Mulla ehkä tulossa kottaraispönttöön käenpiian pesä. Onko mun kaikki muut pesät vaarassa? Tyhjentääkö se talitiasen pesän, jossa on jo poikaset ja entä mahdollinen kirjosiepon pesä? Jos käenpiika on jo aloittanut haudonnan, viskaako se sitten vielä toisten lintujen munia pesästä samassa pihapiirissä. Kantaako käenpiika poikasten ulosteet pöntöstä vai antaako se niitten olla pöntössä? Joku vaan sanoi, että käenpiikan pönttö oli ihan hirveän sotkuinen sisältä.
Käenpiika harmilloinenko pesijä pihalla?
1
95
Vastaukset
- 858598388585
Oma havainto on, että käenpiika ei mellasta enää pöntöstä pönttöön siinä vaiheessa, kun tiaisilla/ kirjosiepoilla on munat pesässä. Eli se riehumisvaihe on vain muutaman päivän - viikon mittainen siinä pesinnän alussa. Käenpiika on myös sen verran isompi tapaus kuin esim. tiaiset, että se ei mahdu reiästä sisään jos reikä on mitoitettu oikein (eli lentoaukon halkaisija max 32-33 mm). Vääntöä pesäpaikasta voi tulla lähinnä kottaraisen ja leppälinnun kanssa. Sotkuisuudesta en osaa sanoa. Mutta sotkuisiksi ne monet pöntöt tuppaavat muuttumaan viimeistään seuraavana talvena. Osaa pöntöistä käytetään yöpymiseen ja siinä tarkoituksessa oleviin pönttöihin paskotaan myös sisälle.
Kovasti on käenpiika vähentynyt. Pikkupoikana ollessani lintu oli yleinen ja hieman harmillinenkin; harvasta pikkulinnusta lähtee sellaista meteliä kuin käenpiiasta. Laulu itsessään on myös melko tympeää uikutusta. Ja kun kesäisin nukuttiin aitassa oli tuo käenpiian aamu öinen mekastus melko tuttua kuultavaa. Ainakaan viiteen vuoteen ei ole omissa pöntöissä käenpiika asustellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865407- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032116- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191673
- 191627