Nimellishinnat 2008 ... 2016

Tuhnuttelu.kannatta

2008 vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli koko maassa 1831€
2016 vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli koko maassa 2293€
Asuntojen hinnat siis 25%

2008 vuokra koko maa keskiarvo 9,73 €/neliö
2016 vuokra koko maa keskiarvo 12,56 €/neliö
Vuokrat siis 29%

Miltä tuntuu tuhnusta noin niin kuin omasta mielestä että olisi fiksua jäädä odottelemaan 2000 luvun alussa?

7

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se-oli-lama-aikaa

      80 neliön kolmioon tuhnuttava on ottanut siis 8 vuoden aikana takkiin ensin hintojen nousussa 37 tuhatta ja sen lisäksi vuokria on maksettu 86 tuhatta.
      Kai tuolle sadalle tonnille olisi ollut muutakin käyttöä kuin kuluttaa se romahduksen odottamiseen?

    • Viinrileikkeelle

      Mutta omat on aina homeessa. Ja onhan se kutkuttava se mahdollisuus siihen vuokranantajan maksamaan jääkaappiin. Ja kuka maksaa muka pankille kalliita korkoja, näinä vaikeina aikoina?

    • winssi

      Rahan arvon laskun jälkeen tuosta noususta jää jäljelle noin 250 euroa. Eli hyvältä näyttää. Mutta.

      Keskimääräinen putkiremppa tekee noin 500 euroa / neliö. Jos tuon kahdeksan vuoden aikana putkiremppa on tehty joka toiseen myytyyn asuntoon, nousu on mennyt jo siihen. Niin paljoa putkiremppoja ei toki ole tehty, mutta lisäksi on tehty muuta remonttia.

      Julkisivu- , katto- ja muut remontit menevät helposti summille 250 euroa/neliö.

      Rahan arvon lasku ja remontit huomioiden nousua ei siten juuri ole tullut rahoituskriisin jälkeen edes näissä sinänsä suoraa rommia kohtaamattomissa asuntokohteissa.

      Vuokrahintoja on helpompi korottaa kuluja vastaavasti ja siitä on syytä päätellä että tuo vuokrien 29 prosentin nousu olisi ollut syytä saada myös myyntihintoihin juuri vanhoissa osakehuoneistoissa.

      Kovan nousun aikoina 1997-2007 nimellishinnat nousivat jopa 100%, eikä putkiremppabuumi vielä ollut alkanut, vaan raha satoi oikein ajoittaneen omaan taskuun.

      On myös ymmärrettävä että jos putkia, kattoa, julkisivua ja muuta ei ole tehty, ne tulevat tehtäviksi lähiaikoina. Sellaisista asunnoista ei nyt saa ulos likikään tuota keskimääräistä nousuprosenttia.

      Omassa keskustakorsussani jätän kaikki yhtiöremontit vastikkeeseen. Se lisää potentiaalisten ostajien määrää kun tarvittava pankkilaina jää pienemmäksi. Massimiehen ostaessa hän tietysti maksaa osuutensa yhtiön remonttilainasta heti pois. Vaihtoehto on silti hyvä jättää.

      • Vähennä ensin omista varoistasi rahan arvon nousua vastaavat osat ja katso paljonko veneesi ja muiden varojesi määrä sen jälkeen on. Arvaan, ettet ole ikinä vähentänyt omista varoistasi inflaatiota, vaan pitänyt varoinasi juuri sitä, mikä siellä pankkitilillä näkyy ja veneen arvona ehkä hieman ostohintaa edullisemman hinnan.
        .
        Sitten voit laskea, paljonko puhdasta tappiota on tullut vuokralaiselle vuodesta 2010 lähtien (vuokrat nousseet enemmän kuin rahan arvon muutos). Kun reaaliarvoja korostavan logiikan mukaan reaaliarvon alle jäävä tuotto on tappiota, niin saman pitäisi silloin koskea vuokriakin.
        .
        Putkiremontteja on erilaisia. Pk-seudulla putkisen sisäpuoliset korjaukset maksoivat keskimäärin 332 euroa neliöltä ja putkistojen täydellinen uusiminen 789 euroa neliötä. Vastaavat luvut muualta maasta ovat 191 euroa ja 436 euroa neliöiltä. Putkiremontti tehdään keskimäärin 50 vuotiaaseen taloon. Pääkaupunkiseudulla 58-vuotiaaseen taloon. Putkiremontti on yleisesti edeullisempi rivitaloihin ja omakotitaloihin, kalliimpi kerrostaloihin. Suomen asuntokanta on 2,9 miljoonaa. Ilman omakotitaloja noin 1,75 miljoonaa. Joulukuussa 2013 julkaistun uutisen mukaan putkiremontti olisi ajankohtainen 15.000 asuntoon. Samassa uutisessa korjaustarpeen arvioitiin kaksin- tai kolminkertaistuvan seuraavien 20-30 vuoden kuluessa.
        http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000687816.html
        .
        Aloittajakirjoittajan tilastot ovat kahdeksan vuoden mittaisia. En tarkistanut siinä käytettyjä lukuja. Siinä ajassa on mahdollisesti tehty putkiremontti max. 120.000 asuntoon, mikä määrä rivitaloista ja kerrostaloista on noin 6,9 prosenttia. Tyypillistä sinulle onkin tehdä laajentava yleistys 6,9 prosentista kattamaan koko 100 prosenttia.


      • winssi
        pundit kirjoitti:

        Vähennä ensin omista varoistasi rahan arvon nousua vastaavat osat ja katso paljonko veneesi ja muiden varojesi määrä sen jälkeen on. Arvaan, ettet ole ikinä vähentänyt omista varoistasi inflaatiota, vaan pitänyt varoinasi juuri sitä, mikä siellä pankkitilillä näkyy ja veneen arvona ehkä hieman ostohintaa edullisemman hinnan.
        .
        Sitten voit laskea, paljonko puhdasta tappiota on tullut vuokralaiselle vuodesta 2010 lähtien (vuokrat nousseet enemmän kuin rahan arvon muutos). Kun reaaliarvoja korostavan logiikan mukaan reaaliarvon alle jäävä tuotto on tappiota, niin saman pitäisi silloin koskea vuokriakin.
        .
        Putkiremontteja on erilaisia. Pk-seudulla putkisen sisäpuoliset korjaukset maksoivat keskimäärin 332 euroa neliöltä ja putkistojen täydellinen uusiminen 789 euroa neliötä. Vastaavat luvut muualta maasta ovat 191 euroa ja 436 euroa neliöiltä. Putkiremontti tehdään keskimäärin 50 vuotiaaseen taloon. Pääkaupunkiseudulla 58-vuotiaaseen taloon. Putkiremontti on yleisesti edeullisempi rivitaloihin ja omakotitaloihin, kalliimpi kerrostaloihin. Suomen asuntokanta on 2,9 miljoonaa. Ilman omakotitaloja noin 1,75 miljoonaa. Joulukuussa 2013 julkaistun uutisen mukaan putkiremontti olisi ajankohtainen 15.000 asuntoon. Samassa uutisessa korjaustarpeen arvioitiin kaksin- tai kolminkertaistuvan seuraavien 20-30 vuoden kuluessa.
        http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000687816.html
        .
        Aloittajakirjoittajan tilastot ovat kahdeksan vuoden mittaisia. En tarkistanut siinä käytettyjä lukuja. Siinä ajassa on mahdollisesti tehty putkiremontti max. 120.000 asuntoon, mikä määrä rivitaloista ja kerrostaloista on noin 6,9 prosenttia. Tyypillistä sinulle onkin tehdä laajentava yleistys 6,9 prosentista kattamaan koko 100 prosenttia.

        Rivareihin ei juuri tehdä putkiremppoja eikä muutakaan. Ne ovat ravistumisen ytimessä, samoin rommauksen. Valtaosaan Suomen asunnoista ei putkiremppaa kannatraisi tehdä ollenkaan, eikä maailmalla sellaisia harrastetakaan. Kuplan puhalluksessa keksitty kusetus vaan otti kipinää ja levisi Suomeen. Muualla tajutaan että korjataan sitten hiukan muutamalla satkulla jos hajoaa ja juomavesi on joka tapauksessa pullosta. Aivan mieletöntä teettää johonkin sonkajärveläiseen korsustoon 500 eur/ neliö remppa. Siinä liikutaan talon koko arvoa lähentelevässä summassa.

        Jo ihan sillä että maksaa asioista korkeintaan puolet siitä mitä Suomessa, vähentää henkilökohtaisen inflaation miinusmerkkiseksi. Silti ihan euromääräisiltä pankkitileiltä saa kolmen prosentin korkoa.


      • kannattaapas
        winssi kirjoitti:

        Rivareihin ei juuri tehdä putkiremppoja eikä muutakaan. Ne ovat ravistumisen ytimessä, samoin rommauksen. Valtaosaan Suomen asunnoista ei putkiremppaa kannatraisi tehdä ollenkaan, eikä maailmalla sellaisia harrastetakaan. Kuplan puhalluksessa keksitty kusetus vaan otti kipinää ja levisi Suomeen. Muualla tajutaan että korjataan sitten hiukan muutamalla satkulla jos hajoaa ja juomavesi on joka tapauksessa pullosta. Aivan mieletöntä teettää johonkin sonkajärveläiseen korsustoon 500 eur/ neliö remppa. Siinä liikutaan talon koko arvoa lähentelevässä summassa.

        Jo ihan sillä että maksaa asioista korkeintaan puolet siitä mitä Suomessa, vähentää henkilökohtaisen inflaation miinusmerkkiseksi. Silti ihan euromääräisiltä pankkitileiltä saa kolmen prosentin korkoa.

        Luuletko että sinne sonkajärvellekään sais edes 1000 eurolla / neliö uutta rakennettua?


    • Kutittaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe