ADAC:n vikatilasto kehno Mondeolle ja S-Maxille!

S-Max

Pitäiskö tuosta tilastosta huolestua, sillä seuraavaksi autoksi on harkinnassa käytetty S-Max automaatilla, noin 60tkm ajettuna?

***

"Jättitilasto paljastaa: Autot, jotka jättävät tien sivuun" Lauantai 14.5.2016 klo 11.58

"Euroopan suurin autojärjestö ADAC julkisti kattavan vikatilaston."

"Autoilijoista yli kolmanneksen eli 36 prosentin matka katkesi akkuongelmiin ja sähkövikoihin. ... Seuraavaksi eniten ongelmia aiheuttivat moottorit, jotka katkaisivat matkan 15 prosentilta autoilijoista. ... Muut jäivät tien sivuun esimerkiksi vaihteiston, pakoputkiston, ohjauksen ja jarrujen ongelmien vuoksi."

"Tilaston keskiluokassa heikoiten pärjäsivät Ford S-Max, Ford Mondeo, Opel Insignia ja VW Sharan. _ _ _ Pisimmän korren vetivät Audit A4, A5 ja Q5, BMW 3 ja BMW X3 sekä Skoda Octavia. Vähiten vikoja löydettin autoista Mercedes GLK ja Mercedes SLK."

- http://www.iltalehti.fi/autot/2016051421560636_au.shtml

7

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fkfjhfhfdhd

      Tuttavan uusi mondeokin vaihtui toiseen merkkiin 7 kuukauden jälkeen jatkuvien sähkövikojen takia.Myös kytkimen työsylinterit porsivat ja tuhoavat pikkuhiljaa huomaatta koko roskan lopuksi halkeamisten kautta ja taas rahaa palaa.Laturikin sanoo sitten työsopimuksen irti yhtä-äkkiä ja pyöränlaakerit parin vuoden välein vaihtoon.

      • S-Max

        "Tuttavan uusi mondeokin vaihtui toiseen merkkiin 7 kuukauden jälkeen jatkuvien sähkövikojen takia."

        Kertomus on tyypillinen mitään todellisuudessa yksilöimätön, ei kerrota Mondeo-tyyppiä, moottoria, vuosimallia, eikä ajettuja kilometrejä, millaisessa ajossa, onko ensimmäinen omistaja jne. Kaikki jää pelkän arvailun varaan.

        Hyvin vastaavia kertomuksia saa lukea suunnilleen kaikkien automerkkien s24-foorumeilta.

        Ps. Laturit ja akut ovat kaikissa nykyautoissa suurella rasituksella, sillä autoissa on hurjan paljon elektroniikkalaitteita.

        Sitten Stop and Star-teknikkakaan ei niitä suinkaan säästä, eli mitä enempi ruuhkissa ja liikennevaloissa, niin sitä enempi rasitetta ja näkisin että myös moottorille.

        Pidän tuota Stop and Star-teknikkakaa moottoriteknologisesti aivan yhtä idioottimaisena kuin pakokaasujen kierrätyssyteemiä EGR:ää. Valitettavasti aidon ekologista autoa ei vielä toistaiseksi ole edes keksitty.


      • S-Max

        Niin, lisäys. Et myöskään eritellyt mitä elektronikkavikoja ja todellisuudessa montako kertaa.

        Itse koen melko vastenmielisenä nykyautojen yli elektronisoitumisen / yli automatisoitumisen (teknisenä ongelmankohtana kaikissa autoissa) ja aina vain pahemmaksi on menossa, joka ei lupaa nykyautoille lainkaan vastaavaa elinkaarta kuin menneisyydessä.

        Kenellä on varaa viedä vanhaa ja ongelmallista "elektroniikkapommiaan" merkkihuoltoon, sillä pikkupajat eivät ko. aluetta osaa edes hoitaa, eivätkä välttämättä edes omaa niiden vaatimaa kallista laitteistoa.

        ***

        "Autojen ohjelmistot ovat jo lentokoneita monimutkaisempia" - 18.2.200

        "Uuden auton sisuksissa hyrrää parilitraisen koneen lisäksi myös enemmän ohjelmakoodia kuin lentokoneessa."

        "F-22 Raptor lentää 1,7 miljoonalla rivillä ohjelmakoodia (MLOC), Boeingin tuleva 787 Dreamliner sisältää 6,5 MLOC:ia, mutta uudessa Mercedes-Benzissä määrä voi olla jopa 100 MLOC:ia."

        - http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/02/18/autojen-ohjelmistot-ovat-jo-lentokoneita-monimutkaisempia/20094479/12


    • Huoleton_foordisti

      Ei mitään huolta. Minulla on ollut kaksi Mondeota ja nyt S-Max kohta kaksi vuotta, näitä ennen Volvo ja Passat. Fordit ovat olleet varmimpia, en kertaakaan ole jäänyt niillä tien päälle, erittäin hyvät ajo-ominaisuudet ja S-Maxissa ruhtinaallisesti tilaa. Ja kohtuuhintaiset huollot. Tilastoihin pitäisi paneutua tarkemmin, onhan siellä Mersujakin joissakin luokissa nostettu esille. Jos kerran elämässäsi jäät tien päälle, niin ei siihen elämä kaadu. S-Maxi:ssa ei ole vararengasta, joten sen takia voi joutua turvautumaan apuun jos ei hallitse renkaantäyttöpatruunan käyttöä. Mutta ei se mikään vika ole, josta kannattaa huolestua.

      • S-Max

        "Tilastoihin pitäisi paneutua tarkemmin, onhan siellä Mersujakin joissakin luokissa nostettu esille."

        Artikkelissa kyllä varsin hyvin raamitettiin olosuhteet ja rinnastukset autoluokittain.

        Sitten mikä tahansa autoyksilö voi jättää tien päälle, mutta tilasto kertoo ne mitä kussakin autoluokassa ovat usammin joutuneet siihen tilanteeseen. ADAC:n tilaston koen kyllä hyvin luotettavaksi.

        Myös nuo Modeon ja S-Maxin verrokkiautot vastanevat ajomääriltään hyvin samaa kategoriaa ja valitettavasti Ford oli se ADAC:n listan heikko lenkki.

        ***

        "ADAC on Euroopan suurin autojärjestö ja se kerää, tilastoi ja julkistaa vuosittain tiepalvelusta keräämänsä tiedot."

        "Tilastossa on mukana tänä vuonna laaja otos eli 2,4 miljoonaa autoa, jotka tarvitsivat korjausapua."

        "Autoilijoista yli kolmanneksen eli 36 prosentin matka katkesi akkuongelmiin ja sähkövikoihin."

        "Seuraavaksi eniten ongelmia aiheuttivat moottorit, jotka katkaisivat matkan 15 prosentilta autoilijoista."

        "Muut jäivät tien sivuun esimerkiksi vaihteiston, pakoputkiston, ohjauksen ja jarrujen ongelmien vuoksi."

        ***

        Tuossa uusia Fordeja merkkiliikkeessä katsellessani kysyin liikkeen pihalla kohtaamaltani naiselta onko hän ollut tyytyväinen S-Maxiinsa.

        Ei lainkaan, sillä autossa oli ollut useita vakavia ja kallikksi tulleita moottoriongelmia, mutta valitettavasti en saanut tarkennuksia vikoihin myöskään mieheltä, joka toi hänet autoa huollosta noutamaan ja olivat hurjan kiireellisiä ja aikataulustaan jo myöhässä.

        Mies harmitteli ja oli epävarma josko heille olisi osunut se ns. maanantaikappale, mutta kalliikksi oli auto tullut. Eivät ilmeisesti kokemuksensa jälkeen jää automerkille uskollisiksi.

        Sitten liikkeen pihassa oli myynnissä liikkeen (kuulema) vakiasiakkaan S-Max Titanium 2.0 TDCi 136hv - 73tkm manuaalilaatikolla, jonka omistaja oli vaihtanut sen toiseen aivan uuteen S-Maxiin, eli ollut ilmeisen tyytyväinen kokemukseensa.

        Uusimmassa S-Maxissa on vararengas pohjan alapuolella (optio?), joskin itse olen kiinnostunut edellisestä korimallista Power Shiftillä, sillä uutta en ole harkitsemassa. Tai sitten jatkan nykyisellä vanhalla autollani ja odottelen kunnes uutta S-Max mallia alkaa ilmestyä saataville noin 60-70tkm ajettuina, eli edelleenkin S-Max on kiinnostavin seuraavaksi autoksi juurikin sen monipuolisuuden vuoksi ja kuulema mukava auto tien päällä. Kuitenkin tuo ADAC:n tilasto hieman huolestuttaa.

        Nämä autohankinnat kun ovat puhtaasti taloudellisesti ajateltuina hyvin honoja investointeja, mutta tarpeen ja mukavuuden kannalta sitten eri asteikolla ja kun autobudjetti ei ole rajaton, niin täytyy hakea itselle sopivia kompromissejä.


    • Argeologi

      Jos tarkkaavaisia lukijoita olette niin huomaatte, että tämä teksti on vanha provo jo vuosien takaa :) Tämmöistä shaissea kirjoitti jo vuonna 2001 "fgfghjfghköj" tms.

      "Tuttavan uusi mondeokin vaihtui toiseen merkkiin 7 kuukauden jälkeen jatkuvien sähkövikojen takia.Myös kytkimen työsylinterit porsivat ja tuhoavat pikkuhiljaa huomaatta koko roskan lopuksi halkeamisten kautta ja taas rahaa palaa.Laturikin sanoo sitten työsopimuksen irti yhtä-äkkiä ja pyöränlaakerit parin vuoden välein vaihtoon."

      Elikkä todella uskottavaa :)

      • S-Max

        Miksi "argeologi" takertuu ilmeisen tarkoitushakuisesti (ja lapsellisesti) vain jonkin henkisesti vinoutuneen trollin tekstiin ja sivuuttaa kokonaan itse avauksen objektiivisen aineiston?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe