Aloitin ammattikoulun 2015 syksyllä merkonomiksi. En ollut kuitenkaan ihan varma oliko tämä minulle, koko vuoden ollut epävarma asiasta ja nytten työharjoittelun alettua ja kulunut nyt 3viikkoa olen varma siitä ettei tämä ole minulle ja haluaisin vaihtaa lukioon. Onko tämä mahdollista?
Omia kokemuksia jos on niin saa kertoa :)
Ammattikoulusta lukioon vaihto
10
4016
Vastaukset
- amisluuseri
On, jos eroat amiksesta mahd. mop. ja haet nyt ensi kesän haussa. Ja suosittelen todellakin vaihtamaan lukioon, itse en uskaltanut tuota vaihtoa tehdä ja kaduttaa päivittäin. Joten jos tuntuu oikealta vaihtoehdolta niin tee se, vaikka olisi jo kaverit siellä amiksessa ja kaikki niin kannattaa oikeasti vaihtaa. T: katkeroitunut amis
- mimmmmm
Hakuaika lukioon on tältä vuodelta ohi. Vaihto ei siis nyt ole mahdollista.
Lakkaa miettimästä, onko merkonomiopinnot sinulle. Ne on ihan hyvät opinnot myös sinulle, kun vain otat oikean asenteen. Jatkaa voit korkeakoulutasolla millä alalla haluat. - amisbuu
Teoriassa juu, voi jatkaa, käytännössä ei todellakaan. Ota yhteyttä lukioon ja kysy, mitä kannattaa tehdä.
- Lukiokannattaakäydä
Jos et pääse syksyksi enää päivälukioon, mene iltalukioon. Siellä voit suorittaa niin paljon kursseja kuin vain ehdit, ja sitten ensi keväänä haet päivälukioon. Ei mene vuosi hukkaan.
Ainoa huono puoli iltalukiossa on, että siellä opiskeluun ei saa opintotukea. Tarvitset siis joko osa-aikatyön tai myötämielisesti suhtautuvat vanhemmat. Tietenkin voit jatkaa iltalukiossa valmistumiseen asti, jos opintotuen saaminen ei ole kynnyskysymys.- vaihtoehdoksi
Iltalukiossa on sekin huono puoli, että lukion oppilaaksi ei oteta alle 18-vuotiasta. Paitsi erittäin painavasta syystä. Tässä ei sellaista näyttäisi olevan.
Aineopiskelijaksi kyllä pääsee kuka vain. Aineopiskelu on maksullista, hinta hyvin kohtuullinen. Jos paikkakunnallasi on aikuislukio, voisit käydä sitä aineopiskelijana merkonomin opintojen rinnalla. Merkonomin tutkinnon suorittanut saa kirjoittaa ylioppilaaksi. Mutta harjoittelu aikuislukiossa on tarpeen jo ihan kirjoituksissa käytettävän tekniikankin kannalta. - Lukiokannattaa
Uhkaava välivuosi saattaa hyvinkin olla "painava syy", mikäli et pääse suoraan siirtymään lukioon. Aikuislukiossa, jota minä kävin oli kyllä useitakin alle 18-vuotiaita.
Tutkintotavoitteinen opiskelu aikuislukiossa on ilmaista, eli jos tavoitteenasi on lukion päättötodistus ja/TAI ylioppilastutkinto, ei mene mitään maksuja. - ajatteleny
Lukiokannattaa kirjoitti:
Uhkaava välivuosi saattaa hyvinkin olla "painava syy", mikäli et pääse suoraan siirtymään lukioon. Aikuislukiossa, jota minä kävin oli kyllä useitakin alle 18-vuotiaita.
Tutkintotavoitteinen opiskelu aikuislukiossa on ilmaista, eli jos tavoitteenasi on lukion päättötodistus ja/TAI ylioppilastutkinto, ei mene mitään maksuja.Eihän aloittajaa välivuosi ole uhkaamassa, hänellä on opiskelupaikka. On oma valinta, jos se ei kelpaa.
- Epävarma_Amis
Jos nyt oletetaan että vaihdan lukioon ja aloitan syksyllä niin alointanko luokalta 1 vai 2?
- nmlkn
Missä on luokallinen lukio?
Käyt kaikki lukion kurssit, yhteensä vähintään 75 kurssia. Kolmisen vuotta siinä menee. - Lukiokannattaa
Kannattaa tietysti näyttää amiksen erotodistus rehtorille. Jos hyvin käy, voit saada jostain kurssista hyväksiluvun. Minä sain kokonaan käydyn amiksen perusteella hyväksilukuna yhden terveystiedon- ja yhden liikunnankurssin, joten liikoja ei kannata odottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538443- 664704
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404363Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233962Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353503Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423480Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383378- 483133
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422881- 492644