Nimellishinnat 2008 ... 2016

Tuhnuttelu.kannatta

2008 vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli koko maassa 1831€
2016 vanhan osakehuoneiston keskimääräinen neliöhinta oli koko maassa 2293€
Asuntojen hinnat siis 25%

2008 vuokra koko maa keskiarvo 9,73 €/neliö
2016 vuokra koko maa keskiarvo 12,56 €/neliö
Vuokrat siis 29%

Miltä tuntuu tuhnusta noin niin kuin omasta mielestä että olisi fiksua jäädä odottelemaan 2000 luvun alussa?

7

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se-oli-lama-aikaa

      80 neliön kolmioon tuhnuttava on ottanut siis 8 vuoden aikana takkiin ensin hintojen nousussa 37 tuhatta ja sen lisäksi vuokria on maksettu 86 tuhatta.
      Kai tuolle sadalle tonnille olisi ollut muutakin käyttöä kuin kuluttaa se romahduksen odottamiseen?

    • Viinrileikkeelle

      Mutta omat on aina homeessa. Ja onhan se kutkuttava se mahdollisuus siihen vuokranantajan maksamaan jääkaappiin. Ja kuka maksaa muka pankille kalliita korkoja, näinä vaikeina aikoina?

    • winssi

      Rahan arvon laskun jälkeen tuosta noususta jää jäljelle noin 250 euroa. Eli hyvältä näyttää. Mutta.

      Keskimääräinen putkiremppa tekee noin 500 euroa / neliö. Jos tuon kahdeksan vuoden aikana putkiremppa on tehty joka toiseen myytyyn asuntoon, nousu on mennyt jo siihen. Niin paljoa putkiremppoja ei toki ole tehty, mutta lisäksi on tehty muuta remonttia.

      Julkisivu- , katto- ja muut remontit menevät helposti summille 250 euroa/neliö.

      Rahan arvon lasku ja remontit huomioiden nousua ei siten juuri ole tullut rahoituskriisin jälkeen edes näissä sinänsä suoraa rommia kohtaamattomissa asuntokohteissa.

      Vuokrahintoja on helpompi korottaa kuluja vastaavasti ja siitä on syytä päätellä että tuo vuokrien 29 prosentin nousu olisi ollut syytä saada myös myyntihintoihin juuri vanhoissa osakehuoneistoissa.

      Kovan nousun aikoina 1997-2007 nimellishinnat nousivat jopa 100%, eikä putkiremppabuumi vielä ollut alkanut, vaan raha satoi oikein ajoittaneen omaan taskuun.

      On myös ymmärrettävä että jos putkia, kattoa, julkisivua ja muuta ei ole tehty, ne tulevat tehtäviksi lähiaikoina. Sellaisista asunnoista ei nyt saa ulos likikään tuota keskimääräistä nousuprosenttia.

      Omassa keskustakorsussani jätän kaikki yhtiöremontit vastikkeeseen. Se lisää potentiaalisten ostajien määrää kun tarvittava pankkilaina jää pienemmäksi. Massimiehen ostaessa hän tietysti maksaa osuutensa yhtiön remonttilainasta heti pois. Vaihtoehto on silti hyvä jättää.

      • Vähennä ensin omista varoistasi rahan arvon nousua vastaavat osat ja katso paljonko veneesi ja muiden varojesi määrä sen jälkeen on. Arvaan, ettet ole ikinä vähentänyt omista varoistasi inflaatiota, vaan pitänyt varoinasi juuri sitä, mikä siellä pankkitilillä näkyy ja veneen arvona ehkä hieman ostohintaa edullisemman hinnan.
        .
        Sitten voit laskea, paljonko puhdasta tappiota on tullut vuokralaiselle vuodesta 2010 lähtien (vuokrat nousseet enemmän kuin rahan arvon muutos). Kun reaaliarvoja korostavan logiikan mukaan reaaliarvon alle jäävä tuotto on tappiota, niin saman pitäisi silloin koskea vuokriakin.
        .
        Putkiremontteja on erilaisia. Pk-seudulla putkisen sisäpuoliset korjaukset maksoivat keskimäärin 332 euroa neliöltä ja putkistojen täydellinen uusiminen 789 euroa neliötä. Vastaavat luvut muualta maasta ovat 191 euroa ja 436 euroa neliöiltä. Putkiremontti tehdään keskimäärin 50 vuotiaaseen taloon. Pääkaupunkiseudulla 58-vuotiaaseen taloon. Putkiremontti on yleisesti edeullisempi rivitaloihin ja omakotitaloihin, kalliimpi kerrostaloihin. Suomen asuntokanta on 2,9 miljoonaa. Ilman omakotitaloja noin 1,75 miljoonaa. Joulukuussa 2013 julkaistun uutisen mukaan putkiremontti olisi ajankohtainen 15.000 asuntoon. Samassa uutisessa korjaustarpeen arvioitiin kaksin- tai kolminkertaistuvan seuraavien 20-30 vuoden kuluessa.
        http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000687816.html
        .
        Aloittajakirjoittajan tilastot ovat kahdeksan vuoden mittaisia. En tarkistanut siinä käytettyjä lukuja. Siinä ajassa on mahdollisesti tehty putkiremontti max. 120.000 asuntoon, mikä määrä rivitaloista ja kerrostaloista on noin 6,9 prosenttia. Tyypillistä sinulle onkin tehdä laajentava yleistys 6,9 prosentista kattamaan koko 100 prosenttia.


      • winssi
        pundit kirjoitti:

        Vähennä ensin omista varoistasi rahan arvon nousua vastaavat osat ja katso paljonko veneesi ja muiden varojesi määrä sen jälkeen on. Arvaan, ettet ole ikinä vähentänyt omista varoistasi inflaatiota, vaan pitänyt varoinasi juuri sitä, mikä siellä pankkitilillä näkyy ja veneen arvona ehkä hieman ostohintaa edullisemman hinnan.
        .
        Sitten voit laskea, paljonko puhdasta tappiota on tullut vuokralaiselle vuodesta 2010 lähtien (vuokrat nousseet enemmän kuin rahan arvon muutos). Kun reaaliarvoja korostavan logiikan mukaan reaaliarvon alle jäävä tuotto on tappiota, niin saman pitäisi silloin koskea vuokriakin.
        .
        Putkiremontteja on erilaisia. Pk-seudulla putkisen sisäpuoliset korjaukset maksoivat keskimäärin 332 euroa neliöltä ja putkistojen täydellinen uusiminen 789 euroa neliötä. Vastaavat luvut muualta maasta ovat 191 euroa ja 436 euroa neliöiltä. Putkiremontti tehdään keskimäärin 50 vuotiaaseen taloon. Pääkaupunkiseudulla 58-vuotiaaseen taloon. Putkiremontti on yleisesti edeullisempi rivitaloihin ja omakotitaloihin, kalliimpi kerrostaloihin. Suomen asuntokanta on 2,9 miljoonaa. Ilman omakotitaloja noin 1,75 miljoonaa. Joulukuussa 2013 julkaistun uutisen mukaan putkiremontti olisi ajankohtainen 15.000 asuntoon. Samassa uutisessa korjaustarpeen arvioitiin kaksin- tai kolminkertaistuvan seuraavien 20-30 vuoden kuluessa.
        http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000687816.html
        .
        Aloittajakirjoittajan tilastot ovat kahdeksan vuoden mittaisia. En tarkistanut siinä käytettyjä lukuja. Siinä ajassa on mahdollisesti tehty putkiremontti max. 120.000 asuntoon, mikä määrä rivitaloista ja kerrostaloista on noin 6,9 prosenttia. Tyypillistä sinulle onkin tehdä laajentava yleistys 6,9 prosentista kattamaan koko 100 prosenttia.

        Rivareihin ei juuri tehdä putkiremppoja eikä muutakaan. Ne ovat ravistumisen ytimessä, samoin rommauksen. Valtaosaan Suomen asunnoista ei putkiremppaa kannatraisi tehdä ollenkaan, eikä maailmalla sellaisia harrastetakaan. Kuplan puhalluksessa keksitty kusetus vaan otti kipinää ja levisi Suomeen. Muualla tajutaan että korjataan sitten hiukan muutamalla satkulla jos hajoaa ja juomavesi on joka tapauksessa pullosta. Aivan mieletöntä teettää johonkin sonkajärveläiseen korsustoon 500 eur/ neliö remppa. Siinä liikutaan talon koko arvoa lähentelevässä summassa.

        Jo ihan sillä että maksaa asioista korkeintaan puolet siitä mitä Suomessa, vähentää henkilökohtaisen inflaation miinusmerkkiseksi. Silti ihan euromääräisiltä pankkitileiltä saa kolmen prosentin korkoa.


      • kannattaapas
        winssi kirjoitti:

        Rivareihin ei juuri tehdä putkiremppoja eikä muutakaan. Ne ovat ravistumisen ytimessä, samoin rommauksen. Valtaosaan Suomen asunnoista ei putkiremppaa kannatraisi tehdä ollenkaan, eikä maailmalla sellaisia harrastetakaan. Kuplan puhalluksessa keksitty kusetus vaan otti kipinää ja levisi Suomeen. Muualla tajutaan että korjataan sitten hiukan muutamalla satkulla jos hajoaa ja juomavesi on joka tapauksessa pullosta. Aivan mieletöntä teettää johonkin sonkajärveläiseen korsustoon 500 eur/ neliö remppa. Siinä liikutaan talon koko arvoa lähentelevässä summassa.

        Jo ihan sillä että maksaa asioista korkeintaan puolet siitä mitä Suomessa, vähentää henkilökohtaisen inflaation miinusmerkkiseksi. Silti ihan euromääräisiltä pankkitileiltä saa kolmen prosentin korkoa.

        Luuletko että sinne sonkajärvellekään sais edes 1000 eurolla / neliö uutta rakennettua?


    • Kutittaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe