IVT-lämpöpumput

jartze55

onko kertynyt kokemusta IVT:n lämpöpumpuista esim. twin495 ja ES490. Myyjä on tosi innokas ja
ns asiantuntija. Minua itseä arveluttaa tuloilman sisään otto suoraan ulkoa seinän läpi lämmittämättä onko vedon tunnetta? Nykyään tosin on ollut lauhoja talvia mutta kuitenkin?
Riittääkö lämminvesi 5 henkiselle perheelle?

11

2948

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistaa

myyjä on asiantuntija myymisessä.

• jakke

laitan tähän vastauksen, jonka annoin jo aikaisemmin tuolla lämmitys/eristys puolella
      mulla pon pilp olut toiminassa reilu 2v.

raaka korvausilma häiritsee hieman talvella, mutta ei hirveästi. Olen asentanut pumppuun kytkimen, jolla ilmanvaihtia voi huippupakkasilla hieman pienentää (kuten ilmastointimääräykset sallivat).
      käytännössä olen hieman pienentänyt ilmastointia kun sääs pysyvästi painuvat pakkaselle ja hieman enemmän kun pakkasta yli 15c. JOs kovasti kylvetään laitan luonollisesti pariksi tunniksi ilmastoiniin täysille.

Isoin ongelma raa-asta korvausilmasta syntyy, kun pakkanen nousee nopeasti (esim vuorokaudessa 10astetta) lattia lämpiää sen verran hitaasti, että alussa tuntuu lattia kylmältä ja vetoiselta. Kymmenisen tunnin kuluttua lattialämmitys on lämmitänyt lattiaa riittävästi ja kohoava lämmin ilma stoppaa korvausilman, eikä vedon tunnetta enää tunne.

hintaerosta en tiedä, mutta täällä kuopion korkeudella 150 neliöö kuluttaa vuodessa 16-17tuhatta kw. Laskin näin jälkeenpäin, että maalämpö olisi jokatapauksessa kuluttanut myöös noin 11-12tuhatta ja huomattavasti isommat perustamiskustannukset olisi tehneet sen, että kuoletusaika pilppiin verrattuna olisi ollut todella pitkä. Jos nyt alkaisin rakentaa olisin kolmen vaiheilla. Pilp, mutta sellaien malli, jossa tuloilman lämmitys (se pieni mukavuustekijä). twin tai varaava esikiertoinen sähkö (kaveri kun lämmittää taloaan harmittavan edullisesti ihan varaavan sähkön avulla.

• Suunnittelija

Ei saa pienentää enää ilmavirtoja pakkasilla uuden D2:n mukaan. Mutta sehän koskee vain uusia taloja...

• raksaaja77

Valitsin IVT Twin 495:n viime vuonna, kun rakensin oman taloni. Myyjä oli vahvasti korvausilmaventtiilien kannalla ja sanoi ettei vedon tunnetta tule. Laitoin kuitenkin itselleni koneellisen tuloilman, joka on rakennettu vastaavasti: "Ilmanottoreikä" seinässä-->Suodatin-->kanavalämmitin-->Kanavapuhallin. Puhaltimen nopeutta voidaan säätää portaattomasti. Täten voin nostaa talon "ylipaineiseksi" siksi aikaa kun sytytän/poltan takkaa. Tällä tavoin saan joka huoneeseen lämmitetyn tuloilman, eikä vedontunteesta ole vaaraa. En suosittele korvausilmaventtiilejä. Tähän mennessä ei ole ollut moitteen sijaa TWIN 495:sta...

• kertoa

mihin koneen sijoitit ja mikä on äänitaso?olen ostamassa samaa konetta itselleni.

• raksaaja77
        kertoa kirjoitti:

mihin koneen sijoitit ja mikä on äänitaso?olen ostamassa samaa konetta itselleni.

Sijoiten koneen tekniseen tilaan. Kannattaa huomioida että yläpohjassa on riittävästi työskentelytilaa pumpun kohdalla. Sieltähän tulee ne kaksi putkea pumpulle (lämmin poistoilma pumpulle kylmä poistoilma pumpulta). Itse en ottanut tätä huomioon, joten jouduin käyttämään akrobaattisia taitojani kun liitin ilmastointiputkia "vintillä". Kone ei pidä isoa ääntä, kompressori rouskuttaa kohtuu hiljaisesti.

• tulee
        raksaaja77 kirjoitti:

Sijoiten koneen tekniseen tilaan. Kannattaa huomioida että yläpohjassa on riittävästi työskentelytilaa pumpun kohdalla. Sieltähän tulee ne kaksi putkea pumpulle (lämmin poistoilma pumpulle kylmä poistoilma pumpulta). Itse en ottanut tätä huomioon, joten jouduin käyttämään akrobaattisia taitojani kun liitin ilmastointiputkia "vintillä". Kone ei pidä isoa ääntä, kompressori rouskuttaa kohtuu hiljaisesti.

kone olemaan khh ssa haittaako ääni jos sen sinne laittaa?riittääkö lämmin vesi?mitä tuli kaikki maksamaan?

• raksaaja77
        tulee kirjoitti:

kone olemaan khh ssa haittaako ääni jos sen sinne laittaa?riittääkö lämmin vesi?mitä tuli kaikki maksamaan?

Olen kuullut että twin:ejä on sijoitettu kodinhoitohuoneeseen. En usko että se siellä niin paljon meluaa että siitä haittaa olisi. Meluahan tuottavat kompressori ja flekti. Minulla maksoi koko pompsi (kone, maapiiri, maapiirin neste, paisuntasäiliö kuparit, asennus ja ilmastoinnin säätö) noin 12000-13000 euroa. En muista tarkkaa hintaa, mutta tuossa hintaluokassa se pyörii.

• Kovat paineet

Uusimmassa Meidän talo-lehdessä on kylmää kritiikkiä IVT:n PILPistä....

• Pilpistä luopunut

Jos taloosi tulee vesikiertoinen lattialämmitys niin IVT:n pilppi on huono ratkaisu. IVT raitisilmaventtiilit/suodattimet on Fresh 90 merkkiä, joka sitä maahantuovan meptekin teknisenneuvonnan mukaan ei sovi käytettäväksi lattilämmitystaloissa (veto/suodattimen jäätyminen). Itse olin tehnyt IVT pilpistä jo kaupat. Ko. lehtijuttu ym. lisäselvittely sai minut purkamaan kaupat.

• Kaikki OK

Meillä pyörinyt 2 talvea IVT poistilmalämpöpumppu. Lämmitetään lisäksi ahkerasti puilla leivinuunia. Talvet on ollut leutoja, jolla ilmeisesti myös vaikutusta sähkönkulutukseen. Viime talvena sähköä meni 18500 ja tänä talvena näyttäs menevän noin 15000. Meillä ei oo venttiilit jäätynyt niin kuin siinä Meidän talo lehden jutussa. Vedon tunnetta on yli 20 asteen pakkasilla hiukka, mut ei silleen häiritsevästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe