Olen työtön ja hain sekä työpaikkaa että mukaan työvoimapoliittiseen koulutukseen. Sovin työhaastattelusta ja tämän jälkeen sain tietää että tulin valituksi myös koulutukseen. Kun hain matkakorvauksia työhaastattelusta pyyntö evättiin koska minut "katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi".
Miten se nyt näin voi mennä? Saan silti työttömyyskorvausta ja olen virallisesti työtön työnhakija.
Työhaastattelun matkakorvaukset/työvoimapoliittine
9
299
Vastaukset
- Ma_Donna
Siellä on taas ohjeistusta luettu kuin piru raamattua kuten meillä päin sanotaan.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/index.html
Löytyykö ketään muuta virkailijaa tai esim. johtoporrasta? - Petu_
Niinhän se menee, että jotta saisit matkakorvauksia työhaastattelussa käynnistä niin siihen pitää saada päätös ennen haastattelua, ja sitten kun päätöksen on saanut niin rahat kilahtaa tilille kun esittää todistuksen, että on haastattelussa käynyt.
- Ma_Donna
Käsittääkseni (ja kokemukseni mukaan) ei ole enää vuosiin tarvinnut hakea päätöstä ennen haastattelua. Sen sijaan on nykyisin mahdollista saada korvaus osittain tai kokonaan ennakkona.
Sikäli entinen käytäntö oli parempi, ettei voitu nykyiseen tapaan yrittää jälkikäteen mitätöidä haastattelun tarvetta: Perusteluna tässä tapauksessa on siis nykyinen status päätoimisena opiskelijana. Yhtä hyvin voisi ilkeillä, että ei se haastattelureissu edistänyt työllistymistä.
Keksitäänkö yhdessä lisää porsaanreikiä työttömän aseman hankaloittamiseksi, koskapa virkailijat kohta jäävät kesälomalle miettimään muita asioita! - Petu_
Vähän huonoa itseilmaisua minulta. Sitä nimenomaan tarkoitin, että jotta voisi olla varma siitä, että saa matkakorvauksen niin pitää pyytää siitä päätös ennakkoon.
Itse aloitin taannoin opiskelut työttömyyskorvauksella siten, että soitin TE-keskuksen virkailijalle opintojen aloituspäivänä, että saanko opiskella työttömyysetuuden turvin, ja tuosta tehtiin sitten jälkikäteen päätös, että kyllä onnistuu koska olin soittanut sinä päivänä kun opinnot alkoivat. Olisivat voineet päättää niinkin, että ei onnistu, mutta onneksi oli luonnikas virkamies :-) - Ma_Donna
Näinhän se yleensä menee, mutta siitäkin on kokemusta, että yksilöllisiä polkuja on mahdollisuus kulkea ja opiskella välilläkin pätkän matkaa työttömyyskorvauksella jo "ilman lupaa" aloitettuja opintoja. Oli sillä kertaa turvauduttava luonnikkaaseen johtavaan virkamieheen :-)
Minkähän takia pikkuvirkamiehet itkevät näiden mitättömän pienten rahojen perään, vaikka niillä voi kuitenkin olla yksilön kannalta ratkaiseva merkitys? Esimerkiksi oppilaitoksissa työskenteleville tehdään selväksi, että ollaan paitsi opiskelijoiden ja heidän perheidensä niin erityisesti yhteiskunnan palvelijoita. Yhteiskunta on suurimpana asiakkaana myös työvoimatoimistossa. Sitä vastuuta peräänkuuluttaisin.
Kyllähän sen työpaikan jokainen peruskoululainenkin osaa itsekin hakea. - rgbtbt
Pikkuvirkamiesten on noudatettava lakia. Jos päätös omaehtoisen opiskelun tukemisesta on tehtävä ennen opiskelun alkamista niin sitten päätös on tehtävä ennen opiskelun alkamista...ei pikkuvirkamies voi omatoimisesti tehdä lainvastaista päätöstä vaikka haluaisikin, voi tulla potku perseeseen.
- hölmöläisten_toimisto
Hölmöä hommaa. Kai se nyt järkevämpää olisi kannustaa ihmisiä töihin kuin työkkärikoulutuksiin. Eikös noiden koulutustenkin tavoitteena ole työllistyminen, eli kai niidenkin aikana pitäisi töitä hakea. Ja luonnollisesti saada matkarahat työhaastatteluun.
- lklkllklklk
Matkakorvauksesta pitää tehdä ilmoitus ennen työhaastattelua työkkäriin ja sitten hakea korvausta kun on käynyt siellä haastattelussa.
Ei saa tukea jos vain ilmoittaa käyneensä haastattelussa ja vie kuitit.
Syynä tuossa on se että tosi moni käytti väärin aiempaa systeemiä ja hakivat (kotimaan) lomamatkoihinsa tukea työkkäristä.- Ma_Donna
Etsitkö minulle jostain tuon virallisen tiedon, että pitää tehdä ilmoitus ennen haastattelua?
Ja mihinköhän aiempaan systeemiin viittaat kotimaahan suuntautuvien lomamatkojen väärinkäytöksillä?
Itse sain kolmisen vuotta sitten nimenomaan tukun tyhjiä papereita mukaani siltä varalta, että haastattelumatkan tiimoilta poikisi jokin toinenkin haastattelu, jonka yhteydessä työnantaja täyttäisi tiedot siitä, että olen käynyt haastattelussa. Säästöähän tällaisesta rengasmatkasta olisi valtiolle koitunut sen sijaan, että veloittaisi erikseen pari-kolme matkaa kotipaikkakunnalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855