Riittääkö pelkkä TSH muka?

pettynytx

Hei. Olen nyt syönyt neljä kuukautta Thyroxinia annoksella 0,1mg. Torstaina otettiin kilpparikokeet, tai ainakin niin luulin, mutta perjantaina, kun menin Kanta.fi:stä katsomaan vastauksia, ei siellä ollut kuiin TSH, joka oli 1,86.

Kuinka tärkeää olisi tietää myös T4V arvo? Luulisi, että sekin olis määrätty, kun kerran juuri tyroksiinia syön, niin sen pitoisuus veressä, olisi kai syytä mitata. Onko tämä nyt terkkarin säästöä, vai olisiko mulla ihan perusteltua pyytää uudestaan ottamaan myös tämä T4V? Mua harmittaa, kun jo kerran olin ravinnotta ja ilman Thyroxinia, niin olis kerralla voinut ottaa asianmukaiset kokeet, mutta vaan tuon tyroksiinin tuotantoa stimuloivan arvon mittasivat. Perkule!

11

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSH-arpajaiset

      British Thyroid Associationin johtajana oli joskus (potilaidenkin arvostama!) Anthony Toft, joka lääkärien "Pulse" julkaisussa vastaili näin:
      "What is the correct dose of thyroxine and is there any rationale for adding in tri-iodothyronine?
      The appropriate dose of levothyroxine is that which restores euthyroidism and serum TSH to the lower part of the reference range – 0.2-0.5mU/l.
      In this case, free thyroxine is likely to be in the upper part of its reference range or even slightly elevated – 18-22pmol/l. Most patients will feel well in that circumstance.
      But some need a higher dose of levothyroxine to suppress serum TSH and then the serum-free T4 concentration will be elevated at around 24-28pmol/l.
      This ‘exogenous subclinical hyperthyroidism’ is not dangerous as long as serum T3 is unequivocally normal – that is, serum total around T3 1.7nmol/l (reference range 1.0-2.2nmol/l).
      Even while taking the slightly higher dose of levothyroxine a handful of patients continue to complain that a sense of wellbeing has not been restored. A trial of levothyroxine and tri-iodothyronine is not unreasonable. The dose of levothyroxine should be reduced by 50µg daily and tri iodothyronine in a dose of 10µg (half a tablet) daily added."
      - - -
      Toinen potilaiden arvostama lääkäri Lowe kelpuutti TSH-mittauksen vain alustavaan arviointiin.
      Joka tapauksessa TSH pitää saada alle 1:n, koska synteettinen tyroksiini sekoittaa aivolisäkkeen toimintaa ja TSH alenee aiheettomasti. Oikeaksi on osoittautunut myös Toft'in vaatimus että T4v oltava korkea oireiden poistamiseksi. Jos se on ylikorkea, tarkistetaan T3v:n pysyminen viitteissä

      • oireet_diagnoosiin

        Aapistikkua ja pientä vertailua käyttäen voisi oivaltaa että TSH 1,86 on liian korkea ja T4v:n tietäminen auttaa sitten kun sen saa alemmaksi.
        Ainakin tyypillisesti on näin. Oireet tietysti ovat tärkeämmät.


      • oireeista_viis

        Ennen lekurit olivat numeroiden tuijottajia oireista välittämättä. Nyt potilaatkin


    • pettynytx

      No enpä tullut hullua hurskaammaksi edellisesen kirjoittajan vastauksesta, joten kiitos tyhjästä.

    • seuraaseuraa

      Ei riitä pelkkä TSH seurantaan. Vaadi myös T4V. Jos lääkäri ei usko, käske tutustua Matti Välimäen kirjoituksiin esim. lääkärilehdissä. Ei oppi ojaan kaada, lääkäriäkään.

    • pettynytx

      Aloittaja tässä. Otin terveydenhoitajaan yhteyttä (lääkärillehän ei voi noin vain soittaa terveyskeskukseen) ja terv.hoitaja oli laittanut lekurille viestin, että toivon myös T4V:n ottamista.
      Tänään kävin kurkkaamassa Kanta.fi:stä, oliko lääkäri laittanut sinne pyynnön. Ei ollut, vaan oli laittanut kommentin "Hypotyreoosin lääkehoidon seurannassa ei tarvita T4v määritystä". En kyllä viitsi alkaa asiasta tappelemaaan, kun muuten olen ollut lääkäriini erittäin tyytyväinen (siis muiden sairauksien hoidossa) ja tämä sama lääkäri on ollut mulla yli 15 vuotta, joka on Helsingin terveyskeskuksessa jo harvinaista. Musta olis jotenkin noloa ruveta lääkäriä "neuvomaan" näin amatöörinä vaikka sairaanhoitaja olenkin.

      Eli näillä sitten mennään, TSH 1,86, T4V:tä ei kontrolloitu ja seuraava kontrolli vuoden kuluttua. Thyroxinia syön edelleen sen 0.1mg vuorokaudessa. Olis kyllä kiinnostanut se T4V:kin, mutta toisaalta, kun mitään häiritseviä oireita ei ole ja lääke on korjannut vajaatoiminnan aiheuttaman väsymyksen ym., niin kaipa sitä on vaan tyydyttävä tähän.

      • Noilla_menee

        Hoidon aloituksen jälkeen ja annosmuutoksen jälkeen on mielestäni järkevä katsoa myös T4V. Vuosittaisiin kontrolleihin riittää TSH:kin, mutta usein T4V:kin katsotaan samalla. Oireet kuitenkin ovat tärkeimmät, jos oireet ovat hoidolla helpottaneet ja TSH 1.86, niin olisin myös tilanteeseen tyytyväinen.


      • yleensä_TSH_alle_1

        Varsin harvinaista että lääkitylllä oireet poistuvat ilman että TSH on alle 1. Perusteluna synteettisen T4:n hämäävä vaikutus aivolisäkkeeseen


      • Saa.syödä

        SIitä on jo pitkä aika kun itselläni aloitettiin Thyroxin-lääkitys vaiheittain aloittaen 25ug:tä, nostaen aina annostusta, ja nyt syön 100ug. Mutta jotenkin on mielikuva että otettiin aina myös T4V, ne tavallaan kuuluivat yhteen.
        Kun menet seuraavan kerran kokeeseen, niin kilpirauhaskokeeseen ei tarvitse olla syömättä ja juomatta. Ainoastaan Thyroxinia ei saa ottaa ennen koetta. Jos on muita kokeita otettavana samalla kertaa jotka vaativat ravinnotta olemisen, niin se on eri asia, mutta pelkän kilpirauhaskokeen takia ei tarvitse olla ravinnotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe