ei tavaraa kassan ohi

eivaras

voisiko joku selvittää miten voi saada syytteen näpistyksestä, jos ei vie tavaraa ohi kassan ollenkaan eli siis kaupan sisällä myyjä väitti että varastan, kun laitoin lelun vain kassiin, vartijat paikalle ja syyte varkaudesta, en edes varastunut mitään!!!!!!

26

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErehdyksiäSattuu

      "Laitoit lelun vain kassiin"??? Et kertonut onko kyseisessä kassissa mahdollisesti vetoketju ja jos on niin suljitko sen vai et... Oliko tuote mahdollisesti kassissa olevien tavaroiden alla?
      Rikoslaki määrittelee näpistyksen/varkauden seuraavasti;

      - Joka anastaa toisen hallusta irtainta omaisuutta, on tuomittavaVARKAUDESTA sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

      - Jos varkaus, huomioon ottaen anastetun omaisuuden arvo tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava NÄPISTYKSESTÄ sakkoon.

      HUOM!!! Yritys on molemmissa tapauksissa rangaistava.

      Rikoslaki antaa myös myöten sen verran, että mikäli erehdyksessä/vahingossa/tietämättömyyttäsi esim ko. tilanteessa toteutat teon niin tuomiota teosta ei tule mutta korvausvaatimus tulee... kts rikoslaki 4. luku.

      • Tökeröt

        Tavaran saa tunkea vaikka kalsareihinsa, jos aikoo maksaa sen kassalla ennen kaupasta poistumista. Vartija ei saa tutkia kassia, pelkän myyjän epäilyn takia.

        Vasta kun tuotesuojaportti on hälyttänyt, voi vartija mennä, myyjän pyynnöstä, kysymään asiakkaalta, haluaako asiakas että asia tutkitaan ja se on täysin vapaaehtoista. Siitä saa kieltäytyä! Mutta on toki asiakkaankin kannalta hyvä saada tietää, miksi tuotesuojaportti hälytti. Monesti hälytyksen syy on vaatteissa edelleen kiinni olevat hälytystarrat yms.

        Vartija saa ottaa asiakkaan kiinni, kassalinjan jälkeen, jos vartija on 100% varma että näpistys/varkaus on tapahtunut.

        Teitä on kohdeltu todella törkeästi myyjän toimesta. Myyjät ja kauppiaat kun kuvittelevat tietävänsä turvallisuusalasta kaiken, paremmin kuin vartijat.


      • rgefdc
        Tökeröt kirjoitti:

        Tavaran saa tunkea vaikka kalsareihinsa, jos aikoo maksaa sen kassalla ennen kaupasta poistumista. Vartija ei saa tutkia kassia, pelkän myyjän epäilyn takia.

        Vasta kun tuotesuojaportti on hälyttänyt, voi vartija mennä, myyjän pyynnöstä, kysymään asiakkaalta, haluaako asiakas että asia tutkitaan ja se on täysin vapaaehtoista. Siitä saa kieltäytyä! Mutta on toki asiakkaankin kannalta hyvä saada tietää, miksi tuotesuojaportti hälytti. Monesti hälytyksen syy on vaatteissa edelleen kiinni olevat hälytystarrat yms.

        Vartija saa ottaa asiakkaan kiinni, kassalinjan jälkeen, jos vartija on 100% varma että näpistys/varkaus on tapahtunut.

        Teitä on kohdeltu todella törkeästi myyjän toimesta. Myyjät ja kauppiaat kun kuvittelevat tietävänsä turvallisuusalasta kaiken, paremmin kuin vartijat.

        Älä nyt viitsi höpöttää. Aloittajan tapauksessahan on ihan ilmeisen selvää, että kyse ei ole mistään epäilystä, vaan tavaran kassiin laittaminen on nähty. Ja tuo "saa tunkea vaikka kalsareihinsa, jos maksaa kassalla" on sekin jo debunkattu moneen kertaan. Jo tavaran laittaminen "piiloon" täyttää varkausrikoksen aloituskynnyksen, jolloin on vähintään yritys kyseessä, vaikka ei kassalinjan ohi pääsisikään. Ja varkauden samoin kuin näpistyksen yrityskin on kriminalisoitu.

        Siltä osin olet oikeassa, että pelkkä epäily ei riitä mihinkään pakkotoimiin, mutta se ei liity tämän ketjun aloitukseen mitenkään.


    • voihanlelu

      lelu oli avoimessa kassissa, täysin näkyvillä siis..kysymys on siis siitä että varastinko vai ei..niin vastaus on en..kyseessä oli parin euron pehmo, joka olisi ollut varaa ostaakkin

      • ht6grf

        Et voikaan saada syytettä näpistyksestä, koska tekosi ei edennyt täyttymiseen asti jäädessäsi kiinni vartijalle. Sen sijaan näpistyksen yrityksen tekosi voi täyttää. Yritys katsotaan täyttyneeksi kun ns. alkupiste on saavutettu. Näpistyksen kohdalla oikeuskäytännössä on vakiinnutettu, että tavaran laittaminen taskuun, omaan kassiin tms. täyttää alkupisteen, ja näin ollen yritys ainakin on tapahtunut, vaikka kiinnijääminen estäisikin rikoksen täyttymispisteen saavuttamisen.

        Se, että sinulla olisi ollut varaa ostaakin lelu, ei tietenkään ole mikään vastuuvapautusperuste.

        Lisäedellytyksinä yrityksen täyttymiselle on, paitsi luonnollisesti tahallisuus, myös vaaravaatimus, eli ihan todellinen mahdollisuus onnistua rikoksessa. Jos siis tarkoituksesi olikin vain kuljettaa lelu kassalle kassissasi, voisit ehkä vedota siihen, että se oli koko ajan näkyvillä, ja vaaraa rikoksen täyttymisestä ei missään vaiheessa siten ollut. Sama pätee tahallisuusvaatimukseen, voit väittää, että jos todella olisit yrittänyt kähveltää pehmon, niin olisit laittanut sen kassiin muiden tavaroiden alle, taskuun tms.

        Meneekö se läpi, on sitten toinen juttu. Onhan se nyt ihan yleinen käytäntö, että kaupassa käytetään kauppiaan tarjoamia keräilyvälineitä sikäli kun ostoksia ei ihan vain käsissä voi kantaa, ja esineen laittaminen omaan taskuun tai kassiin ohjaa toki tulkintaa toiseen suuntaan.


      • pehmoleluvain

        kiitos pitkästä vastauksestasi :-) olen miettinyt yön yli ja samalla olen vihainen itselleni kun olin niin tyhmä, että laitoin pehmon kassiin, toisaalta koen vääryyttä, koska käyn usein tässä kaupassa ja aina ostanut tavarat, niin miksi nyt myyjä oli niin tyly, soitti vartijan, vaikka palautin tavaran hyllyyn, sen jälkeen kun myyjä haukkui minua varkaaksi asiakkaiden aikana...en tiiä mitä teen asian suhteen..en ole koskaan tehnyt mitään laitonta tai saanut tuomioo..en vaan tiedä mitä tehdä :-(


      • ht6grf
        pehmoleluvain kirjoitti:

        kiitos pitkästä vastauksestasi :-) olen miettinyt yön yli ja samalla olen vihainen itselleni kun olin niin tyhmä, että laitoin pehmon kassiin, toisaalta koen vääryyttä, koska käyn usein tässä kaupassa ja aina ostanut tavarat, niin miksi nyt myyjä oli niin tyly, soitti vartijan, vaikka palautin tavaran hyllyyn, sen jälkeen kun myyjä haukkui minua varkaaksi asiakkaiden aikana...en tiiä mitä teen asian suhteen..en ole koskaan tehnyt mitään laitonta tai saanut tuomioo..en vaan tiedä mitä tehdä :-(

        Noo, kyllä ainakin lähiöiden pikkukaupoista usein varastaa se tuttu lähialueen asukaskunta, eli siinä suhteessa kauppiaalla/myyjällä ei ole mitään syytä olla vähemmän epäilevä vai siksi, että kyseessä oli tuttu naama.

        Mutta puolustaudu tosiaan tuolla, että tarkoitus ei ollut varastaa, ja koska tavara oli selvästi näkyvillä, se puhuu sekä näpistysaikomuksen puutteesta (=tahallisuuden puute), että todennäköisyydestä, että viimeistään kassalla myyjä olisi kysäissyt, että mites tuo pehmo (vaaravastuun puute). Hyvin voi kaatua niillä koko juttu jo tutkintavaiheessa.


    • näpistelijä

      Kassan toimesta sinut häpäistiin julkisesti varkaaksi, siitä voit vaatia korvauksiakin.

      • rwesdf

        Kerrotko vielä miten ihan selvästi lain ja oikeuskäytännön valossa ulkoisesti tarkastellen näpistyksen yrityksen täyttävään tekoon lain mukaisesti puuttumalla voisi syyllistyä rikokseen, ja mikä rikos olisi kyseessä?

        Entä miten mitataan syntynyt vahinko tässä tapauksessa? Paljonko suosittelisit vahingonkorvaukseksi?


    • Pöljätkiinni

      Ei tuo ole edes yritys. Jos laitan kultasepän liikkeessä sormuksen sormeen tai kellon ranteeseen, niin syyllistynkö varkauden yritykseen tai varkauteen. Moinen toiminta olisi juuri ja juuri ymmärrettävää jos olisit aikaisemmin jäänyt tuossa samassa myymälässä kiinni vohkimisesta.

      Olisivat seuranneet tilannetta senverran, että olisivat nähneet, kaivatko kassalla sen pehmon kassistasi. Todella tyhmä myyjä ja vartija.

      MIkä kauppa oli kysessä - hyvä tietää, että osaa välttää moista tampiopuljua

      Ota yhteyttä kauppiaasen tai kauppaketjun johtoportaaseen asiassasi, vaadi että kouluttavat henkilökuntansa paremmin.

      • rgwfe6

        Voi huokaus. Sormuksen tai kellon sovittaminen on osa ostoharkintaa ja tuotteen sopivuuden kokeilemista. Ihan samalla tavalla vaatteita voi sovittaa vaatekaupassa, jopa näkymättömissä sovituskopissa.

        Mutta miten perustelet tavaran laittamisen omaan kassiin liittyvän ostoharkintaan ja harkitun tuotteen sopivuuteen ostajalle?


      • rautalangasta

        liikaa keskitytty tohon kassiin, minulla siis ostokkärryt ja toisen kaupan muovikassi, jonka päälle laitoin lelun ja osaksi meni sisälle joo..osaksi oli siis ihan kärryissä kassin päällä..hohoijaa


      • brlelu

        br lelukauppa..enempää en sano..tulee pian syyte siitäkin ;-(


      • rgwfe6
        rautalangasta kirjoitti:

        liikaa keskitytty tohon kassiin, minulla siis ostokkärryt ja toisen kaupan muovikassi, jonka päälle laitoin lelun ja osaksi meni sisälle joo..osaksi oli siis ihan kärryissä kassin päällä..hohoijaa

        Niinno, yksittäisen vartijan tai myyjän tuskin voi olettaa tuntevan jonkun tietyn lain esitöitä tai oikeuskäytännöstä kumpuavia rikoksen tai sen yrityksen täyttymisen etappeja kovin syvällisesti. He noudattavat paljon yksinkertaisempia ja suoraviivaisempia tulkintoja, ja toki siinä on sitten sellainen vaara, että itseään voi joutua puolustamaan lainoppineempien arvioijien edessä.

        Onko asia nyt ihan tosiaan edennyt syytteeseen asti, vai missä kohtaa prosessissa mennään? Kävikö paikalla poliisi asiaa selvittämässä?


      • hohhoijaa__
        rgwfe6 kirjoitti:

        Voi huokaus. Sormuksen tai kellon sovittaminen on osa ostoharkintaa ja tuotteen sopivuuden kokeilemista. Ihan samalla tavalla vaatteita voi sovittaa vaatekaupassa, jopa näkymättömissä sovituskopissa.

        Mutta miten perustelet tavaran laittamisen omaan kassiin liittyvän ostoharkintaan ja harkitun tuotteen sopivuuteen ostajalle?

        Olen muuten monta kertaa nähnyt, että asiakkaat laittavat tavaroita kaupassa omaan kassiin, ei sen takia, että varastaisivat vaan sen takia, että käyttävät omaa kassia tai koria sen sijaan, että käyttäisivät kaupan ostoskoria tai kaupan ostoskärryjä. Moni on vaan niin yksinkertaisesti tyhmä ja sinisilmäinen, että käyttää omaa kassia eikä älyä, että joku yliyliylivirkaintoinen kuspää tullee heti ja väittää varkaaksi.

        Itse tämän tajuan, onhan tämä nähty. Itse en koskaan ikinä eläessäni ole käyttänyt kertaakaan mitään omaa kauppakassia, mutta moni kateellinen ja katkera haluaa helposti lavastaa minut syyttömän ihmisen varkaaksi, vaikka minulla ei ole edes aikomustakaan olla varas tai varastaa.

        Jos on passissa tummat hiukset, olet automaattisesti mustalainen, vaikka oikeasti ei olisi mitään tekimistä mustalaisten kanssa. Jos taas työskentelet jossain yrityksessä epätyypillisinä aikoina olet automaattisesti jotenkin hämärätyyppi ja rikollinen. Jos taas olet entinen vartija etkä halua enää työskennellä vartijana missään vartioiontiyrityksessä niin vartijat vainoovat vuositolkulla ja moni leimaa varkaaksi, vaikka ei ole mitään aikomusta varastaa. Sori vaan, mutta noissa yrityksissä ilmapiiri on täysin perseestä, keskijohdosta ylöspäin kaikki todella kuspäitä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) työpaikkakiusaajia jne. ja tämähän ei ole vain minun näkemys vaan monen muunkin. Moni ei vaan uskalla sanoa totuutta ääneen. Lisäksi palkka on aivan olematon, ei sillä tule toimeen, velkaannut vain.


      • rgwfe6
        hohhoijaa__ kirjoitti:

        Olen muuten monta kertaa nähnyt, että asiakkaat laittavat tavaroita kaupassa omaan kassiin, ei sen takia, että varastaisivat vaan sen takia, että käyttävät omaa kassia tai koria sen sijaan, että käyttäisivät kaupan ostoskoria tai kaupan ostoskärryjä. Moni on vaan niin yksinkertaisesti tyhmä ja sinisilmäinen, että käyttää omaa kassia eikä älyä, että joku yliyliylivirkaintoinen kuspää tullee heti ja väittää varkaaksi.

        Itse tämän tajuan, onhan tämä nähty. Itse en koskaan ikinä eläessäni ole käyttänyt kertaakaan mitään omaa kauppakassia, mutta moni kateellinen ja katkera haluaa helposti lavastaa minut syyttömän ihmisen varkaaksi, vaikka minulla ei ole edes aikomustakaan olla varas tai varastaa.

        Jos on passissa tummat hiukset, olet automaattisesti mustalainen, vaikka oikeasti ei olisi mitään tekimistä mustalaisten kanssa. Jos taas työskentelet jossain yrityksessä epätyypillisinä aikoina olet automaattisesti jotenkin hämärätyyppi ja rikollinen. Jos taas olet entinen vartija etkä halua enää työskennellä vartijana missään vartioiontiyrityksessä niin vartijat vainoovat vuositolkulla ja moni leimaa varkaaksi, vaikka ei ole mitään aikomusta varastaa. Sori vaan, mutta noissa yrityksissä ilmapiiri on täysin perseestä, keskijohdosta ylöspäin kaikki todella kuspäitä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) työpaikkakiusaajia jne. ja tämähän ei ole vain minun näkemys vaan monen muunkin. Moni ei vaan uskalla sanoa totuutta ääneen. Lisäksi palkka on aivan olematon, ei sillä tule toimeen, velkaannut vain.

        Mitäpä tähän sanoisi...

        "tämä ei ole vain minun näkemykseni, vaan monen muunkin" ja "moni ei vain uskalla sanoa totuutta ääneen" yhdistettynä niin toiseen ääripäähän vietyihin väitteisiin että pidemmälle ei pääse ja pariin salaliittoteoriaan, on sellainen yhdistelmä, että sitä lienee turha kritisoida millään järkiargumenteilla.

        Nojoo, koska kyse oli lähinnä subjektiivisista kokemuksista, niin jospa koitan vastata samanlaisilla.

        "Olen muuten monta kertaa nähnyt, että asiakkaat laittavat tavaroita kaupassa omaan kassiin, ei sen takia, että varastaisivat vaan sen takia, että käyttävät omaa kassia tai koria sen sijaan, että käyttäisivät kaupan ostoskoria tai kaupan ostoskärryjä."

        Minä en. Asiaa toki en ole sen kummemmin seurannut, mutta eteeni nousevissa muistikuvissa kauppa-asiakkaista lähes pääsääntöisesti turvautuvat kauppiaan keräilyvälineisiin. Vasta kassan jälkeen ostokset pakataan omiin kuljetusvälineisiin. Tai ainakin jos oma kantoväline on käytössä, se on todella mallia avoin kori, eikä mikään suljettu kassi, jonne tavarat menevät näkymättömiin.

        "mutta moni kateellinen ja katkera haluaa helposti lavastaa minut syyttömän ihmisen varkaaksi, vaikka minulla ei ole edes aikomustakaan olla varas tai varastaa."
        Salaliittoteoria, sinusta ei oikeasti olla noin kiinnostuneita.

        "Jos on passissa tummat hiukset, olet automaattisesti mustalainen"
        Minulla on passissa tummat hiukset. Kukaan ei ole luullut mustalaiseksi.

        "Jos taas työskentelet jossain yrityksessä epätyypillisinä aikoina olet automaattisesti jotenkin hämärätyyppi ja rikollinen. "
        Edellisessä työssäni tein 12 vuotta töitä myös iltaisin, öisin ja viikonloppuisin, kukaan ei esittänyt mainitsemiasi epäilyksiä.

        " Jos taas olet entinen vartija etkä halua enää työskennellä vartijana missään vartioiontiyrityksessä niin vartijat vainoovat vuositolkulla ja moni leimaa varkaaksi, vaikka ei ole mitään aikomusta varastaa."
        Häh? Siis vartijat leimaavat entisen vartijan varkaaksi? Mikäs järki tuossa nyt on. No, kokemusta ei ole, mutta entisenä järkkärinä olen tutuilta järkkäreiltä saanut vain ystävällistä kohtelua heitä asiakkaan asemassa kohdatessani.

        " Sori vaan, mutta noissa yrityksissä ilmapiiri on täysin perseestä, keskijohdosta ylöspäin kaikki todella kuspäitä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) työpaikkakiusaajia jne."
        No vartijana toki en ole työskennellyt mutta yksityisellä turvallisuusalalla kuitenkin. Sekalaista sakkia, toki huonojakin esimiehiä ja johtajia oli, mutta niin oli hyviäkin. Minua ei kukaan kiusannut, enkä tunnista, että itsekään olisin kiusaaja ollut.

        " Lisäksi palkka on aivan olematon, ei sillä tule toimeen, velkaannut vain."
        Onpa niitä huonommin palkattuja hommiakin, ja silti ihmiset elävät niillä palkoilla.


        Summa summarum: Voisiko olla, että vika ei olekaan kaikissa muissa, ja koko järjestelmässä? Kannattaisiko noihin vastoinkäymisiisi etsiä syytä peilistä?


    • Portti_teoria

      Vaikket olisikaan aiemmin mitään varastanut, niin nyt saattoi auteta portti rikolliselle polulle. Seuraavaksi tunget sen pehmolelun peräsuoleesi ja kun onnistut, niin nälkä vain kasvaa.
      Mihin se siten päättyy? No vankilakierre lienee väistämätön. Istut tatuoituna ilkeänä mummon, mutta erityisesti rikollisliigan johtohahmonan hämeenlinnassa ja johdat sieltä luvattomalla kännykällä rikollisliigasi jäseniä, kun ne tuovat huumeita maahan ja levittävät niitä ja ryöstävät koruliikkeitä ja pankkeja yms.

      Ja niin hän elää elämänsä loppuun asti.

      • tulevaisuusturvattu

        kuullostaa hyvältä :-D


    • Tuulipuvu

      Ei mitenkään. Ainakaan oikein perusteltuna.
      Itse ruokakaupassa käydessäni minulla on oma kylmälaukku kärryissä johon mätän kylmässä pidettävät tuotteet. Ikinä ei ole kukaan ulissut siitä.

      • narkkiparkki

        Sillä ei todellakaan ole väliä, missä ostoksia säilyttää siihen saakka, kunne kassalla laittaa ne liukuhihnalle ja maksaa pois. Se on vaan vartijalle kivaa tekemistä, kun herkeämättä seuraa ostostapahtumaa koko kauppareissun ajan, että maksatko varmasti kaiken keräämäsi. Niin mukavaa hommaa sekin on. Ja samaan aikaan narkki pöllii toisessa päässä kauppaa iphoneja hihaansa. :D


      • hngtr
        narkkiparkki kirjoitti:

        Sillä ei todellakaan ole väliä, missä ostoksia säilyttää siihen saakka, kunne kassalla laittaa ne liukuhihnalle ja maksaa pois. Se on vaan vartijalle kivaa tekemistä, kun herkeämättä seuraa ostostapahtumaa koko kauppareissun ajan, että maksatko varmasti kaiken keräämäsi. Niin mukavaa hommaa sekin on. Ja samaan aikaan narkki pöllii toisessa päässä kauppaa iphoneja hihaansa. :D

        Mielipiteisiinsä kullakin on oikeus, mutta ei niitä silti tietoina pitäisi esittää, jos ne noin päin seiniä menevät.

        Oikeuskäytännössä on varsin johdonmukaisesti tulkittu, että yritykseen riittää jo esineen näkymättömiin laittaminen kuljettaakseen sen ulos maksamatta, jos ylempänä kerrotut seikat (tahallisuus ja vaaravaatimus) täyttyvät.

        Sillä on siis väliä, missä ostoksiaan säilyttää ennen kassoja, jos se on objektiivisesti tulkittavissa aikeeksi näpistää ne. Luonnollisesti esimerkiksi kesäkuumilla kylmälaukun käyttäminen pakasteiden keräämiseen ei kieli tällaisista aikeista.


    • Anonyymi

      leppä

    • Anonyymi

      lapio

    • Anonyymi

      Korkein oikeus on vuonna 1995 antanut ratkaisun aloittajan mieltä askarruttavaan asiaan.

      KKO 1995:197
      "A oli piilottanut tavaratalon osastolta anastustarkoituksin ottamansa esineet kassiinsa. Hänen katsottiin syyllistyneen varkauteen eikä vain sen yritykseen. Merkitystä ei ollut sillä, oliko hän kiinni otettaessa ehtinyt poistua osastolta vai ei."

      Rikos täyttyy sillä hetkellä, kun tekijä myymälässä anastustarkoituksessa kätkee tuotteen kassiin tai vaatteisiinsa ym. Kysymys on varkaudesta, tai näpistyksestä, jos tuotteen arvo on vähäinen ja muutoinkin tekoa pidetään vähäisenä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2359
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      166
      1494
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      57
      1360
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1069
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    Aihe