Muumien Paluu. YLE teki kerrankin hyvän...

Digimon Tamer '81

...valinnan ja päätti esittää 'Muumilaakson Tarinoita' piirrossarjan alusta asti, ja molemmat tuotantovuodet (yhteensä 102 jaksoa).

Itse katselin Muumeja 1990-luvun alussa kun se tuli 1. kertaa televisiosta.

Olin hieman yli 10-vuotias, ja vaikka Muumit on suunnattu 'pienille lapsille', en hävennyt tippaakaan kaivautua sohvan pohjaan Tiistaisin kello 17:00. (Muistan jopa sen esitysajan, se oli melkein sama kuin nyt.)

Se, mikä sai minut pitämään Muumeista, oli se että se on piirretty Japanissa, japanilaista animaatio-piirrostyyliä matkien.
Ja siinä on aivan ihanat taustamusiikit (naisen laulamia lyriikattomia hyräilyjä) ja siinä on kerrassaan ihana lämmin ja 'kotoinen' tunnelma.
(Ehkäpä se oli Muumit, jonka takia/ansiosta minusta tuli Japsi-animaatio fani ;)

Mutta siis, kysyisin kuinka nykyiset 4-10 vuotiaat ovat ottaneet Muumit vastaan tällä 3. esityskerralla?

Onko se pikkuväen mielestä 'ihan tyhmä' kun on kaikki Pokémonit, Digimonit ja Tehotytöt jotka ovat värikkäitä ja vauhdikkaita?

Kuinka isommat (8-10v) lapset suhtautuvat niihin?
Onko Muumit vain 'typerä vauvojen juttu'?

Tottakai Muumistakin oli aikanaan oma krääsänsä, alkaen kynistä ja päättyen vaippoihin, mutta jotenkin Muumit on paljon moniulotteisempi ja syvällisempi lastenilmiö kuin joku Pokémon ja Digimon.

Vaikka olen jo 20-vuotias, en häpeä sanoa että aion istahtaa koko kevään Tiistai-iltapäivisin sohvaan ja ottaa 25min lomamatkan Muumilaaksoon seuraamaan mitä Muumipeikko, Niiskuneiti, Nipsu ja Nuuskamuikkunen ovat taas keksineet.

Muumilaakson Tarinoita, jos mikä palauttaa mieleen ihania muistoja lapsuudesta.

-DT-

Ps.
Dennis Livson, mies joka on tuottanut Muumit-sarjan yhdessä Lars Janssonin (Toven veli) kanssa, on kuulemma tekemässä Muumilaakson tarinoihin 3. tuotantovuotta, joka tarkoittaa noin 50 jaksoa lisää sarjaan.

Lisäksi, ilmeisesti ensi vuonna, on tulossa toinen täyspitkä Muumit-elokuva 'Muumipeikon ja Pyrstötähden' rinnalle.

Livson on päättänyt tehdä täyspitkän animaatioelokuvan joka perustuu *tadaa* Tove Janssonin rakastettuun Muumi-kirjaan 'Muumipappa ja meri' ^^

7

1111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -S-

Itse pidän muumeista, mutta totuus taitaa olla pienempien lapsien osalta olla se, että pelottavat tapahtumat (aikuisten mielestä vähäpätöiset), saavat lapset pelkäämään ohjelmien katselua. 4vuotias tytär lopetti muumien katselun, koska säikähti jaksoja joissa oli kammottava taikuri ja uskoisin, että jatkossa jäärouva ja mörkö aiheuttavat saman reaktion... aika näytää

• kevät

Oih,muumit..

Mikään lastenohjelma ei ole yhtä hyvä kuin muumit. Olen nyt 17-vuotias ja yhdyn täysin sinun sanoihisi. Olet täysin oikeassa nykyisten lastenohjelmien (joskus jopa ihmetyttää ovatko ne lastenohjelmia) suhteen. Tiistai klo. 16.55. ja paras kaveri tulee kattomaan mun luo muumeja! =)
      (paluu hetkeksi lapsuuden muistoihin)

• H.H

Olen itse 26 vuotias äiti ja olin todella onnellinen että televisioon saatiin taas "kunnon lasten ohjelmia".Vaan kuinkas kävikään .Itse katsoin lasteni kanssa 5 ja 7 v jaksoja ja seuraavan yön valvoin hattivattien ja mörön takia jotka nuorempikin muisti viime kerrasta.Ehkä lapsemme ovat jo tottuneet pokemoneihin joita olen välttänyt henkeen ja vereen,Tai sitten vika on pihaleikeissä.Itse en suvaitse pyssy enkä tappamis leikkejä missään muodossa.En tiedä olenko oikeassa vai väärässä mutta jossain on vika nyky lasten kohdalla.

• mymmeli

Meillä on 13, 5 ja 3 vuotiaat pojat, jotka kaikki katsovat Muumeja (myös videoita.)

Eniten Muumeista tykkää pienin, vaikka pelkääkin taikuria ja Mörköä.

Itsekin katson mielelläni, jotkut jaksot ovat tosi hyviä ja hauskoja.

• Mamma

3-vuotiaani rakastaa muumeja.Pelottavat kohdat voi selittää lapselle myös niin että ne eivät enää pelota. Esim. viimeksi Hattivatit "halusivat leikkiä Hemulin kanssa, mutta Hemuli ei halunnut leikkiä Hattivattien kanssa".
        Tämän jälkeen lapsi ei enää pelännytkään Hattivatteja.

• Katinka

Meidän 5-vuotias on nyt noin 3 vuotta katsonut kummitädiltä saamiaan nauhoitettuja Muumi-videoita. Välillä oli pidempi tauko ettei katsonut, mutta nyt kun ne alkoivat TV:stä, se on lähes tärkein lastenohjelma. Viime viikolla kun ei nähnyt kun ei oltu kotona, suru oli suuri ja sitten kaivettiin taas ne videot! Että kyllä muumit pitää pintansa, Pokemonit on tulleet välillä ja myös menneet, Teletapit on kuulemma jo lapsellisia (niin onkin!) jne. Äidinkin mielestä Muumit on ihania, joskus kun aikaa on, istahdan katselemaan!

• joku

olen 16-vuotias tyttö.. ja ajattelin nyt huvikseen kirjoittaa tähän keskusteluun ;).. eli : olin noin 5 v lapsi viellä. Niin satuin telkkarista näkemään muumit jakson : muumipeikon ja pikkumyyn talvinen seikkailu.. Kyseissä jaksossa oli muistaakseni "jäärouva" niminen hahmo.. Noh, kun minä katsoin ohjelman, niin minua rupesi yhtäkkiä pelottamaan.. Pelkäsin kokoajan että nyt se jäärouva tulee tuolta nurkan takaa :D... tiedän, että tämä kuulostaa huvittavalta, mutta.. en ole vielläkään saanut tätä juttua päästäni..( En tosin enää pelkää, että jäärouva tulee nurkan takaa), mutta silti.. En enää uskalla katsoa kyseistä jaksoa :DDD ! mitä teen? :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe