Mitäs luulette kuinka vaikeaksi nykyään menee lääkikseen pääsy jos ei kuulu ensikertalaiskiintiöön. Nyt pohdintana että ottaako eri koulupaikan vastaan vai ei(lääkikseen en siis varmaan tänä vuonna pääse..), jos pääseminen merkittävästi vaikeutuu :o
Haaveena lääkis
16
1831
Vastaukset
- haaveilevaan
Lääkikseen pääsy on tullut varsin haasteelliseksi ensisijaisesti siitä syystä, että hakijamäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja melkein kaikki panostavat pääsyyn jo lukion alusta alkaen. Taso on kova.
Ensikertalaiskiintiö ei vaikuttane juurikaan mitään sen enempää ensikertalaisten kuin ei-ensikertalaistenkaan sisään pääsyyn. - Vaikeeksimenee
Lääkärin urasta haaveilevan on hyvä valita keskiarvolukio tiedepainotteisine ainevalikoimineen. Hyvä olisi saada kunnon genetiikka, määrätietoisuus ja kurinalaisuus. Näitä ominaisuuksia ei ole viljalti jaossa myöhemmin, jos siellä sikiövaiheessa on jo hässäkkää.
Mutta voi toki joku onnistua heikommistakin lähtökohdista. - sinnevaan
Vaikeeta tai ei, niin jos sinne haluaa niin mitä vaihtoehtoja on...niin, onhan niitä.
Oikeesti Tarto on hyvä vaihtoehto tai oli joku lukemassa Bulgariassakin. Lääkäripula ei helpota yhtään tulevaisuudessa joten tutkinnon siirto onnistuu kyllä.
Itsellä on perhe pk seudulla että pusken sinne Helsinkiin vaikka Kuopioon olisin jo päässyt viime vuonna. - wiveeka
Nythän aletaan poistamaan pääsykokeet, en tiedä kuuluuko lääkis siihen sarjaan. Ylioppilastodistuksen perusteella pitäisi valita . Lääkiksen pääsykokeisiin valmistautuminen ei oo ainakaan fyken osalta ulkoa pänttäämistä, joutuu käyttämään yläpäätäkin.
- Lääketieteenopiskelija96
Lukasin saman jutun, mutta kyllähän se vieläkin olisi kyseisessä mallissa sitä, että täytyy päntätä yo kirjoituksia varte fyke biologia. Kuitenkaan tuskin lääkikseen hakiessaan jostain esim. uskonnon yo kokeista on pisteitä tiedossa. Ja näin vielä mainitakseni kannatan itse pääsykoetta, koska kuitenkin tehtävät ovat soveltavampia kuin ylioppilaskirjoituksissa. Yo kokeissa pärjää, kun opettelee tietyt laskukaavat ja -mallit, kun taas pääsykokeessa täytyi oikeasti miettiä vähän jo. Eli jos halutaan oikeasti "terävimmät kynät penaalista" lääkikseen, niin pääsykoe pysyy. Muuten mielestäni ulkoaopiskelijoiden määrä kasvaa. Kuitenkin haastatteluja ym. kannatan. Itse suoraan lukiosta pääsin lääkikseen viime vuonna ja olen tyytyväinen, että pääsykoe oli. Todella kasvattava kokemus ja antoi hyvää osviittaa lääkiksen rankkuudesta.
- rimanalitus
Osa opiskelijoista pitäisi valita yo kirjoituksien perusteella, fykebi, äidinkieli, englanti, ruotsi ja osalle edelleen sisäänpääsykokeet. Lukio ssa täytyy opiskella ja yrittää ottaa laajasti aineita.
- kaanispvä
Osa haaveilee lääkiksestä vaikka ei oo edes ottanut kun pakolliset fykebi. Nekin jotka ottaa syventävät niin eivät kirjoita, osa tietenkin kirjoittaa. Vaikeutuu tietenkin sellaisille jotka eivät ole ottaneet lukiota tosissaan. Eikä välttämättä tarvi valmennuskurssia jos lukion ottaa tosissaan. Tiedän sen koska lapseni pääsi ensimmäisellä kerralla hkiin, tosin hän on tavallista lahjakkaampi. Ei minun ansiosta.
- jljdslfjaljdflajdfljas
No jos sä saat jonkun toisen koulupaikan etkä ota sitä vastaan nii sähän joka tapauksessa menetät ensikertalaistittelin siinä...?
- iyyiy
onko näin ^^^ mulla oli käsitys että ensikertalaiskiintiön menettää vain jos ottaa koulupaikan vastaan
- näihäseo
iyyiy kirjoitti:
onko näin ^^^ mulla oli käsitys että ensikertalaiskiintiön menettää vain jos ottaa koulupaikan vastaan
Käsityksesi on oikea. Ensikertalaisuuden menettää ottamalla vastaan saamansa opiskelupaikan.
- ropisee
Tulee vaikeutumaan niille jotka ei ota lukiota tosissaan jos huomioidaan ainoastaan ylppäri arvosanat. Siis ettei pääsykokeita olisi ollenkaan. Miten amikset sitten? Tason ei saa huonontua. Reiluinta olisi että otetaan ällät ja eet huomioon ensiksi mm fykebi, pitkä matematiikka, ruotsi, äikkä ja enkku. Lopuille pääsykoe pelkkää fykeä.
- TotuusPääsyKokeesta
Lääkiksen aloituspaikkoja on lisätty roimasti joten sisäänpääsy on helppoa.
- cccccr
Hgissä ollut pääsykokeissa yli 1000 ja suomenkieliseen valitaan oliko se 117. Jokatapauksessa n 11-15 % pääsee.
- älliionkoniitä
Älä ota vastaan opiskelupaikkaa. Nyt kannattaa panostaa tosissaan vuoden 2017 pääsykokeisiin koska tulee uudistuksia. Osa valitaan tulevaisuudessa yo tod perusteella, kai niin kuitenkin mitä on kirjoittanut mitä vaaditaan. Aloitat viimeistään elokuussa ja teet duunia sen eteen ja jos ei riitä niin se on sitten siinä. Päätä seinään takovia on paljon ja eivät usko että resurssit ei kertakaikkiaan riitä. Silloin täytyy hommata vähän helpompi ala mihin pääsee opiskelemaan.
- zinkki
Kohta tulee tulokset kuka on päässyt mihinkin. Kilpailu on kovaa paikoista kuten lääkiksessä on.
- Höhöhö123
Kuopion tulokset tulleet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019