Onko kenelläkään kokemusta ponttilautalattian sävytyksestä?
K-raudassa suositeltiin Osmocolorin vahaa. Onko muita vastaavia tuotteita, mitä eroa Osmocoloriin verrattuna?
Miten onnistuu lattialakan sävytys?
Sävytettävä ala on pieni, joten Osmocolorin hinta ei ole este. Kesämökin saunatupa, n. 12 m2 parvi.
Ponttilautalattian sävytys
3
1746
Vastaukset
- Se Leena
Kannattaa joko petsata ensin (petsi tunkeutuu puusyihin) ja vetää sitten lakka päälle tai sitten käyttää esimerkiksi Osmo Colorin värillistä Läpikuultavaa Öljyvahaa, jonka päälle vedetään Kirkas Lattiaöljy. Lakkaa ei kannata sävyttää, sillä silloin puu loistaa kaikkein ikävimmin kuluneista kohdista.
Onko saunatupasi lämmin myös talvella? Jos on odotettavissa suuria lämpötila- ja kosteusvaihteluja, niin lautojen kannattaa olla reunoista viistettyjä, jolloin syntyvä elämisrako jää v-uran pohjalle. Samaa suosittelen peittomaalattavalle lattialle.
Itse vedin oman saunatupani lattian (ja seinät) Osmolla, se on helpoimmin saatavissa oleva ja hyvin testattu tuote. Käytin vaaleaa sävyä, et kertonut minkä sävyiseksi haluat lattiasi, tummaksi vai vaaleaksi? Lopputulos on himmeäpintainen vähän lakkamainen, tosin villasukan alla melko liukas, ajan kanssa se pinta tietysti kuluu ja jossain vaiheessa pintakäsittely on myös uusittava. (Vähän käytetty parven lattia tarvitsee uusintakäsittelyn vasta vuosien päästä!) Tein sekä värillisellä öljyvahalla että kirkkaalla öljyllä vain kertakäsittelyn. Laitoin muuten Kirkasta Lattiaöljyä myös saunan lattiaan, sillä saunani on vahanaikainen kesäsauna, jossa on raot seinän ja lattian välissä. Tällöin ei lattian lämpötila nouse ikinä pariakymmentä astetta korkeammaksi. Laudan päät käsittelin ensin homeensuoja-aineella ja sitten vedin Primerin lattiaan. Sen päälle Öljyvahan. Kaikki Osmoa. Hyvin toimii ja tullut aika suosituksi muillakin tutuilla tämä käsittely. Sauna on ollut käytössä vasta pari kesää, joten en tiedä miten toimii kymmenen vuoden päästä.- alk. peräiseen kyselyyn
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Itse ajattelin hiukan tummentavaa, ehkä"patinoittavaa" sävyä.
Sähköt sekä lämmitys siihen tulee, mutta voi olla, että ei pidetä koko talvea lämpöjä päällä, joten on odotettavissa lämpötila sekä kosteusvaihteluita.
Tuota läpikuultavaa vahaa juuri ajattelin ja kirkas päälle.
Onko nämä viistetyt lattialankut ulkonäöllisesti sellaisia, että niiden saumoissa on pieni V(tai U)-ura? Tulee hiukan sellainen efekti, kuin tod. vanhoissa lattioissa.
- onn
Itse olen käyttänyt puolikiiltävää sävytettyä Tikkurilan Unica Super uretaanialkydilakkaa ponttilautalattioissa. Jos haluat likaa ja kosteutta kestävän pinnan on kyseinen lakka hyvä vaihtoehto (jos et halua vahattua lattiaa). Lattiat joissa lakkausta olen käyttänyt ovat kovassa käytössä. Laukkauksesta on yli 5 vuotta aikaa ja hyvin on kestänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754331
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1104069BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1612681Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582527Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672387- 1352142
Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422087- 501983
- 631740
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551730