Tuli vaihdettua vasemman puolen ulompi vetonivel, joten ajattelin pistää vinkiksi muille työtä harkitsevalle omat vinkit toimenpiteeseen.
Ensimmäiseksi huomioi, millä kiristät vaihdon päätteeksi haitarikumin kiristyspannat. Joidenkin vetonivelten mukana tulee panta, joka kiristetään pihtimallisella kiristystyökalulla. Toisinaan mukana on suora teräspanta, joka vaatii oman erikoistyökalunsa (kiristysveivin,taivuttimen ja leikkurin yhdistelmä). Jos työkalua ei ole, lopputulos jää melkein pakosta epävarmaksi
1. Ennen vasemman pyörän nostamista ilmaan, irrota keskiökuppi vanteesta ja avaa keskiöpultti. Ei ole erityisen kireällä.
2. Nosta pyörä ja irrota se.
3. Irrota ABS-anturi ja sen johto jousijalasta.
4. Avaa ja irrota 2 pulttia jousen alapuolelta ja merkitse esim. tussilla jousijalan asento pulttien kohdalta, niin saat camberin samaan kulmaan takaisinasennettaessa.
5. Vedä jarrulevyä ulospäin, mutta ole varovainen jarruputken kanssa, ettei veny tai murru. Naputtele tai työnnä samalla vetonivelen booriakselia pyörän keskiöstä sisäänpäin.
6. Kun vetoakseli on irti pyörän keskiöstä, koita saada se jarrulevystä katsoen auton etupuolelle.
7. Riko vetonivelen suojakumi puukolla ja poista se mielellään kokonaan.
8. Hankala vaihe: lyö vasaralla pitkään ja hartaasti vetonivelen keskiosaan lokasuojan sisältä ulospäin, kunnes vetonivel tipahtaa maahan tms. Samalla kannattaa pitää toisella kädellä vetoakselia paikallaan, ettei sisempi vetonivel ota itseensä.
9. Puhdista kaikki, vaihda sokka vetoakselin päähän, laita asennusrasva uuteen vetoniveleen ja uusi muovihaitari pantoineen akselille.
10. Lyö uusi nivel akselille (kunnes sokka napsahtaa uuden nivelen uraan) ja laita loput rasvat uuden haitarikumin sisälle.
11. Kiristä haitarikumi pannoillaan paikalleen siihen tarkoitetulla työkalulla.
12. Vetonivel takaisin pyörän keskiöön ja pultti sormitiukkuuteen
13. Yhdistä jousijalka ja kiristä pultit kunnolla
14. ABS-anturi paikalleen
15. Kierrelukitetta keskiöpulttiin ja riittävän tiukalle (ei liiaan - katkeaa helposti!)
16. Pyörä kiinni ja ajoon.
Lyhyesti: ohjeet eroavat tavanomaisista siinä, että ei tarvitse irroittaa palloniveltä, koiranluuta tai raidetangon päätä, jotka voi olla erittäin tiukassa. Periaatteessa siis 3:n ruuvin irroituksella pääsee vetoniveleen käsiksi kotipihassa. Myös jousijalan pultit on todella tiukalla, mutta niitä pääsee vääntämään helposti.
V70 vm.2006 vetonivelen vaihto
3
10259
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvin onnistui ohjeilla. Kiitän.
Vielä pikku tipsi jos ei meinaa vanha nivel irrota niin samoilla kierteillä kuin keskipultti, mutta pidemmällä pultilla saa kiristämällä pullahtamaan nivelen irti helposti. Tein itse noin.
Ohje oli jostain audi merkkisen auton ohjevideosta, mutta toimi myös volvolle. - Anonyymi
yleensä noissa pulttikiinnitteisissä ei tarvitse tosiaan hakata vaan pultilla se "työnnetään" pois paikaltaan. Mahtava rakenne.
Toinen mahtava ominaisuus on jos sisäpääkin on pulttikiinnitteinen ja koko vetarin saa pois nätisti...eikä edes vaihdelaatikko öljyt tule pois eikä tarvitse vaihdella vetoakseleiden stefoja. - Anonyymi
Entä takavetoakselin vaihto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187