukoidässä valmistetut on tehty vähän isommilla toleransseilla, ne huojahtelee ja vaappuu. Tuttu juttu jo jaappanilaisista.
- ei_kierre
jouset vaapu. Et varmaan ole ajanu lehtijousisella autolla. Sellanen on niinku lehti tuulessa.
- paljonhirviänähnyt
vai että hirvenväistökoe heh. jos hirveä pitää yrittää kovassa nopeudessa väistää niin silloin ollaan jo riskirajoilla hirvi pitää huomata jo aikaisemmin että ehtii jarruttaa riittävästi. pitää yrittää seurailla myös niitä teiden pientareita niin saattaa nähdä sen hirviön tulon. lopputilanne jos on paljon nopeutta kun kohtaa hirven on suurimmaksi osaksi kuskista kiinni miten käy, ei auta vaikka olis alla mikä superauto.
- br5666
Aika teoriaa tämä juttu. Väistön onnistumiseen tai epäonnistumiseen vaikuttaa moni muu seikka kuin ajonvakutusjärjestelmä. esim. tilannenopeus, renkaat, tien pinta valoisuus.jne. Eli onko johtopäätös se, että Korealaiset autot täytyy jättää ostamatta?
- vain_kesäkäyttöön
Kovasti vaan kuulostaa ajo-ominaisuudet siltä, mitä japsit oli vuosikymmen tai kaksi sitten. Ajettavuus soratiellä voi olla vähän epämääräinen, kuorma heikentää auton käytöstä selvästi ja ylipäätään perusominaisuutena on vahva pyrkimys spinnaamiseen.
Sinällään tuntuu kaikki C-segmentin töpöperät olevan luonnostaan enempi yliohjautuvia, mutta alustasuunnittelulla & ajonvakautuksella saadaan käytöstä muutettua turvallisempaan suuntaan. Mieluummin tehdään puskeva auto kuin sellainen, joka heittää aina tilaisuuden tulleen peffaa sivulle. Kovin kiva ei ole sellainenkaan auto, jossa käytös vaihtelee yllättävästi ali- ja yliohjautuvuuden välillä.
Tuoreimmassa TM vertailussa tulikin sellainen suoritus, mitä ei ole aikoihin nähty - kuormattu auto spinnasi väistökokeessa. Eli persus lähti niin rajusti alta, ettei edes ajonvakautus saanut sitä kiinni. Paljaalla asvaltilla ... ei taida tilanne ainakaan paremmaksi muuttua talvikeleillä. Sitten spinnataan jo ilman kuormaakin?
Muutenkin tuntui auto jääneen uudistuneita kilpailijoitaan jälkeen. Bensaturbo, mitä kovasti odotettiin, onkin ihan sieltä asteikon pienimmästä päästä eikä ominaisuuksiltaan down sizing myllyjen kärkeä ... juu, kyllä alkaa olla jo riittävästi kasassa syitä olla ostamatta. Vähän harmi, pari vuotta sitten pidin Ceediä kiinnostavana vaihtoehtona. Muotoilu ei ollut niin wanhanaikaista kuin jossain VAGineessa, varusteita sai ruksia ilman konkurssia, tulossa piti oleman bensaturbo (jollaisen olin jo päteväksi voimanlähteeksi saanut todeta) kaksoiskytkinautomaatti...
Tuosta kaksoiskytkinautomaatistakin on useassa koeajossa näkynyt ristiriitaiset kommentit. Kesällä toimii, mutta liukkaita kelejä ei hanskaa ollenkaan.
- päinhirveä
Hirvethän ammutaan,ei niitä väistellä,sama lehtihän se sai aikoinaa Mersunkin kaatumaan mikä ei muilta autolehdiltä onnistunut,joten se siitä kokeesta.
- jotainvikaa
Tosin tämän wikipedia lainauksen mukaan, mersukin otti hirvitestin aika vakavasti:
"The W168 became infamous in 1997 after flipping over during the traditional "elk test"[3] performed by the Swedish automobile publication Teknikens Värld. According to the report, the W168 overturned when manoeuvring to avoid the "elk". Mercedes initially denied the problem, but then took the surprising step of recalling all units sold to date (2,600) and suspending sales for three months until the problem was solved by adding electronic stability control and modifying the suspension.[4] The company spent DM 2.5 billion in developing the car, with a further DM 300 million to fix it"
Joten se siitä kokeesta... - itäauton_ongelmat
Olihan se aikanaan melkoinen uutispommi, kun A-mersu (pieni tila-auto) kellahti väistökokeessa kumoon. Mutta äkkiä ne siitä nousivatkin. Ratkaisuksi löytyi ajonvakautuksen lisääminen autoon. Keksintö ei sinällään ollut uusi, mutta sitä oli tätä ennen nähty vain kalliissa luksusautoissa. Tämän väistökokeen ansiosta ESC järjestelmän hinta laski ja se yleistyi nopeasti ns. tavallisen kansan autoissa.
Mutta nyt puhutaan hynyn ongelmista. Auto spinnaa väistökokeessa eikä tilannetta korjata ESC lisäämällä, kun sellainen on jo autossa! Perusrakenne on siis aika pahasti pielessä. A-mersun ongelma oli auton korkeus, hynysessä ilmiselvästi alustasuunnittelu, jota pitäisi paikata muuttamalla ESCin viritystä vielä holhoavampaan suuntaan. Tai järjestelmä modernimmaksi ... nyt ongelmana on ilmeisesti ESCin liian hidas reagointi -> luisto on jo karannut hallitsemattomaksi ennen kuin ESC herää.
- toinenpois
Väistöistä valintaan. Pähkäilen sitä, että ostaisinko fordin focus 1.0 ecoB. Vai hyundai i30. Mitä tuumii palstalaiset?
- Kekezz
Osta Hyundai. Nämä ovat hyviä autoja. Vähiten vikoja:
http://www.hyundai.fi/hyundailla-vahiten-vikoja-ja-edullisimmat-korjaamokaynnit/
- ruottissaa
Sähköisesti tehostettu ohjaus on jo sipannu noissa, hätäisessä käännöksessä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875